۵ نکته در انتخاب گیمبال دوربین و موبایل که باید بدانید    

۵ نکته در انتخاب گیمبال دوربین و موبایل که باید بدانید    

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

گیمبال (Gimbal) به عنوان یک تثبیت‌کننده یا استابلایزر از ابزارهایی به شمار می‌رود که از لرزش دوربین‌های عکاسی یا گوشی‌های موبایل هنگام عکاسی و فیلمبرداری جلوگیری می‌کند. در واقع این وسیله موظف به حذف حرکات و لرزش‌های ناخواسته‌ای است که به دلیل تکان خوردن دست ایجاد می‌شوند. به این ترتیب فیلم‌ها و عکس‌های پرتره، سلفی، تایم لپس، پانوراما و غیره با وجود حرکات سریع فیلمبردار یا عکاس بدون هیچ‌گونه‌ ارتعاش و لرزشی به ثبت می‌رسند. این دستگاه با توجه به کاربرد، وزن، جنس و غیره در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود و با استفاده از آن می‌توان مانع از لرزش دوربین‌های حرفه‌ای و موبایل‌های مختلف شد. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه عملکرد و نکات مهم در انتخاب گیمبال صحبت کنیم.

۵ نکته در انتخاب گیمبال دوربین و موبایل که باید بدانید

گیمبال چیست و چگونه کار می‌کند؟

در سال‌های پیش و قبل از پیشرفت تکنولوژی فیلمبردارهایی که از مهارت بالایی برای کنترل دوربین برخوردار بودند، به عنوان یک فیلمبردار حرفه‌ای و باتجربه شناخته می‌شدند. اما با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌هایی به نام گیمبال وارد بازار شدند که زحمت فیلمبرداران با استفاده از آن‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم وظیفه این دستگاه ثابت نگه داشتن موبایل یا دوربین می‌باشد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که به عنوان یک پشتیبان محوری برای مصرف‌کننده این امکان را فراهم می‌کند که جسم متصل به آن در حول یک محور چرخانده شود.

این دستگاه دارای سه محور yaw، roll، pitch است. محور pitch به حرکات بالا و پایین سوژه عکاسی اشاره دارد. محور yaw به حرکات چپ و راست و محور roll نیز به حرکات افقی سوژه مربوط است. این محورها از اهرم‌های مکانیکی و مهره تشکیل شده‌اند و فیلمبردار آن‌‌ها را به جهات مختلف می‌چرخاند تا باعث خنثی شدن حرکات شود. زمانی خنثی شدن حرکات دوربین از طریق چرخش دستگاه به سمت مخالف انجام می‌شود، دوربین تصاویری بدون ارتعاش و روان را ضبط می‌کند. Gimbal در مقایسه با Steadicams یا تثبیت‌کننده‌های بزرگ مکانیکی وزن کمی دارد و آزادی عمل فیلمبردار را افزایش می‌دهد‌. بنابراین ثبت و ضبط تصاویر با سرعت عمل بیشتر و به راحتی انجام می‌شود‌.

نکات مهم در هنگام انتخاب گیمبال شامل چه مواردی است؟‌

۱. توجه به نوع گیمبال

گیمبال‌های موجود در بازار به دو نوع تقسیم می‌شوند‌. یکی از مدل‌ها مخصوص استفاده موبایل است که طراحی ساده و سبکی دارد. قیمت گیمبال موبایل بسیار پایین‌ است و برای کنترل حرکات دیوایس‌های کوچک تصویری برداری و موبایل‌ها کاربرد دارند. گیمبال موبایل دارای یک دسته است و لوازم جانبی خاصی ندارد. افرادی که به عکاسی با موبایل علاقه‌مند هستند با استفاده از این دستگاه می‌توانند عکس‌هایی باکیفیت و جذاب را ثبت کنند. گیمبال دوربین نیز برای حمل دوربین‌های DSLR و بدون آینه، دارای لنزهای مستقل کاربرد دارد.

۵ نکته در انتخاب گیمبال دوربین و موبایل که باید بدانید

گیمبال دوربین در دو گروه تک دسته و دو دسته تقسیم‌بندی شده‌اند و با توجه به کاربردشان از لحاظ ابعاد و اندازه متفاوت هستند. علاوه‌بر تعداد دسته‌ها این دستگاه دارای انواع مکانیکال و موتوری می‌باشد. انواع موتوری نسبت به مکانیکال قیمت بالاتری دارد و برای فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود‌. به طورکلی Gimbal دوربین نسبت به مدل موبایلی تنوع و قابلیت‌های بیشتری دارد. در مدل‌های چند پایه می‌توان لوازم جانبی دوربین مانند پایه عکاسی، میکروفن، هولدر و غیره را به آن متصل کرد. برخی از مدل‌های این دستگاه مجهز به وای فای، بلوتوث و نرم‌افزارهای همگام‌سازی می‌باشند.

۲. توجه به تعداد محورها

یکی‌دیگر از نکاتی که در زمان خرید انواع لرزش‌گیر موبایل و دوربین مورد توجه قرار می‌گیرد، توجه به تعداد محورهای این دستگاه است. در حال حاضر این دستگاه از لحاظ تعداد محورها به دو گروه دو محوره و سه محوره تقسیم می‌شود‌. هزینه‌ مدل‌‌های سه محوره بیشتر است و بهتر لرزش‌های دوربین و موبایل را در فیلم‌های بلند سینمایی مدیریت می‌کند. انواع دو محوره نیز به کنترل گردش دوربین در جهت‌های افقی و عمودی می‌پردازد. کسانی که در زمان فیلمبرداری به محور چرخشی زیاد احتیاج پیدا نمی‌کنند، بهتر است از هزینه‌های اضافی و خرید دستگاه سه محوره خودداری کنند.

۳. توجه به جنس و وزن بدنه

وزن و جنس بدنه گیمبال در زمان خرید این دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. تجهیزات فیلمبرداری دارای وزن بالایی می‌باشند و استفاده از Gimbal سنگین پس از مدتی فیلمبرداران را خسته می‌کند‌. بنابراین افراد همواره به دنبال مدل‌های سبک‌تر هستند. جنس بدنه این دستگاه معمولا از متریال لاکی یا پلاستیکی ساخته می‌شود. در انواع پیشرفته و حرفه‌ای‌تر از پلاستیک به همراه فلزات سبک استفاده می‌شود که طول عمر دستگاه افزایش یابد. طبیعی است که وزن بدنه‌هایی از جنس پلاستیک از وزن بدنه‌هایی از جنس فلز سبک‌تر خواهد بود‌. البته بدنه‌های آلومینیومی نیز جزء موارد سبک و مقاوم هستند.

۵ نکته در انتخاب گیمبال دوربین و موبایل که باید بدانید

۴. توجه به سازگاری نرم‌افزار با دوربین با موبایل

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم برخی از گیمبال‌های پیشرفته و مدرن نرم‌افزاری دارند که دارای قابلیت اتصال به کامپیوتر و موبایل هستند. برای اتصال گوشی و کامپیوتر به این دستگاه از وای‌فای یا بلوتوث استفاده می‌شود. با این ویژگی‌ها کاربر می‌تواند استابلایزر را به وسیله نرم‌افزار کنترل و هدایت نماید‌. در مدل‌های جدید‌تر می‌توان حرکت محورهای فضایی، چرخش، تعلیق‌پذیری وغیره را با استفاده از گوشی هوشمند انجام داد‌. نکته‌ای که در خرید این دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد، سازگاری نرم‌افزار پیش‌فرض با گوشی آیفون یا اندروید خریدار است.

۵. توجه به نوع باتری دستگاه

لرزش‌گیرهای موبایل و دوریین برای تامین انرژی مورد نیاز خود از باتری‌های دارای قابلیت شارژ استفاده می‌کنند‌. در صورت استفاده از باتری‌های قلیایی بعد از اتمام باتری باید آن را عوض کرد.‌ باتری‌های لیتیومی برخلاف باتری‌های قلیایی قابل شارژ هستند. عمر باتری‌ها تقریبا ده تا پانزده ساعت است. انواع ارزان‌تر در مدت زمان کمتری شارژ باتری را تمام می‌کنند.

استفاده از انواع گیمبال چه مزایایی دارد؟

امروزه استفاده از دوربین‌های ورزشی و ثبت لحظات هیجان‌انگیز و حساس از طرفداران زیادی برخوردار است. اما عکاسان و فیلمبرداران ورزشی به دلیل تحرک زیاد با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند، زیرا کنترل دوربین و جلوگیری از لرزش‌های آن در هنگام عکاسی و فیلمبرداری ورزشی سخت است. استفاده از گیمبال برای حذف لرزش دوربین و موبایل به انرژی بسیار کمی نیاز دارد و فیلمبردار با آزادی عمل بیشتری به ایجاد فیلم‌های خلاقانه می‌پردازد. سهولت استفاده از فواید دیگر دستگاه‌های لرزش‌گیر محسوب می‌شود و به افزایش سرعت کمک می‌کنند. وزن سبک، امکان اتصال لوازم جانبی مانند میکروفون‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان و ثبت فیلم‌های شفاف و باکیفیت از فواید دیگر این دستگاه‌ها به شمار می‌رود.

۵ نکته در انتخاب گیمبال دوربین و موبایل که باید بدانید

خرید انواع گیمبال از فروشگاه اینترنتی پیکسل

اگر می‌خواهید عکس‌ها و فیلم‌های باکیفیت و شفافی با استفاده از دوربین یا موبایل خود تهیه کنید، جهت جلوگیری از لرزش دست خود برای خرید گیمبال موبایل و گیمبال دوربین می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پیکسل با آدرس اینترنتی https://www.pixel.ir/ مراجعه کنید. در این فروشگاه به عنوان یک فروشگاه تخصصی دوربین عکاسی، تجهیزات و لوازم عکاسی، کارت حافظه، لنز، کیف دوربین، سه پایه، لوازم آتلیه و نورپردازی و غیره با بهترین کیفیت و قیمت‌های مناسب در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد‌. این فروشگاه در مرداد ماه سال ۱۳۸۳ افتتاح شد و در طی این چند سال همواره تلاش کرده است که رضایت مشتریان خود را جلب کند. مشتریان با ورود به فروشگاه اینترنتی پیکسل و سفارش محصول مورد نظر خود تمام قوانین و مقررات این سایت را می‌پذیرند. همه کالاهای ارائه شده در پیکسل از مراجع مربوطه مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر  و مشاوره خرید می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در این سایت تماس بگیرید.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • atena اسفند ۲۱, ۱۴۰۰

    کسی میدونه برای ایفون ۱۳ پرو چه گیمبالی بخریم خوبه؟