برداشته شدن موانع حفاظتی بیرون خانه میرحسین موسوی + ویدئو

برداشته شدن موانع حفاظتی بیرون خانه میرحسین موسوی + ویدئو

در پی اعلام برداشته شدن برخی محدودیت های حفاظتی مقابل خانه میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، ویدئویی از بیرون محل زندگی آن ها منتشر شده است.

پنجم اردیبهشت ماه، خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضاییه خبر داد محدودیت فیزیکی مقابل منزل میرحسین موسوی در خیابان پاستور تهران برطرف شد اما اصل مراقبت از وی همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان در اینباره نوشت: «از سال ۸۹ و به دلیل ادامه یافتن اقدامات ضد امنیت ملی و برهم زننده ی آرامش مردم که توسط برخی از سران فتنه ۸۸ و اطرافیان آن‌ ها صورت می‌ پذیرفت، شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ ای، برخی محدودیت‌ ها در خصوص رفت و آمد دو تن از سران فتنه را اعمال کرد. این محدودیت‌ ها در طول سال‌ های گذشته با روندی کاهنده ادامه داشت و مشخصاً متناسب با رفتارهای آن‌ ها در میزان رعایت نظم عمومی و آرامش جامعه، تنظیم می‌ شد. در ماه‌ های اخیر با اغماض نسبت به کارنامه‌ این افراد در فتنه‌ ۸۸، محدودیت‌ ها به حداقل رسیده بوده است. امروز صبح محدودیت فیزیکی مقابل منزل یکی از این افراد (میرحسین موسوی) در خیابان پاستور تهران، رفع شد تا رفت و آمد برای همسایه‌ ی او نیز تسهیل شود. اصل مراقبت از فرد یاد شده (میرحسین موسوی) با هدف پیشگیری از هرگونه آسیب به وی یا اقدامات خلاف قانون از سوی او، همچنان برقرار است.»

همچنین حساب کاربری نور نیوز، رسانه ی نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، در توییتر همزمان این مطلب را منتشر کرد: «کاهش تدریجی محدودیت های حفاظتی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از چند سال قبل آغاز شده بود و روند فوق همچنان ادامه دارد. خانم زهرا رهنورد نیز بیشتر از دو سال است که هیچ محدودیت حفاظتی ندارد.»

جدیدترین تصویر منتشر شده از مسیرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بهمن ۱۴۰۰

پس از انتشار این خبر، گمانه زنی هایی درباره ی آغاز رفع حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد صورت گرفت که واکنش محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و وکیل میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی را به دنبال داشت.

او در یادداشتی برای روزنامه اعتماد در اینباره نوشت: «تا جایی که من به عنوان وکیل محصورین اطلاع دارم در حال حاضر تنها، برخی محدودیت‌ های موجود در کوچه اختر، پایان گرفته و محدودیت‌ هایی که برای ملاقات‌ ها و رفت و آمدهای محصورین وجود داشت همچنان ادامه دارد.»

رهامی با تأکید بر اینکه رفع حصری صورت نگرفته است، گفت: «تنها محدودیت‌ های کوچه برداشته شده تا مشکل عبور و مرور همسایگان و ساکنان رفع شود. البته شاید بتوان این خبر را سرآغاز تصمیماتی دانست که در نهایت منجر به رفع حصر و پایان کامل محدودیت‌ ها شود.»

وی افزود: «در شرایط فعلی، وضعیت آقای کروبی، مانند شرایط مهندس میرحسین موسوی، همراه با محدودیت‌ است. یعنی اگر ایشان قصد دیدار یا ملاقاتی داشته باشند یا بخواهند جایی بروند در وهله ی نخست، باید به مقامات امنیتی اعلام کنند. در مرحله بعد مقامات باید تأیید کنند و ببینند آیا صلاح است، ملاقاتی صورت بگیرد یا نه.»

کوچه اختر پیش از رفع محدودیت های حفاظتی

همچنین احد آزادیخواه، نماینده مجلس در واکنش به خبر برداشته شدن موانع فیزیکی مقابل منزل میرحسین موسوی و در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است دولت برای کاهش محدودیت محصورین اقداماتی انجام دهد یا خیر، گفت: «من در جریان این خبر نیستم. مسأله ی حصر دست دولت نیست و به شورای عالی امنیت ملی مربوط است. در واقع این شورا است که تصمیم‌ گیری می‌ کند.»

این نماینده مجلس تأکید کرد: «به باور من در حال حاضر اولویت اول مردم به هیچ عنوان این مسأله نیست که پیگیری هم انجام شود. اگر چه ممکن است شورای عالی هم با واسطه ی تدابیری که رهبری در موضوعات مهم کشور دارند، تصمیم‌ هایی بگیرد اما الان اولویت مردم مسأله ی معیشت، تورم، تحریم‌ ها و ارز ترجیحی است که باید برایشان تدابیری اندیشیده شود.»

میرحسین موسوی آخرین نخست وزیر ایران و مهدی کروبی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، در انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال ۸۸ کاندیدا شده بودند اما بعد از اعلام پیروزی محمود احمدی‌ نژاد (رئیس جمهوری مستقر)، نتیجه انتخابات را نپذیرفتند. این امر به وقوع ناآرامی هایی در سرتاسر کشور انجامید و موسوی و کروبی تا یک سال و نیم پس از انتخابات به اعتراض خود ادامه دادند.

سرانجام در بهمن سال ۸۹ میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، در پی صدور فراخوانی برای بازگشت هواداران خود به خیابان ها محصور شدند. از ۲۵ بهمن آن سال یک دیوار آهنی در کوچه ی ورودی خانه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نصب شد.

بدون نظر

ورود