پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش قیمت گاز خانگی از ۱۸ تا ۱,۶۸۱ درصد

پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش قیمت گاز خانگی از ۱۸ تا ۱,۶۸۱ درصد

روزنامه همشهری در گزارشی از پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش قیمت گاز خانگی از ۱۸ تا ۱۶۸۱ درصد گفته است. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، وزارتخانه های نفت و نیرو ماموریت دارند تا تعرفه آب، برق و گاز را با رعایت مناطق جغرافیایی کشور اصلاح کرده و به صورت پلکانی افزایش دهند. همچنین در قانون بودجه سال جاری آمده است که تعرفه مشترکان کم مصرف و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید صفر شده و مشترکان دارای مصرف معقول به صورت یارانه ای و مشترکان پرمصرف نیز به صورت غیریارانه ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی هزینه انرژی های مصرفی شان تعیین شود.

پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش 18 تا 1681 درصدی تعرفه گاز خانگی

بدین ترتیب میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف باید به طوری باشد که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم مصرف و تحت پوشش ارگان های حمایتی تامین شود. بر اساس گزارش روزنامه همشهری، تاکنون ۶۵۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امدات و سازمان بهزیستی شناسایی و معرفی شده‌اند که قرار است هزینه گاز و برق را نپردازند. در ادامه گزارش روزنامه همشهری در مورد تصمیم و پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش تعرفه گاز خانگی از ۱۸ تا ۱۶۸۱ درصد چنین آمده است:

وزارت نفت پیشنهاد اصلاح تعرفه گاز را براساس اقلیم‌های مختلف پنجگانه کشور در ۱۲پله مصرف نهایی و برای تصویب به هیأت دولت فرستاده است. قرار است علاوه بر پیشنهاد وزارت نفت، وزارت نیرو هم پیشنهاد خود برای اصلاح تعرفه آب و برق را نهایی و ارسال کند تا در کمیسیون‌های تخصصی دولت تصمیم‌گیری نهایی درباره تشویق کم مصرف‌ها و تنبیه پرمصرف‌ها گرفته شود.

حالا وزارت نفت دست به‌کار شده تا علاوه بر تشویق کم مصرف‌ها، پرمصرف‌ها را تنبیه کند و گام نخست را آذرماه سال گذشته برداشت به‌گونه‌ای که تعرفه گاز هیچ‌گونه تغییری در قیمت سه پله نخست که تقریبا ۷۵درصد مشترکان بودند و بیش از ۵۰درصد مصرف را داشتند، صورت نگرفت. مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده است قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد، پیش از این وزیر نفت گفته بود که کارشناسان وزارت نفت در حال بررسی نهایی پیشنهاد اصلاح تعرفه‌ها هستند که پس از نهایی شدن به دولت ارائه خواهد شد و افزایش قیمت ابزاری برای کنترل شدت مصرف انرژی و بهینه مصرف کردن گاز برای مشترکان باشد. فکر می‌کنم این آیین‌نامه طی یکی دو ماه آینده به دولت ارائه شود.

براساس آمارها، هم‌اکنون ۲۵ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۷۶ درصد از مشترکان در ۳ پله اول مصرف قرار دارند و ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند. متوسط قیمت گاز ۳ پله اول مشترکان هر مترمکعب حدودا ۶۳ تومان است هر مشترک در ماه حدود ۵۰۰ مترمکعب مصرف دارد که با نرخ ۶۳ تومان، ۳۵ هزار تومان در ماه پول گاز می‌پردازد. این در حالی است که اگر همین میزان گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی، برابر با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش 18 تا 1681 درصدی تعرفه گاز خانگی

جزئیات پیشنهاد وزارت نفت

وزارت نفت پیشنهاد کرده مصارف گاز مشترکان خانگی تا انتهای پله سوم جدول در دوره سرد و گرم سال به‌عنوان الگوی مصرف شناخته و مصارف بالاتر به‌عنوان پرمصرف و بالاتر از الگوی تعیین شده محسوب شوند. به این ترتیب تعرفه گاز خانگی برای مصارف پله اول در دوره سرد سال معادل هزینه پالایش، انتقال، توزیع و فروش هر مترمکعب گاز طبیعی و مصارف پله دوم و سوم هر یک معادل ۲۵ درصد بالاتر از پله اول و مصارف پله‌های چهارم به بعد هر یک معادل ۵۰ درصد بالاتر از پله‌های قبلی خواهد بود. پیشنهاد وزارت نفت این است که تعرفه گاز خانگی برای دوره گرم سال در پله اول معادل ۱.۵برابر همان پله در دوره سرد و سایر پله‌ها هم به همین روش افزایش یابد. درصورت تصویب دولت، وزارت نفت مکلف خواهد بود تعرفه‌های جدید را برای اجرا از ابتدای سال ۱۴۰۱ به‌نحوی ابلاغ کند که تعرفه گاز خانگی بالاتر از قیمت گاز طبیعی خوراک پتروشیمی‌ها نشود. منظور از دوره سرد سال، از ۱۶ آبان ماه لغایت ۳۱ فروردین سال بعد و دوره گرم سال هم از اول اردیبهشت تا ۱۵ آبان هر سال خواهد بود. البته این تعرفه‌ها بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز است. براساس اعلام وزارت نفت حداکثر متوسط تعرفه گاز مشترکان خانگی که از گاز برای سرمایش استفاده می‌کنند ۵هزار ریال به ازای هر مترمکعب خواهد بود.
گاز رایگان برای فقرا در متن پیشنهادی وزارت نفت آمده که شرکت ملی گاز موظف است با دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف پله‌های اول تا سوم در دوره سرد و گرم را از ابتدای امسال به نرخ صفر محاسبه کند. همچنین سازمان بهزیستی مکلف و کمیته امداد هم وظیفه دارند جابه‌جایی یا خروج مددجویان تحت پوشش خود را به شرکت ملی گاز اعلام کنند و معافیت این گروه‌ها تنها برای یک اشتراک خانگی از مجموع اشتراک‌های طبیعی هر مددجو اعمال می‌شود و سایر اشتراک‌های خانگی مددجویان با تعرفه مشابه سایر مشترکان حساب خواهد شد.
با تصویب دولت از ابتدای امسال تعرفه گاز طبیعی صنوف تولیدی وزارت صمت و صنایع تبدیلی وزارت جهادکشاورزی، به غیراز پرورش گل و گیاه، دام و طیور، آبزیان و حشرات معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها حداکثر ۵ هزار ریال خواهد بود.

پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش 18 تا 1681 درصدی تعرفه گاز خانگی

پاداش برای کم‌ مصرف‌های برق

وزارت نیرو هم جزئیات طرح تشویق و پاداش صرفه‌جویی در ۴ماه گرم سال را نهایی کرده که براساس آن مشترکان زیر الگوی مصرف می‌توانند برق رایگان استفاده کنند. براساس اطلاعیه شرکت توانیر، برای ایجاد زمینه مشارکت مشترکان صنعت برق در مدیریت مصرف و پرداخت بهای برق صرفه‌جویی شده، مشترکان بخش خانگی که الگوی مصرف را در ماه‌های گرم سال (خرداد تا شهریور) رعایت کرده و نسبت به سال قبل کاهش مصرف برق داشته باشند به ازای هر کیلووات ساعت کاهش تا مبلغ ۵۰۰ تومان پاداش همکاری مدیریت مصرف دریافت خواهند کرد. مبلغ پاداش در هر صورتحساب برق درج و از بهای برق مصرفی کم می‌شود. علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو می‌گوید: «اگر مشترکی سال گذشته ۳۰۰ کیلووات مصرف می‌کرده و هم‌اکنون با کاهش ۵۰ کیلوواتی به عدد ۲۵۰ کیلووات برسد به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی ۵۰۰ تومان پاداش گرفته که معادل ۲۵ هزار تومان می‌شود.»

پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش 18 تا 1681 درصدی تعرفه گاز خانگی
این گزارش می‌افزاید: پاداش‌های صرفه‌جویی شده از ابتدای خرداد ماه سال۱۴۰۱ بر قبوض مشترکان لحاظ شده و اگر مشترکی علاوه بر پوشش کامل هزینه برق خود مبلغی را از صنعت برق بستانکار شود، می‌تواند از طریق نرم‌افزار برق ایران(برق من) نسبت به دریافت پاداش ویژه خود اقدام کند.

 

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ارژنگ خرداد ۸, ۱۴۰۱

    طرح خوبیه که باید سالها پیش اجرا می‌شد . به مردم عادی چه ربطی داره که باید هزینه‌های نجومی مصرف کننده های ثروتمند رو با یارانه بپردازند ؟؟؟