چرا ناخن می جویم؟ و چگونه ناخن جویدن را ترک کنیم؟

چرا ناخن می جویم؟ و چگونه ناخن جویدن را ترک کنیم؟

آیا می دانید چرا ناخن هایمان را می جویم و چگونه می  توانیم ناخن جویدن را ترک کنیم؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال بودید، به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب روزیاتو را حتما بخوانید.

حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن های خود را می جوند. بسیاری نیز از همان سن کودکی این عادت برایشان می ماند. اگر بزرگسالی هستید که ناخن هایتان را می جوید، ممکن است در کودکی این کار را انجام داده باشید و هرگز هم متوقف نشده باشید.

عادت بد ناخن جویدن ممکن است تقصیر والدین شما باشد. دانشمندان مطمئن نیستند که ناخن جویدن ژنتیکی است یا خیر، اما بچه هایی که والدینشان ناخن هایشان را می جوند، احتمالا آنها هم ناخن هایشان را می جوند. مطالعات نشان می‌دهند که حتی اگر والدین قبل از تولد فرزندشان این کار را متوقف کنند، این اتفاق خواهد افتاد.

گاهی جویدن ناخن می تواند نشانه استرس عاطفی یا روانی باشد. معمولاً در افرادی که عصبی، مضطرب یا احساس ناراحتی می کنند ظاهر می شود. این راهی برای کنار آمدن با این احساسات است.

همچنین، ممکن است زمانی که بی حوصله یا گرسنه هستید یا احساس ناامنی می کنید، ناخن هایتان را بجوید. بیشتر ناخن جویدن ناآگاهانه است؛ یعنی شما بدون فکر این کار را انجام می دهید.

چرا نباید ناخن بجوید؟

جویدن ناخن معمولاً باعث آسیب دائمی به ناخن نمی شود. اما قطعاً معایب و مضرات خودش را دارد:

  • ناخن جویدن باعث می شود ناخن های شما به طور عجیبی رشد کند. اگر به بافت اطراف ناخن‌هایتان آسیب بزنید، ممکن است رشد آن‌ها آنطور که باید، متوقف شود. در نتیجۀ این کار، شما ناخن هایی غیر طبیعی خواهید داشت.
  • ناخن جویدن می تواند لبخند شما را خراب کند. هنگام جویدن ناخن ممکن است دندان های خود را بسایید یا بشکنید. با گذشت زمان، جویدن ناخن حتی باعث مشکلات فک نیز می شود.
  • ناخن جویدن می تواند شما را بیمار کند. دست های شما جولانگاه میکروب ها هستند و ناخن ها مخفیگاه امن آنهاست. هنگامی که چندین بار در روز انگشتان خود را در دهان خود قرار می دهید، شانس بیمار شدن شما را افزایش می دهد. علاوه بر این، آسیب پوستی که هنگام جویدن ناخن‌ها ایجاد می‌کنید، راهی آسان برای ورود میکروب‌ها ایجاد می‌کند.

چگونه ناخن جویدن را ترک کنیم؟

اگر تصمیم به ترک ناخن جویدن دارید، ممکن است یک شبه تغییری را مشاهده نکنید، اما با کمی زمان و تلاش می توانید عادت ناخن جویدن خود را از بین ببرید.

اگر می خواهید این عادت زننده را کنار بگذارید، به شما توصیه می کنیم این نکات را امتحان کنید:

  • ناخن هایتان را کوتاه کنید. اگر به اندازه کافی ناخن برای شکاندن با دندان هایتان وجود نداشته باشد، وقتی برای جویدن امتحان می کنید، به اندازه کافی احساس رضایت نمی کنید.
  • آنها را با طعم بد کاور کنید. لاک های مخصوص ناخن با طعم تلخ وجود دارد که می توانید روی ناخن های خود بزنید. طعم وحشتناک باعث می شود قبل از جویدن یک بار دیگر به طعمش فکر کنید.
  • دفعات مانیکور را زیاد کنید. صرف پول و زمان در سالن ناخن باعث می شود که هم ناخن هایی زیبا داشته باشید و هم دلیلی برای حفظ آنها.
  • دست کش بپوشید. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما اگر نتوانید به ناخن های خود دست پیدا کنید، نمی توانید آنها را بجوید. اگر دستکش‌ها به برنامه روزانه‌تان نمی خورند و در کارهایتان اختلال ایجاد می‌کنند، می‌توانید به دنبال برچسب‌هایی باشید که برای پوشاندن ناخن‌ها ساخته شده‌اند – برچسب ها می‌توانند همان اثر بازدارنده را داشته باشند.
  • محرک های خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید که وقتی ناخن هایتان را می جوید چه احساسی دارید یا چه کاری انجام می دهید. هنگامی که بدانید چه چیزی شما را به سمت ناخن جویدن سوق می دهد، می توانید سعی کنید راه های دیگری برای مقابله پیدا کنید.
  • دست ها یا دهان خود را مشغول نگه دارید. چیزی برای سرگرم شدن پیدا کنید – یک توپ استرس، یک سنگ نگرانی یا حتی یک خودکار برای کلیک کردن. آدامس بجوید تا دهانتان کار داشته باشد. انرژی ناخن جویدن خود را به مکان دیگری بدهید.

ترفند بوقلمون سرد

اگر با رویکرد بوقلمون سرد مشکل دارید، هر چند وقت یکبار آن را انجام دهید. بوقلمون سرد ترجمه تحت‌اللفظی عبارت Cold Turkey به معنی «ترک عادت ناگهانی» است که در طول زمان به عواقب ناخوشایندی منجر می‌شود.

اهداف کوچکی برای خود تعیین کنید. سعی کنید به مدت یک هفته از جویدن ناخن دست راست خودداری کنید. یا حتی کوچکتر شروع کنید: یک ناخن را برای گاز گرفتن انتخاب کنید، مانند انگشت شست. هنگامی که آن را برای مدتی نگه داشتید، یک ناخن دیگر را در منطقه “بدون گاز گرفتن” قرار دهید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که تمام انگشتان شما از محدودیت خارج شوند.

اگر پس از امتحان کردن چندین روش هنوز مشکل دارید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا درمان گزینه خوبی برای کمک به شما برای حل مشکل است صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

۱۳+۱ مورد از شکیل ترین طرح های تابستانی ناخن

اگر ناخن نداشتیم چه اتفاقی برای بدن مان می افتاد؟

ادعای یک پزشک؛ از روی ناخن هایتان ببینید قبلاً کرونا گرفتید یا خیر!

رکوردار بلندترین ناخن های جهان، ناخن های خود را پس از سی سال کوتاه کرد

جویدن ناخن و رازهایی که این عادت درباره شما برملا می کند

۱۳ مشکل جسمی که روی هلال ناخن ها بروز می کنند

منبع: webmd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود