کلاهبرداری ۸۴ هزار دلاری هنرمند نقاش به نام هنر مفهومی

کلاهبرداری ۸۴ هزار دلاری هنرمند نقاش به نام هنر مفهومی

یک هنرمند مفهومی دانمارکی از موزه ای ۸۴ هزار دلار وام برای تولید آثار هنری دریافت کرد اما در ازای آن بوم های خالی تحویل داد که زیر آن ها نوشته بود: «پول را بردار و فرار کن.»

بر اساس توافق صورت گرفته قرار بود ینس هانینگ دو اثر قبلی خود را برای موزه کانستن ِ دانمارک دوباره بسازد.

آثار اصلی از اسکناس های کرون دانمارک و یورو ساخته شده و در یک قاب برای نشان دادن متوسط دستمزد سالانه ی شهروندان دانمارک و اتریش به نمایش در آمده بودند. این دو اثر در مجموع ۸۴ هزار دلار قیمت داشتند.

لس اندرسون، مدیر موزه کانستن می گوید ینس هانینگ اگر پولی که برای ساخت آثار هنری اش به او داده شده را بازنگرداند، نقض قرارداد کرده است.

هانینگ در ازای دریافت این پول دو قاب خالی برای موزه فرستاد و در ایمیلی به آن ها گفت که تصمیم گرفته اثر هنری جدیدی بسازد.

این ایمیل حالا در نمایشگاه گروهی ای که در این موزه برپا شده، در کنار بوم های خالی به نمایش درآمده است.

مدیر موزه کانستن می گوید بر اساس قرارداد، هانینگ باید تا زمان مشخصی پول را بازگردند اما این هنرمند نقاش به سی‌ان‌ان گفته قصد بازگرداندن پول را ندارد.

او همچنین به گاردین گفته این اقدام او اعتراضی به پایین بودن دستمزد خود بوده است.

بر اساس قرارداد، موزه کانستن علاوه بر ۸۴ هزار دلار اسکناسی که در اختیار هانینگ قرار داده، دستمزدی حدوداً ۳،۹۰۰ دلاری هم به او داده است. هانینگ به سی‌ان‌ان گفته این دستمزد برای او کافی نیست.

این هنرمند نقاش به رادیوی دانمارک گفته: «اثر هنری همین است که من پول ها را برداشته ام. این دزدی نیست. نقض قرارداد است و نقض قرارداد نوعی اثر هنری است.»

مدیر موزه کانستن به سی‌ان‌ان گفته این موزه به خاطر پرداخت دستمزدهای معقول به هنرمندان به خود افتخار می کند.

او همچنین می گوید از قبل خود را آماده کرده بود تا در صورتی که هانینگ پول ها را پیش خود نگه داشت به طور قانونی اقدام کند اما از اتفاق رخ داده غافلگیر نشده است.

اندرسون خود شاید خوشبین باشد اما می گوید متصدیان موزه بسیار ناراحت هستند و اقدام هانینگ تیتر اخبار دنیا شده است. او می گوید کانستن موزه ی ثروتمندی نیست و او هر گونه سوء استفاده از پول های عمومی و خصوصی را جدی می گیرد.

علیرغم تخطی صورت گرفته از قرارداد، اندرسون از اقدام هانینگ به لحاظ هنری دفاع می کند و می گوید ما به چیزهای کنترل نشده، پیش بینی نشده و ناشناخته برای نشان دادن خودمان به عنوان انسان در رابطه با جامعه نیاز داریم.

هانینگ در نمایشگاه های زیادی شرکت داشته از جمله در دوسالانه های کره جنوبی، ترکیه و آلمان.

اندرسون می گوید اگر هانینگ پول را برگرداند دوباره با او همکاری خواهند داشت.

منبع: insider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود