بزرگترین و خوف‌انگیزترین پرندگان روی زمین؛ از شترمرغ تا لک‌لک نیل

بزرگترین و خوف‌انگیزترین پرندگان روی زمین؛ از شترمرغ تا لک‌لک نیل

شاید شما نیز از خود پرسیده باشید که بزرگترین پرنده روی زمین چه پرنده ای است. به همین خاطر با مطالعه این مطلب، با ۱۰ تا از بزرگترین و خوفناک ترین پرندگان روی زمین آشنا شوید. بزرگترین پرندگان جهان غول‌پیکرند، اغلب حالت تدافعی دارند و احتمالا خیلی از شما نمی‌‌خواهید پس از مدتی گشت زدن در باغ وحش به سراغ آنها بروید.

بزرگترین پرندگان روی زمین از خانواده‌های مختلفی هستند و با این که جثه بزرگ و وزن سنگینی دارند اما برخی از آنها حتی بلد نیستند پرواز کنند. این پرندگان از غول‌پیکرهای بی‌پرواز گرفته تا پتروداکتیل‌های مدرن امروزی متغیر هستند.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان
شترمرغ بزرگ ترین پرنده روی زمین است

شترمرغ بزرگترین پرنده روی زمین

تقریبا هر کسی می‌داند که شترمرغ بزرگترین پرنده روی زمین است. متوسط وزن این پرنده به ۱۰۵ کیلوگرم هم می‌رسد و قدش کمی بیشتر از ۲ متر رشد می‌کند. البته، برخی از افراد شترمرغ‌هایی را دیده‌اند که قدشان به ۲.۸ متر هم می‌رسیده است. حواستان باشد! شترمرغ می‌توانند شما را تعقیب کنند. این پرنده سریع‌ترین گونه دوپایی است که سرعتش به ۴۰ کیلومتر در ساعت هم رسیده. آنها می‌توانند ۱۰ کیلومتر را بدون توقف با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت بدوند. بزرگترین پرنده جهان را می‌توان قهرمان ماراتن در دنیای پرندگان نامید.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

کاسوآری جنوبی

این پرنده را اغلب خطرناک‌ترین پرنده روی زمین می‌نامند و علاوه بر این، یکی از بزرگترین پرندگان روی زمین است که وزنش به حدود ۶۸ کیلوگرم می‌رسد. هر کدام از پاهای کاسوآری چنگال‌های ۱۰ سانتی‌متری دارد که اغلب این پرنده برای دفاع از خود از آنها استفاده می‌کند. تاکنون دو نفر در اثر درگیری با این پرنده کشته شده‌اند. جدیدترین مورد در ایالت فلوریدای امریکا اتفاق افتاده بود. حادثه به این علت بود که فردی از این پرنده به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کرد اما در نهایت قربانی پنجه‌ها و چنگال‌های او شد.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

اِمو (شترمرغ استرالیایی)

امو ظاهری شبیه شترمرغ دارد اما از شترمرغ کوچک‌تر و پشمالوتر است و قدش نهایتا به ۱.۵ تا ۱.۸ متر می‌رسد. در فصل زاد و ولد، اموهای ماده مشتاقانه بر سر رقبای نر با هم می‌جنگند. اما نتیجه این مراسم جفت‌گیری شگفت‌انگیز است: چادری سبز در جنگل؛ تخم‌های سبز رنگ زیادی که شبیه آووکادوهای بزرگ این طرف و آن رف پراکنده شده‌اند.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

ریای بزرگ

به عنوان یکی از بزرگ ترین پرندگان جهان ، ریا، که نامش را از الهه تایتان گرفته است، بر خلاف پرنده بودنش قدرت پرواز ندارد. قد این پرنده به ۱.۵ متر و وزنش به ۳۰ کیلوگرم می‌رسد. ریای بزرگ (greater rhea) مثل شترمرغ ظاهر ترسناک و تهدیدآمیزی ندارد. این پرنده‌ها به صورت گله‌های بزرگ ۱۰۰ تایی در فصولی غیر از فصل تولیدمثل زندگی می‌کنند.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

پلیکان پاخاکستری

پلیکان پاخاکستری (مرغ سقای پاخاکستری یا مرغ سقای کاکُلی) هم یک پرنده بزرگ دیگر است که در زمره بزرگترین پرندگان روی زمین قرار دارد. به نظرتان یک پلیکان چقدر می‌تواند ترسناک باشد؟ قد این پرنده به ۱.۸ متر و وزنش به ۱۵ کیلوگرم می‌رسد و طول بال‌هایش تا ۲.۷ متر است که بسیار چشم‌نوازی می‌کند. این هیولا با پرهای ژولیده بیشتر در اروپا و آسیا یافت می‌شود و در کلونی‌هایی که حاوی ۲۵۰ جفت است تولیدمثل می‌کند. این پرنده غول‌پیکر و اعجاب‌انگیز می‌تواند یک ماهی را درسته قورت دهد.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

قوی بی‌صدا

اگر چه نمی توان قو را بزرگترین پرنده روی زمین دانست اما قوی بی‌صدا یکی از سنگین‌ترین پرندگان روی زمین است که قدرت پرواز دارد. این پرنده ظاهرا بی‌آزار به نظر می‌رسد و در برکه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها زندگی می‌کند. اما قوی بی‌صدا وقتی نوبت دفاع از خانواده و قلمرو می‌شود آنقدرها هم بی‌صدا نیست. قوهای نر وقتی اخلالگری به آنها نزدیک می‌شود با یک صدای هیس‌مانند هشدار می‌دهند و سپس مستقیم به مهاجم حمله می‌کنند و با بال‌هایشان او را کتک می‌زنند. حتی ممکن است به قایق‌سواران، گردشگران و حتی کسانی که سرشان به کار خودشان است و با قوها کاری ندارند نیز درگیر شوند.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

رُخ‌کرکس آند

این کرکس بزرگ با ظاهر عجیب و غریبش به هر گوشت مُرداری راضی نمی‌شود و لاشه‌های بزرگی مثل گاو و گوزن را برای شامش ترجیح می‌دهد. وزن این پرنده به ۱۱.۳ کیلوگرم می‌رسد و به کالری زیادی نیاز دارد. طول بال‌های این کرکس کمتر از همتای شمالی خودش یعنی کاندور کالیفرنیایی است اما باز هم به طول ۲.۷ متر تا ۳ متر هم می‌رسد.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

کرکس سیاه یا دال سیاه

یک پرنده بزرگ دیگر که طول بال‌هایش به ۳ متر می‌رسد. این کرکس بینایی بسیار شگفت‌آوری دارد و در حال پرواز نیز می‌تواند مردار را نقطه‌یابی کند. این پرنده تاس است و همین کچلی سر او را در برابر تجمع و انباشته شدن خون هنگام غذا خوردن مقاوم می‌کند. با این که حتی نگاه کردن به این پرنده نیز ترسناک و رعب‌انگیز است اما این پرنده در اکوسیستم نقش بسیار مهمی دارد و زمین را از کشته‌شدگان جاده‌ای و مردار دیگر حیوانات پاک می‌کند.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

لک‌لک مارابو

اگر غبغب سرخ‌رنگ، سر سیاه و منقار خنجری این پرنده هشداردهنده و ترسناک نیست اما خوب است بدانید که این لک‌لک را لک‌لک کفن‌ودفن هم می‌نامند زیرا ظاهری شبیه دراکولا دارد. این پرنده پرندگان دیگر را می‌‌خورد. بزرگترین طول بال تاییدشده برای لک‌لک مارابو ۳.۲۰ متر است اما گزارشات تاییدنشده از گونه‌ای حکایت دارد که طولش بالش ۴ متر بوده است. اگر چه این لک لک بزرگترین پرنده روی زمین نیست اما بدون شک بزرگترین غبغب را در میان پرندگان دارد.

بزرگ ترین پرنده روی زمین، بزرگ ترین پرنده جهان

لک‌لک نیل

لک‌لک نیل یا شوبیل با این که بزرگترین پرنده جهان نیست، بلندترین قد، سنگین‌ترین وزن یا وسیع‌ترین بال را ندارد، اما نگاه خیره و مرگبارش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مهم‌تر از این که چهره لک‌لک نیل شبیه یک فندق‌شکن است، قد ۱.۵ متری‌اش است که به سبک زندگی ترسناک این پرنده می‌افزاید. شوبیل ساعت‌ها بی‌حرکت می‌ایستد تا طعمه خود را شکار کند؛ مثلا یک ماهی یا بچه کروکودیل. سپس بال‌های خود را می‌گشاید و طعمه را در بر می‌گیرد تا بتواند آن را در منقار خود به دام بیاندازد.

منبع: mentalfloss
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود