روز عید فطر ۱۴۰۱ در ایران و کشورهای دیگر؛ این اختلاف برای چیست؟

روز عید فطر ۱۴۰۱ در ایران و کشورهای دیگر؛ این اختلاف برای چیست؟

ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب اعلام کرد که هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشده و لذا فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ خواهد بود. بدین ترتیب روز سه‌شنبه، اول ماه شوال و عید فطر است.سوریه، فلسطین، لبنان، عربستان، ترکیه، امارات، کویت، قطر، لیبی، سودان، مصر، بحرین، مالزی، اندونزی، هند، تایلند و فیلیپین روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرده اند و تنها در مغرب، افغانستان، اردن و عمان امروز یکشنبه عید فطر اعلام شده است.

عید فطر 1401 در ایران و سایر کشورهای اسلامی

در اسلام تشخیص شروع و پایان ماه های قمری اهمیت بسیاری دارد. چرا که بسیاری از اعمال و احکام دینی و مناسبات و اعیادی که مناسک ویژه ای دارند مستلزم تشخیص درست آن ایام از لحاظ ماه قمری است. برخی از این روزها مانند عید فطر حساسیت بسیاری دارند. روزه در روز عید فطر حرام است، در نتیجه اهمیت تشخیص پایان ماه رمضان و دیدن هلال ماه شوال حساسیت زیادی دارد.

مشکلات رویت هلال ماه

برخی معتقدند که تقویم هجری قمری دقت لازم را ندارد ولی امروزه با توجه به پیشرفت تجهیزات نجومی، امکان اصلاح و کاهش خطا در رویت هلال ماه فراهم شده است. البته در اسلام رویت ماه باید توسط فقیه تایید شود.

عید فطر 1401 در ایران و سایر کشورهای اسلامی

گاهی اوقات به علت وضعیت آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی؛ رویت ماه بدون ابزارهای رصدی چالش بر انگیز می شود. یکی از مشکلات رویت ماه در این زمان جوان بودن یا همان باریک بودن ماه است؛ که دیدن آن را با چشم سخت می کند. عامل دیگری که تاثیر گذار است نور خورشید است.

عید فطر 1401 در ایران و سایر کشورهای اسلامی

برخی فقها دیدن ماه با تجهیزات نجومی را جایز می دانند و برخی دیگر رویت ماه با چشم را معیار قرار می دهند. جالب است که رویت ماه شوال نه تنها در کشورهای مسلمان که در سایر کشورها هم مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از راهکارهایی که مسلمانان برای پرهیز از روزه حرام در روز عید فطر انجام می دادند، سفر در روز آخر ماه رمضان است.

از سال ۱۳۶۸ ستاد استهلال به منظور پیگیری، نظارت و تشخیص هلال ماه شوال در ایران تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

پیام تبریک عید فطر به همراه کارت پستال های زیبا

مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • ناشناس اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱

    ماه پشتش به ماست واسه همینه که نمیتونیم ببینیمش

  • ععععع اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱

    عید هم سیاسی شده دو روز تعطیل شده توتقویم دقیقا برا ی سیاست بازی ولجبازی اگه عربستان عید شد ایران روزبعدش. عیداعلام کنه…این سیاست باخدا هم دو روبازی درمیاره …مکروا ومکروا الله والله خیرالماکرین

  • مهدی اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۱

    تقریبا تمام کشورهای اسلامی عید اعلام کردندسمت چپ ایران عیده و ماه را دیدند سمت راست ایران عیده و ماه را دیدند خدا هم به انسان عقل داده این که دیگه نیاز به دیدن نداره

    • محمد اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱

      بعضی کشورها از جمله عربستان اصلا به رویت هلال اعتقادی ندارند و براساس فتوای علما شون روز اول ماه رو مشخص می کنند شما اگه امروز یه نگاه به نرم افزار های تعین مکان ماه می انداختی می فهمیدید که تو کشور ما امروز فقط با تجهیزات می شد ماه رو رویت کرد اما تو کشور های شمال آفریقا با چشم هم میشد دید تازه امروز هوا در اکثر مناطق ابری یا نامساعد بود در نتیجه کار رو خیلی سخت می کرد