دستمزد بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان و مردان آمریکا برابر شد

دستمزد بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان و مردان آمریکا برابر شد

بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده آمریکا پس از توافق با فدراسیون فوتبال کشورشان به یک جدال حقوقی پایان دادند و قرار است این پرونده شش ساله با پرداخت ۲۲ میلیون دلار به بازیکنان این تیم خاتمه بیابد.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی که جزئیات این تسویه حساب را نشان می دهد، تیم زنان ۲۲ میلیون دلار حقوق معوقه دریافت خواهند کرد، همراه با ۲ میلیون دلار اضافی که در حسابی برای حمایت از تلاش های خیریه پس از حرفه آنها قرار می گیرد. هر بازیکن می تواند تا سقف ۵۰,۰۰۰ دلار از صندوق دوم دریافت کند.

دستمزد بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا

متن بیانیه رسمی توافق:

ما خوشحالیم که اعلام کنیم، مشروط به مذاکره در مورد یک توافقنامه جدید چانه زنی دسته جمعی، اختلاف دیرینه خود را بر سر دستمزد برابر حل خواهیم کرد و با افتخار در یک تعهد مشترک برای پیشبرد برابری در فوتبال کنار هم خواهیم ایستاد. البته که رسیدن به این روز آسان نبوده است. بازیکنان تیم ملی زنان ایالات متحده در حالی که برای دستیابی به دستمزد برابر برای خود و ورزشکاران آینده تلاش می کنند، به موفقیت های بی سابقه ای دست یافته اند. امروز، ما میراث رهبران سابق تیم ملی بانوان فوتبال ایالات متحده را که به رسیدن این روز کمک کردند، و همچنین تمام زنان و دخترانی که به دنبال آن خواهند آمد، به رسمیت می شناسیم. این لحظه را به آنها تقدیم می کنیم. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری برای رشد فوتبال زنان و ارتقای فرصت‌ها برای دختران و زنان جوان در ایالات متحده و سراسر جهان هستیم.

دستمزد بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا

این توافق به منزله تصدیق ضمنی این است که زنان در طول چندین سال در مقایسه با تیم ملی مردان دستمزد کمتری دریافت کرده‌اند. این در حالی بود که تیم ملی فوتبال کشور ایالات متحده آمریکا در رده  بین‌المللی، موفق به کسب مدال‌های طلا در المپیک و جام جهانی فوتبال شد.

زمانی که یک قاضی فدرال در ماه مه ۲۰۲۰ بخش‌های کلیدی شکایت بازیکنان این تیم را رد کرد، به نظر می‌رسید شانس توافق پایین باشد. البته مذاکراتی که به یک توافقنامه جدید چانه زنی دسته جمعی وابسته است می تواند یک موضوع پیچیده باشد. فوتبال ایالات متحده به دنبال تکمیل یک CBA منحصر به فرد برای تیم‌های مردان و زنان است، که مردان را ملزم می‌کند تا بخشی از جوایز را برای عملکرد خود در جام جهانی صرف کنند.

بیشتر بخوانید:

انتقال دختران فوتبالیست افغان به انگلیس با کمک کیم کارداشیان

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • سردار اسفند ۴, ۱۴۰۰

    از نظر فمینیسم برابری زن و مرد یعنی زن نصف یک مرد کارایی نداشته باشه ولی همون قدر پول بگیره! واقعا سطح فوتبال زنان و مردان اصلا قابل مقایسه است که حقوقشون یکی باشه؟ سطح درآمدزایی ورزش مردان با ورزش زنان یکیه که به ورزشکاران زن و مرد یک مقدار حقوق بدن؟ خبر فوتبال دوستانه زنان نیوزیلند و آمریکا همین دیروز توی روزیاتو منتشر شد فقط برید ببینید سطح فوتبالشون در چه حده! دختره عضو تیم ملیه سه تا گل به خودی زده! برابری یعنی طرف چون زنه باید همه جور امتیازی بهش داده بشه و صرفنظر از توانایی و کاراییش بهش کار و حقوق بدن؟ آخرش هم هرچی مشکل و کمبوده گردن مردان میندازن و خودشون رو محق می دونند هر جور توهینی به مردان بکنند.

    • سرداررر اسفند ۱۰, ۱۴۰۰

      آهااا ببخشید از توی‌جیب شما دارن میدن که داری میسوزی؟

  • مدافع حقوق مردان اسفند ۴, ۱۴۰۰

    زن ها هیچ وقت دنبال برابری نبودن و نیستن همیشه دنبال برتری هستن.
    تیمی که از زیر ۱۵ ساله های پسران شکست میخوره لایق دستمزد برابر با مردا نیست.
    چرا زن ها فقط جایی که به نفعشونه برابری میخوان. مثلا فمنیستا کلی سهمیه برای حضور زنان در پارلمان و هیئت مدیره شرکتا گذاشتن تا با مردا برابر بشن ولی سوال اینجاست چرا در مشاغل سخت که ۹۵ درصد تلفاتش مردان هستن ادعای برابری نمیکنن.
    چرا موقع جنگ ادعای برابری نمیکنن و هزار مورد دیگه
    بحث از اولش هم برابری نبود بلکه برتری طلبی خواسته اصلیه

    • ? اسفند ۱۰, ۱۴۰۰

      اگه آدمای جنیست زده ای که مغزشون به جای سرشون توی یه جای دیگشونه نبودن دنیا قشنگ تر بود
      و اینکه ببخشید که خانوما دارن از جیب شما حقوق میگرن و نمیدون توی بچگیتون خانوم ها مثل مادر تون و اینا باهاتون چیکار میکردن که اینطوری ازشون عقده به دل گرفتید امیدوارم شفا پیدا کنید