اسانس‌ها چه کاربردی در درمان دارند؟

اسانس‌ها چه کاربردی در درمان دارند؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شاید تصور اکثر ما از اسانس‌ها تنها بعنوان خوشبوکننده در مواد اولیه آرایشی و بهداشتی و طعم دهنده مواد غذایی باشد. گاهی بوی نان تازه، بوی باران و یا عطر برخی از گیاهان حسی سرشار از آرامش و انرژی مثبت به ما می‌دهد. اما جالب است بدانید اسانس درمانی یا آروماتراپی موضوعی است که در تمدن‌های باستانی ملل مختلف مورد توجه اطبا و پزشکان بوده است.

بطور کلی اسانس‌ها از برگ، ریشه، پوست و سایر بخش‌های معطر یک گیاه تقطیر می‌شوند. این روغن‌ها چون تبخیر می‌شوند، عطر غلیظی دارند و برخی از این اسانس‌ها خاصیت درمانی داشته و خلق و خو را بهبود می‌بخشد و حس آرامش را تقویت می‌کند.

اسانس درمانی و یا آروماتراپی چیست؟

به طور کلی آروماتراپی نام خود را از کلمه آروما به معنی عطر و درمان به معنی درمان گرفته است. این درمان یک روش طبیعی برای شفای ذهن، جسم و روح یک فرد است. بسیاری از تمدن‌های باستانی مانند مصر، چین و هند از حداقل ۶۰۰۰ سال پیش از این به عنوان یک درمان مکمل و جایگزین محبوب استفاده می‌کردند. و رایحه درمانی خود را برای درمان مجموعه‌ای از عوارض و شرایط تثبیت کرده است. در رایحه درمانی از اسانس‌ها به عنوان عوامل اصلی درمانی استفاده می‌شود که گفته می‌شود مواد بسیار غلیظی است که از گل‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها، میوه‌ها و ریشه‌ها استخراج می‌شود و همچنین از رزین‌ها تقطیر می‌شود. استنشاق و استفاده خارجی از این روغن‌ها برای درمان تعادل روحی و جسمی از اصول اولیه رایحه درمانی است. درمان این روغن‌ها برای کاهش استرس، جوان‌سازی و بازسازی فرد برای کار روز بعد شناخته شده است. اعصاب بویایی از بینی تا مغز محل عمل این اسانس‌ها هستند.

انواع اسانس‌هایی که خاصیت درمانی دارند عبارتند از :

۱-روغن کندر

به طور کلی، اسانس کندر، به التهاب، خلق و خو و خواب راحت کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسانس کندر آسم را بهبود می‌بخشد و از بیماری لثه جلوگیری می‌کند. روغن کندر رایحه‌ای چوبی و تند دارد و می‌توان از آن به عنوان رایحه درمانی استفاده کرد و در کرم‌های پوست نیز یافت می‌شود. توجه داشته باشید که روغن کندر را قبل از استفاده بر روی پوستتان، آن را رقیق کنید. همچنین کندر به دلیل خواص متعددی که دارد به عنوان سلطان روغن‌ها شناخته می‌شود.

۲-اسانس اکالیپتوس

همه‌ی ما برای یک بار هم که شده آدامس با طعم اکالیپتوس را امتحان کرده‌ایم. و در هنگام جویدن احساس خنکی زیادی در دهان داشتیم. اکالیپتوس یک اسانس عالی است که در فصول سرد سال در دسترس است. بینی پر شده را با باز کردن مجرای بینی تسکین می‌دهد تا راحت‌تر نفس بکشید.

همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد می‌تواند درد را تسکین دهد و با ویروس هرپس سیمپلکس مبارزه کند. هنگام استفاده از روغن اکالیپتوس اقدامات احتیاطی را انجام دهید، قبل از استفاده موضعی حتماً آن را رقیق کنید. نباید بلعیده شود و همچنین می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی برای کودکان و حیوانات خانگی داشته باشد.

۳-روغن بادرنجبویه

روغن بادرنجبویه دارای رایحه قوی مرکبات است و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. خواص ضد باکتریایی آن، آن را به یک درمان طبیعی خوب برای التیام زخم‌ها و از بین بردن باکتری‌ها تبدیل کرده است. نشان داده شده است که از رشد قارچ‌های موجود در پای ورزشکاران، کرم حلقوی و خارش جوک جلوگیری می‌کند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن بادرنجبویه می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

۴- اسانس زنجبیل

اسانس زنجبیل با کاهش سوء هاضمه، یبوست و زخم‌ها به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که، روغن زنجبیل باعث تحریک تخلیه معده در افراد مبتلا به سوء هاضمه می‌شود. روغن زنجبیل برای تسکین گاز، کاهش حالت تهوع و تسکین درد شکم نیز استفاده می‌شود.

۵- اسانس جوجوبا

اسانس جوجوبا (روغن دانه Simmondsia chinensis) یک استر موم مایع و پایدار است که از درختچه‌ای بومی جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک تولید می‌شود.

روغن جوجوبا حس پوستی عالی دارد و به سرعت جذب پوست می‌شود. اخیراً آزمایش‌های اثربخشی پوستی نشان می‌دهد که کرم‌های حاوی ۱۰% روغن جوجوبا در مقایسه با کرم پلاسبو حاوی ۱۰% تری گلیسیرید کاپریک، بهبود قابل‌توجهی در درخشندگی پوست و کاهش سبوم ایجاد می‌کند. همچنین نشان داده شد که به طور قابل توجهی آبرسانی پوست و لب را بهبود می‌بخشد.

۶- اسانس پرتقال

پرتقال علاوه بر اینکه خواص ضد باکتریایی دارد. و سرشار از ویتأمین C است. دارای اسانس محبوب و آرامش بخش می‌باشد. این اسانس حاصل از پرس سرد پوست پرتقال شیرین است که دارای رایحه‌ای شیرین می‌باشد.

از اسانس پرتقال در مراکز ماساژ درمانی برای درمان استرس، درد شکم و سوء هاضمه استفاده می‌شود. همچنین در فصل سرما و به هنگام سرما خوردگی و آنفولانزا، گرفتگی بینی یا اندام‌هایی مانند کبد را برطرف می‌کند، استفاده می‌شود.

۷-اسانس لیمو

لیمو یکی از مرکبات سر شار از ویتأمین C است. و اغلب در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال استفاده می‌شود. معمولاً اسانس لیمو از پوست لیمو ترش گرفته می‌شود. این روغن خواص درمانی فراوانی از جمله: درمان سرطان، رفع افسردگی، لاغری، سلامت دستگاه گوارش، سلامت پوست ومو و تقویت سیستم ایمنی دارد. همچنین روغن لیمو برای مو، سلامت دهان و دندان، برای سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن، مفید است.

۸-اسانس درخت چای

تصور همه‌ی ما از چای، یک نوشیدنی گرم در روز‌های سرد زمستانی برای گرم شدن و یا رفع خستگی است. اما درخت چای، دارای اسانس نیز می‌باشد که البته بسیار مفید و کار آمد است.

به گونه‌ای که روغن درخت چای ارگانیک کویر دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده‌ای است که ساخت و تولید انواع کرم‌ها و پماد‌ها و دارو‌ها برای درمان بریدگی، سایش، سوختگی، گزش حشرات و انواع گزش‌ها کمک می‌کند. روغن درخت چای به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی، برای درمان آکنه نیز مناسب است، بنابراین در تولید انواع کرم‌های زیبایی آرایشی و ژل‌های ضد آکنه به کار می‌رود

انواع اسانس‌های درمانی

• نعناع فلفلی: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می‌شود

• اسطوخودوس: برای از بین بردن استرس استفاده می‌شود

• چوب صندل: برای آرام کردن اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می‌شود

• ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می‌شود

• گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می‌شود

• بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می‌شود

• یلانگ یلانگ: برای درمان سردرد، حالت تهوع و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود

• درخت چای: برای مبارزه با عفونت‌ها و تقویت ایمنی استفاده می‌شود

• یاس: برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می‌شود

• لیمو: برای کمک به هضم، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر استفاده می‌شود

بهبود عملکرد مغز با استفاده از اسانس درمانی

انواع اسانس ها، با اثرات محافظت‌کننده عصبی و توانایی‌های تقویت عملکرد شناختی، به بسیاری از افرادی که از بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل رنج می‌برند کمک می کند. از آنجایی که اسانس‌ها دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند، مانع از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌شوند، و به طور طبیعی به بهبود عملکرد مغز و کاهش التهاب کمک می‌کنند. همچنین تحقیقات نشان داده شده است که روغن‌های ضروری یادگیری، حافظه و توانایی تمرکز را بهبود می‌بخشند. روغن‌های تحریک‌کننده و آرام‌بخش می‌توانند مفید باشند،

فواید انواع اسانس‌ها بر عملکرد بدن

• کاهش اضطراب

• کاهش افسردگی

• از بین بردن حالت تهوع

• درمان بیخوابی

• درمان کم اشتهایی

• درمان خشکی دهان

• بهبود طعم و مزه مواد غذایی

• ضد التهاب و آنتی سپتیک یا ضد عفونی‌کننده

• ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ

• آرامش بخش و تسکین دهنده طبیعی سردرد و میگرن

• بهبود خلق و خوی

• برقراری تعادل در سطح هورمون‌های خون مثل کاهش کورتیزول و کاهش استرس و افسردگی

• خواص مراقبتی پوست و مو با استفاده از انواع اسانس ها در محصولات آرایشی و بهداشتی

از کجا اسانس خریداری کنیم؟

بطور کلی با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد، اسانس‌ها علاوه بر خاصیت معطر بودن و طعم دهنده، خاصیت درمانی نیز دارد. اسانس‌های آرایشی بهداشتی ، مواد اولیه‌ای هستند که در تولید کلیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

بازرگانی سپلو در طی سالیان متمادی توانسته است، اعتماد تولیدکننده‌های آرایشی بهداشتی را با تامین بهترین و مرغوب‌ترین اسانس آرایشی با تنوع بالا به سمت خود جلب کند. این شرکت که واردکننده انواع اسانس آرایشی بهداشتی است ، کیفیت و ماندگاری محصولات را تضمین می‌کند. کافیست همین حالا به سایت سپلو بروید و اسانس مورد نظر را انتخاب کنید و جهت ثبت سفارش با کارشناسان خبره ما در تماس باشید.

بدون نظر

ورود