گزارش آسوشیتدپرس از ساخت بزرگ ترین شناور دریایی سپاه به نام «شهید مهدوی»

گزارش آسوشیتدپرس از ساخت بزرگ ترین شناور دریایی سپاه به نام «شهید مهدوی»

آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال ساخت یک کشتی پشتیبانی بزرگ جدید به نام شهید مهدوی در نزدیکی تنگه هرمز است و سعی دارد حضور دریایی خود در آب های منطقه را افزایش دهد و با حضور کشتی های نظامی ایالات متحده در آب های خلیج فارس و دریای عمان مقابله کند. سپاه پاسداران چند سالی است که بر تلاش های خود برای تجهیز به شناورهای بزرگ به منظور ایفای نقش موثرتر در ماموریت های جدید در آب های دور و نزدیک به سواحل ایران افزوده است و اکنون دومین شناور بزرگ خود با نام شهید مهدوی را پس از ناو پشتیبانی شهید رودکی در آستانه تکمیل می بیند.

گزارش آسوشییتدپرس از ساخت بزرگ ترین شناور دریایی سپاه به نام «شهید مهدوی»

آسوشیتدپرس نیز مانند برخی از رسانه های داخلی تصویری از ناو شهید مهدوی در یک داک بهسازی و نوسازی شناوری در منطقه بندرعباس منتشر کرده که نشان می دهد این شناور بزرگ در آخرین مراحل تکمیل قرار دارد، شناوری که در واقع یک کشتی فله بر بوده و با تغییراتی که در آن ایجاد شده به یک شناور لجستیکی نظامی تبدیل شده است. شهید نادر مهدوی یکی از ۷ نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار بود که در جریان درگیری های موسوم به جنگ نفتکش ها با ناوها و هلیکوپترهای آمریکایی در ۱۶ مهر ۱۳۶۶ به اسارت نیروهای آمریکایی درآمده و پس از شکنجه به شهادت رسید.

چند روز پس از شهادت سردار مهدوی، پیکر وی به نیروهای ایرانی تحویل داده شد اما نشانه هایی از زخم هایی شبیه جای دارت و تیر و کمان روی بدن وی دیده می شد که نشان از شکنجه کردن او داشت. با این وجود، مقامات آمریکایی مدعی بودند که شهید مهدوی در جریان درگیری ها کشته شده و قایق حامل وی و همرزمانش با مسلسل، راکت و گلوله های موسوم به fléchette که شبیه دارت های فلزی کوچک هستند مورد هدف قرار گرفته است.

گزارش آسوشییتدپرس از ساخت بزرگ ترین شناور دریایی سپاه به نام «شهید مهدوی»

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که ساخت شناور بزرگ شهید مهدوی یک پایگاه دریایی بزرگ و شناور در اختیار سپاه قرار خواهد داد که می تواند از آن برای اعزام قایق های تندرو کوچک برای مقابله با نیروی دریایی ایالات متحده و متحدانش در منطقه استفاده کند. آسوشییتدپرس مدعی شده است که این شناور بزرگ در واقع با تغییر کاربری یک کشتی باری به نام سروین ساخته می شود. سپاه با تغییر کاربری این کشتی باری، سلاح های ضد هوایی در قسمت دماغه و عقبه این کشتی نصب کرده است. خبرگزاری فارس نیز این شناور بزرگ را یک شهر دریایی متحرک دارای توانایی تامین امنیت خطوط تجاری ایران و حقوق ملوانان و ماهیگیران ایرانی در دریاهای منطقه عنوان کرده است.

وبگاه کارشناس نظامی مشهور ، اچ آی ساتن در مقاله ای در مورد شناور شهید مهدوی گفته است که این شناور در واقع با تغییر در ساختار و کاربری یک کشتی باری فله بر ساخته می شود. کشتی سروین در سال ۲۰۰۰ ساخته شده و ۲۴۰.۲ متر طول  و ۳۲.۲ متر عرض دارد. ساتن می گوید که بر اساس تصاویر منتشر شده، کشتی سروین از اواسط سال ۲۰۱۹ در یک داک بهسازی و نوسازی شناوری در بندرعباس به سر می برد. این کارشناس نظامی مدعی است تغییر کاربری شناور مکران نیز در همین مرکز انجام شده و با بیش از ۲۴۰ متر طول به نظر می رسد طول آن شبیه شناور مکران اما کمی کوچکتر از آن باشد. بدین ترتیب به نظر می رسد پس از تکمیل، شناور شهید مهدوی با اختلاف فراوان بزرگ ترین کشتی جنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد. آسوشییتدپرس مدعی است که سپاه پاسداران غیر از این شناور نیز سه شناور بزرگ در اختیار دارد.

گزارش آسوشییتدپرس از ساخت بزرگ ترین شناور دریایی سپاه به نام «شهید مهدوی»

شناور شهید رودکی که کوچکترین آن ها بوده و ۱۵۰ متر طول دارد و شناورهای ساویز و بهشاد که در دریای سرخ مستقر هستند. ناو شهید رودکی نیروی دریایی سپاه با طول ۱۵۰ متر و پهنای بیش از ۲۲ متر به مثابه شهر دریایی متحرک جدیدی برای ایران است که با توجه به مأموریت‌های جدید سپاه برای حضور در آبهای آزاد و اقیانوس‌ها، فصل تازه‌ای از حضور سپاه در عرصه جدیدی را رقم زده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، سپاه در آبان ۱۳۹۹ شناور لجستیکی شهید رودکی و ارتش در دی ماه ۱۳۹۹ شناور لجستیکی مکران را موسوم به ناو بندر مکران رونمایی کرد و این دو شناور که تجربه خوبی از تغییر کاربری و بهسازی نظامی شناورهای تجاری بودند، دانش ایران در این بخش را به رخ جهانیان کشید.

به‌گفته سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شناورهای دیگری نیز در کلاس‌های متعدد دیکر نیز در سپاه با بهره‌گیری از دانش بومی در حال ساخت است که نمونه شناورهای رده شهید سلیمانی از جمله آن هستند. همچنین شناور شهید ابومهدی المهندس با قابلیت‌های آفندی و پدافندی و بدنه‌ای W شکل با طول ۴۷ متر از جمله آنها است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه به تازگی همچنین خبر داده که سه شناور جدید نیز امسال به این نیرو ملحق خواهند شد که ناوهای شهید ناظری به طول ۵۵ متر و حاج قاسم سلیمانی به طول ۶۵ متر توسط وزارت دفاع و سپاه و یک شناور دیگر هم توسط شرکتی دانش‌بنیان در حال ساخت است که دارای موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر و سطح به هوا با قابلیت حمل بالگرد و دارای سرعتی معادل ۳۵ گره دریایی هستند.

خبرگزاری فارس در ادامه گزارش خود در مورد شناورهای بزرگ جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته است: «ابتکار سپاه در ساخت شناورهای نیمه سنگین و سنگین در گام اول به ساخت شناور شهید ناظری و به آب اندازی آن در سال ۱۳۹۵ انجامید. شناوری که با طول ۵۵ متر، عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۱۳ متری خود می‌ تواند برد عملیاتی این نیرو را تا ۱۰ هزار کیلومتر افزایش دهد. این شناور در طراحی خود یک شیوه خاص را در پیش گرفته که قادر است از طریق پایداری مناسب در دریا و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب، با سرعت بالا طی مسیر کرده و واژگون نشود. قابلیت حمل بالگرد، اژدرها و موشک‌های متعدد از جمله قابلیت‌های این شناور نیمه سنگین اما چابک است که نمونه‌ای از نقش آفرینی غیرتمندانه رزمندگان نیروی دریایی سپاه با این شناور را در ماجرای برخورد نیروی دریایی سپاه با ناوهای آمریکایی در دریای عمان شاهد بودیم».

دیجیاتو
بدون نظر

ورود