ممنوعیت پخش «شب های برره» و حذف سروش صحت از «کتاب باز» به دلیل روشنفکری

ممنوعیت پخش «شب های برره» و حذف سروش صحت از «کتاب باز» به دلیل روشنفکری

خبرها از ممنوعیت پخش سریال «شب های برره» از تلویزیون به دلایل سیاسی و حذف سروش صحت از برنامه «کتاب باز» به دلیل روشنفکری حکایت دارد.

سریال محبوب و موفق «شب های برره» این روزها در حالی در شبکه آی‌فیلم ۲ برای کشورهای فارسی زبان روی آنتن رفته است که گفته می شود به دلیل برداشت های سیاسی، سال ها است پخش این سریال در شبکه های داخلی صدا و سیما ممنوع شده است.

مصطفی قاسمیان، روزنامه‌ نگار، در توییتی نوشت: «جالب است که سریال شب‌ های برره همین روزها در حال پخش از شبکه آی‌فیلم ۲ است و اهالی افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان می‌ توانند آن را تماشا کنند، ولی به علت برداشت‌ های سیاسی از مضمون آن، سال‌ هاست که پخش کامل آن از تلویزیون برای مردم ایران حرام شده است.»

مهران مدیری، کارگردان سریال شب های برره چندی قبل در مصاحبه ی خود با فریدون جیرانی در برنامه کافه آپارات در پاسخ به این سؤال که چرا دیگر کمدی هایی مانند «شب های برره» نمی سازد، گفته بود به دلیل تغییر سیاست ها دیگر حتی یک پلان از سریال های قبلی او هم امکان پخش در تلویزیون را ندارد.

او در اینباره گفته بود: «شما گفتید به تدریج شرایط فرق کرده. من می‌گویم به تدریج شرایط‌مان را فرق کردند! فرق کردن‌مان! همه را می‌دانید. شب‌های برره، پاورچین، مرد هزار چهره، قهوه تلخ، یک پلان‌شان دیگر قابل پخش نیست. نه در تلویزیون نه در شبکه خانگی. خیلی کارها را به‌خاطر شرایط روز و سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مختلف و هرچه که هست دیگر نمی‌شود ساخت و آدم مجبور است ژانرش را عوض کند. یک‌جور دیگر نگاه کند به قصه و یک‌جور دیگر روایت‌ها را بگوید، که بشود. توضیحش خیلی طولانی است. شاید یک روز همه چیز را به جزییات بگویم».

مجموعه تلویزیونی طنز شب های برره در پاییز و زمستان سال ۸۴ در دوران ریاست عزت الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما پخش شد. اعضای تیم نویسندگان این سریال پیمان و مهراب قاسمخانی، خشایار الوند، امیرمهدی ژوله، سروش صحت و حمید برزگر و تهیه کنندگان آن مجید و حمید آقاگلیان بودند.

این سریال که در ۹۲ قسمت از شبکه سه سیما پخش شد، به یکی از محبوب ترین آثار تلویزیون بدل گشت و پخش آن با حواشی ای همراه بود.

داستان این سریال در روستایی خیالی به نام برره اتفاق می افتاد که آن را تصویری استعاری از ایران می دانستند و در داستان اشاراتی غیر مستقیم به مسائل روز وجود داشت.

حسن شکوهی بازیگر و مدیر تولید سریال شب های برره در سال ۹۵ در مصاحبه ای با خبرگزاری برنا گفته بود این مجموعه تلویزیونی قرار بود در ۱۳۵ قسمت ساخته شود اما پس از پخش ۹۲ قسمت از سریال، ساخت آن به دستور صدا و سیما متوقف شد.

شکوهی در اینباره گفته بود: «در آن مقطع شیطنت‌ هایی بر روی فیلمنامه توسط خودمان اعمال می‌ شد، همین مسئله سبب شد صدا و سیما به درخواست جمعی از مراجع قم از ادامه ی تولید این اثر بعد از ایام محرم آن سال جلوگیری کند. در قرارداد گروه تولید با گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما ساخت ۱۳۵ قسمت ذکر شده بود که بنا به مشکلات رخ داده، تنها ۹۲ قسمت ساخته شد و به دستور مدیران شبکه از ادامه ساخت آن جلوگیری به عمل آمد. هر چند که پس از توقف ساخت این سریال به خاطر مردم و خود سریال سه ماه لوکیشن را آماده ی ساخت قسمت های بعدی کرده بودیم که متأسفانه این اتفاق هیچوقت رخ نداد.»

از سویی دیگر خبرها از حذف سروش صحت، مجری برنامه «کتاب باز» از این برنامه به دلیل روشنفکری حکایت دارد.

«کتاب باز» یک برنامه تلویزیونی درباره ی کتاب و کتابخوانی است که از سال ۹۵ از شبکه نسیم پخش می شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره ای از اهالی فرهنگ و هنر است. تاکنون پنج فصل از این برنامه پخش شده است. مجری فصل اول امیرحسین صدیق بود و از فصل دوم اجرای این برنامه برعهده ی سروش صحت بوده است. فصل پنجم این برنامه از شهریور تا دی ۹۹ به روی آنتن رفت و سپس در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ ویژه برنامه ی کتاب باز برای ایام ماه رمضان پخش شد. سروش صحت، مجری برنامه کتاب‌ باز در سال ۹۸ با انتخاب ستاد پاسداشت زبان و ادب فارسی معاونت سیما در سازمان صداوسیما جزء مجریان منتخب این حوزه در بازه ی زمانی تابستان شناخته و از وی تقدیر شد.

سیدعبدالجواد موسوی، نویسنده و روزنامه نگار که خود نیز یک بار مهمان برنامه «کتاب باز» بوده، در یادداشتی برای خبرآنلاین مدعی حذف سروش صحت از این برنامه تلویزیونی به دلیل روشنفکری شده است.

موسوی در این یادداشت نوشته است:

ظاهرا هفت هشت ماهی است که برنامه «کتاب‌باز» پخش نمی‌شود و آن‌طور که من شنیده‌ام، به تواتر و از قول آدم‌های مورد اطمینان، مشکل برنامه، سروش صحت است. گیر داده‌اند به سروش صحت و باز آن‌طور که دوستان می‌گویند سروش صحت متهم است به روشنفکری و دوستان می‌خواهند به جای ایشان کسی مثل آقای یامین‌پور را جایگزین کنند که در زمره نیروهای ارزشی محسوب می‌شود. من یک بار در برنامه «کتاب‌باز» حضور پیدا کرده‌ام و علاوه بر این چند باری هم برنامه‌های آقای سروش را دیده‌ام. از خیلی‌هایی که به تلویزیون علاقه چندانی ندارند بارها و بارها شنیده‌ام که برنامه «کتاب‌باز» را دنبال می‌کنند و باز از قول همان‌ها شنیده‌ام که نقطه قوت برنامه را حضور صمیمی سروش صحت می‌دانند. چند تن از دوستان من هم در این برنامه شرکت داشته‌اند. با این حال تا به امروز نشنیده‌ام کسی سروش صحت را روشنفکر خطاب کند. احتمالا منظور دوستان از روشنفکر در این مورد خاص گرایش‌های سیاسی و فرهنگی سروش صحت باشد اما تا آن‌جا که من دیده‌ام و شناختی که از سروش صحت دارم این حرف‌ها در مورد او بی‌ربط است. سروش پیگیر مسائل فرهنگی است و برخلاف خیلی‌ها مسائل فرهنگی را از دریچه سیاست نگاه نمی‌کند و درست به همین دلیل است که با بسیاری از اهالی فرهنگ نشست و برخاست دارد و در مواجهه با فعالان فرهنگی از طیف‌های مختلف یکسان عمل می‌کند. در همین برنامه «کتاب‌باز» تعداد دوستانی که در اردوگاه ارزشی‌ها تعریف می‌شوند کم نبوده و سروش در مواجهه با تمامی آن‌ها ادب و انصاف را رعایت کرده است.

من با برنامه‌سازی درباره کتاب ناآشنا نیستم و می‌دانم کار کردن در این حوزه چه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های غریبی دارد. حتی چند بار از سوی دوستان تلویزیونی به دلیل این که سردبیری چند نشریه تخصصی کتاب را بر عهده داشته‌ام دعوت به همکاری شدم اما محدودیت‌ها و معذوریت‌های عجیب دوستان تلویزیونی در این حوزه سبب شده تا قید کار در تلویزیون را بزنم. در همان یک برنامه‌ای هم که در «کتاب‌باز» حضور پیدا کردم پیش از برنامه توجیه شدم تا جایی که می‌توانم از فروغ و شاملو و اخوان نامی نیاورم که البته به حرف همکاران محترم چندان وقعی ننهادم و هرچه دلم گفت بگو گفته‌ام و اگرچه در تدوین نهایی، بخش‌هایی از صحبت‌هایم حذف شد اما بالاخره مجبور شدند یکی، دو بار نام آن بزرگان را پخش کنند. منظور این که دوستان «کتاب‌باز» به اندازه کافی خودشان مراعات می‌کنند و سخت‌گیری بیش از اندازه درباره برنامه‌ای که در این بازار کساد رونقی نسبی یافته است بی‌معناست. اگر دوستان بالادستی ما فکر می‌کنند با حضور آقای یامین‌پور فرهنگ انقلابی رشد و گسترش پیدا می‌کند می‌توانند برنامه دیگری با حضور ایشان تدارک ببینند. یک برنامه موفق را از چنگ کسی درآوردن و از نیمه راه به دیگری سپردن خلاف مروت و فتوت است. علاوه بر این در حوزه کتاب کارِ نکرده بسیار است و می‌توان با حضور آقای یامین‌پور و امثال ایشان در یک برنامه دیگر، هم فضایی رقابتی به وجود آورد و هم تکثر و تنوع بیشتری به این حوزه بخشید.

تا آن جایی که من آقای وحید جلیلی را می‌شناسم و با تمام اختلاف‌نظرهایی که ممکن است با ایشان داشته باشم می‌دانم که تا حدودی اهل گفت‌وگو و مداراست و با برخی از مدیران رسانه‌ای تفاوت‌هایی دارد. چند سال پیش درباره برنامه «نود» و شخص عادل فردوسی‌پور حرف‌هایی زده بود که نشان می‌داد نگاه او با خیلی از دوستانش متفاوت است و گمان می‌کنم این روزها نیز به دنبال حل مسئله فردوسی‌پور و برنامه «نود» است. این حرف‌هایی را که پیرامون برنامه «کتاب‌باز» شایع شده است اغلب به او نسبت می‌دهند. نمی‌دانم تا چه اندازه این نقل‌قول‌ها درست است اما این را خوب می‌دانم که گاهی در این سرزمین کارهایی صورت می‌گیرد که هیچ ربطی به بالادستی ها ندارد. کسانی به هر دلیلی چشم دیدن برنامه و یا شخصی را ندارند اما پشت اشخاص و یا مفاهیمی پنهان می‌شوند و مقاصد شخصی خود را پیش می‌برند. امیدوارم مشکل برنامه «کتاب‌باز» به بهترین شکل ممکن حل شود و در کنار این برنامه، برنامه‌های خوب دیگری در این زمینه تولید شود که حقیقتا هرکاری برای کتاب انجام بدهیم کم انجام داده‌ایم.

بیوگرافی وحید یامین پور

با این حال، پس از انتشار این یادداشت، وحید یامین پور که پس از روی کار آمدن دولت رئیسی به معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان منصوب شد، در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشت: «مزخرفه. من از طرفداران اجرای سروش هستم و پیگیر بودم که کتاب باز دوباره بره روی آنتن‌. تهیه کننده‌اش هم زنگ زد و گفت نمی دونم این دروغ رو کی رسانه‌ای کرد.»

مطالب مرتبط
۱۵ نظر

ورود

  • کتاب باز فروردین ۳۱, ۱۴۰۱

    تنها برنامه ای که هرجا بودم،خودم را به خانه می رساندم و دقیقاً از اول تا آخر به همراه خانواده می دیدم..
    سروش صحت مجری وارد و دانا واهل کتاب و فیلم و موسیقی بود و کتابی نبود که مهمان نام ببرد و سروش آن را نخوانده باشد.
    کاش مسئولان تلویزیون اجازه دهند اهل کتاب این برنامه را اجرلی سروش ببنند.

  • بهار اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱

    ایران دیگر جای زندگانی نیست

    • ت.س.س اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱

      آقای موسوی کمی به خودشون نگا کنن بد نیست‌

      راستی خانم یا آقای بهار بهتره بری اونور، ایران جایی برا شما نداره

      • علی اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

        دقیقا از وقتی امثال تو شدن ایرانی …ایرانی ها باید برن از ایران

      • Ali اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

        لعنت بر مسئولانی که فقط نوابغ واهمه‌ای درست را حذف میکنن
        قبلا فردوسی پور و حالا هم ایشون
        وای بحالتان ترسوهای بزدل

      • Ali اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

        تو هم احتمالا جزئی از همون بی خاصیت‌های هستی
        درود بر صحت ها و فردوسی پورها

    • کارآزموده اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱

      این سلبریتیها آدم بشو نیستن که نیستن!!
      زمان طاغوت جیگر نداشتن به خر شاه بگن یابو!!
      حالا از برکات نظام مردمسالار دمشان دراز شده!!
      آشغال ها!!!

    • زهرا آذر ۲۰, ۱۴۰۲

      نمی دونم به آقای یامین پور چه ربطی داشت که اسم ایشون رو آوردن .
      به خدا گناه داره چیزی رو که مطمئن نیستیم بیان کنیم .
      تازه اگر مطمئن هم باشیم هر حرفی رو نباید بزنیم .
      🤌🥲

  • ت.س.س اردیبهشت ۲, ۱۴۰۱

    آقای موسوی کمی به خودشون نگا کنن بد نیست‌

    • zz اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

      شما هم بهتره یه کم به درک و شعور و مغز خودت رجوع کنی اینکه برنامه های مورد علاقه مردم رو به زور از تلویزیون حذف کنن اصلا جالب و خوشایند نیست چرا به جای حل مساله دارن تمام صورت مساله ها رو پاک میکنند؟!

  • shayan اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

    بله، صدا و سیما روزبه‌روز داره برنامه‌های بیشتری حذف می‌کنه ، امروز فرداست که بیایم بشینیم پای تلوزیون مختارنامه و یوزارسیف و سلمان عربی ببینیم. ننگ ما ننگ ما صداوسیمای الدنگ ما

  • صالح اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱

    دولت مردان ودرباریان ماخ نشین، به جای ارتقای سواد خود ورفع عیوب مدیریتی خود، دست به مممنوعیت کاری مردمی که حق می گویند وازشان ایراد می گیرند زدند،!؟؟؟ ننگ ومرگتان باد

  • علی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱

    هر دم از این باغ بری میرسد…؟! چرا مردمو به سمت ماهواره سوق میدید. علت اینکارا چیه؟!

  • امیرحسین اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۱

    حق و حقوقت و بدون، ایران سند نخورده تو شناسنامت که مالکیت واسش تعیین میکنی، ایران جایی واسه شما کوتاه فکرا نیس که دارن حکومت میکنن

  • سام دی ۲۶, ۱۴۰۲

    متاسفانه این ارزشی های بی ارزش همه جا باید روح فتوت و ناجوانمردی خودشونو نشون بدن.