جوان ترین بازیگران برنده جایزه اسکار ؛ از گلدی هان ۲۴ ساله تا تیتوم اونیل ۱۰ ساله

جوان ترین بازیگران برنده جایزه اسکار ؛ از گلدی هان ۲۴ ساله تا تیتوم اونیل ۱۰ ساله

از جسیکا تندی تا هنری فاندا، بازیگران زیادی بوده اند که بعد از هفتاد و هشتاد سالگی نیز موفق به کسب جایزه اسکار شده اند.در طرف مقابل، بازیگرانی مانند تیتوم اونیل برای فیلم Paper Moon و آنا پاکین برای فیلم The Piano بوده اند که در دوران نوجوانی شان جایزه اسکار را به خانه برده اند. در دسته مردان، جوان ترین بازیگران برنده اسکار اغلب در دهه سوم زنگی موفق به کسب این افتخار شده اند اگر چه نامزدهای جوان تری نیز داشته ایم مانند جاستین هنری ۸ ساله در فیلم Kramer vs Kramer و هیلی جوئل اوزمنت ۱۱ ساله در The Sixth Sense. هنری هنوز هم رکورد جوان ترین نامزد جایزه اسکار را در اختیار دارد در حالی که اونیل هنوز جوان ترین برنده تاریخ جایزه اسکار است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با جوان ترین بازیگران برنده جایزه اسکار در تاریخ این جایزه آشنا کنیم.

جوان ترین برندگان تاریخ جایزه اسکار کدامند؟

۱۰- گلدی هان، ۲۴ سالگی

گلدی هان به عنوان یک بازیگر، خواننده و رقصنده مشهور در سریال کمدی Rowan and Martin’s Laugh-In به شهرت رسید. سپس در سال ۱۹۶۹ بود که در کنار والتر متیو و اینگرید برگمن در کمدی رمانتیک Cactus Flower بازی کرد. داستان فیلم در مورد دندانپزشکی (متیو) با مشکل تعهد و وفاداری به همسر است و گلدی هان نیز نقش دختر بیقرار داستان را بازی می کند که شخصیت فرعی  فیلم است. این اولین نقش بزرگ گلدی هان بود و جایزه گلدن گلوب و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای آن بدست آورد. هان یک بار دیگر نیز برای بازی در نقش اول فیلم Private Benjamin نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

جوان ترین برندگان تاریخ جایزه اسکار کدامند؟

۹- ترزا رایت، ۲۴ سالگی

همانند گلدی هان، ترزا رایت نیز در سن ۲۴ سالگی توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را بدست آورد اما در روزی که رایت این جایزه را بدست آورد هفت روز از هان جوان تر بود. جایزه اسکار رایت به خاطر بازی در فیلم Mrs. Miniver بدست آمد، یک درام جنگی فراموش شده که در سال ۱۹۴۲ ساخته شد. این فیلم در واقع تاثیر جنگ جهانی دوم بر زندگی یک زن خانه دار بریتانیایی را به تصویر می کشد. رایت نیز نقش شخصیت دختر خوانده شخصیت اصلی داستان را بازی می کند. جالب اینکه همان سال، ترزا رایت در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول نیز به خاطر بازی اش در فیلم The Pride of the Yankees نامزد اسکار شده بود.

جوان ترین برندگان تاریخ جایزه اسکار کدامند؟

۸- آن بکستر، ۲۳ سالگی

برای سینمادوستان و علاقمندان کنونی دنیای هالیوود، آن بکستر به خاطر بازی اش در نقش ایو در فیلم All About Eve شناخته می شود، نقشی که بکستر برای آن نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول شد. اما پیش از موفقیت این فیلم، بکستر به خاطر بازی در فیلم The Razor’s Edge برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد بود، فیلمی که در واقع اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته دبلیو سامرست موگام بود. نقش سوفی مک دونالد در این فیلم که بکستر آن را بازی می کرد به وضوح یکی از احساسی ترین بازی های تاریخ هالیوود است، به ویژه در سکانس مربوط به بیمارستان جایی که وی همسر و فرزندش را از دست می دهد. اگر چه بکستر بعد از کسب جایزه اسکار دیگر هیچگاه دوباره نامزد این جایزه نشد اما با برخی از بزرگ ترین فیلمسازان آن زمان هالیوود مانند آلفرد هیچکاک و سیسیل بی دمیل کار کرد.

جوان ترین برندگان تاریخ جایزه اسکار کدامند؟

۷- ژانت گینور، ۲۲ سالگی

ژانت گینور به خاطر بازی در نسخه اورجینال فیلم A Star Is Born شناخته می شود، نقشی که نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول را برایش در پی داشت. او همچنین بازیگری است که اولین جایزه اسکار بخش بازیگران زن را در اولین دوره مراسم اسکار که در سال ۱۹۲۷ برگزار شد بدست آورد جایی که وی توانست به خاطر بازی اش در سه فیلم ۷th Heaven, Street Angel, و Sunrise این جایزه را بدست آورد. با بردن این جایزه در سن ۲۲ سالگی، گینور تا سال ۱۹۸۷ رکورد جوان ترین زن برنده اسکار را در اختیار داشت و در نهایت مارلی ماتلین ۲۱ ساله رکورد او را شکست.

جوان ترین برندگان تاریخ جایزه اسکار کدامند؟

۶- جنیفر لارنس، ۲۲ سالگی

به عنوان بازیگری متعلق به دنیای مدرن، جنیفر لارنس جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول را برای فیلم Silver Linings Playbook بدست آورد. این کمدی دلگرم کننده با بازی لارنس و بردلی کوپر، داستان مرد و زنی را روایت می کند که در دوران دست و پنجه نرم کردنشان با مشکلات روانی با هم آشنا شده و سپس برای شرکت در یک مسابقه رقص هم تیمی می شوند. به عنوان یکی از شناخته شده ترین بازیگران زن عصر مدرن، جنیفر لارنس اولین نامزدی اسکارش را در سن ۲۰ سالگی برای فیلم Winter’s Bone بدست آورده بود.

جوان ترین بازیگران برنده تاریخ جایزه اسکار

۵- مارلی ماتلین، ۲۱ سالگی

مارلی ماتلین که هنوز هم رکورد جوان ترین بازیگر زن برنده اسکار را در اختیار دارد یک بار نیز برنده جایزه گلدن گلوب و چهار بار نامزد دریافت جایزه امی شده است. او که به عنوان نویسنده و فعال حقوق ناشنوایان نیز مشهور است، بزرگ ترین موفقیت خود را با فیلم Children of a Lesser God کسب کرد. در این فیلم درام، ویلیام هرت نقش معلمی در مدرسه دانش آموزان ناشنوا را باز می کند و ماتلین نیز نقش یک دانش آموز زرنگ سابق را بر عهده دارد که اکنون به عنوان سرایدار مدرسه فعالیت می کند. اگر چه هر دوی آن ها سبک های متفاوتی در یادگیری و آموزش دارند، دو شخصیت داستان رابطه ای رمانتیک را شکل می دهند.

جوان ترین بازیگران برنده تاریخ جایزه اسکار

۴- تیموتی هاتن، ۲۰ سالگی

وقتی پای بهترین بازیگر مرد در نقش اصلی به میان می آید، آدرین برودی جوان ترین بازیگر مردی است که در سن ۲۹ سالگی توانست برای بازی اش در فیلم The Pianist برنده جایزه اسکار شود. در بخش نقش مکمل مردان اما این تیموتی هاتن است که رکورد جوان ترین برنده اسکار را در اختیار دارد. در فیلم ماندگار Ordinary People، تیموتی هاتن نقش کنراد را بازی می کند، نوجوانی با تمایل به خودکشی که مرگ برادرش به شدت او را آشفته کرده اما وی می تواند بالاخره این تراژدی را فراموش کند. رابطه نه چندان خوب کنراد با والدینش و همچنین از هم پاشیده بودن خانواده، بر تنش شخصیتی او می افزاید. این فیلم که توسط رابرت ردفورد کارگردانی شد، جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین کارگردانی را نیز بدست آورد.

جوان ترین بازیگران برنده تاریخ جایزه اسکار

۳- پتی دوک، ۱۶ سالگی

به عنوان تنها نوجوان بازیگری که موفق به کسب جایزه اسکار شده، پتی دوک به خاطر بازی در نقش هلن کلر  نویسنده، فعال اجتماعی و طرفدار حقوق افراد ناتوان جسمی توانست این جایزه را بدست آورد. این فیلم The Miracle Worker نام داشت که در آن به سرگذشت معلم کلر، آن سالیوان پرداخته می شد که نقشش را آن بنکرافت بازی می کرد، کسی که سعی می کرد هلن کلر با دنیای اطرافش ارتباط برقرار کند. این فیلم که در سال ۱۹۶۲ ساخته شد برداشتی باورپذیرتر از دوران جوانی و کمک های سالیوان ارائه می کرد. در کنار دوک، بنکرافت نیز برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول شد.

جوان ترین بازیگران برنده تاریخ جایزه اسکار

۲- آنا پاکین، ۱۱ سالگی

درام کلاسیک تاریخی The Piano ساخته جین کمپیون حاوی هنرنمایی بازیگرانی مانند هالی هانتر و هاروی کیتل در کنار یک بازیگر بسیار جوان به نام آنا پاکین بود. علیرغم اینکه تا قبل از این فیلم هیچ تجربه بازیگری نداشت، پاکین توانست در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل برنده جایزه اسکار شود. هانتر در این فیلم نقش یک زن ساکت و آرام را بازی می کرد که می خواست رابطه تازه ای با شوهر جدیدش داشته باشد و پاکین نیز نقش دخترش را بازی می کرد. شخصیت پاکین که فلورا نام داشت نقش مترجم مادرش را نیز بازی می کند که بسیار جالب است. پاکین بعد از این فیلم بود که با نقش روگ در فیلم های ایکس من و سوکی در سریال True Blood به شهرت بیشتری دست یافتو

جوان ترین بازیگران برنده تاریخ جایزه اسکار

۱- تیتوم اونیل، ۱۰ سالگی

جوان ترین برنده جایزه اسکار در همه دسته بندی ها کسی نیست جز تیتوم اونیل که به خاطر بازی در نقش دختری به نام ادی در Paper Moon همه را شیفته خود کرد. این کمدی جاده ای علاوه بر اونیل، پدرش رایان اونیل را در خود دارد که نقش یک خلافکار آواره در دوران رکود اقتصادی بزرگ در ایالات متحده را بازی می کند. علیرغم بن مایه های کمدی، فیلم Paper Moon درامی بسیار جذاب و تاثیرگذار است که مشکلات زندگی روزمره مانند نابرابری اقتصادی و فقر در کانزاسِ دوران رکود را به زیبایی به تصویر می کشد. این فیلم همچنان بهترین فیلم کارنامه هنری اونیل به شمار می آید اگر چه به بازی در نقش های کوتاه و مهمان در فیلم ها و سریال هایی مانند Sex and the City ادامه داد.

بیشتر بخوانید:

رتبه بندی ۱۰ فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۲۲؛ کدام یک بهترین فیلم سال است؟

۱۰ بازیگر سرشناسی که برای بدست آوردن جایزه اسکار همه کار کردند اما موفق نشدند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود