آشنایی با تبصره ۱۰۰ قانون مالیات و نحوه تکمیل فرم استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

آشنایی با تبصره ۱۰۰ قانون مالیات و نحوه تکمیل فرم استفاده از تبصره ماده ۱۰۰

تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم به گونه ای مقرر شده که با از میان برداشتن بسیاری از تشریفات اختلاف برانگیز و زمان‌بر حسابرسی مالیاتی و تعیین مالیات بر اساس اظهارنامه توسط اداره مالیات، موجب تسهیل فرآیند وصول مالیات و جلب رضایت مؤدی شود.

چگونه فرم تبصره ماده ۱۰۰ مالیات را تکمیل کنیم؟

مشمولین تبصره ماده ۱۰۰ مالیات چه کسانی هستند؟

با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور در سال‌های اخیر و درخواست بازاریان، دولت برای تسهیل پرداخت مالیات اصناف، تمهیداتی ازجمله ماده ۱۰۰ قانون مالیات را در نظر گرفته است. به موجب این تبصره مالیاتی، صاحبان کسب و کار و اصنافی که درآمدشان در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده، در صورت ارائه دقیق و به موقع اظهارنامه مالیاتی خود می‌توانند مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ مالیات شوند.

تبصره ماده ۱۰۰ مالیات صرفا شامل اشخاص حقیقی می‌شود و اشخاص حقوقی امکان استفاده از آن را ندارند. در سال گذشته مؤدیانی که سال اول فعالیت خود را سپری کرده بودند مشمول این تبصره نمی‌شدند، اما امسال این شرط برداشته شده است. همچنین مؤدیانی که مالیات سال های گذشته آنها به هر علتی تعیین نشده بود هم امکان استفاده از این تبصره را دارند.

چگونه فرم تبصره ماده ۱۰۰ مالیات را تکمیل کنیم؟

نحوه تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ مالیات

گروه های شغلی مشمول استفاده از دستورالعمل ماده ۱۰۰ تا ۱۵ تیر فرصت دارند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی https://ntr.tax.gov.ir/ و تکمیل فرم مربوط به مالیات مقطوع در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، درخواست خود را ثبت کنند. به این منظور مؤدیان لازم است پیش از این ثبت نام کد اقتصادی را انجام داده و به مرحله ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی رسیده باشند.

در صورتی که قبلا در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام را انجام نداده‌اید در قسمت ثبت نام، با ورود اطلاعات مربوط به کد ملی، شماره تلفن همراه، تاریخ تولد و عبارت امنیتی، یک رمز عبور یک بار مصرف به شماره‌ای که وارد کرده‌اید ارسال خواهد شد.

پس از ورود، در همان صفحه اول، گزینه ارسال اظهارنامه برای عملکرد ۱۴۰۰ را مشاهده خواهید کرد که بعد از انتخاب آن باید روی گزینه ورود به اظهارنامه کلیک کنید.

در مرحله بعد لازم است گزینه ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ را انتخاب کنید که در آن مشخصات اظهارنامه از شما خواسته می‌شود که شامل سال عملکرد، نوع فعالیت و گروه شغلی است.

سپس به صفحه مشخصات هویتی منتقل می‌شوید و با تکمیل اطلاعات شخصی و زدن تیک تسلیم درخواست بخشودگی جرایم در اجرای ماده ۱۰۰ را انتخاب کرده و رقمی را مشاهده می‌کنید که سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به سوابق مالیاتی شما در نظر گرفته است.

در صورتی که این مبلغ مقطوع مورد تاییدتان باشد در کادر مربوط به مجموع فروش کالا و خدمات در طی سال، رقم درآمد ناخالص را وارد کرده و روی گزینه ذخیره و ادامه کلیک کنید. سپس به صفحه مشخصات هویتی برگردید تا درآمد و مالیاتتان محاسبه شود.

چگونه فرم تبصره ماده ۱۰۰ مالیات را تکمیل کنیم؟

استفاده از تسهیلات ماده ۱۰۰ مالیات چه شرایطی دارد؟

مبلغ مالیات مقطوع مؤدیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بر اساس اطلاعات موجود و دریافتی از پایگاه داده ها و فروش ابزاری تعیین خواهد شد. در صورت تایید این مبلغ توسط مؤدی، شخص حقیقی این امکان را دارد تا از تبصره ماده ۱۰۰ مالیات بهره‌مند شود و در غیر این صورت موظف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است. عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی علاوه بر محرومیت از معافیت های مالیاتی، موجب جریمه مؤدی خواهد شد.

از آنجایی که مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ با تایید مؤدی تایین شده، دیگر امکانی برای اعتراض به مالیات وجود نخواهد داشت. در صورتی که صاحبان مشاغل امکان پرداخت مالیات تبصره ۱۰۰ را به صورت یکجا نداشته باشند، می‌توانند این مبلغ را حداکثر در چهار قسط پرداخت کنند.

چنانچه سازمان امور مالیاتی بعدا متوجه شود که مؤدی بدون داشتن شرایط قانونی لازم، از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات استفاده کرده و مجموع درآمد او بیشتر از ۴۸ میلیارد ریال بوده، مؤدی مشمول جریمه و مالیات او با حسابرسی اداره مالیات تعیین خواهد شد.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود