۲ روش برای تهیه شربت آلبالوی خانگی خوشمزه

۲ روش برای تهیه شربت آلبالوی خانگی خوشمزه

شربت آلبالو یکی از پرطرفدارترین شربت‌هایی است که در فصل گرم سال بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. رفع عطش و گرمازدگی ازجمله عواملی است که این شربت خوشرنگ و خوش طعم را به نوشیدنی مورد علاقه اکثر افراد تبدیل کرده است.

در این مطلب دو روش تهیه شربت آلبالو را به شما آموزش می‌دهیم. روش اول با استفاده از آلبالوی تازه و درست کردن مربای آلبالو انجام می‌شود و در روش دوم طرز تهیه شربت آلبالو با آب آلبالو را یاد می‌گیریم.

طرز تهیه شربت آلبالو خانگی با استفاده از آلبالو تازه

مواد لازم برای تهیه دو شیشه شربت

یک کیلوگرم آلبالوی بدون هسته

۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم شکر

یک پیمانه آب

طرز تهیه و دستور پخت شربت آلبالو

مرحله اول:
آماده‌ سازی آلبالو: آلبالوها را به‌خوبی بشویید، ساقه آن‌ها را جدا کنید و با استفاده از یک نی یا هسته‌گیر، هسته‌ آن‌ها را دربیاورید.

مرحله دوم:
یک قابلمه مناسب بردارید و در آن به‌صورت لایه‌ای، یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزید. سپس درِ قابلمه را ببندید و به‌مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله سوم:
قابلمه را از یخچال بیرون بیاورید. در این مرحله آلبالوهای شما آب انداخته‌اند. یک لیوان آب جوش روی آلبالوها بریزید و قابلمه را روی یک شعله پخش‌کن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شکر کم کم آب شود و آلبالوها از کناره شروع به جوشیدن کنند.

مرحله چهارم:
آلبالوها را با استفاده از یک قاشق چوبی از کناره ظرف به‌سمت وسط ببرید و جابه‌جا کنید تا شکر کاملا آب شود. هم زدن را به‌آرامی انجام دهید و سعی کنید آلبالوها را فشار ندهید.

مرحله پنجم:
شربت در این مرحله شروع به کف کردن و بالا آمدن می‌کند. کف صورتی رنگ روی شربت را با استفاده از یک قاشق به‌صورت مداوم جمع کنید تا یک شربت شفاف و خوش‌رنگ داشته باشید.

مرحله ششم:
پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از پخت آلبالوها، با استفاده از یک کفگیر سوراخ‌دار، آلبالوها را جدا کنید و کفگیر را در دستتان تکان دهید تا شیره کاملا از آلبالو جدا شود.

مرحله هفتم:
شربت باید حدود ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد تا به قوام مورد نظر برسد.

مرحله هشتم:
شعله گاز را خاموش کنید و بلافاصله شربت را از یک صافی ریز یا پارچه رد کنید تا تفاله‌های آلبالو از شربت جدا شود.

مرحله نهم:
اجازه دهید شربت کاملا خنک شود. سپس آن را در شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مرحله دهم:
برای سرو، مقدار مناسبی از شربت آلبالو را در لیوان بریزید و مابقی را با آب و یخ پر کنید.

طرز تهیه شربت آلبالو خانگی با استفاده از آب آلبالو

مواد لازم

۴ لیوان آب آلبالو

۲ کیلو شکر

یک قاشق چای‌خوری وانیل

طرز تهیه و دستور پخت شربت آلبالو در خانه

مرحله اول:
چهار لیوان یا حدود یک لیتر آب آلبالو را با دو کیلوگرم شکر در یک قابلمه مخلوط کنید و برای چند ساعت به آن‌ها استراحت بدهید تا شکر در آب آلبالو کاملا حل شود.

مرحله دوم:
مخلوط آب آلبالو و شکر را روی حرارت زیاد گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز را کم کنید و شربت را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم گاز بجوشانید تا غلیظ شود.

مرحله سوم:
وانیل را در شربت بریزید و پس از چند جوش، شربت را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید تا شربت خنک شود.

مرحله چهارم:
پس از خنک شدن شربت، آن را از صافی رد کنید. توجه داشته باشید که شربت آلبالوی درست شده باید کاملا ته‌نشین شود.

مرحله پنجم:
مقدار لازم از شربت را در لیوان بریزید و با آب سرد و یخ مخلوط کنید.

نکاتی برای خوشرنگ شدن شربت آلبالو

  • توجه داشته باشید که به قوام رسیدن شربت نباید بیشتر از سی دقیقه به طول بیانجامد؛ زیرا رنگ شربت تیره می‌شود.
  • شعله گاز باید متوسط باشد، زیرا اگر کم باشد، شربت شما تیره می‌شود و اگر زیاد باشد، آلبالوها می‌سوزند.
  • به‌هیچ‌وجه برای جدا کردن آلبالوها و تفاله‌ها از شربت، آن‌ها را با پشت قاشق فشار ندهید یا با دست به تفاله‌ها چنگ نزنید، زیرا این کار، رنگ شربت شما را کدر می‌کند.
  • برای تهیه شربت آلبالوی خوش رنگ طبق سلیقه خود آلبالوهایی با رنگ دلخواه انتخاب کنید.
  • برای تهیه شربت آلبالو بهتر است از آلبالو های پیوندی و درشت استفاده نکنید، زیرا این آلبالو ها طعم و رنگ خوبی به شربت شما نمی‌دهند و برای تهیه شربت و مربا مناسب نیستند.
  • آلبالوهای اول فصل، شربتی با رنگ روشن و طعمی ترش به ما می‌دهند، در حالی که با آلبالوهای رسیده آخر فصل، می‌توان شربتی تیره‌تر و شیرین‌تر درست کرد.
  • اگر شربت آلبالو تیره شده، برای شفاف شدن و گرفتن جرم آن می‌توان از یک عدد سفیده تخم‌مرغ استفاده کرد. زمانی که شربت در حال جوشیدن است، سفیده را در آن بریزید، اما مخلوط نکنید. سفیده تخم‌مرغ، جرم شکر را می‌گیرد و تیره می‌شود. سفیده را پس از تیره شدن از شربت دربیاورید.
  • برای تهیه انواع شربت خوش رنگ و باکیفیت بهتر است از قابلمه لعابی استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد تهیه شربت آلبالو در خانه

خواص آلبالو چیست؟

آلبالو سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدن است. این ترکیبات به انسان در داشتن خوابی راحت کمک می‌کنند. علاوه بر این مصرف آلبالو ریسک خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی را کاهش می‌دهد.

طرز درست کردن شربت آلبالو همزمان با مربای آلبالو چگونه است؟

طریقه درست کردن شربت البالو همزمان با مربای آلبالو بسیار ساده است. در طرز تهیه شربت آلبالو باید آلبالوها را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت همراه با شکر ترکیب کنید. سپس مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید. سپس قابلمه را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا آب آلبالوها به دمای جوش برسد. زمانی که ترکیب آلبالو و شکر غلیظ شد، آبلیمو و وانیل را هم اضافه کنید و هم بزنید.

نحوه درست کردن شربت البالو از مربای آلبالو چیست؟

طرز درست کردن شربت آلبالو با مربای آلبالو بسیار ساده است، بعد از درست شدن شیره مربای آلبالو می‌توانید نصف شربت را بردارید و بعد اجازه دهید باقیمانده شربت به غلظت مناسب برسد.

مدت زمان نگهداری شربت آلبالو چقدر است؟

شربت آلبالو را تا دو سال می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

طبع شربت آلبالو چیست؟

طبع شربت آلبالو سرد و تر است و به همین خاطر برای افراد سرد مزاج بهتر است با ادویه‌جات گرم مثل زنجبیل یا زعفران درست شود.

اگر شربت آلبالو شکرک زد چه کنیم؟

شربت آلبالو معمولا شکرک نمی‌زند. اما اگر شربت آلبالو شکرک زد، مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره شربت را بجوشانید تا شکرک‌ها حل شوند.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه ۳ ژله بستنی با تزیین میوه ساده و سریع

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود