بیوگرافی شهره آغداشلو و همسرش هوشنگ توزیع

بیوگرافی شهره آغداشلو و همسرش هوشنگ توزیع

شهره آغداشلو یکی از بازیگران ایرانی قدیمی است که پس از انقلاب تصمیم گرفت فعالیت بازیگری خود را در خارج از کشور ادامه دهد. در ادامه با او بیشتر آشنا خواهیم شد.

با بیوگرافی شهره آغداشلو همراه باشید.

بیوگرافی شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع

شهره آغداشلو (شهره وزیری تبار) متولد سال ۱۳۳۱ در تهران و فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل از دانشگاه لندن است.

پدرش انوشیروان وزیری تبار و مادرش افتخار قطب عمادی بود.

بازیگری را از سال ۴۹، زمانی که ۱۸ سال داشت از تئاتر آغاز کرد اما پدرش با فعالیت بازیگری او به شدت مخالف بود و این مخالفت تا جایی ادامه یافت که او به دختر خود گفت در صورت ادامه ی بازیگری باید نام خانوادگی خود را تغییر دهد.

شهره آغداشلو سپس با آیدین آغداشلو، نقاش مشهور آشنا شد و در سال ۵۱ با او ازدواج کرد و در نهایت به دلیل فشارهای پدرش، نام خانوادگی همسرش را برای خود برگزید.

آیدین آغداشلو

در سال ۵۵ با فیلم «شطرنج باد» به کارگردانی محمدرضا اصلانی برای نخستین بار جلوی دوربین رفت.

در سال ۵۶ ابتدا در فیلم «گزارش» ساخته ی عباس کیارستمی و سپس در فیلم «سوته دلان» ساخته ی علی حاتمی نقش آفرینی کرد.

شهره آغداشلو در اوایل بهمن سال ۵۷ زمانی که شاپور بختیار هنوز نخست وزیر کشور بود، با همسر خود به ترکیه رفت و آن ها از آنجا به انگلیس مهاجرت کردند.

در سال ۵۹ آیدین آغداشلو تصمیم به بازگشت به ایران گرفت اما شهره آغداشلو حاضر به این کار نبود، به همین دلیل این زوج از یکدیگر جدا شدند.

شهره آغداشلو پس از طلاق هنوز امکان بازیگری نداشت، به همین دلیل چند سالی برای تأمین هزینه های زندگی خود در یک فروشگاه لباس زنانه مشغول کار شد و برای تحصیل وارد دانشگاه شد.

او سپس برای دیدار با دوستانش به آمریکا رفت و در آنجا در سال ۶۶ با هوشنگ توزیع، از بازیگران تئاتر ساکن لس آنجلس آشنا شد و آن ها خیلی زود با یکدیگر ازدواج کردند و به این ترتیب شهره آغداشلو تابعیت دائم آمریکا را دریافت کرد.

این زوج بعداً صاحب دختری به نام تارا توزیع شدند که فارغ التحصیل رشته فیلمسازی از دانشگاه چپمنِ آمریکا است.

شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع

شهره آغداشلو در کنار دخترش تارا توزیع

شهره آغداشلو از اواخر دهه ۶۰ فعالیت بازیگری خود را از سر گرفت و از آن زمان در فیلم ها و سریال های ایرانی و غیر ایرانی زیادی بازی کرده است.

او در سال ۸۱ برای بازی اش در فیلم آمریکایی «خانه ای از شن و مه» نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. آغداشلو در این فیلم در نقش زنی ایرانی و افسرده به نام نادی را برعهده داشت که به اتفاق همسرش، یک سرهنگ مهاجر ایرانی (با بازی بن کینگزلی)، در کالیفرنیا زندگی می‌ کنند و بر سر تصاحب خانه‌ ای با صاحب قبلی خانه (با بازی جنیفر کانلی) درگیر می‌ شوند.

شهره آغداشلو در فیلم «خانه ای از شن و مه»

آغداشلو همچنین در سال ۲۰۰۹، برای بازی در نقش مکمل زن سریال «خانه صدام» (House of Saddam) جایزه امی را دریافت کرد. او در این سریال در نقش همسر صدام حسین را برعهده داشت.

شهره آغداشلو به دلیل صدای ویژه اش به عنوان گوینده و دوبلور هم فعالیت داشته است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود