گزارش تکان دهنده سازمان جهانی بهداشت از میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران

گزارش تکان دهنده سازمان جهانی بهداشت از میزان مصرف مشروبات الکلی در ایران

طی هفته های گذشته اخباری درباره ی مسمومیت جمعی از شهروندان بندرعباس به دلیل مصرف الکل تقلبی منتشر شد، حادثه ای که متأسفانه به فوت تعدادی از آن ها منجر گشت. اما این نخستین باری نیست که شاهد قربانی شدن هموطنان مان به دلیل توزیع مشروبات الکلی دست ساز مسموم در کشور هستیم. در حقیقت، طی سال های گذشته همواره اخباری از این دست منتشر شده و مرگ و میر ناشی از مصرف الکل تقلبی با افزایش رو به رو بوده است. اما آمار و ارقام درباره ی مصرف مشروبات الکلی در ایران چه می گوید؟

بر اساس آمارهای منتشر شده و به اذعان مسئولان کشور، با وجود ممنوعیت مشروبات الکلی در ایران طی چهار دهه ی اخیر، میزان مصرف آن روندی صعودی داشته است.

قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات، ماده ۷۰۲ می‌ گوید: «هرکس مشروبات الکلی بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد، به ۶ ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ۵ برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یاد شده محکوم می‌ شود.»

با این حال مشروبات الکلی در ایران هم سازنده دارد،‌ هم فروشنده و هم مصرف‌ کننده.

گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می‌ دهد که ایران از نظر سرانه ی مصرف الکل در میان مصرف‌ کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌ های الکلی، رتبه نهم را در میان ۱۸۹ کشور جهان به خود اختصاص داده است. مطابق گزارش این سازمان هر ایرانی‌ بالای ۱۵ سال که «به‌ طور مرتب الکل می‌نوشد»، در سال ۲۰۱۶ به‌ طور میانگین ۲۸.۴ لیتر الکل خالص مصرف کرده‌ است. این رقم در سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۴.۸ لیتر بوده است.

دی ماه سال گذشته نیز معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، تقی رستم وندی درباره وضعیت مصرف الکل در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی، گفت: «نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از ۵ میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند. در حالی باید به مصرف الکل توجه کرد که رسانه‌ های ما به هیچ عنوان جسارت پرداختن به تغییر نگرش مردم نسبت به الکل را ندارند.»

حتی چند هفته قبل، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حجت الاسلام سید علی خان محمدی از واردات مشروبات الکلی به شهرهای مذهبی ایران خبر داد. خان محمدی در اینباره گفت: «با ۶۰ درصد کارخانه‌ های الکل سازی ۱۰۰ درصد نیاز جامعه تأمین می‌ شود. چرا باید کارخانه‌ های جدیدی احداث شود و به نظر می‌ رسد برخی از این تولیدات استفاده خوراکی پیدا می‌ کند. واردات مشروبات الکلی به مقصد‌های مشهد، قم و شیراز مستقیماً صورت می‌ گیرد که نشان از برنامه ریزی فرهنگی برای این شهر‌ها دارد.»

‌به عبارتی، هنجار اجتماعی نوشیدن مشروبات الکلی در جامعه وجود دارد و در میان برخی از اقشار مذموم نیست. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی مصرف صفر الکل را توصیه می‌ کند.

اما دلیل افزایش گرایش به مصرف الکل در ایران چیست؟

پس از صحبت های تأمل برانگیز رستم وندی درباره ی میزان مصرف الکل در ایران، علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی در واکنش به اظهارات وی گفته بود: «درمورد گرایش به الکل در جامعه ایران، به نظر من اولاً به دلیل نداشتن تفریحات مناسب برای جوان‌ ها است. به این دلیل که ما بستر‌ها و تفریحاتی برای این جوان‌ ها آماده نکرده ایم، تا آن‌ ها بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند، در چنین شرایطی متأسفانه عمده ی تفریحات به درون خانه ختم می‌ شود و در درون خانه هم به دو بخش بسیار مهم تقسیم شده است. نکته بعد هم این است که این سبک مبارزه با تولید و مصرف الکل است. چون روش غلط است ما را در منطقه به لحاظ سرانه مصرف، جز کشور‌های اول قرار داده است.»

اما مسعود موسوی پور، جامعه شناس درباره ی علت مصرف مشروبات الکلی نظر دیگری دارد. او در اینباره گفته: «استفاده از مشروبات الکلی چند دلیل دارد که مهم ترین آن فرار فرد از واقعیت و تنهایی برای ساعاتی است. بسیاری می‌ گویند که ما برای شادی مشروبات الکلی را مصرف می‌ کنیم که این موضوع به نظر صحیح نیست و فرد برای فرار از واقعیت حتی برای چند ساعت اقدام به خوردن مشروبات الکلی می‌ کند. این چند ساعت اگرچه تسکین موقت است، اما کم کم فرد را وابسته به الکل می‌ کند. بعد از مدتی فرد دائم الخمر شده و باید روزانه یا چند روز یک بار مصرف کند به همین دلیل باید هزینه ی زیادی را برای مشروبات الکلی بپردازد. وقتی فرد به این مرحله می‌ رسد سعی می‌ کند تا با خرید‌های ارزان قیمت، رفع نیاز انجام دهد غافل از اینکه ممکن است یکی از همین مشروب‌ ها متانول بوده و فرد را به دردسر بزرگ انداخته و حتی جانش را بگیرد.»

دیجیاتو
۱۱ نظر

ورود

  • بیتا اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۱

    برو عامو مردمو خر فرض کردین اگه ایران نهمین کشور مصرف کننده الکله یعنی تو خوشبینانه ترین حالت از هر ده نفر چهار پنج نفر تو خیابون مستند منکه تا حالا با ادم مست برخورد نداشتم

  • کمال اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۱

    یکم دیگه مردم بارشون روببندن ودست بکار بشن رتبه یک رو بدست میاریم

    • محمدنادر اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

      آمار دروغ هست وسازمان بهداشت جهانی با انگیزه سیاسی این آمار رو داده و تحلیل هم اشتباه است اینای که مصرف می کنند به خاطر لذت طلبی است

  • ححت اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    تمایل به نشئه جات کم بود …الان الول هم اشکار شد. متاسفم برای کشورم . با این افکار و در هپورت مزمن ما به قهقرا میرویم. .وضعیت تاسف بار بانکها و نابودی اقتصاد و سرخوردگی ملی …شاید علت تمایل به الکل باشد.الکل ام الخبائث است . ترک الکل واجب است برای سلامتی خودمان

  • امید اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    من مست ندیدم تو خیابون
    ولی اون ناجوانمردانی که الکل صنعتی میفروشن به اسم مشروب باسد به عنوان اقدام به قتل عمد محاکمه شوند
    دلم خوشه یه چیزی برای خودم میگم
    دزد مالموبردمنو محکوم کردن دزد ازاد چون یه وکیل کارچاق کن رشوه‍ گرفت خلاصش کرد
    اونوقت توقع چی دارم وداریم
    در کل اوضاع خوب نیست سالم زندگی کنی باختی ومحکومی

  • مهرداد اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    اگر خوب به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که نسل جدید هر چیزی رو که نسل قبل در حالت عادی مصرف میکرده بصورت افراطی مصرف می‌کند واین بخاطر ممنوعیت اجباری ایجاد شده اگر این ممنوعیت برداشته شود وبجای چوب تر از فرهنگ سازی استفاده شود بخودی خود مشکل حل می‌شود البته که جوانان ما برای تخلیه انرژی نیاز به تفریح و سرگرمی دارند و این خلاء که ما به آن توجه نمی‌کنیم نسل جوان ما را دارد به بیراهه می‌کشاند همیشه ممنوعیت جواب درست نمی‌دهد برعکس باعث لجاجت و سرکشی هم می‌شود به قول گاندی ما مسئول به بهشت بردن جامعه نیستیم .بگذاریم نسل حاضر خود تصمیم بگیرد که اگر چنین شود مسلما جوانان ما عاقل تر از این هستند که دنبال تفریحات نا سالم بروند به شرطی که اسباب وعلل تفریحات سالم بوجود آید تا آنها مجبور نباشند از بد وبد تر بد را انتخواب کنند باتشکر

  • ایرانی اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    مردم افسرده اند، داغونند حکومت همه چی را از مردم گرفته،مردم از لحاظ روحی داغونند یعنی مسعولین اینو نمیدانند ۸۰درصد ایرانیها یکی از این موادها را مصرف می‌کنند.یا تریاک،هرویین،مشروب،حشیش،متادون،قرص های روانگردان،یا قهوه ودخانیات وکدیین،یا قرص های اعصاب وضد افسردگی

  • تالارچی اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    واردات مشروب باید ازاد بشه تاهم قیمتش بیاد پایین هم رتبه اول جهانو کسب کنیم

  • اسماعیل اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    یا دروغه یا ما خیلی عقده ای وبی فرهنگ هستیم که البته اولی درسته، حتی به دستامون هم الکل نمیزنیم

  • حسام اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

    جالبیش اینجاست که۶۰ درصد این مشروبات در ایران نولید میشه و پلمپ میشه و به اسم اورجینال دست مصرف کنندگان میرسه همون آب الکل هستش و بعضی وقتها یکمی هم رنگ قاطیش میکنند بنظر من بجز ضرر چیز دیگه ای واسه بدن نداره .
    بدن بطور طبیعی خودش الکل تولید میکنه همون بسه

  • :/ اسفند ۱۴, ۱۴۰۱

    دوست داشتن نکنه میخوایین بدون پرسش و پاسخ (البته اگه اون پرسشی که ۵۰ سال پیش از پدر بزرگ های ما کردن رو حساب نکنیم) یه ملت هشتاد میلیونی رو با هم ببرید بهشت؟