سالروز بمباران شیمیایی حلبچه ؛ بازخوانی جنایت صدام حسین علیه مردم شهر کُردنشین

سالروز بمباران شیمیایی حلبچه ؛ بازخوانی جنایت صدام حسین علیه مردم شهر کُردنشین

تاریخ وقوع بمباران شیمیایی حلبچه

رژیم بعث عراق در ساعت ۲ بعد از ظهر ۲۵ اسفند ماه ۱۳۶۶ حلبچه را بمباران کرد. بمباران شیمیایی منطقه ی کردنشین حلبچه در زمره ی هولناک ترین و غیر انسانی ترین جنایت های تاریخ معاصر جای می گیرد. این واقعه که از آن به عنوان نشل کشی مردم کُرد عراق یاد می شود، بزرگ ترین حمله ی شیمیایی به یک منطقه ی شهرنشین در تاریخ به شمار می آید.

بمباران شیمیایی حلبچه

حلبچه کجا واقع شده است؟

حلبچه از شهرهای کردستان عراق است و در حدود ۱۵ کیلومتری مرز ایران قرار گرفته است. این شهر در شمال شرقی عراق و نزدیکی مرز پاوه و مریوان قرار دارد. پس از بمباران حلبچه، این شهر به دلیل آلودگی دیگر قابل سکونت نبود و حلبچه جدید در فاصله ی چند کیلومتری از محل بمباران ساخته شد.

در آخرین سرشماری انجام شده (۲۰۱۳) جمعیت حلبچه ۱۱۷ هزار نفر ذکر شده است.

بمباران شیمیایی حلبچه

علت بمباران شیمیایی حلبچه چه بود؟

۲ روز پیش از بمباران این شهر، رزمندگان ایرانی طی عملیات والفجر ۱۰ به کمک نیروهای کرد عراقی موفق شدند برخی شهرهای کردنشین من جمله حلبچه را از دست نیروهای بعثی آزاد کنند. پس از ورود قوای ایرانی به این شهر مردم از رزمندگان استقبال کردند. صدام حسین هم به خیال خود با این کار می خواست آن ها را مجازات کند.

بمباران شیمیایی حلبچه

۸ ماه قبل از این اتفاق، صدام شهر در تاریخ ۷ تیر ۱۳۶۶ سردشت ایران را مورد حمله شمیایی قرار داد تا بدین ترتیب این شهر تبدیل به نخستین شهر در جهان بشود که بمباران شیمیایی می شود.

نحوه بمباران شیمیایی حلبچه

صدام پسر عموی خود به نام علی حسن المجید را برای انجام این کار انتخاب کرد. او پیش از انجام عملیات اصلی به مدت ۲ روز شهر را با بمب های متعارف بمباران کرد تا شیشه خانه ها بشکند و راه نفوذ گازهای شیمیایی باز شود.

پس از آن، رژیم بعث با ۵۰ فروند هواپیما که هر کدام به ۴ بمب شیمیایی نیم تنی مجهز بودند در مجموع ۲۰۰ بمب را بر سر مردم کُرد حلبچه ریختند. در بمباران شیمیایی حلبچه از ۳ نوع گاز مختلف استفاده شد: گاز خردل، گازهای اعصاب و گاز سیانوژن.

میزان تلفات بمباران شیمیایی حلبچه

در این حادثه بین ۳۲۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر که عموماً مردم عادی بودند کشته و بین ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر مسموم و مجروح شدند.

بمباران شیمیایی حلبچه

مجازات عامل بمباران شیمیایی حلبچه

دادگاه برای علی حسن المجید، که فرمانده ی عملیات «انفال» ـ عملیاتی که طی آن این شهر مورد بمباران قرار گرفت ـ بود، در سال ۲۰۱۰ حکم اعدام صادر و همان سال آن را اجرا کرد.

پسر عموی صدام

بیشتر بخوانید:

قرص های یُد ضد تشعشعات هسته ای در آمریکا نایاب شد

تیمسار منصور ستاری ، نابغه نیروی هوایی ارتش و سوژه فیلم «منصور» که بود؟ + ویدیو

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود