نام مرضیه برومند همیشه خاطره برنامه های عروسکی را برای چند نسل زنده می کند؛ «الو! الو! من جوجوام»، «خونه مادربزرگه»، «مدرسه موش ها»، «قصههای تابهتا» و… حالا بعد از مدت ها، کار عروسکی جدید او با نام «شهرک کلیله و دمنه» از پلتفرم فیلم نت در اختیار مخاطبین قرار گرفته است. این سریال عروسکی هم مانند مجموعه «مهمونی» ساخته ایرج طهماسب، گروه سنی مخاطب خود را بزرگسالان معرفی کرده است. اما همانطور که پیش از این به مجموعه «مهمونی» انتقادهایی در خصوص محتوای نامناسب برای کودکان و مخصوصا دیالوگ های شخصیت «پشه»، وارد شد، حالا این واکنش ها در خصوص «شهرک کلیه و دمنه» جدی تر شده است.
از زمان شروع به پخش سریال «کلیله و دمنه» به نویسندگی کوروش نریمانی و کارگردانی مرضیه برومند، حواشی مربوط به محتوای نامناسب و غیراسلامی، دیالوگ ها نا متعارف و نامناسب برای کودکان، شکل گرفت. اگر چه در خلاصه این قسمت تاکید شده است که «این سریال گرچه عروسکی است اما برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته نشده است، نوجوانان میتوانند با صلاح دید بزرگترهایشان آنرا تماشا کنند.»، اما مخاطبین معترض معتقدند که کودکان ناگزیر به تماشای این سریال می نشینند.
در حال حاضر پنج قسمت از این سریال از اردیبهشت ماه، در روزهای جمعه پخش شده است. در خلاصه این سریال آمده است: «وقتی طبیعت از بین برود و به جای درخت، آهن و سیمان از زمین بروید، جانور بیچاره همراهی به جز شهرنشینی ندارد. ختن و خمار، دو آهوی جوان قصه هم به امید زندگی بهتر سرزمین مادریشان، دشت ناز را میفروشند و در شهرک کلیله و دمنه یک آپارتمان کوچک میخرند.»
پس از شروع پخش این سریال و اعتراض هایی که جسته و گریخته به گوش می رسید، در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس پویشی با عنوان «مجموعه نمایشی شهرک کلیله و دمنه بازبینی شود» در تاریخ ۲۳ خرداد به راه افتاد که مطالبه اصلی آن جلوگیری از پخش محتواهای آموزشی روابط غیراسلامی برای کودکان بود. با افزایش تعداد امضا کنندگان این درخواست که تا به امروز به ۳۵,۴۴۵ امضا رسیده است، پیگیری ها جدی تر شد. در متن این پویش آمده است:
«وزارت فرهنگ و ارشاد ما مشغول به چه کاری است؟ چرا در کشور اسلامی به راحتی برنامهای که به کودکان، روابط غیراسلامی را آموزش میدهد، مجوز میگیرد؟!
چطور برنامهای با این محتوای ناسالم اجازه پخش گرفته است؟!
تقاضای اصلاح و بازنگری در پخش این مجموعه نمایشی را داریم.
همچنین تقاضای برخورد با کسانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و بدون کوچکترین بررسی محتوا، مجوز پخش میدهد.»
با مخاطب قرار گرفتن وزارت فرهنگ و ارشاد در متن این مطالبه، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که بی دلیل مسئولیت این وضعیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی نسبت داده شده است. هاشمی گفت که تولید و نمایش سریالهای خانگی از جمله سریال «کلیله و دمنه» از مسئولیتهای سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) است و مربوط به سازمان صدا و سیما می شود. او تاکید کرد که در دو سال اخیر، مسئولیت تولید و ارزشیابی و نظارت سریالهای نمایش خانگی و پلتفرمها به صدا و سیما واگذار شده است. هاشمی معتقد است که هرگونه پاسخگویی و شفافسازی هم باید از طریق ساترا صورت گیرد.
پس از این صحبت ها، محمود حسین زاده مدیرکل صدور پروانه انتشار محتوای ساترا وابسته به صدا و سیما با انتشار متن نامه ای در تاریخ ۲۴ اردیبهشت خطاب به علی سرتیپی، مدیر عامل پلتفرم فیلم نت اعلام کرد که با وجود تشکیل سریع شورا برای بررسی مجوز این سریال، مجوزی برای انتشار آن صادر نشده است.
مرضیه برومند در ویدیو زیر به ماجرای ممنوعیت پخش برنامه عروسی شهرک کلیله و دمنه واکنش نشان داده است:
بیوگرافی مرضیه برومند
مرضیه برومند متولد ۱۷ خرداد ۱۳۳۰ تا به امروز به عنوان بازیگر، عروسک گردان، صداپیشه، نویسنده و کارگردان در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسالان فعالیت داشته است. او که فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه هنرهای زییایی تهران است از سال ۱۳۵۳ با بازی در تئاترهای کودک در تلویزیون شناخته شد. اگرچه او بیشتر به خاطر برنامه هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته است شناخته می شود، اما سریال هایی برای بزرگسالان از جمله «آرایشگاه زیبا»، «هتل»، «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» و «کتاب فروشی هدد» را در کارنامه کاری خود دارد.
بیشتر بخوانید:
از روابط اسلامی منظورتون ازدواج با بچه ۶ ساله و چند همسری هستش؟ چه الگو زیبایی رو انتخاب کردین واقعا
دقیقا منظورشون عقد ۴ نفر و به تعداد نامحدود هم سیقه کردن دختر بچه نه ساله بود
اسلام به مردا توصیه نکرده که ۴ تا زن بگیرن. درواقع اسلام تعداد همسران یه مرد رو کاهش داد و محدود کرد. قبل از اسلام رسم بود که مردا تعداد زیادی زن داشته باشن. همین بیخ گوش شما پادشاهایی بودن که ده تا همسر داشتن. کاملا هم طبیعی و عرف بود. اسلام که اومد این تعداد رو محدود کرد، تازه با شرایط خیلی خاص و سخت. از طرفی جنگایی که اتفاق میوفته باعث میشه مردا کشته بشن و این وسط زنایی بمونن (بعضا با بچه) که توانایی پرداخت مخارج زندگی رو نداشته باشن. اینجا چه اشکالی داره که یه مرد، به طور قانونی، با رضایت همسرش سرپرستی اون رو هم به عهده بگیره؟ همسر اون زن در دفاع از من هم جنگیده. چطور زمان این جنگ فرضی اون زن پذیرفت که همسرش برای دفاع از خودش و دیگران به جنگ بره؟ خب چه اشکالی داره همسر من در چنین شرایطی برای اونا هم نون آور بشه؟
بوسیدن زنش می شه رفتار غیر انسانی بعد پیشنهاد صادرات زن به خارج و ازدواج خارجی می شه اسلام خخخ بابا خیلی …