قرون وسطی و حقایقی خواندنی درباره آن که نگاه تان را به این دوره تاریخی عوض می کند

قرون وسطی و حقایقی خواندنی درباره آن که نگاه تان را به این دوره تاریخی عوض می کند

بسیاری از ما تصور می کنیم قرون وسطی دوران تاریکی بوده اما اینگونه نیست. علیرغم کلیشه های متداول درباره ی قرون وسطی، در آن زمان هر زن زیبایی را جادوگر نمی دانستند و اینگونه نبود که با علم در جنگ باشند و تمیزی و بهداشت برایشان مهم بود.

با چند حقیقت خواندنی درباره ی قرون وسطی همراه باشید.

۱- در دوران قرون وسطی مفهومی تحت عنوان کودکی وجود نداشت. آدم ها حتی سن خودشان را نمی دانستند. نوزادان را موجوداتی با ذاتی شیطانی می دانستند. تازه از قرن هفدهم میلادی، کودکی را دوره ی جداگانه ای از زندگی به حساب آوردند. از آن زمان بود که به نوزادان به چشم موجوداتی معصوم نگاه شد که باید از آن ها مراقبت شود.

۲- برای ازدواج کردن نیازی به برپایی یک جشن بزرگ نبود. شرط اصلی، رضایت عروس و داماد بود. زن و مرد هر جایی می توانستند با یکدیگر ازدواج کنند، حتی در یک میخانه. اما توصیه می شد چند شاهد برای ازدواج خود داشته باشند تا شبهه ای به وجود نیاید.

۳- در بعضی کشورهای اروپایی، اختلاف میان زن و شوهر را می شد با دوئل حل کرد. اما از آنجایی که مردان قدرت جسمانی بیشتری دارند، آن ها را در حرکات محدود می کردند.

۴- یک نوع دوئل دیگر که در دوران قرون وسطی وجود داشت چاقوکشی بود. این کار در هلند انجام می شد و در قرن شانزدهم میلادی رواج یافت. علت دعوا معمولاً آزار کلامی بود. قانون اصلی این بود که دعوا در میخانه ای که درگیری در آنجا آغاز شده بود انجام نشود.

۵- بسیاری از ما تصور می کنیم بیشتر ثروتمندان دوران قرون وسطی اشراف بودند. اما حتی در قرن سیزدهم میلادی هم افراد معمولی ثروتمندی بودند که می توانستند یک قصر برای خود داشته باشند.

۶- تا قرن شانزدهم میلادی، نحوه ی راه رفتن آدم ها کاملاً متفاوت بود. علت این موضوع کفش های آن ها بود. بیشتر مردم هیچ کفشی نداشتند و دور پاهای خود پارچه های کهنه می پیچیدند یا پابرهنه راه می رفتند. ثروتمندترها چکمه های چرمی ضخیم می پوشیدند. اما این چکمه ها هم کفی نداشتند و به همین دلیل ریگ های مسیر با آن ها احساس می شد. به همین خاطر، آدم ها مثل بالرین ها راه می رفتند یعنی روی پنجه ی پا، تا اول زمین را با دقت بررسی کنند و سپس پای خود را به طور کامل روی زمین بگذارند.

۷- در دوران قرون وسطی آدم ها عاشق خندیدن بودند. این اعتقاد وجود داشت که اگر کسی بخندد، یعنی خونش تمیز و بنابراین خودش سالم است. با این حال، از قرن دوازدهم میلادی بود که این طرز فکر به وجود آمد. تا پیش از آن، خندیدن را کاری ناپسند می دانستند و ممکن بود آن را یکی از نشانه های پرکاری طحال تلقی کنند.

۸- صحبت درباره ی نیازهای طبیعی بدن را کار شرم آوری نمی دانستند اما این کار آدابی داشت که برای انسان امروزی کمی عجیب است. مثلاً دسیدریوس اراسموس روتروداموس، فیلسوف هلندی شهیر قرون پانزدهم و شانزدهم میلادی، سلام کردن به کسی که در حال دستشویی کردن بود را دور از ادب می دانست.

۹- در قصرها دستشویی محل جداگانه ای داشت. توتون ها (ژرمن تبارانی که در شبه جزیره ای در دانمارک زندگی می کردند) یک برج جداگانه درست می کردند و آن را کنار یک پهنه ی آبی قرار می دادند. دستشویی قصر را از کجا تشخیص می دادید؟ از خطوط خاکستری رنگی که از زیر دریچه های برج بیرون می زد چون همه ی محتویات دستشویی به بیرون هدایت می شد.

۱۰- در دوران قرون وسطی، چیزهای زیادی اختراع شد که امروزه هنوز از آن ها استفاده می کنیم. تصور می شود علامت سؤال اختراع دانشمندی در آن زمان به نام آلکوئین ِ یورک باشد.

۱۱- واژه ی «کامپیوتر» از واژه ی لاتین «کامپیوتس» (Computus) گرفته شده که معنای آن محاسبه ی تاریخ عید پاک در تقویم مسیحی است. بنابراین می توان گفت که روحانیون آن زمان از یک نوع کامپیوتر استفاده می کردند.

۱۲- حتی می توان گفت میم ها (Meme / لطیفه های تصویری اینترنتی) هم در دوران قرون وسطی اختراع شدند. در آن زمان تصاویر خنده داری همراه با متن وجود داشت، نقاشی های طنزآمیزی که در حاشیه ی متون ترسیم می شدند. این تصاویر می توانستند خروسی با سر آدمیزاد، سگی با نقابی انسانی بر چهره یا اژدهایانی پرنده گونه با سر فیل باشند.

۱۳- یکی از رایج ترین طرح ها در این تصاویر طنزآمیز، خرگوش های خشنی بودند که با حریفان خود شجاعانه می جنگیدند. هدف از این تصاویر احتمالاً تمسخر حماقت شوالیه ها بود که ممکن بود از سوی چنین حیوان بی آزار و بامزه ای هم مورد حمله قرار گیرند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود