جراحی کاشت حلزون چیست و آیا به ناشنوایان کمک می‌کند تا بتوانند بشنوند؟

جراحی کاشت حلزون چیست و آیا به ناشنوایان کمک می‌کند تا بتوانند بشنوند؟

جراحی کاشت حلزون یک نوع جراحی است که با هدف کمک به افراد ناشنوا برای داشتن حس شنوایی انجام می شود. در این مطلب روزیاتو، هر آنچه باید در مورد جراحی کاشت حلزون بدانید را خواهیم گفت.

جراحی کاشت حلزون چیست و چگونه باعث شنوایی می شود؟

این کاشت یا ایمپلنت یک سیستم الکترونیکی است که عصب شنوایی را در حلزون تحریک می کند تا ارتعاشات را به تکانه های عصبی تبدیل کرده و به مغز منتقل کند.

این کاشت می تواند به افراد ناشنوای عمیقی که حتی در هنگام استفاده از قوی ترین سمعک های موجود قادر به شنیدن نیستند، احساس شنیدن صدا بدهد.

سیستم کاشت حلزون از چندین قطعه تجهیزات تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا حس شنوایی را ایجاد کنند.

میکروفون به گوش می چسبد و صدایی را می گیرد که در پردازنده گفتار به سیگنال الکتریکی تبدیل می شود.

سیگنال ها از طریق سیم از پردازشگر گفتار عبور کرده و به سیم پیچی می رسند که توسط آهنربا روی پوست سر ثابت می شود. سپس سیگنال از طریق پوست به بسته گیرنده می رسد.

گیرنده سیگنال را به یک جریان الکتریکی کوچک تبدیل می کند که از طریق یک الکترود کاشته شده در حلزون برای تحریک عصب شنوایی حرکت می کند. سپس عصب شنوایی سیگنال را برای ایجاد حس شنوایی به مغز می رساند.

ناشنوایی را درمان نمی کند، اما حس مفید شنیدن صدا را ایجاد می کند.

چگونه می شنویم؟

گوش از سه قسمت گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده است.

صدا وارد مجرای گوش می شود و باعث ارتعاش پرده گوش می شود. سپس این ارتعاشات از طریق گوش میانی از طریق سه استخوان کوچک به گوش داخلی می گذرد.

حلزون گوش داخلی ارتعاشات را به تکانه های عصبی تبدیل می کند که به مغز منتقل می شود. در مرحله بعد، مغز این تکانه های عصبی را صدا تفسیر می کند.

جراحی کاشت حلزون چگونه انجام می شود؟

این عمل چندین ساعت طول می کشد و نیاز به بیهوشی عمومی دارد.

معمولاً قبل از اینکه جراح پشت گوش را برش دهد و استخوان را به داخل گوش میانی و حلزون گوش دریل کند، مقداری از موها تراشیده می شود.

سپس گیرنده و آهنربای داخلی وارد شده و برش بسته می شود.

در حال حاضر، سمعک های مدرن در بازار موجود است، اما سمعک لزوما به همه کمک نمی کند.

متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) ارزیابی را انجام می دهد تا دریابد که آیا جراحی حلزون کمکی می کند یا خیر، زیرا کاشت تنها در صورتی کار می کند که عصب شنوایی به درستی کار کند، و سپس بیمار را برای جراحی ارجاع می دهد.

 ممکن است فرزند شما برای انجام عمل جراحی کاشت حلزون دولتی مجبور باشد مدتی صبر کند، اما اگر می‌خواهید به صورت خصوصی انجام شود، می‌توانید هزینه عمل را خودتان تامین کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

با نشانه های خاموش افت شنوایی آشنا شوید

آیا هدفون ها برای شنوایی مضر هستند؟

دانشمندان: ویروس کرونا شنوایی را هم مختل می کند

منبع: thesun
بدون نظر

ورود