جزئیات حادثه حمله به ۳ روحانی با چاقو در حرم امام رضا + ویدئو لحظه دستگیری ضارب

جزئیات حادثه حمله به ۳ روحانی با چاقو در حرم امام رضا + ویدئو لحظه دستگیری ضارب

ظهر روز سه شنبه شانزدهم فروردین ماه ۳ روحانی در صحن حرم امام رضا توسط فردی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. این حادثه به شهادت یک از روحانیون و بستری شدن ۲ روحانی دیگر در بیمارستان انجامید و ضارب نیز دستگیر شد.

حوالی ساعت ۱۴ روز ۱۶ فروردین ماه، فردی با چاقو به ۳ طلبه ی حوزه علمیه در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم امام رضا حمله ور شد و آن ها را مورد اصابت قرار داد.

با تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم رضوی ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد منتقل شدند.

ضارب حرم امام رضا کیست

یکی از طلاب، حجت الاسلام اصلانی در همان روز حادثه بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. دو روحانی دیگر، حجت‌ الاسلام پاکدامن و حجت‌ الاسلام دارایی پس از قرار گرفتن تحت عمل جراحی، در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند. اما در نهایت حجت الاسلام دارایی نیز  عصر روز پنجشنبه ۱۸ فروردین به درجه رفیع شهادت نائل شد.

این ۳ طلبه از فعالان جهادی بودند که سال ها برای محرومیت زدایی حاشیه ی شهر مشهد خدمت می کردند. آن ها در راه جلسه ی گروه‌ های جهادی حاشیه ی شهر مشهد برای هماهنگی فعالیت های ماه رمضان بودند. شهید حجت الاسلام اصلانی از رزمندگان دفاع مقدس و یکی از مسئولین ستاد حاشیه شهر مشهد بود.

ضارب حرم امام رضا کیست
تصویری از طلاب حادثه حرم امام رضا
ضارب حرم امام رضا کیست
تصویری از شهید حجت الاسلام اصلانی
ضارب حرم امام رضا کیست
تصویری از حجت‌ الاسلام پاکدامن و حجت‌ الاسلام دارایی در بیمارستان

پس از این حادثه، دادستان عمومی و انقلاب مشهد، محمد حسین درودی اعلام کرد علاوه بر ضارب که گفته شده تبعه ی افغانستان است، چند فرد دیگر که مظنون به همکاری با وی بودند نیز دستگیر شده اند.

به گفته ی یک منبع آگاه، هر ۳ روحانی که در این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفتند از فعالین جهادگر و ساکنین حاشیه ی شهر مشهد، منطقه ی قلعه ساختمان (شهرک شهید رجایی) بودند.

در گزارشات اولیه ی حادثه گفته شد فرد ضارب از ساکنین همین منطقه بوده که به گفته ی اهالی منطقه دارای اختلالات روحی بوده و به ادعای خودش از مدتی قبل این افراد را با انگیزه ی شخصی نشان کرده و ظهر دیروز در حرم امام رضا مورد سوء قصد قرار داده بود.

همچنین فرماندار مشهد اعلام کرد فرد ضارب تحت تاثیر القائات صهیونیستی، استکبار جهانی و تکفیری بوده است.

برخی منابع هم فرد ضارب را وهابی عنوان کردند و تصویری تأیید نشده از یک چاقو نیز منتشر شد که گفته می شد متعلق به فرد مهاجم بوده. روی دسته ی این چاقو عبارت لا‌اله‌الا‌الله به چشم می خورد.

اما در جدیدترین خبر، خبرگزاری تسنیم ضارب را فردی ۲۱ ساله به نام عبداللطیف مرادی، ازبک تبار معرفی کرده که یک سال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌ کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌ اند. وی که دارای تفکرات تکفیری است، ظهر روز گذشته با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم امام رضا می‌ شود و در صحن پیامبر اعظم منتظر می‌ ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. در نهایت به سمت ۳ روحانی حمله می برد و با ضربات چاقو آن ها را مورد اصابت قرار می‌ دهد. او فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است که احتمالاً همان طلبه‌ ای است که به شهادت رسید. ۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌ اند و تحقیقات از آن ها ادامه دارد.

خبرگزاری تسنیم همچنین ویدئویی از عبداللطیف مرادی منتشر کرده که عقاید تکفیری این فرد را به وضوح نشان می دهد. او در این ویدئو می گوید: «اگر از علی کمک بخواهی کافر، مرتد و از اسلام خارج شدی.»

ضارب حرم امام رضا کیست
تصویری از فرد ضارب

ضارب حرم امام رضا کیست

در پی این حادثه، سخنگوی طالبان حمله به ۳ طلبه روحانی در مشهد را محکوم و تأکید کرد این مساله ربطی به افغان ها و افغانستان ندارد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی با اشاره به حادثه اخیر در آستان قدس رضوی نوشت: «امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌نماید. این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.»

روز پس از حادثه، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، در جلسه ی علنی مجلس با اشاره به حمله ی اخیر به ۳ طلبه در حرم امام رضا، خطاب به مردم ایران گفت: «همه ی ما باید هوشیار باشیم چرا که فرصت طلبان نباید بتوانند از چنین اتفاقاتی برای بر هم زدن برادری بین ملت ها استفاده کنند. بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از ایران در میدان های جنگ حضور داشتند و به شهادت رسیدند. ملت ما هوشیار بوده و هوشیار خواهد بود و چنین شیطنت هایی هرگز به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی خدشه وارد نخواهد کرد.»

تاکنون بسیاری از چهره های سیاسی و مذهبی اهل سنت کشور، هتک حرمت به حرم و زائران امام رضا در ماه مبارک رمضان را محکوم کرده اند.

همچنین وزیر کشور، درباره ی حادثه اخیر در حرم امام رضا اظهار کرد: «دشمن تلاش می‌ کند اختلافات مذهبی و قومی میان ملت ها ایجاد کند در حالی که بهترین جوانان افغانستان در مبارزه با جریان تفکیری به شهادت رسیده‌ اند و ملت افغانستان توانست آمریکا را با خفت از منطقه بیرون کند. این اقدام تروریستی هم در جایگاه ملت افغانستان شائبه ایجاد نمی‌ کند. مردم ایران و افغانستان سابقه تاریخی و تمدنی مشترک دارد. دشمن تلاش می‌ کند ایران هراسی را در افغانستان و افغانستان هراسی را در ایران و سایر کشورها ترویج کند. در میان ایران و کشورهای همسایه اختلاف بیاندازد اما موفق نمی‌ شود.»

وی با قدردانی از اهل سنت بابت محکومیت این حادثه تصریح کرد: «از کسانی که در این رابطه حرف آن‌ ها شنیده می‌ شود انتظار داریم این اتفاق را محکوم کرده و با جریان های تفکری مبارزه جدی کند. از آمریکا هم انتظاری نداریم چون آن‌ ها ایجاد کننده این جریان هستند. همین محکوم نکردن این اتفاق توسط آمریکا نشان می‌ دهد آن‌ها حامی این اقدامات هستند.»

سید عباس صالحی، وزیر پیشین ارشاد در دولت حسن روحانی در توییتی درباره ی این حادثه نوشت:

«حادثه امروز حرم امام رضا حادثه تلخ و غم انگیزی بود، اما باید مواظب بود که می تواند توطئه ای سازمان یافته برای ایجاد موج جدیدی از تفرقه های مذهبی و یا مهاجر ستیزی باشد. مراقب موج سازان و موج سواران باشیم.»

ضارب حرم امام رضا کیست

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توییتر خود در این رابطه نوشت:

«ماجرای شهادت و جراحت طلبه ها در مشهد⁩ را نباید در چارچوب مسایل داخلی دید. ‌‌مهمترین هدف سمبلیکش تقویت سازماندهی شده اختلافات مذهبی است. ‌‌جنگ های داخلی با رنگ‌ افراطی مذهبی می تواند از مشهد شروع شود. ‌‌رحمت خدا بر شهید اصلانی و آرزوی شفا برای دو نفر مجروح.»

روزنامه کیهان نیز درباره ی قتل یک طلبه در صحن حرم امام رضا توسط یک تبعه خارجی نوشت :

«چند روز پیش (سیزدهم فروردین جاری) نیز دو طلبه اهل سنت در محله چای‌بوئین شهرستان گنبدکاووس به قتل رسیدند.

گرچه معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به بررسی‌های همه‌جانبه پلیسی و اطلاعاتی در پرونده قتل این دو شهروند گنبدی، هرگونه شائبه قومی و مذهبی در این ماجرا را رد کردند و از سویی هنوز هم ابعاد دقیقی از ماجرای حمله به ۳ طلبه در حرم رضوی روشن نیست اما گویا بوی یک توطئه با چاشنی تفرقه‌افکنی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به مشام می‌رسد.

گفتنی است با افزایش هجمه‌های رسانه‌ای به سیل مهاجرت برخی اتباع خارجی به ایران و تمرکز برخی رسانه‌های ضد انقلاب و برجسته‌سازی تجمع ضد مهاجران در چند نقطه از کشور، به نظر می‌رسد حادثه دیروز مشهد بخشی از یک پازل امنیتی طراحی شده از سوی توطئه‌گران باشد تا از رهگذر انشقاق بین ملت ایران و اتباع خارجی و اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، در حوزه امنیت ملی، فتنه و بحران‌سازی شود.»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۶ نظر

ورود

  • ارژنگ فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    ببخشید که شما طی فقط شش ماه ، یک میلیون افغانی که معلوم نیست کی هستند رو وارد کشور کردید و ما هجمه رسانه ای کردیم !!!

    • ارسلان فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

      معلوم شد تو هم یکی از حلقه های این زنجیره ای

    • ناشناس فروردین ۱۹, ۱۴۰۱

      گفته شده که ضارب ازبک تبار واهل پاکستان است افغانستانی نیست

    • Soltan فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      در جنگ اوکراین در ۲هفته ۴میلیون اکراینی وارد کشور همسایه اش لهستان شد،لهستانی ها این مهاجرین را در خانه هایشان جادادند.جهت اطلاع

      • ناشناس فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

        اصلا قابل مقایسه نیستن مهاجر اوکراینی بامهاجر افغانستانی !!! اوکرانیها شهروندانی هستن که اکثرآ دارای تحصیلات دانشگاهی هستن سطح فرهنگ و سوادشون بالاست تعصبات قومی مذهبی ندارن از کشور پیشرفته ومدرنی هستن
        معلومه برای کشورهمسایه اش لهستان هیچ خطری ندارن ولی مردم افغانستان به دلیل چندین سال جنگ،عقب ماندگیهای فرهنگی واجتماعی زیادی دارن اکثرا بیسواد هستن وچون درمحیطه جنگی خشن پرتنش وآسیب زا بزرگ شدن انسانهایی شدن که کشتن وخونریزی برایشان عادی شده وجرم وجنایت را عملی غیرعادی نمیدانند حالا شما تعصبات قومی مذهبی راهم به آن اضافه کن ببین چه میشود
        مسلمآ مهاجر اوکراینی بامهاجره افغانستانی خیلی باهم متفاوت هستند!!!!!

  • سیروس فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    هتک حرمت در حرم رضوی و زدن سه روحانی توسط فردی تکفیری وهابی و باز این نهادهای اصلی کشور مقصر هستند که نظارتی جدی بر کشور ندارند و سرگرم کارهای دیگر هستند،باید عوامل اصلی این حادثه و جنایت دستگیر و محاکمه شوند و مماشاتی با این افراد صورت نگیرد _ در ضمن شما مسئولین از طیف خاصی حمایت نکنید و در واقع این شما مسئولین هستید که بین مردم تفرقه می اندازید

  • ناشناس فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    مهاجرستیزی یعنی چه چرا بایداین تعدادزیاد افغانی توایران وجود داشته باشه اصلا چرااینارو راه میدید خب برگردن کشورخودشون اونجام که دیگه جنگ نیست چرا دولت به خواست مردم توجه نمیکنه مردم دوست ندارن کشورشون توسط افغانی اِشغال بشه

    • F.s فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

      متاسفانه هنوز هم در کشور افغانستان جنگ هست و اگر به درستی خبر هارو دنبال کنی میبینی هفته چندتا انفجار و درگیری دارن عمدتن به مناطق شیعه نشین و مساجد و تعدادی زیادی از مردم مظلومانه میمیرند.این مردم چاره دیگه ای ندارن وبه نظرم خیلی ظالمانه هست که یک طرفه فکر کنیم.اینجا یه کشور اسلامیه و ما هم به عنوان مسلمان وظیفه داریم به فکر مشکلات همدیگه باشیم.در ضمن نمیتونیم گناه یه نفر رو به گردن همه مردم اون کشور بندازیم.یکم هم که دقت کنی هیچ وقت پنج میلیون نفر نمیتونن کشور۸۰ میلیون نفرو اشغال کنن.والسلام.

      • ناشناس فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

        اشغال هم نکنن ۵میلیون مهاجربرای هرکشوری خیلی زیاد وخطرناکه میدونی اگه اینها شورش کنن چقدر آدم میتونن بکشن ۵میلیون به راحتی میتونه یه کشورو به هم بریزه باکمترازاین تعدادهم میشه تویه کشور دیگه عملیاتهای تروریستی زیادی انجام داد

        • به نام خدا فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

          دوست عزیز نگرانی به جایی داری اما مطمعنا در جریان هستی که از این ۵میلیون تعداد قابل توجهی زن ،کودک و افراد مسن هستن بسیاری از انها شیعیان هستن که پیرو جمهوری اسلامی هستن پس در بدترین حالت ممکن به قول شما اگر باقی مانده که چند هزار نفر هستن و در استان های ایران پراکنده هستن نیروی امنیتی ایران اونقدر قدرت دارند که این شورش ها را در نطفه خفه کند شما نگران نباشید

      • Riman اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱

        توی صافکاری حدود بیست سال قبل که ماشینم رو برده بودم که بهترین صافکاری شهر و متعلق به افغان‌ها بود دوستم از یکی از اینا پرسید اگه برعکس ما به کشور شما پناه آورده بودیم خداییش شما برخوردتون با ما چه بود یک نفرشون برگشت به زبانی نامفهوم چیزی گفت و خندید و اونیکه دوستم ازش پرسیده بود با تشر و عصبانیتی که البته سعی داشت ما ندونیم بهش هشدار داد و من چون چند تا زبان بلدم این تشر نامحسوس رو فهمیدم و گیر دادم گفتم این یارو چی گفت…بنده خدا هی انکار کرد و بهش گفتم ببین خودم حدس میزنم چی گفته ولی می‌خوام بگی و تهدیدش کردم که اینقدر قدرت دارم که اذیتت کنم…قسم داد که دست از سرش بردارم اونم میگه یارو چی گفته…گفت یارو گفته اگه شما اومده بودین با زن و مرد تون ….ولی خب دوستانی که مخالفن حق دارن…اما….همون بنده خدا که صاحب صافکاری بود یکی از بهترین آدماییه که هنوزم با اینکه تو شهرم نیستم ولی دوستان رو می‌فرستم پیشش و با انصاف هست و اون یارو رو بیرون کرد بعد از یه دزدی هم که ازش کرده بود…گفتم اینم بگم که بی انصافی نباشه

  • رمزی فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    سلام پارک میری،وکیل آباد میری،حرم میری ،بازار میری داخل اتوبوس وغیره اینقدر این مهاجرین زیاد شده و همه هم جوان ودسته ای حرکت میکنند که ناخواسته من که سنی ازم گذشته وبرای پیاده روی چنین جاهای میروم احساس نا امنی می کنم وقتی میگن بیش از۱۵هزار طلبه در حوزه درس می خوانند بیرون حوزه در کشور چقدر افغانستانی وجود دارد که مار ا احاته کرده اند چاپلین مصبب قاچاقچی های انسان هستند که در مقابل مبلغی که زندگی آنان را تغییر هم نمی دهد آنان را وارد کشور می کنند و بعد مسئولین هستند که دستور به اخراج آنان نمی دهندووو

  • گلمحمد فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    تو روحانی مظلوم گیرآوردی؟من تورا کتک زنم.چنان برتو کتک زنم گل های قالی بر چشمان تو پرپرشود….از اتباع افغانی ساکن ایران دوستدار ایرانی

  • یک افغانستانی فروردین ۱۷, ۱۴۰۱

    واایی خیر نبینه این مردک من خودم افغانستانی هستم و تو ایران بدنیا اومدم اما بنظرم بهتره دیگه راه ندن کسی رو واقعا خطرناکه تازه این حتی افغان هم نیست ازبکه

    • ? فروردین ۱۹, ۱۴۰۱

      افغانستانی هستی و تو ایران بدنیا اومدی ؟؟؟???

      • Soltan فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

        چرا تعجب کردی تعداد زیادی از این ۵میلیون شورشی که دوستان ازشون میترسن در ایران به دنیا امدن،من خودم در ایران به دنیا امدم در ایران ازدواج کردم فرزندم در ایران به دنیا امده اما هنوز از دید شما افغانستانی خطرناک هستم

  • فرشته فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    من تو یه شهرستان کوچک در جنوب ایران زندگی میکنم تو شهرمون که راه میرم قدم به قدم جوون افغانی هست اونقدر افغانی میبینم که اهالی شهر خودم نمیبنم آدم وحشت می‌کنه مثل این میمونه که افغانیها دارن به ما حکومت میکنند
    یه زمانی به هزارزحمت اینارو از ایران بیرون کردیم ولی بعدازگذشت دوران‌ها به لطف مسیولین باز برمیگردیم به گذشته
    اینطور پیش بره که اینجا میشه افغانستان و جوونای ما باید دربه در دنبال کارباشن و از قبل بیشتر تو فلاکت باشن
    من فکر میکردم فقط جنوب اینطور شده ولی مثل اینکه سرتاسر ایران شده افغانی

    • بی نام فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      بسیار سخنان پرباری بود اما کمی مطالعات تاریختان را جسارتا بالا ببرید اگر حوصله تاریخ خواندن هم ندارید عکس نقشه ایران را در طول تاریخ نگاه کنید خیلی خوبه انوقت شاید دیدگاهتان نژادپرستیتان کمی فرق کند،با احترام فراوان

  • علی فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    ان شرکت باربری حداقلش باید دیه خون شهید را بدهد بابت استخدام غیر قانونی این جنایتکاران

    • به نام خدا فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      به حق با شماست روی پیشانی انها نوشته بود جنایت کار که ان بنده خدا توانایی خواندنش را نداشته یا که نظر شما این هست که همه افغانستانی ها جنایت کارند که در این صورت هیتلر باید بیاید پیش شما درس پس بدهد.

  • مهدوی فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    باید طبق فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام هنگامی که ابن ملجم ملعون به فرق مبارکشان با شمشبر زدن فرمودن شما هم همان کار را با او بکنید نه بیشتر نه کمتر یعنی یک ضربه با شمشبر لر فرقش بزنید
    حالا این داعشی ملعون تکفیری هم طبق عدل اسلامی باید مجازات شود یعنی هر تعداد چاقو که یه سه روحانی رده به او وارد کنند و بگذارند به درک واصل شود

  • ناشناس فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    میتونن برن به کشورهای دیگه مثل پاکستان ترکیه هند آذربایجان وجاهای دیگه چرا همش میان ایران چطور ماکه خوب نبودیم ارزش پولمون از همه کشورها پایین تربود…افغانی جماعت خطرناکه فقط شیعه هاشون خوبن بقیه ازهر۳ نفر۲نفرشون تروریست وجنایتکارن

    • بی نام فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      چرا ایران،سوال خوبیه ،۱ چون ایران هم فرهنگشونه ،۲ چون ایران هم زبانشان هست ۳ ایران هم دین و مذهبشونه ۴ چون امدن به ایران به دلیل وجود قاقچیان قدرتمند انسان راحت تر است

  • ناشناس فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    اشغال هم نکنن ۵میلیون مهاجربرای هرکشوری خیلی زیاد وخطرناکه میدونی اگه اینها شورش کنن چقدر آدم میتونن بکشن ۵میلیون به راحتی میتونه یه کشورو به هم بریزه باکمترازاین تعدادهم میشه تویه کشور دیگه عملیاتهای تروریستی زیادی انجام داد

  • ناشناس فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    یه زمانی ایل بختیاری باهزار زحمت افغانهارو ازکشور بیرون کردن حالا مسئولین ودولتهای جدید خودشون کشورو دودستی تقدیم افغانها کردن خاک برسرتان کوتا بیدار بشید وببینید که کشور به قهقرا رفته همه شهرهای کشور پرشده از افغانی جاهایی مثل اصفهان تهران ویزد که اصلا آدم فکرمیکنه اینجا خوده افغانستانه

  • حامد فروردین ۱۹, ۱۴۰۱

    چرا باید این همه افغانی تو ایران باشند??مملکت مارو خراب کردن،باید اخراج بشن به هر قیمتی که شده

    • به نام خدا فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      درسته کارگرند دیگر ساختمان قدیمی را خراب میکنند اما اگر صبر کنی به جایش ساختمان جدیدتر و بهتر میسازند

  • سعید فروردین ۱۹, ۱۴۰۱

    با سلام به منظور روشن شدن افکار و جلوگیری از یاوه سرایی بهتر است دادگاه علنی برای ضارب برگزار گردد .

    • sarah فروردین ۲۳, ۱۴۰۱

      باسلام می دانید چرا افغانی هارو بیرون نمی کنند چون باابن هاهیچ تماسی ندارند این مثلا مسلولان تومحله هایی باامکانات عالی وحقوق دیگه چن میلیاردی زندگی می کنن چه می دونن تجاوز قتل مزاحم خیابانی دزدی توروز روشن ترس واضطراب یعنی چه سکوت کردیم تاتوسرمان زدند وگفتند حقتان است چه گناهی کرده ایم این مزاحمت خیابانی ومصرف بی رویه همه چیز رودیدبم باید همسایه افغانی داشته باسید تا درک کنید ماچه دردی ازنامنی وتخقیر وازار میدکشیم

  • یزدان نورانی فروردین ۱۹, ۱۴۰۱

    همچنین فرماندار مشهد اعلام کرد فرد ضارب تحت تاثیر القائات صهیونیستی، استکبار جهانی و تکفیری بوده است. این حرف یک شعار سیاسی هست آقای فرماندار اگر چیزی نمی دانی بهتره بفرمائید علت حادثه در دست بررسی هست به محض اعلام نتیجه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید شعار سیاسی نده

    • sarah فروردین ۲۳, ۱۴۰۱

      باسلام می دانید چرا افغانی هارو بیرون نمی کنند چون باابن هاهیچ تماسی ندارند این مثلا مسلولان تومحله هایی باامکانات عالی وحقوق دیگه چن میلیاردی زندگی می کنن چه می دونن تجاوز قتل مزاحم خیابانی دزدی توروز روشن ترس واضطراب یعنی چه سکوت کردیم تاتوسرمان زدند وگفتند حقتان است چه گناهی کرده ایم این مزاحمت خیابانی ومصرف بی رویه همه چیز رودیدبم باید همسایه افغانی داشته باسید تا درک کنید ماچه دردی ازنامنی وتخقیر وازار میدکشیم

  • مهدی فروردین ۱۹, ۱۴۰۱

    شما نویسنده متن خودت باعث تفرقه ای .میدفرماییددوطلبه گنبدکاوس به قتل رسیدند.خوب نمی مردی لفظ شهید را برای اینها به کار می بردی.به نظر بنده هم طلاب حرم حضرت رضا شهید هستند وهم طلاب گنبدی.

  • Majid فروردین ۲۰, ۱۴۰۱

    *تهران،اصفهان،قم،سیستان بلوچستان و کرمان و فارس درمحاصره افغانه*

    *چیزی نمانده به اثبات این نوشته*

    دوستان سلام
    متاسفانه در شهر شیراز و کرمان و زاهدان خطر افغانی ها بطور خزنده رو به افزایش است
    متاسفانه مسولین شهر یا میدانند کاری انجام نمی دهند ویا نمیدانند و از این خطر نا آگاهند
    در هر صورت ما مردم هستیم که باید بیدار باشیم…….
    روزانه بطور متوسط پنجاه افغانی وارد استان میشوند و در روز اول بصورت کارگر های فصلی و دائمی مشغول به کار میشوند وپس از گذشت زمانی کوتاه با جلب اعتماد کارفرما بطور کلی لگام امور را بدست گرفته و برای خود فعالیت میکنند
    در مزارع و ساختمانها وکارگاهها مشغولند.
    بهترین بنا ،صافکار،تعمیرکار و… افغانی هستند.
    در حالی که اکثر جوانها بیکارند ودیگر رغبتی به گشتن دنبال کار ندارند.
    درمیدان تره بار حدود صد نفر مشغول فعالیتند که در طول شب وروز با خرید اجناس کمیاب و داغ بازار آنها را گاهی با چند برابر قیمت به مغازه داران و شهروندان میفروشند.
    موز و انبه و اجناس خارجی کاملا در انحصار افغانیها ست
    وگاهی اوقات بارفروشان با پوشش آنها اقدام به فروش غیر قانونی میکنند.
    مامورین انتظامی هر چندگاهی با سر وصدا وهیاهوی تبلیغاتی به این محل هجوم آورده و با دستگیری دو سه نفر اعلا موفقیت کر ده و ادعای پاکسازی محل را مینمایند و از سوی دیگر با دریافت مبالغی حدود سیصد هزار تومان از هر نفر اقدام به آزادی میکنند که در این موارد حتی پرونده ای هم تشکیل نمیشود.
    در حالی است که قبل از عملیات به خیلی ازآنها خبر داده اند که از مهلکه در بروند.

    خبر بدتر اینکه نسل سوم افغانیها باجمعیت بسیار بالاکه ظاهری کاملا ایرانی دارند تحت نام ایرانی با ناموس و دختران ایرانی ایجاد رابطه میکنند و در گاهی مواقع کار به جاهای باریک میرسد و موجب بروز مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
    با وجود فرقه ی ضاله ی داعش بسیاری از این میهمانان ناخوانده چراغ خاموش طرفدار این گروه هستند واین تازمانی که اتفاقی نیفتد مهم نیست ولی اگر خدای ناکرده پای این.گروه به ایران برسد اینها اولین کسانی هستند که با شناختی که از مردم دارند سردمدار جنایت وانتقام خواهند بود.
    اکنون که کشورافغانستان امن شده ،آیا وقت آن نیست که دولت محترم زمینه خروج افاغنه رو به کشورشون فراهم کنه؟
    در هر صورت با نشر این پیام قصد به هوش آمدن مسولین را داریم امیدواریم کاری انجام شود
    با وضع آشفته اقتصادی این همسایگان مشغول ثروت اندوزی هستند بدون پرداخت هیچگونه حق دولتی اعم از عوارض ومالیات وگمرکی و… از آن روزی میترسم که زمانی مردم ومسولین بیدار شوندکه همگی ببینیم تمامی کشور مثل فلسطین شده ایم . پس نگاه به اوضاع فلسطین کن اگر برای آینده فرزندت بیم داری قدماََ ، قلماََ ، جاناََ اقدام نما
    والسلام

    دکتر محمد رضا علیمردانی
    استاد جامعه شناسی دانشگاه
    لطفا نشر دهید.

    • ناشناس فروردین ۲۰, ۱۴۰۱

      منم کاملا باشما موافقم ولی متاسفانه مسئولین وعده ای از همین مردم خودمون بیش ازحد نگاه خوش بینانه به مسئله مهاجرین دارن من نمیدونم چرا کسی متوجه نیست که این تعداد مهاجر بدون هیچ ضوابط وقانونی وارد وخارج میشن این برای هرکشوری خطرناکه
      بنظرمن مهمون یک ماه دوماه یکسال عزیزه نه دیگه ۴۰ سال!!!

    • Soltan فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      این متن مشخص هست که صحبت های یک دکتر جامعه شناسی نیست ،چرا؟چون اولا از نحوه نگارش متن مشخص هست که یک ادم کم سواد افراطی ان را نوشته.دوما کسی که دکترای جامعه شناسی هست از قوانین کشور در مورد اتباع خارجی اطلاع ندارد!؟سوما چه اشکالی دارد که در ایران افراد متخصص استفاده کنیم از نظر این دکتر عالی مقام باید کار ساخت یک ساختمان را به جای سپردن به یک بنای وارد بسپاریم به یک بنای ایرانی ناوارد ،چون کسی که در کار خود وارد باشد بیکار نمیمانددرثانی بیکاران ایرانی اکثرا مدارک دانشگاهی دارداما افغانستانی ها به دلیل قانون ایران فقط میتوانند کار های خدماتی ،مثل کارگری ،حفرچاه ،نظافت چی و…داشته باشد یا فردی که مهندس عمران هست ایا حاضر هست کارگر ساختمان باشد اقای دکتر جامعه شناسی ودر اخر اگر واقعا دکترا داری میشود به ماهم بفرمایید که مدرک دیپلم تا دکترای خود را از کجا گرفتین و چقدر هزینه شد تا ماهم بگیریم

    • سید فروردین ۲۹, ۱۴۰۱

      خخخخخ
      شما مثلا دکتری جز یک آدم بیسواد و نژاد پرست هیچی نیستی
      صد رحمت به آمریکا شیطان بزرگ شما
      کسانیکه بیش از ۵ سال در آمریکا سکنا گزیدند و ثابت شده شهروندان مفیدی هستند دارای تابعیت آمریکایی شدند این در صورتیه که در ایران طرف بیش از ۴۰_۵۰ سال زندگی و مفید بودن هنوز همان مهاجر است
      کشور جمهوری اسلامی است دیگر باید یک فرقی با کشور کفر داشته باشد
      سالهاست آمریکا را به نژاد پرستی متهم میکنید این در صورتی هست که هر ساله با لاتاری به بهانه تنوع نژادی کلی از شهروندان سرتاسر جهان را به شهروندی در می‌آورد
      چطور باور کنم آمریکایی‌ها نژاد پرستند
      حتی با اینکه هر ساله مرگ بر آمریکا می‌گویید باز هم آرزوی زندگی در آمریکا را دارید
      من با این همه تناقض فقط متعجبم

      • ناشناس فروردین ۳۱, ۱۴۰۱

        نمیخواد درتعجب باشی میتونی تشریف ببری همون آمریکا که حتی سگ توهواپیماش سوارکرد ولی هم وطنات رو سوارنکرد روبال هواپیما بدبختا سوارشدن بعدم افتادن پایین مردن آمریکا جونتم ککش نگزید که اینها چی بودن پرت شدن پایین آدم بودن یا حیوان ؟!!!!!
        آره مانژادپرستیم توقع دارید هرجنایتی خواستید تو کشورما بکنید بعدم ما ازترس اینکه کسی بهمون نگه نژاد پرست هیچی نگیم؟!!!!
        ایران باید مثل ترکیه دیوار بکشه دور مرزهاش افغانیام تشریف ببرن آمریکا که براشون فرش قرمز پهن کرده

      • ناشناس فروردین ۳۱, ۱۴۰۱

        شما شاید آرزوی زندگی توآمریکارو داشته باشی ما نداریم میتونید برید اونجا به خودمون مربوطه که پشت سره کی مرگ میگیم
        درضمن ایران خوب کاری میکنه اقامت به افغانها نمیده توببین اقامت نمیده ۴۰ ۵۰ ساله دیگه نمیتونه افغانارو بیرون کنه به زوراینجا موندگارشدید دیگه اگه اقامت میداد چی میشد !!!!!!

  • Majid فروردین ۲۰, ۱۴۰۱

    روزانه حدود ۵۰۰۰هزار افغانی به صورت قاچاق و بدون هیچ مدرکی وارد ایران مبشوند.و کارو بار و قبظه کردن خونه ها برای اجاره سر به فلک کشیده.کار برای کارگران بومی نیست.تو صف نانوایی ها که میری از هر ۵۰ نفر ۴۵ نفر افغانی هستن اینها همش ضربه به بدنه اقتصاد کشور هست.

    • Soltan فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      من منطق شما رو درک نمیکنم چطور از نگاه اقتصادی برای نانوا فروختن ۵ نان بهتر از فروختن ۵۰ نان هست؟!!

  • ناشناس فروردین ۲۰, ۱۴۰۱

    منم کاملا باشما موافقم ولی متاسفانه مسئولین وعده ای از همین مردم خودمون بیش ازحد نگاه خوش بینانه به مسئله مهاجرین دارن من نمیدونم چرا کسی متوجه نیست که این تعداد مهاجر بدون هیچ ضوابط وقانونی وارد وخارج میشن این برای هرکشوری خطرناکه
    بنظرمن مهمون یک ماه دوماه یکسال عزیزه نه دیگه ۴۰ سال!!!

    • Soltan فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

      برادر من اینان مهمان نیستند اینان مهاجر هستن این دو کلمه با هم متفاوت هست .با احترام

    • سید فروردین ۲۹, ۱۴۰۱

      دوستی اون بالا گفته بود من افغانستانی ام و در ایران متولد شدم
      دوست دیگری هم متعجب ایموجی گزاشته بود و گفته بود در ایران متولد شدی و افغانستانی هستی
      بله واقعا چرا باید با بیش از ۴۰_۵۰ سال زندگی در ایران و حتی یکبار سوء پیشینه باید هنوز اون فرد رو مهاجر خطاب کرد
      به نظر من بایددولت ایران فکری برای مهاجرین برداره یا اون فرد برای مملکت مفیده و اگر سوء پیشینه ای نداره چرا باید هنوز مهاجر باشه
      رامبد جوان فقط با سفر به کشور های خارجی و به دنیا آوردن بچش در اونجا هم بچش هم خودش و زنش دارای تابعیت شهروندی شدند
      و آیا این حق نیست که طرف بعد از سالها زندگی و ثابت شدن اینکه طرف شهروند مفیدی است و سوء پیشینه ای ندارد حق شهروندی اعطا گردد؟
      خواهشا بدون تمایلات نژاد پرستی و از روی حق پاسخ دهید.

  • علیرضا فروردین ۲۱, ۱۴۰۱

    چرا فقط به شیخ ها حمله کرد به مردم عادی کار نداشته

  • نیستانک فروردین ۳۰, ۱۴۰۱

    سلام: اینکه از نظر وهابیت شخصیت روحانی شیعه مرتد بدعت گذار و در نهایت کافر هست شک و شبهه ایی نیست. اما باید وزارت کشور هم یکسری قوانین امنیتی را جهت سلامت جامعه و جوامع افغان مهاجر اجرا کند که در آن اصول شیعه به سادگی برای آنها تشریح شود. شخص قاتل فوق حتی اگر علت شفاعت ائمه و چگونگی آنرا میدانست اینگونه فریب افکار وهابیت را نمی خورد.