ماجرای مرگ مشکوک ایوب انتظاری دانشمند هوافضای یزدی چیست؟ + ویدئو

ماجرای مرگ مشکوک ایوب انتظاری دانشمند هوافضای یزدی چیست؟ + ویدئو

طی روزهای گذشته خبری درباره ی مرگ مشکوک یک دانشمند هوافضای یزدی به نام ایوب انتظاری منتشر و سپس تکذیب شد.‌ اما ماجرا چیست؟

دکتر ایوب انتظاری، ۳۵ ساله، اهل استان یزد و فارغ‌ التحصیل رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف بود. وی دکترایش را در سال ۹۶ دریافت کرده بود.

بر اساس تصویر منتشر شده از آگهی فوت ایوب انتظاری، پیکر این مهندس صنایع هوافضا روز ۹ خرداد در آرامگاه خلد برین در یزد به خاک سپرده شده است.

در شبکه‌ های اجتماعی از ایوب انتظاری به عنوان یکی از «نخبگان هوافضا» نام برده شده است. در یک کانال تلگرامی نیز اشاره شده است که او مسئول چند پروژه بزرگ در پردیس فناوری یزد در حوزه هوافضا بوده است. منابع اسرائیلی هم مدعی هستند دکتر انتظاری در زمینه ی ساخت پهپاد و موشک نیز فعالیت می کرده است.

در گزارش‌ برخی منابع از مسمومیت غذایی به عنوان دلیل درگذشت وی یاد شده است. بنابر برخی گزارش‌ ها، ایوب انتظاری پس از دعوت به مهمانی شام، هنگام بازگشت به منزل به دلیل مسمویت غذایی بیمار شده و در بیمارستانی در یزد، جان خود را از دست داده است. برخی منابع نیز گفته‌ اند او پس از مهمانی ناپدید شده بود.

ادعای ترور بیولوژیک ایوب انتظاری، دانشمند یزدی را اولین بار یک راهنمای تور یزدی به نام محمود انتظاری مطرح کرد که مدعی است با وی نسبت خانوادگی داشته.

محمود انتظاری در استوری اینستاگرامش با تأکید بر اینکه ایوب انتطاری یکی از دانشمندان هوافضای کشور بوده نوشت: «آبان ماه ۹۸ وقتی در حضور رئیس جمهور توضیح می داد قرار نبود تصویرش رسانه ای بشه ولی بعدها خودش به من گفت بدون اجازه تصویرش رو منتشر کردند و از این موضوع ناراضی بود و احساس خطر می کرد.»

او سپس ویدئویی منتشر کرد که ایوب انتظاری را در حال توضیح برای رئیس جمهور وقت، حسن روحانی و اعضای حاضر هیئت دولت سابق در مراسم افتتاحیه ی یک کارخانه توربین سازی در یزد نشان می داد.

محمود انتظاری در ادامه نوشت: «چند روز بعد دیدمش، سر صحبت رو باز کردم و گفت اگه به سرنوشت شهید احمدی روشن دچار شدم تعجب نکن.»

محمود انتظاری افزود: «خودش بهم گفت قرار بوده این تصاویر فقط در آرشیو اطلاعات محرمانه ریاست جمهوری بایگانی بشه، ولی فردای اون روز رسانه ای شده و همه ی دنیا دیدن و خیلی از دوستاش در سراسر دنیا بهش اعلام خطر کرده بودن.»

در ادامه یکی از پژوهشگران یزدی فعال در حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان نیز در اینستاگرام خود مدعی ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری شد و نوشت: «متاسفانه یکی از نخبگان هوافضای کشور به طرز بسیار مشکوکی درگذشت، ایشون پروژه های بزرگی رو برای پردیس فناوری یزد در حوزه هوافضا داشتند.»

وی در ادامه افزود: «علت فوت، مسمومیت (غذایی) اعلام شده درحالی که هیچ یک از اطرافیان ایشون غذا یا چیز جداگانه نخوردند و ایشون هم تا شب قبلش هیچ مشکلی نداشتند.»

وی همچنین مدعی شده رئیس پردیس فناوری یزد نیز احتمال ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری را مطرح کرده است.

مجید تجملیان، رئیس کمیسیون شهر هوشمند و عضو شورای شهر یزد نیز در اینستاگرام خود ترور بیولوژیک دکتر ایوب انتظاری، متخصص برجسته علوم هوافضای کشور را تأیید کرد و خواستار حفاظت مضاعف دانشمندان کشور در برابر حذف فیزیکی و بیوتروریسم شد.

در ادامه پست یک حساب توییتری منسوب به سازمان های امنیتی اسرائیل به نام «ترور الارم» احتمال ترور این دانشمند یزدی را قوت بخشید. این حساب کاربری با انتشار اسم و عکس دکتر ایوب انتظاری، مدعی شد یک متخصص ایرانی در امور هوافضا ترور شده اما تاکنون کسی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است.

با این حال، دادگستری استان یزد خبر ترور بیولوژیک ایوب انتظاری را تکذیب کرد.

دادگستری یزد در واکنش به این خبر اعلام کرد: «خبر منتشر شده در برخی پیج ها و رسانه ها مبنی بر فوت مشکوک یک دانشمند هوافضا صحت نداشته و فرد مذکور کارمند معمولی یک شرکت صنعتی بوده و به جهت بیماری در بیمارستان فوت کرده است و علت دقیق فوت نیز در دست بررسی است؛ یکی از بستگان وی برای مطرح کردن خود در فضای مجازی، این شایعه را اولین بار در پیج خود منتشر کرده و باعث بازنشر گسترده آن در پیج های استان و متعاقبا سطح کشور شده که با فرد مذکور برخورد لازم صورت خواهد گرفت.»

از سویی دیگر، در نامه ای مکتوب از طرف مهران فاطمی، استاندار یزد خطاب به خانواده انتظاری، استاندار او را «شهید» خوانده و نوشته است انتظاری «جان خود را ایثار کرده است.»

تصاویری هم از حضور مقامات محلی در منزل این فرد منتشر شده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد منظور از شهید خواندن مرحوم انتظاری، تکریم آن جوان تلاشگر و خدماتش در راه علم و صنعت است و ارتباطی به سایر موارد مطروحه از سوی برخی رسانه‌ها ندارد، گفت: «استفاده از واژه شهید برای ایوب انتظاری یک اشتباه سهوی بود.»

علی صالحی، مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد در خصوص ماجرای شهید قلمداد کردن ایوب انتظاری به فارس اظهار کرد: «استفاده از واژه شهید در لوح تقدیر استاندار یزد، اشتباهی بوده که توسط روابط عمومی استانداری در تنظیم متن مذکور صورت گرفته که بلافاصله پس از آگاهی از خطای سهوی رخ داده، متن لوح اصلاح شده است.»

وی افزود: «البته همانگونه که از محتوای متن لوح بر می‌آید، منظور تکریم آن جوان تلاشگر و خدماتش در راه علم و صنعت است و ارتباطی به سایر موارد مطروحه از سوی برخی رسانه‌ها ندارد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری گفت: «با توجه به برخی گمانه زنی‌ها در خصوص متن لوح تقدیر مذکور، هر برداشت دیگری، کاملا رد و تکذیب می‌شود.»

همچنین روز گذشته صدا و سیما در بخش خبری ۲۰:۳۰ در گزارشی به ماجرای مرگ مشکوک ایوب انتظاری و نمونه‌ های مشابهی از این ترور احتمالی پرداخت.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود