پیشنهاد جنجالی یک نماینده مجلس برای ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی

پیشنهاد جنجالی یک نماینده مجلس برای ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی

طرح «ازدواج بین المللی» امیرحسین بانکی‌ پور، نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس، فضای امروز مجلس را متشنج کرد و با اعتراض شدید بسیاری از نمایندگان رو به رو شد.

بانکی پور روز گذشته در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا با ارائه ی آماری از جمعیت دختران مجرد بالای ۳۰ سال ایرانی گفته بود این دختران اگر بخواهند طبق عرف با مردی بزرگ تر از خود ازدواج کنند، پسر مجرد به تعداد آن ها وجود ندارد. یکی از راهکارهای پیشنهادی این نماینده مجلس برای این مسأله، ازدواج بین المللی بود «به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند».

بانکی پور در این مصاحبه گفته بود:

تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر ۳۰ سال ما فعلاً به هم می‌خورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالای ۳۰ سالی هستند که آمار آنها با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ چیزی در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد و خانم‌های بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند و یا به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر هستند، یعنی روی هم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا ۵۰ ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردی متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بیشترین نگرانی ما مخصوص این گروه سنی از جمعیت است. وگر نه نگرانی برای دختران ۱۶ تا ۳۰ سال که عموماً با پسران ۲۰ تا ۳۵ سال ازدواج می‌کنند چون نسبیت وجود ندارد.

برای این گروه دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج هم سالان است، به این مفهوم که بنا به گفته روان‌شناسان که پایبند به این مسئله هستند که سن شناسنامه‌ای ملاک تصمیم نیست، بلکه ملاک سن ظاهری و عقلی افراد است، افراد به ازدواج هم‌سالان که از گذشته نیز وجود داشته و اتفاقاً ازدواج موفقی هم است روی بیاورند. دختر حتی می‌تواند با فردی یک یا دو سال کوچکتر خود نیز ازدواج کند به شرط آنکه شکسته نشده باشد و نشاط خود را حفظ کرده باشد.

و توصیه دیگر هم می‌تواند ازدواج بین‌المللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به هم ریخته در کشور نیز بر طرف می‌شود.

(در پاسخ به این سؤال که در این بین مشکلات فرهنگی قومیت‌ها چه می‌شود؟) این جزء چیزهایی است که ملاحظات جدی درباره آن وجود دارد؛ دو نفر از دو فرهنگ مختلف باید با روحیات هم کامل آشنا شوند، و بررسی شود که تا چه حد پذیرای فرهنگ هم هستند، اما بعضاً افرادی که به عشق ایران و اسلام در کشور و از ملیت‌های آمریکایی، اروپایی، و آفریقایی و آسیایی هستند آنقدر عاشق یادگیری اسلام و دین و تشیع هستند که حتی بعضاً جایگاه ویژه خود در کشورهای مبدا را هم ترک کرده و به ایران آمده‌اند. در این افراد آنچنان تعلق اعتقادی بالا است که مسئله فرهنگ را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

این اظهارات بانکی پور جنجال برانگیز شده و حتی اعتراض شدید دیگر نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

در حالی که نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه، مشغول بررسی موادی از طرح اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری بودند، به یکباره نمایندگان زن مجلس مقابل صندلی بانکی‌ پور حاضر شده و انتقاداتی را به صحبت‌ های اخیر او درباره ی توصیه‌ اش پیرامون ازدواج بین‌ المللی دختران مجرد مطرح کردند، انتقاداتی که به گفته ی یکی از نمایندگان زن مجلس با دفاع بانکی‌ پور از صحبت‌ هایش رو به رو شد.

به دنبال حضور نمایندگان زن در مقابل صندلی بانکی‌ پور، تعدادی از نمایندگان مرد مجلس هم به این جمعیت پیوسته و در ابتدا درباره ی علت انتقاد نمایندگان پرس و جو کردند. تعدادی از این نمایندگان آقا وقتی فهمیدند بانکی پور چنین صحبتی را مطرح کرده با صدای بلند اعتراض کردند تا جایی که محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی با عصبانیت خطاب به بانکی پور گفت که «آیا تو واقعا چنین حرفی را زده‌ ای؟». در این هنگام تعدادی از نمایندگان محمودوند را آرام کردند و او را به قسمت دیگری از مجلس بردند. این پایان انتقادات به بانکی پور نبود؛ عده‌ ای دیگر از نمایندگان باز مقابل صندلی بانکی‌ پور جمع شدند و این بار کمال علیپور، نماینده قائمشهر با صدای بلند به بانکی پور گفت «آیا این صحبت‌های تو به معنای راه حل است؟» و در نهایت هم ابراز تأسف کرد.

در ادامه در جلسه علنی امروز مجلس، معین الدین سعیدی، نماینده چابهار از بانکی پور خواست تا به دلیل طرح راهکار «ازدواج بین المللی» از پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کند.

سعیدی خطاب به بانکی پور اظهار کرد: «چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟ کسی که یک جو غیرت دینی دارد مگر می‌شود بگویید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ کاش این را اصلاح می‌کردید و کاش در مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کردید؟ ما چرا باید برای بانوان ایرانی تصمیم بگیریم؟ خواهش می کنم برادر عزیزم از پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کند.»

سیدغنی نظری، نماینده خلخال هم در در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به صحبت های اخیر بانکی پور از وی خواست تا از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

نظری در تذکری گفت: «اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملا غلط است. انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.»

فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به توصیه ی بانکی پور حفظ شأن و منزلت زنان و دختران ایرانی را واجب دانست.

قاسم پور در جلسه علنی امروز در تذکری گفت: «ما همه معتقدیم باید مسیر ازدواج جوانان تسهیل شود اما نه با هر راهکار و نه با هر بیانی. اظهارنظرهای هیجانی و غیرکارشناسی که افکارعمومی را جریحه‌دار می‌کند نه تنها نظر کلیت مجلس نیست بلکه اعلام می‌کنیم ارائه راهکارهایی مبتنی بر حفظ کرامت جامعه زنان و نگاه همه جانبه برای ارائه راهبردها و سیاست‌های مبتنی بر آموزه‌های دینی و ارزش‌های جامعه ایرانی رویکرد این مجلس بوده و هست. مجلس علاوه بر قانونگذاری در حوزه جوانی جمعیت، اصلاح قانون تسهیل ازدواج، اصلاح قانون حمایت از خانواده و لایحه حمایت زنان در برابر خشونت را با جلب نظر نخبگان پیگیری می‌کند. نباید با یکسری اظهارنظرها جامعه را ملتهب کرده و جامعه زنان را که کریمانه به دنبال احقاق حقوقشان هستند ملتهب کنیم، این کار در شأن مجلس نیست؛ از این تریبون به تمام زنان و دختران و مردان غیور سرزمین خود اعلام می‌کنم که حفظ شأن و منزلت آنها را بر خود واجب می‌دانیم و در این مسیر گام برمی‌داریم.»

در پاسخ به این تذکر، عبدالرضا مصری رئیس جلسه نیز گفت: «بعضی از همکاران اظهارنظرهایی بیان می کنند که نظرات خودشان است. ممکن است هر کدام از نمایندگان نظرات شخصی داشته باشند اما در نهایت آنچه که قانون است، اجرا خواهد شد.»

واکنش بانکی پور به انتقادات از طرح ازدواج بین المللی

اعتراضات شدید به اظهارات جنجالی بانکی پور، وی را به ارائه ی توضیحاتی در این خصوص در جلسه علنی امروز مجلس واداشت.

بانکی پور توپ را در زمین رسانه ها انداخت و گفت: «به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است از تقطیع صحبتهای من در رسانه ها آزرده شده باشند، از طرف رسانه ها عذرخواهی می‌کنم.»

وی در واکنش به اعتراض نمایندگان به صحبت هایش درباره طرح «ازدواج بین المللی» گفت: «جز انسانهای بزرگوار کسی حرمت زن را رعایت نمی کند و جز انسانهای پست کسی به زنان اهانت نمی کند.»

وی افزود: «برادر بزرگواری در خلال صحبتهایش تذکری به ما داد. همه ما مجلسی ها می دانیم رسانه های معاند سخنان به خصوص سخنان نمایندگان را تقطیع می کنند و به تخریب مجلس می پردازند. از نمایندگان مجلس که خودشان زمانی قربانی تقطیع شده اند، انتظار دارم هر وقت در پیامکی اظهارنظری را می خوانند ابتدا صحبتهای کامل طرف مقابل را شنیده و بعد قضاوت کنند.»

بانکی پور با اشاره به صحبت هایش گفت: «صبحتهای من در یک محیط علمی و آکادمیک بود آن جا ضمن تحلیل آماری، تاکید کردم که بحث رسانه ای نیست و مربوط به حوزه نظری و صاحب نظران است، گفتم آمارهای غلطی در جامعه مطرح شده که باید اصلاح شود؛ از جمله اینکه این آمارها می گوید تعداد زنان ما بیشتر از مردان ما است، این آمار غلط است. اتفاقا مطابق سرشماری سال ۹۵ تعداد دختران و پسران مجرد آماده ازدواج هم تراز است یعنی توازن یک به یک داریم. با شرایط تسهیل ازدواج جوانان آرامش پیدا می کنند و نسبت عرضه و تقاضا متناسب است و موانعی از این باب وجود ندارد. مجلس هم در تصویب قانون جوانی جمعیت تسهیلات ازدواج را تا ۵ برابر افزایش داده است.»

وی افزود: «در آن سخنرانی درباره یک گروه سنی تذکر دادم که گروه سنی بانوان بالای ۳۰ سال طبق سرشماری سال ۹۵ بود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دختر مجرد بالای ۳۰ سال بوده و همچنین ۷۰۰ هزار خانم هستند که همسرشان را از دست داده یا جدا شدند و مجرد ماندند، جمعا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می شوند. در آن سخنرانی گفتم چنانچه بخواهند طبق عرف ازدواج با پسران ۴ تا ۵ سال بالاتر از سن خودشان ازدواج کنند، دو سوم بانوان ما مابه ازای همسری برای آنها وجود ندارد.»

بانکی پور در ادامه توضیح داد: «با توجه به این شرایط توصیه ای درباره ازدواج همسالان کردم و گفتم که روانشناسان تایید می کنند، سن عقلی و ظاهری در ازدواج ملاک است و نه سن شناسنامه ای؛ اگر بخواهیم طبق فرهنگ غلطمان دختران با پسرانی ازدواج کنند که سنشان بیشتر از آنها است، ضربه به دختران وارد می شود در آن جلسه تاکیدم به ازدواج همسالان بود.»

وی افزود: «بحث دیگر که در آن محیط علمی صحبت کردم این بود که مراجعاتی داشتیم از خانم هایی که با برخی از اندیشمندان خارج از کشور ازدواج کرده بودند اما شناسنامه ایرانی به فرزندانشان داده نشده با اینکه مجلس از سالها پیش قانونی در این باره تصویب کرده بود در آن جا تاکید شد که مشکل قانونی نداریم و نباید مانع شویم. وقتی اندیشمندانی داریم که از نظر اخلاقی و اعتقادی با فرهنگ ما جور هستند و به انقلاب ما علاقه مند هستند و با یک بانوی ایرانی ازدواج کردند ما نباید شرایط ر ا برای آنها سخت کنیم.»

بانکی پور گفت: «در آن محفل علمی تاکید کردم که این بحث بیشتر تحلیل آماری است. اما صحبتهایم را تقطیع کرده و جو منفی ایجاد کردند. به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه های غلط عذرخواهی می کنم اما معتقدم نباید صورت مسئله را پاک کرد.»

در حالی که بانکی پور صحبت های آخر خود را مطرح می کرد، تعدادی از نمایندگان مشخصا نمایندگان زن مجلس با صدای بلند به بانکی پور گفتند که عذرخواهی کند و یکی از نمایندگان به او گفت که «آخرش هم عذرخواهی نکردی».

امیر حسین بانکی پور کیست؟

امیر حسین بانکی پور فرد متولد سال ۱۳۴۹ در استان اصفهان است.

به دلیل علاقه به علوم دینی در سال ۶۱ وارد حوزه علمیه شد و تا مقطع سطح ۲ اقدام به تحصیل نمود. او علاوه بر مدرک حوزوی، دارای مدرک کارشناسی ارشد الهیات – فلسفه اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و همچنین مدرک دکترای فلسفه غرب نیز هست.

این سیاستمدار اصولگرای ایرانی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان است. او عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس یازدهم شورای اسلامی نیز هست.

دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • من خرداد ۲۹, ۱۴۰۱

    این مردک انقدر فهم نداره که بفهمه علت ازدواج نکردن مردان بالای سی سال سربازی اجباری و تورم چهل درصدی و گرانی و بیکاریه . به جای حل این مشکلات، با عقل ناقص خودش فرافکنی می کنه

    • جواد خرداد ۳۰, ۱۴۰۱

      فکر نکنم ربطی به سربازی اجباری داشته باشه چون تو اکثر کشور های منطقه با زمان های مختلف سربازی اجباری هست
      حتی هند هم بخواتر کم شدن زمان سربازی اعتراض کردند در حالی که زن و بچه دارند و البته که زنان در هند ۲۴ ماه سربازی اجباری دارند و اگر بخواتر این ازدواج نمی‌کردند الان یک میلیارد نفر نبودند

      • سعید خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

        چرا الکی حرف میزنی؟! کجا سربازی توی اکثر کشورهای منطقه اجباریه؟ حتی افغانستان و پاکستان و عراق هم سربازی اجباری ندارند. هند هم نداره حتی مردهاشون چه برسه به زنهاشون. یک سرچ توی اینترنت کار سختی نیست به خدا ?‍♂️
        https://fa.m.wikipedia.org/wiki/خدمت_وظیفه_عمومی

      • آرزو مرداد ۳, ۱۴۰۲

        ایران برای مردها و پسرها بهشته!!!تمام قوانین به نفع مردهاست!!ضمن اینکه مردها در ایران جهاز میلیاردی می گیرند و وام ازدواج هم میدن!!!که بیشتر جاها نیست!!!سربازی هم تو خیلی کشورها اجباری نه فقط ایران!!!منتها مردهای ایرانی همیشه فقط می خوان شکایت و مظلوم نمایی کنند تا امتیاز بگیرند!!پسرهای ایرانی الان یک مشت تنبل پرتوقع هستند که شور مامی می خوان!!ولی با حرف آقای بانکی پور موافقم!!!پسر ایرانی به درد ازدواج نمی خوره!!!

        • علیرضا دی ۱۵, ۱۴۰۲

          آرزو شما برو با همون ..ها و …ازدواج کن فکر کنم برات بهتره .
          این جناب بانکی پور از زمانی که مشاور امور جوانان استاندار اصفهان بود همیشه تم فکریش توی همین مسایل بود . ای کاش آقایون یه لطفی میکردند و بیخیال مردم و بالاخص جوانان میشدند . آقا حقوق تون و بگیرید و به همراه بقیه مزایا برید حالشو و ببرید بزارید مردم زندگیشون و بکنند . بهترین کاری که مسئولین می‌توانند انجام بدند اینه که هیچ کاری نکنند . بخدا مملکت گلستون میشد

    • مهید خرداد ۳۰, ۱۴۰۱

      کسی که سربازی رو نتونه تحمل کنه نمیتونه یک زندگی رو مسئولیتش را به عهده بگیرد.

  • پیمان خرداد ۳۱, ۱۴۰۱

    لعنت خدا برتو ای خوک کثیف با طالبان فرقی نداری افغان پرست دخترت بده

  • میثم شهیدی تیر ۷, ۱۴۰۱

    حرف زدن بلد نیستی
    حرف نزدنم بلد نیستی

  • آرزو مرداد ۳, ۱۴۰۲

    خوب بنده خدا حرف بدی نزد!راست میگه!!!جامعه ی ایران یک جامعه ی عقب افتاده است که به دخترهای سن بالا نگاه خیلی بدی دارند!!!در ضمن پسرهای ایرانی الان اکثرا معتاد هستند با توقعات به شدت بالا!!!طرف می خواد زن بره بیرون کار کنه خرج مرد رو هم بده خودش مواد بکشه زن بدبخت رو هم کتک بزنه بهش فحش بده!!چند وقت بعد هم خیانت می کنه میره با یک زن دیگه!!!بعد هم یک پولی برای رضایت طلاق از دختر کاسبی می کنه!!پسرهای ایرانی اصلا به درد ازدواج نمی خورند!!همش هم غر می زنند!!