ناو هواپیمابر جرالد آر فورد، گرانقیمت ترین کشتی جنگی تاریخ بالاخره تکمیل شد + ویدیو

ناو هواپیمابر جرالد آر فورد، گرانقیمت ترین کشتی جنگی تاریخ بالاخره تکمیل شد + ویدیو

ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد (USS Gerald R. Ford) که گرانقیمت ترین و پرهزینه ترین کشتی جنگی تاریخ است در نهایت برای نبرد آماده شده است. نیروی دریایی ایالات متحده در اواخر سال میلادی گذشته بی سروصدا تایید کرد که این کشتی برای عملیات های دریایی اولیه آماده می شود و بدین ترتیب فرآیند توسعه این کشتی گرانقیمت بعد از نیم دهه جنجال و حوادث به پایان رسید. ناو هواپیمابر فورد اواخر سال جاری میلادی اولین ماموریت دریایی خود را تجربه خواهد کرد، چهار سال پس از تاریخ اولیه ای که برای افتتاح آن در نظر گرفته شده بود. ناو هواپیمابر Gerald R. Ford اولین ناو از کلاس فورد است، کلاسی که در نهایت جایگزین ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz خواهد شد.

ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد (USS Gerald R. Ford)

به عنوان اولین کلاس جدید ناوهای هواپیمابر ایالات متحده بعد از دهه ها، کلاس فورد تکنولوژی های جدیدی را در خود خواهد داشت از جمله سیستم راداری جدید، رادار باند دوگانه، منجنیق های پرتاب هواپیمای الکترومغناطیسی و آسانسورهای سلاح جدید، گیره نگهدارنده جدید هواپیما و بسیاری دیگر. نتیجه ترکیب این تکنولوژی های پیشرفته یک کشتی جنگی بسیار کارآمدتر خواهد بود که سورتی های پروازی بیشتری را نسبت به گذشته تضمین خواهد کرد. بسیاری از این تکنولوژی های جدید اما با مشکلات فنی مواجه شدند. اگر چه این اشکالات رفته رفته رفع شدند اما مهم ترین مشکل آن که همان بالابرها یا آسانسورهای سلاح های پیشرفته است و موشک ها و بمب ها را از محفظه درونی ناو به عرشه آن منتقل می کنند، تا همین اواخر باقی بوده و سال گذشته رفع شد. ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد ۱۰۰,۰۰۰ تن وزن داشته و ۱,۰۹۲ فوت معادل حدود ۳۳۲ متر طول داشته و ساخت آن معمولاً ۵ سال به طول می انجامد.

ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد (USS Gerald R. Ford)

ساخت این ناو هواپیمابر از سال ۲۰۰۹ آغاز شد اما مشکلات رد تولید بدین معنا بود که این ناو پس از نزدیک به هشت سال و در سال ۲۰۱۷ آماده شد و البته تا دسامبر ۲۰۲۱ نیز شرایط لازم برای بکارگیری هواپیماها روی عرشه خود را نداشت. بر اساس اسناد کنگره، هزینه ساخت ناو هواپیمابر فورد بیش از ۱۳.۳ میلیارد دلار بوده است که گرانقیمت ترین کشتی جنگی ساخته شده در طول تاریخ خواهد بود. البته این هزینه شامل بیش از ۷۰ فروند پرنده نظامی که روی عرشه آن قرار خواهد گرفت نیست، بال پروازی که شامل ۴۰ تا ۵۰ فروند جنگنده F/A-18E/F Super Hornets و F-35؛ پنج فروند هواپیمای تهاجمی جنگ الکترونیک EA-18G Growler؛ نوزده فروند هلیکوپتر MH-60 Seahawk؛ چهار فروند هواپیمای ایربورن هشدار سریع و دو فروند هلیکوپتر ترابری کج بال MV-22B است.

ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد (USS Gerald R. Ford)

هزینه محافظت از ناو در این هزینه ها نیز اعمال نشده است که شامل ترکیبی از ناوشکن ها و رزمناوها و البته زیردریایی های هسته ای است و همچنین هزینه لجستیکی که این ناو و اسکورت هایش را در دریا تامین می کند. کمپانی کشتی سازی Huntington Ingalls Industries مقدمات ساخت سومین ناو هواپیمابر کلاس فورد به نام USS Enterprise را آماده کرده است. این ناو نهمین ناو نیروی دریایی ایالات متحده است که از این نام استفاده می کند، از جمله یک ناو هواپیمابر که در جنگ جهانی دوم خدمت کرد و اولین ناو هواپیمابر هسته ای جهان. بدین ترتیب انتظار می رود که ناو هواپیمابر USS Enterprise نیز سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ به آب انداخته شود. چهارمین ناو هواپیمابر کلاس فورد نیز با نام USS Doris Miller به دنبال سومین فروند ساخته خواهد شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود