روایت مونا منصوری، برادرزاده عبدالمالک ریگی از زندگی تلخش + ویدئو

روایت مونا منصوری، برادرزاده عبدالمالک ریگی از زندگی تلخش + ویدئو

مونا منصوری ، دختر عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، رهبر گروه تروریستی جندالله در مصاحبه ی جدیدی از زندگی سخت و پردرد خود گفته است.

مونا منصوری که داستان زندگی تلخ مادرش، فائزه منصوری دستمایه ی فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» ساخته ی نرگس آبیار شد، با شاهین صمدپور، خبرنگار مستقل، به گفتگو نشست.

فائزه منصوری کیست

مونا که حالا ۱۷ سال دارد، در ۱۳ سالگی ازدواج کرده و دختر ۲ ساله ای هم به نام مایا دارد. او در این مصاحبه گفت :

«برخلاف چیزی که در فیلم آمده، من و خواهر دوقلویم مبینا در تهران به دنیا آمدیم.

ما یک سال و شش ماه داشتیم که همراه مادرمان به پاکستان رفتیم. همان زمان مادرمان به شهادت رسید و خانواده ی پدری ام ما را نگه داشتند و حاضر نشدند ما را به خانواده ی مادری مان بدهد.

ما تا ۱۳ سالگی در پاکستان بودیم و اصلاً نمی دانستیم مادرمان زنده است یا مرده. به ما گفته بودند مادرمان ما را رها کرده و به تهران رفته. به خاطر همین از مادرمان بدمان می آمد. تا اینکه بالاخره به ایران آمدیم و فهمیدیم ماجرا این نبوده.

عمویمان عبدالرئوف با سیخ داغ ما را می سوزاند. خواهرم را کتک می زد چون شبیه مادرمان است و ناراحت بود که پدرمان با مادرمان که شیعه بود ازدواج کرده بود.

بعد از بار اولی که به تهران آمدیم من دوباره پیش خانواده ی پدری ام برگشتم و در آنجا مادربزرگ پدری ام مرا به اجبار شوهر داد.

ازدواجم تلخ ترین روز زندگی ام بود. دوست نداشتم شوهر کنم. شوهرم مرا کتک می زد.

بزرگ ترین آرزویم این است که یک بار مادرم را ببینم و محکم بغلش کنم.»

همچنین در این گزارش گفته شد مبینا، خواهر دوقلوی مونا نیز به تازگی ازدواج کرده است.

عبدالحمید ریگی کیست؟

فائزه منصوری کیست
عبدالحمید ریگی

عبدالحمید ریگی متولد سال ۱۳۵۷ در استان سیستان و بلوچستان، از اعضای گروه تروریستی جندالله و برادر عبدالمالک ریگی، سرکرده ی این گروه بود.

عبدالحمید در سال ۷۸ در سن ۲۱ سالگی با دختری ۱۴ ساله به نام فائزه منصوری که اهل تهران بود، ازدواج کرد. آن ها در سفر خانواده ی فائزه به زاهدان با یکدیگر آشنا شده بودند.

این زوج در سال ۸۰ صاحب پسری به نام محمد متین و در سال ۸۴ صاحب دو دختر دوقلو به نام های مونا و مبینا شدند.

فائزه منصوری کیست
فائزه منصوری در کنار فرزندانش

در سال ۸۵ شهاب منصوری، برادر فائزه به دلیل امتناع از همکاری با گروه تروریستی جندالله توسط عبدالمالک ریگی سر بریده شد.

پس از مرگ شهاب، عبدالحمید به دستور برادرش عبدالمالک، فائزه را به خاطر مخالفت هایش با اقدامات این گروه تروریستی، در خواب با گلوله به قتل رساند.

بعد از مرگ فائزه، عبدالحمید به دستور عبدالمالک از گروه جندالله اخراج شد. او در سال ۸۷ بازداشت و در سال ۸۹ اعدام شد.

برادرش عبدالمالک ریگی نیز در سال ۸۸ دستگیر و در سال ۸۹ چند هفته بعد از عبدالحمید اعدام شد.

بعد از مرگ فائزه، خانواده ی ریگی فرزندان او را در پاکستان پیش خود نگه داشتند.

آن ها محمدمتین را به شهر دیگری فرستادند و از خواهرانش مونا و مبینا جدا کردند. خانواده ی ریگی با بچه ها بسیار بدرفتار بودند و آن ها زندگی سختی در کنار این خانواده داشتند.

در سال ۹۷، پس از گذشت ۱۳ سال، با کمک وزارت اطلاعات ایران، مبینا و محمدمتین به پیش مادربزرگ مادری خود، مادر فائزه بازگشتند. محمد متین در زمان بازگشت ۱۷ ساله و مبینا ۱۴ ساله بود.

فائزه منصوری کیست
محمدمتین و مبینا در کنار مادربزرگ شان، مادر فائزه

به گفته ی مادر فائزه، اعظم محسنی‌ دوست، مبینا در زمان بازگشت به پیش خانواده ی مادری اش نامزد داشت. او با تصمیم خانواده ی پدری اش به اجبار نامزد کرده بود اما بعد از بازگشت به پیش خانواده ی مادری اش، آن ها با نامزدی او مخالفت کردند و نامزد مبینا نیز از این وصلت صرف نظر کرد. اما مونا به دلیل اینکه ازدواج کرده بود، نتوانست به همراه خواهر و برادرش به پیش خانواده ی مادری اش بازگردد و در زاهدان مانده بود.

فائزه منصوری کیست

در سال ۹۷ فیلمی به نام «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار بر اساس ماجرای زندگی فائزه منصوری و عبدالحمید ریگی ساخته شد که در جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ موفق به دریافت ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی شد. در این فیلم هوتن شکیبا و الناز شاکردوست نقش های عبدالحمید و فائزه را برعهده داشتند.

درباره گروه تروریستی جندالله

فائزه منصوری کیست
عبدالمالک ریگی

گروه تروریستی جندالله در سال ۸۲ با ادعای احقاق حقوق بلوچ ها و اهل سنت از طریق مبارزه ی مسلحانه با جمهوری اسلامی تأسیس شد.

با این حال، این گروه دست به قاچاق سوخت و مواد مخدر می‌ زد و طی چندین عملیات تروریستی ده‌ ها نظامی و شهروند عادی ایران را به قتل رساند.

معروف ترین رهبر این گروه، عبدالمالک ریگی از طایفه ریگی بود.

بعد از دستگیری وی، این گروه در اطلاعیه‌ ای اعلام کرد که محمدظاهر بلوچ را به عنوان رهبر جدید خود منصوب کرده‌ است.

مدتی بعد این گروه توسط اعضای آن منحل و گروه‌ هایی جدید، با نام‌ های جیش العدل به رهبری محمد ظاهر بلوچ و با نام مستعار صلاح‌الدین فاروقی و جیش النصر با رهبری عبدالرئوف ریگی تشکیل شدند.

وزارت امورخارجه آمریکا در سال ۲۰۱۰ نام این گروه را به فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی اضافه کرد.

مطالب مرتبط
۴ نظر

ورود

  • مارکوپولو اسفند ۸, ۱۴۰۰

    برپدرومادراون کشوری لعنت که پدرخوانده تمام تروریست های عالمه همون کشوری که مدعی مبارزه باتروریست های جنایتکاره اماخودش طراح وسازمان دهنده تمام تروریستهای عالم،مؤسس داعش بود،کشورجنایتکاری که آزمایش کننده بمب اتمی اورانیوم وپلاتونیوم برسرمردم شهرهیروشیماوناکازاکی کشورژاپنه

  • سبزوار آبان ۳۰, ۱۴۰۱

    این طفلک خیلی خیلی تنهاست و حتی حقوق بنیاد شهید بهش تعلق نگرفته چون به زور شوهرش دادن با یک بچه با زجر و سختی داره زندگی میکنه کاش بنیاد شهید لاقل حقوقش را بهش بده خیلی گناهداره متاسفانه خانواده مادری اش هم دوسش ندارن و میگن چرا قیافش شبیه عبدالمالک ریگی هستش!!؟ و اون یکی نوه شون که شبیه مادرشه را دوستش دارن و این یکی را میگن نمیخوایمش! خاله اش و شوهرخاله اش جلوی چشم یک ملت تو لایو چه فحش هایی به صورت زنده به این دختر مظلوم دادن فقط چون قیافه اش شبیه پدرشه! 🙁 اشک همه فالوورها از مظلومیتش میاومد گناهداره چرا بنیاد شهید ولش کرده این دختر یتیم را به امان خدا؟

    • .... تیر ۱۲, ۱۴۰۲

      واقعا چرا؟ یه همچین رفتار هایی از انسان سالن سر نمیزنه دلم به حال دختره میسوزه

  • عباس بهمن ۷, ۱۴۰۲

    چه دختر معصوم و سختی کشیده ای. فرزند شهید به حساب میاد ایشون مابقی چیزها هم خدا قضاوت خواهد کرد ما کاره ای نیستیم. امیدوارم زندگی روی خوش بهشون نشون بده