مقدس ترین فیل سریلانکا در سن ۶۸ سالگی درگذشت

مقدس ترین فیل سریلانکا در سن ۶۸ سالگی درگذشت

راجا ، مقدس ترین فیل سریلانکا در سن ۶۸ سالگی درگذشت و این موضوع باعث غم و اندوه عمیق مردم این کشور شده، در شرایطی که رییس جمهور سریلانکا دستور تاکسیدرمی کردن این فیل و نگهداری برای آیندگان را صادر کرده است. روز دوشنبه، گروه بزرگی از عزاداران شامل دانش آموزان، روحانیون بودایی در رداهای زعفرانی و زنان سالمند، به راجا (Raja) ادای احترام کرده و به نشانه تبرک و احترام عاج های او را لمس کردند. رییس جمهور سریلانکا، گوتابایا راجاپاکسا اعلام کرده که راجا یک گنج ملی بوده و دستور داده که جنازه او برای نسل های آینده حفظ شود. بعد از اتمام مراسم سوگواری به شیوهی بودایی ها، جسد راجا به تاکسیدرمیست ها تحویل داده شده است.

راجا مقدس ترین فیلم سریلانکا درگذشت

راجا مقدس ترین فیلم سریلانکا درگذشت

نادونگامووا راجا مهم ترین فیل در میان ۱۰۰ فیلی بود که در مراسم سالانه ی بوداییان سریلانکا در میان آتش خواران و درام زن ها پیشاپیش همه رژه می رفت. این مراسم که با نام مراسم سالانه اسالا پراهرا شناخته شده و یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در شهر کاندی بود و راجا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ نقش اصلی را در آن داشت. حتی بعد از اینکه در سال ۲۰۱۵ یک موتورسوار در جریان سفر به یک معبد با راجا برخورد کرد، یک تیم از کماندوهای مسلح و زبده سریلانکایی دائماً این فیلم را همراهی می کردند. یکی دیگر از فیل هایی که قبل از راجا جعبه طلایی حاوی جواهرات قدیمی بودایی ها را حمل می کرد و راجا هم نام داشت، این جعبه طلایی را به مدت ۳۴ سال بین سال های ۱۹۵۳ تا ۱۹۸۶ حمل کرده بود.

راجا مقدس ترین فیلم سریلانکا درگذشت

راجا مقدس ترین فیلم سریلانکا درگذشت

وقتی راجای قدیمی تر در سال ۱۹۸۸ در سن ۷۲ سالگی درگذشت، غم و اندوه عمیقی مردم سریلانکا را در بر گرفته و دولت نیز یک روز عزای عمومی اعلام کرد. راجای قدیمی نیز تاکسیدرمی شده و موزه خاص خودش را در معبد دندان در شهر کاندی دارد که دندانی منتسب به بودا در آن نگهداری می شود. انتخاب جانشین راجا فرآیندی بسیار طولانی خواهد بود. فیل منتخب باید از طبقه ای خاص از فیل ها بوده و ویژگی های جسمی خاصی داشته باشد. یکی از شرایط فیل منتخب این است که وقتی سر پا می ایستد هفت نقطه از بدنش با زمین تماس داشته باشد، چهار پا، خرطوم، دوم و آلت تناسلی اش. این حیوان همچنین باید پشت صافی داشته باشد، عاج ها باید شکل گرد و در هم فرو رفته ای داشته و طولش حدود ۳.۷ متر باشد.

راجا مقدس ترین فیلم سریلانکا درگذشت

راجا مقدس ترین فیلم سریلانکا درگذشت

برای راجای اخیر اما یک استثنا در نظر گرفته شده بود و آن اینکه طول او تنها ۳.۲ متر بود و بلندترین فیل موجود در سریلانکا بود. راجا در هندوستان به دنیا آمده و توسط یک شاهزاده هندی به سریلانکا هدیه داده شده بود. فیل موجودی محافظت شده در این کشور بوده اما به خاطر اینکه به عنوان یک نماد تاریخی، سنتی و دینی در نظر گرفته می شوند، برخی به عنوان حیوان خانگی از آن ها نگهداری می کنند. در سال های اخیر قوانین سختگیرانه تری در مورد اسیر کردن فیل های وحشی در سریلانکا وضع شده و مجازات متخلفان مرگ است.

بیشتر بخوانید:

آیا می دانستید دلیل ایجاد چین و چروک روی پوست فیل های آفریقایی چیست؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • حامد اسفند ۲۱, ۱۴۰۰

    آخوندای اونجا حرفه ای تر از آخوندای بقیه دنیا هستن.
    دمشون گرم. یه فیل رو مقدس کردن برای مردمشون.