ویروس کبدی جدید چیست؟ هپاتیتی که گویا سوغات دوران پساکرونا برای کودکان است

ویروس کبدی جدید چیست؟ هپاتیتی که گویا سوغات دوران پساکرونا برای کودکان است

روز به روز بر تعداد موارد آسیب غیرمعمول کبدی یا ویروس کبدی در کودکان افزوده می شود و کودکان سالم مبتلا به هپاتیت ناگهانی می شوند. این موارد به بیش از ۲۰۰ مورد گزارش شده در سراسر جهان اضافه می شود. در ادامه، با این ویروس کبدی در کودکان بیشتر آشنا می شوید.

پزشکان در بیمارستان کودکان سینسیناتی در اوهایو می گویند که حداقل شش مورد هپاتیت شدید را در کودکان خردسال که قبلا سالم بوده اند در سنین ۱۸ ماه تا ۱۰ سال درمان کرده اند اما یک کودک نیاز به پیوند کبد داشت.

این موارد به تعداد روزافزون گزارش‌های گیج‌کننده درباره کودکان خردسال در سراسر جهان اضافه می شود که بدون علت شناخته شده به هپاتیت حاد مبتلا می‌شوند.

دکتر خورخه بزرا، مدیر مرکز مراقبت از کبد کودکان در بیمارستان کودکان سینسیناتی، گفت که تیم او از ماه دسامبر تعداد فزاینده ای از چنین بیمارانی را مشاهده کرده است.

کودکان تحت درمان برای بیماری کبد در کودکان سینسیناتی همگی اهل اوهایو ، یکی از ایالت های امریکا، هستند.

دلیل ابتلا به ویروس کبدی

هیچ کس نتوانسته است بفهمد چرا این کودکان به هپاتیت مبتلا می شوند؛ بیماری ای که به سادگی به معنای التهاب کبد است.

دکتر فیلیپا ایستربروک، پزشک بیماری‌های عفونی سازمان جهانی بهداشت، در یک نشست خبری گفت:

«ابتلا به این ویروس هیچ ارتباطی به یک منطقه جغرافیایی خاص، قرار گرفتن در معرض غذاها یا حیوانات خاص، سفر یا سموم وجود ندارد».

او گفت که حداقل ۲۲۸ مورد از این قبیل در ۲۰ کشور گزارش شده است. ده درصد از کودکان نیاز به پیوند کبد داشته اند.

مظنونان معمول، ویروس های هپاتیت A تا E، رد شده اند. کودکان با شواهدی از کووید-۱۹ ظاهر نمی شوند و اکثر آنها برای دریافت واکسن کووید خیلی جوان هستند.

بسیاری از کودکان، اما نه همه آنها، آزمایش آدنوویروس مثبت (Adenoviruses) داشته اند.

آدنوویروس‌ها می‌توانند طیفی از علائم – از بوییدن گرفته تا اسهال – و در موارد نادر هپاتیت را ایجاد کنند. این موارد شدید معمولاً در کودکان با مشکلات اساسی سلامت یا نقص ایمنی مشاهده می شود. اما کودکانی که در بیمارستان کودکان ایالت اوهایو درمان می‌شوند، سالم هستند.

موارد هپاتیت از چه زمانی شروع شد؟

حداقل نه ایالت دیگر موارد مشکوک دارند: آلاباما، دلاور، جورجیا، ایلینوی، لوئیزیانا، نیویورک، کارولینای شمالی، تنسی و ویسکانسین. مقامات ویسکانسین در حال بررسی مرگ یک کودک هستند.

موارد از اکتبر گذشته (مهرماه سال ۱۴۰۰) در آلاباما ظاهر شد و تعداد بیماران از ۱۰ نفر فراتر خواهد رفت. حدود ۱۰ بیمار در یک سال معمولی است. داشتن ۷ بیمار تا ۱۰ بیمار در سه ماهه اول سال بالاتر از حد معمول است.

در ماه آوریل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یک هشدار بهداشتی صادر کردند تا پزشکان در سراسر کشور بتوانند مراقب چنین موارد غیرعادی هپاتیت کودکان باشند.

به جز پیوند کبد در موارد شدید، درمان خاصی برای کودکان مبتلا وجود ندارد. آنها معمولاً باید تحت نظارت و حمایت از هیدراتاسیون و تغذیه مناسب قرار گیرند تا به کبد آنها زمان داده شود تا بهبود یابد.

بر اساس اعداد گردآوری شده توسط ECDC در گزارشی در ۲۸ آوریل و WHO در ۲۳ آوریل، تاکنون حداقل ۱۹۴ مورد هپاتیت بدون علت شناخته شده در کشورهایی از جمله بریتانیا، اسپانیا، اسرائیل، ایالات متحده، دانمارک، ایرلند هلند، ایتالیا، نروژ و فرانسه.وجود دارد.

علائم هپاتیت در کودکان چیست؟

پزشکان می گویند که بیماران به طور کلی استفراغ و همچنین درد خفیف شکم، اسهال، تب و احتقان بینی دارند. با این حال، این علائم در کودکان خردسالی که به طور معمول دچار مشکلات و ناراحتی معده می شوند، کاملاً رایج است.

اما اگر این علائم بیش از چند روز طول بکشد و با زردی پوست و چشم همراه باشد، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید. مهمترین نکته این است که در صورت شروع یرقان یا تغییر رنگ زرد چشم، به پزشک مراجعه کنید.

ویروس کبدی کودکان در ایران

متخصص بیماری‌های عفونی، دکتر محمدرضا صالحی، گفت:

«یکی دو ماه است مواردی از التهاب کبد در ایالات متحده، بریتانیا و غرب اروپا گزارش شده که بعضی از آنها خیلی شدید بوده و نهایتاً منجر به پیوند کبد شده است.»

وی با عنوان این مطلب که هنوز علت این ابتلاء نامشخص است، افزود:

«سازمان‌های بین المللی به شدت پیگیر بررسی این بیماری هستند که کودکان زیر ۶ سال را بیشتر درگیر می‌کند. برخی از افراد ماهر و متخصصان، معتقدند که این بیماری می‌تواند ردپای عوارض کرونا باشد. ضمن اینکه گفته می‌شود شاید به دلیل اینکه کودکان مدت زمان زیادی را در قرنطینه کرونا بوده اند و حالا از این قرنطینه خارج شده اند، به ویروس‌هایی آلوده شده اند که قبلاً می‌شدند.»

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد:

«فرضیه دیگری هم مطرح است مبنی بر اینکه شاید این موارد ناشی از ویروس‌های جدید باشد. البته هنوز هیچ کدام از این احتمالات تأیید نشده و افراد ماهر مشغول بررسی و شناخت علت بروز این التهاب کبد در بین کودکان هستند.»

صالحی با عنوان این مطلب که هنوز گزارشی از ابتلاء به این بیماری در ایران نداریم، گفت:

«هنوز مشخص نیست علت این بیماری، عامل ویروسی است یا نه. اما خیلی از افراد ماهر معتقدند ممکن است عامل ویروسی و مسری باشد که باید بررسی شود.»

وی افزود:

«متأسفانه بیشتر موارد ابتلاء مربوط به کودکان زیر ۶ سال است، اما مواردی هم در بین نوجوانان دیده می‌شود.»

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

با نشانه ‎های «کبد چرب»، شایع ترین بیماری کبدی آشنا شوید؛ از بزرگی شکم تا خستگی دائمی

تاثیر آلودگی هوا در ابتلا به بیماری‌های فیبروز کبدی، سیروز کبدی و نارسایی کبد

چگونگی تشخیص کبد چرب با رنگ ادرار و مدفوع

کبد چرب غیرالکلی و سرطان کبد و نقش آلودگی هوا در پیشرفت این بیماری‌ها

 

منبع: nbcnews
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود