تاثیر سیگار بر ایمپلنت

تاثیر سیگار بر ایمپلنت

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ایمپلنت دندان یک روش بسیار مناسب و ایمن برای جایگزینی بی دندانی در افراد است؛ بی دندانی موجب مختل شدن تکلم، تغذیه و از بین رفتن زیبایی طرح لبخند افراد می شود. تقریبا همه ی افراد می توانند از ایمپلنت برای جایگزینی دندانهای از دست رفته ی خود استفاده کنند‌. حال این سوال پیش می آید که آیا افراد سیگاری واجد شرایط برای دریافت ایمپلنت دندانی هستند یا نه؟

جواب این سوال را فقط دندانپزشک مورد نظر می تواند پاسخ دهد. دندانپزشک مربوطه پس از معاینه و بررسی دهان و دندان شخص مورد نظر، تشخیص می دهد که آیا واجد شرایط برای دریافت ایمپلنت است یا نه. در ادامه درباره انجام ایمپلنت دندان در افرادی که سیگار مصرف می کنند گفت و گو خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

آیا افراد سیگاری کاندید دریافت ایمپلنت هستند؟

افرادی که سیگار مصرف می کنند نیز می توانند کاندید دریافت ایمپلنت باشند؛ اما در صورتی که مصرف سیگار را قطع کرده و یا به حداقل برسانند. در غیر این صورت ایمپلنت آنها دچار مشکل شده و حداکثر پس از ۵ سال مجبور به تعویض آن خواهند شد. سیگار کشیدن یکی از عمده خطراتی است که منجر به شکست ایمپلنت دندانی و عدم یکپارچگی در استخوان فک می شود.

اگر نیازمند انجام ایمپلنت دندانی هستید و به دنبال یک نتیجه ی موفق در انجام این عمل می باشید، به شما توصیه می کنیم برای دریافت خدمات مربوط به عمل ایمپلنت دندانی به کلینیک تخصصی مهرآوید مراجعه کرده و خدمات مربوط به  دهان و دندان از جمله خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی، لمینت، ایمپلنت، کلینیک دندانپزشکی کودکان و ….را به بهترین نحو ممکن دریافت نمایید.

تاثیر سیگار بر ایمپلنت

اثرات مخرب سیگار بر ایمپلنت

همانطور که در بالا ذکر کردیم سیگار کشیدن با مضرات بسیاری همراه است که بهداشت دهان و دندان یکی از موارد آن می باشد. نیکوتین موجود در سیگار موجب کاهش جریان خون شده و جریان اکسیژن را محدود می کند و خون به استخوان و بافت دهان شما نمی رسد. مصرف سیگار بر بهبود زخم تاثیر  منفی میگذارد و موقعیت کاشت دندان و پیوند استخوان را به خطر می اندازد؛ به عبارتی دخانیات مانع از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک می شود.

دود ناشی از سیگار نیز آسیبهای بسیاری به دهان و دندان وارد میکند، برای مثال به لثه و استخوان های اطراف آن که از ایمپلنت پشتیبانی می کنند، آسیب زده و غدد بزاقی را مسدود میکند و موجب تخریب بافت دهان و خشکی آن می شود. در ضمن پس از انجام عمل ایمپلنت باید از استنشاق دود، تف کردن، مکیدن و خوردن نوشیدنی با استفاده از نی خودداری کنید، زیرا پس از جراحی ایمپلنت بدن شما لخته های خونی تولید کرده و از ورود باکتری و غذا جلوگیری میکند و اگر شما هر کدام از کارهای گفته شده را انجام دهید، ممکن است باعث شلی لخته خون شده و حفره را خشک کند.

همچنین مصرف سیگار موجب تجمع پلاک و تارتار شدن ایمپلنت شده و دندانها را لکه دار خواهد کرد. احتمال التهاب در دهان را افزایش داده و موجب بیماری لثه و بیماری پریودنتال و سرطان دهان می شود.

چگونه به افزایش شانس ایمپلنت دندانی موفق در افراد سیگاری کمک کنیم؟

مصرف کنندگان تنباکو و سیگار نیز می توانند از ایمپلنت دندانی بهره مند شوند اما بهتر است پیش از آن مصرف سیگار را قطع کرده و این عادت اشتباه را ترک نمایند. چنانچه افراد توانایی ترک مصرف سیگار را نداشته باشند، باید یک هفته پیش از انجام این عمل مصرف سیگار را کنار گذاشته و تا ۲ ماه پس از جراحی نیز سراغ آن نروند. سپس مصرف سیگار را به حداقل رسانده و از روشهای بهداشت دهان و دندان پیروی کنند. برای مثال، روزی ۲ بار اطراف ایمپلنت دندان را مسواک زده و از خمیر دندانهای ضد لک موجود در بازار استفاده کنند. هر شب پیش از خواب نقاطی که دسترسی برای تمیز کردن ندارد را نخ دندان بکشید. تحت نظر دندانپزشک باشید و به صورت دوره ای مراجعه کنید تا دندانهای شما را معاینه کرده و به صورت دقیق و حرفه ای دندانهای شما را تمیز کند؛ در این صورت می توانید عمر ایمپلنت خود را افزایش دهید.

آیا استفاده از سیگار الکترونیکی برای ایمپلنت ضرر دارد؟

سیگار الکترونیکی نیز برای ترک عادت مضر مصرف سیگار تولید شده و استعمال دخانیات را شبیه سازی می کند  و حس کشیدن سیگار را به افراد القا میکند که خود آن نیز حاوی مقدار کمی نیکوتین و طعم دهنده است. سیگار الکترونیکی با گرم کردن مایعی که در آن موجود است و حاوی مقادیری نیکوتین و طعم دهنده است کار میکند و به شما این امکان را میدهد که از جذب زیاد نیکوتین از طریق دود سیگار در امان باشید؛ هرچند خود آن نیز مقدار کمی نیکوتین دارد که از طریق بخار ناشی از آن استنشاق می شود و به خاطر ورود بخار به داخل دهان نیکوتین آن جذب لثه شده و به ایمپلنت آسیب می رساند. بی ضرر بودن این وسیله اثبات نشده و نمی توان گفت که به طور کامل بی خطر می باشد.

نتیجه گیری

ایمپلنت دندان یک پایه از جنس تیتانیوم است که به عنوان جایگزینی برای دندانهای از دست رفته افراد استفاده می شود. افرادی که دخانیات مصرف می کنند نیز در صورت ترک سیگار می توانند از این مزیت استفاده کنند، در غیر این صورت ایمپلنت دندانی آنها با شکست مواجه می شود و مجبور به تعویض آن می شوند. افراد سیگاری با رعایت الگوریتم بهداشت دهان و دندان می توانند حدالامکان از ایمپلنت دندانی خود مراقبت کرده و عمر آن را افزایش دهند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود