اسپری ها و دستمال های ضدبخار عینک سرطان زا هستند

اسپری ها و دستمال های ضدبخار عینک سرطان زا هستند

محققان در پرفروش ترین اسپری ها و دستمال های ضد بخار عینک بازار آمریکا مقادیر زیادی مواد شیمیایی سرطان زا یافته اند.

در این پژوهش که در نشریه Environmental Science & Technology منتشر شده، محققان دانشگاه دوک ِ آمریکا به بررسی پرطرفدارترین محصولات ضد بخار عینک پرداختند، ۴ مورد از اسپری های ضد بخار و ۵ مورد از دستمال های ضد بخار. از این اسپری ها و دستمال ها برای جلوگیری از بخار کردن عینک و محافظ صورت استفاده می شود.

این تحقیق نشان داده تمامی محصولاتی که مورد بررسی قرار گرفتند، حاوی مقادیر زیادی مواد سمی به نام Per- and polyfluoroalkyl Substances (PFAS) بودند که بیشتر با نام «مواد شیمیایی ابدی» شناخته می شوند.

در گذشته تحقیقات نشان داده بود میان قرارگیری در معرض مواد شیمیایی ابدی و ابتلا به سرطان، برهم خوردن تعادل هورمونی و نازایی ارتباط وجود دارد. مواد PFAS معمولاً از راه پوست جذب می شوند.

به گفته ی نویسندگان این تحقیق، نه وجود مواد PFAS در محصولات ضد بخار عینک، بلکه میزان زیاد این مواد در این محصولات بود که تعجب آن ها را برانگیخت.

نیکلاس هرکرت، سرپرست این پژوهش و محقق دارای درجه فوق دکتری دانشگاه دوک گفت: «آزمایشات ما نشان می دهد که در این اسپری ها به ازای هر میلی لیتر از محلول، ۲۰/۷ میلی گرم مواد PFAS وجود دارد.»

به گفته ی محققان، این در حالی است که بر روی بسته بندی بسیاری از محصولاتی که آن ها در پژوهش خود مورد بررسی قرار دادند، عنوان شده بود که «بی خطر و غیر سمی» هستند.

محققان دانشگاه دوک می گویند یافته های آن ها درباره ی وجود مواد PFAS در محصولات ضد بخار عینک به ویژه به این دلیل نگران کننده است که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا این محصولات برای جلوگیری از بخار کردن عینک و همینطور محافظ های صورت در هنگام زدن ماسک، طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.

هتر استپلتون، استاده رشته ی شیمی و سلامت محیط در دانشگاه دوک گفت: «به دلیل همه‌گیری کرونا افراد بیشتری نسبت به قبل – از جمله کادر درمان و فعالان مشاغل ضروری – از این اسپری ها و دستمال ها برای جلوگیری از بخار کردن عینک و محافظ صورت خود در هنگام زدن ماسک استفاده می کنند.»

مواد شیمیایی ابدی در حالی در بسیاری از محصولات پراستفاده و روزمره همچون لوازم آرایش، شامپوها و حتی برخی آب های گازدار، وجود دارند که در اغلب موارد، بر روی بسته بندی آن ها ذکر نمی شود که حاوی مواد PFAS هستند.

منبع: insider
بدون نظر

ورود