انواع خدمات نگهداری از سالمند و کودک را بدانید

انواع خدمات نگهداری از سالمند و کودک را بدانید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

خانواده ها با توجه به نوع نیاز خود اقدام به استخدام پرستاران برای مراقبت و نگهداری از سالمند و کودک خود در منزل می‌نمایند . اینکه آنها پرستار را برای فرد سالمند خانواده می خواهند یا کودک تاثیر زیادی بر انتخاب پرستار از نظر سن ،جنس و همچنین تجربه و مهارت او  دارد .

هدف از ایجاد این مقاله توسط مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت آشنایی خانواده ها با خدماتی است که پرستاران به عزیزان شما ارائه می دهند و شما با این آگاهی می توانید بهترین پرستار را برای منزل خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

خدمات پرستاری از کودک در منزل شامل چه خدماتی می باشد؟

از جمله خدماتی که یک پرستار کودک در منزل ارائه می‌دهد عبارتند از نگهداری و مواظبت از کودک، کمک به کودک در انجام امور روزمره و شخصی،  آموزش و یادگیری کودک، سرگرم کردن و بازی کردن با کودک،  انجام امور مربوط به نظافت کودک،  تهیه برنامه غذایی و امور مربوط به تغذیه او و همچنین اگر کودک بیماری خاصی داشته باشد رسیدگی به وضع دارو و درمان او می باشد.

در برخی از موارد نیز که نیاز خانواده باشد پرستاران آتیه پرستاران سلامت می توانند به صورت شبانه روزی در کنار کودک باشند و از او مراقبت نمایند.

خدمات پرستاری از سالمند در منزل شامل چه خدماتی می باشد

از جمله خدماتی که پرستاران ما برای سالمند تحت مراقبت خود انجام می‌دهند عبارت است از مراقبت از زخم و پانسمان در صورت نیاز ،انجام تزریقات، تعویض و وصل کردن سوند،  کنترل قندخون و فشارخون سالمند ، مراقبت و نگهداری از سالمندان پوشکی ، در ارتباط بودن با پزشک مربوطه سالمند ، دادن داروهای او .

همچنین علاوه بر این امور، یک پرستار منزل می تواند نقش یک هم صحبت و همراه را برای سالمند داشته باشد به جهت اینکه خیلی از سالمندان به دلیل تنهایی نیاز به یک دوست و هم صحبت دارند در این موارد پرستار می‌تواند با همراهی کردن سالمند در گردش،  پیاده روی و یا فیلم دیدن برای او به عنوان یک همراه به او  آرامش دهد .

علاوه بر این گاهی سالمندان به دلیل مشکلات جسمی و حرکتی نمی توانند به راحتی امور شخصی خود مانند تعویض لباس و جا به جا شدن از تخت و یا ویلچر و غیره را انجام دهند که پرستار سالمند در این زمینه همراه و کمک کننده به آنها خواهد بود. رسیدگی به امور شخصی و نظافتی سالمند مانند حمام کردن،  تعویض ملحفه و غیره نیز به عهده پرستار است.

گاهی پرستاران ما موظف به انجام امور منزل و آشپزی سالمند نیز می‌باشند مانند تمیز کردن خانه ، آشپزی و شستن لباس و غیره و در صورت نیاز  پرستار منزل امور کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی سالمندان  را نیز به عهده می‌گیرد.

خدمات پرستاری از کودک در منزل و خدمات پرستاری از سالمند در منزل

چرا خانواده ها ترجیح می دهند که پرستار برای کودکشان به منزل بیاورند

معمولاً خانواده‌ها دوست دارند به جای اینکه کودک خود را به این مراکز ببرند پرستاران را برای مراقبت از کودک خود به منزل بیاورند تا از آنها نگهداری کنند که می تواند دلایل زیر را داشته باشد.

یکی از دلایل این امر هزینه مناسب تر پرستار منزل نسبت به مراکز نگهداری،  مهدها و غیره می باشد. دلیل دیگر صرفه جویی در وقت برای خانواده ها به لحاظ رفت و آمد و غیره می باشد و دلیل سوم اینکه خانواده زمانی که کودک در منزل خودش مورد مراقبت قرار می گیرد احساس امنیت بیشتری برای او دارند.

همچنین مربی و پرستار کودک در مهد ها و مراکز نگهداری کودکان ممکن است تغییر کند که این امر سبب می شود که کودک شما تحت روش‌های تربیتی افراد مختلف آموزش بینند اما در منزل اینگونه نیست. از نظر بهداشت نیز محیط خانه امن تر از محیط بیرون است.

پرستار کودک باید چه ویژگی هایی داشته باشد

  • پرستار کودک باید تجربه کافی و همچنین تجربه مادر شدن را داشته باشد یا دوره های آموزشی را از مراکز معتبر مانند سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی طی کرده باشد.
  • پرستار کودک باید از سلامت جسمی لازم برای انجام کلیه امور سپرده شده به او را داشته باشد، ضمن اینکه توان جسمی لازم را برای انجام این امور داشته باشد .
  • پرستار کودک باید از نظر روحی آمادگی لازم برای قرار گرفتن در شرایط مختلف را داشته باشد. به عنوان مثال گاه کودک سپرده شده به او بیمار می‌شود و یا کودک دچار معلولیت خاصی است در این موارد باید روحیه  بالایی برای نگهداری از کودک داشته باشد.

خدمات پرستاری از کودک در منزل و خدمات پرستاری از سالمند در منزل

ویژگی های یک پرستار  سالمند چیست

  • مورد اعتماد و امین باشد

به جهت اینکه خانواده و  فرزندان سالمند باید بتوانند به او اعتماد کنند و فرد سالمند و خانه و زندگی او را به  پرستار بسپارند. این پرستاران باید به گونه‌ای مورد اعتماد باشند که هیچ دخالتی در وسایل و لوازم خانه نداشته باشند و فقط به پرستاری بپردازند.

  • داشتن اطلاعات پزشکی و پرستاری لازم

ویژگی دیگری است که یک پرستار سالمند در منزل باید داشته باشد تا در صورت رخ دادن هرگونه مشکل و بیماری برای سالمند بتوانند در حد نیاز به او  کمک کنند مثلاً نحوه تزریقات را به طور کامل  بلد  باشند .

  • توجه به امور مربوط به تغذیه سالمند

پرستار باید برنامه ای برای رژیم غذایی سالمند در نظر بگیرید. پرستار باید با توجه به نوع بیماری و مواد غذایی که سالمند از آنها باید پرهیز کند، اقدام به دادن غذا و تهیه غذا برای او  نماید. مثلاً اگر سالمند دچار قند خون یا فشار خون است پرستار باید این را در غذای  او مد نظر داشته باشد.

  • آشنایی داشتن با لوازم پزشکی

پرستار باید با برخی از لوازم پزشکی مانند دستگاه فشار خون یا دستگاه قند خون آشنایی کامل داشته باشد و نحوه استفاده از آن ها را بلد باشد تا بتواند در  شرایط لازم برای سالمند از آنها استفاده نماید.

  • آشنایی کامل با وضعیت روحی و روانی سالمند

پرستار باید آشنایی کامل با وضعیت سالمند  داشته باشد و در صورت ابتلا سالمند به مشکل یا بیماری یا عادت خاصی از آن آگاه باشد و خانواده باید این اطلاعات را در اختیار پرستار قرار دهند .

پرستار شبانه روزی برای کودک و سالمند در منزل

برخی از سالمندان و کودکان دارای شرایطی هستند که لازم است پرستار به صورت شبانه روز در کنار آنها باشد و از آنها مراقبت نماید.

پرستار شبانه روز به صورت ۲۴ ساعته در منزل کودک و یا سالمند حضور دارد این پرستاران به علت رابطه زیادی که با کودک و سالمند دارند و وقت زیادی که در کنار آنها می گذرانند رابطه صمیمانه  ای بین آنها به وجود می‌آید هزینه‌های پرستارشب شبانه روزی نیز معمولاً خیلی بیشتر از هزینه های پرستاران ساعتی و پاره وقت است.

منبع : https://parastaremanzel.com/

دیجیاتو
بدون نظر

ورود