شایع ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟ ایران چطور؟

شایع ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟ ایران چطور؟

بدن ما برای ادامه ی حیات و انجام وظایف خود به خون نیاز دارد. خون مواد مغذی حیاتی را در بدن پخش می کند، اکسیژن را جایگزین کربن دی اکسید می کند و با حمل گلبول های سفید خون و آنتی بادی ها، عفونت ها را از میان می برد.

اما خون همه ی افراد یکسان نیست. آنتی ژن های درون خون هر فرد، گروه خونی او را مشخص می کند. ما ۸ نوع گروه خونی رایج داریم که در ترکیب با آنتی ژن های مختلف، تعداد آن ها در مجموع به ۳۶ نوع می رسد.

شایع ترین و کمیاب ترین گروه های خونی در دنیا

در حال حاضر ۷/۹ میلیارد نفر در ۱۹۵ کشور و ۷ قاره ی دنیا زندگی می کنند.

شایع ترین گروه خونی دنیا +O است، به گونه ای که ۳۹ درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است. کمیاب ترین گروه خونی اما -AB است که تنها ۰/۴۰ درصد از جمعیت دنیا آن را دارند.

در سطح کشوری اما آمارها به گونه ی دیگری است. از آنجایی که عوامل ژنتیکی مختلفی در تعیین گروه خونی یک فرد نقش دارند، هر کشوری وضعیت متفاوتی از این نظر دارد.

نقشه ی دنیا بر اساس شایع ترین گروه خونی هر کشور

میزان پراکندگی گروه های خونی در مناطق مختلف دنیا

آسیا

با آنکه در آسیا هم +O شایع ترین گروه خونی است، اما گروه خونی B هم نسبتاً شایع محسوب می شود. نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت چین دارای گروه خونی B هستند و این گروه خونی در هند و دیگر کشورهای آسیای مرکزی هم نسبتاً شایع است.

در مقابل، در برخی کشورهای غرب آسیا مانند ارمنستان و آذربایجان، گروه خونی بیشتر افراد +A است. در ایران نیز گروه خونی +O شایع ترین گروه خونی است.

آمریکا

شایع ترین گروه خونی در آمریکای شمالی و جنوبی O است و نزدیک به ۷۰ درصد از مردم آمریکای جنوبی این گروه خونی را دارند. O شایع ترین گروه خونی در کانادا و ایالات متحده هم هست.

آفریقا

+O شایع ترین گروه خونی در کشورهای آفریقایی است. در کشورهایی مانند غنا، لیبی، کنگو و مصر تعداد افراد دارای گروه خونی -O بیشتر از کسانی است که گروه خونی +AB دارند.

اروپا

شایع ترین گروه خونی در اروپا A است. نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت دانمارک، نروژ، اتریش و اوکراین این گروه خونی را دارند.

اقیانوسیه

+O و +A شایع ترین گروه های خونی در کشورهای اقیانوسیه هستند اما در کشور فیجی شایع ترین گروه خونی +B است.

خاورمیانه

گروه خونی بیشتر از ۴۱ درصد از مردم خاورمیانه +O است اما بیشتر مردم لبنان دارای گروه های خونی -O و -A هستند.

کارائیب

نزدیک به نیمی از مردم کشورهای کارائیب گروه خونی +O دارند اما گروه خونی عمده ی جمعیت جامائیکا +B است.

میزان پراکندگی گروه های خونی در مناطق مختلف دنیا

وحدت در عین کثرت

با وجود نقش اساسی قومیت و ژنتیک در تعیین نوع گروه خونی افراد، می توان دید که گروه های خونی بسیار مختلفی در سرتاسر دنیا وجود دارد.

خون، این ماده ی حیاتی بدن انسان، فرصتی ایده آل برای مطالعه ی مقوله ی تنوع در گونه ی انسان بدون پیش داوری های فرهنگی فراهم می کند. در حقیقت می توان گونه ی انسان را به راحتی به سیستم های گروه خونی فراوانی که منشأ ژنتیکی دارند، تقسیم کرد.

فردیت ما عاملی است که به تعیین زندگی، انتخاب ها و ویژگی های شخصیتی ما کمک می کند. اما در نهایت شباهت هایی همچون خون ما را به یکدیگر پیوند می دهد.

منبع: visualcapitalist
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود