داستان تام کروز؛ بازیگری که فرهنگ دنیا را تحت تأثیر قرار داد

داستان تام کروز؛ بازیگری که فرهنگ دنیا را تحت تأثیر قرار داد

تام کروز یکی از محبوب ترین و پردرآمدترین بازیگران هالیوود است. فیلم های او در مجموع ۱۰ میلیارد دلار فروش در سطح جهانی داشته، امری که او را به یکی از بزرگ ترین ستاره های سینما بدل ساخته است. او با ۶۰ سال سن و ۴۱ سال سابقه ی فعالیت در سینما، اثری ماندگار بر فرهنگ دنیا داشته است که کمتر کسی قادر به تکرار آن خواهد بود.

در ادامه مروری بر زندگی این بازیگر مشهور خواهیم داشت.

تام کروز سوم ژوئیه سال ۱۹۶۲ در نیویورک متولد شد. او پسر یک مهندس برق و یک معلم دانش آموزان استثنایی بود و ۳ خواهر داشت. کروز ۱۶ ساله بود که مادرش پدرش را ترک کرد و به شهر سینسیناتی رفت. کروز جوان در آنجا علاقه ی شدیدی به بازیگری نشان داد و در چندین تئاتر دانش آموزی بازی کرد.

وقتی ۱۸ ساله شد به لس آنجلس نقل مکان کرد تا به دنبال حرفه ی بازیگری رود. پس از بازی در چند سریال تلویزیونی در نقش سیاهی لشکر، در سال ۱۹۸۱ نقش های کوچکی در فیلم های «عشق بی پایان» (Endless Love) و «شیپور خاموشی» (Taps) گرفت.

در سال ۱۹۸۳ فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان شناخته شده، کروز را برای بازی در فیلم خود، «بیگانگان» (The Outsiders) انتخاب کرد. بازی تمام بازیگران این فیلم با تحسین رو به رو شد و فرصت حضور در پروژه های متعددی را برای همه ی آن ها فراهم کرد.

موفقیت این فیلم به قدری زیاد بود که کروز در همان سال ۱۹۸۳ توانست در ۲ فیلم دیگر نیز حضور یابد: «تجارت پرمخاطره» (Risky Business) و «تمام حرکات درست» (All The Right Moves). هر دو فیلم که از آثار به یادماندنی دهه ی ۸۰ میلادی هستند، سبب شدند کروز خیلی زود در سینما به شهرت رسد.

۱۹۸۶ سالی بود که کروز توانست توانست نقش اصلی فیلم «تاپ گان» (Top Gun) را بگیرد، فیلمی که او را به یک سوپراستار بدل کرد. موفقیت این فیلم به قدری زیاد بود که آغازگر صنعت اجاره ی نوارهای ویدئویی شد. همان سال کروز نقش اصلی فیلم «رنگ پول» (The Color of Money) را گرفت، فیلمی اثر مارتین اسکورسیزی که که نامزد دریافت چندین جایزه اسکار شد.

در سال ۱۹۸۸ در فیلم های «کوکتل» (Cocktail) و «مرد بارانی» (Rain Man) نقش آفرینی کرد. فیلم دوم ۴ جایزه اسکار، از جمله اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد و بازی کروز در این فیلم مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

کروز در دهه ی ۹۰ میلادی در فیلم هایی بازی کرد که همگی در گیشه موفق بودند. در آن دوران اگر تام کروز نقش اول فیلمی را بازی می کرد، موفقیت آن فیلم در گیشه تضمین بود. در آن سال ها او در فیلم های زیادی بازی کرد، از جمله: «روزهای تندر» (Days of Thunder)، «دور و دورتر» (Far and Away)، «مصاحبه با خون آشام» (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles) و «جری مگوایر» (Jerry Maguire).

در سال ۱۹۹۶ در نسخه ی سینمایی سریال «مأموریت غیرممکن» (Mission Impossible) نقش آفرینی کرد که به موفقیت تجاری دست یافت. این امر به او اجازه داد تا دنباله های این فیلم را در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ نیز بسازد. او در این فیلم ها در کنار بازیگری، تهیه کنندگی پروژه را نیز برعهده داشت و همین امر سبب شد او خود را بیشتر وقف این پروژه ها سازد. کروز در همه ی این فیلم ها بدلکاری هایش را خودش انجام داد، امری که انتظارات تماشاچیان را بالا برد و بر فروش فیلم ها هم اثر گذاشت.

کروز در دهه ی ۲۰۰۰ در همه نوع فیلمی بازی کرد، از جمله «گزارش اقلیت» (Minority Report)، «آخرین سامورایی» (The Last Samurai)، «وثیقه» (Collateral)، «جنگ دنیاها» (War of the Worlds)، «تندر استوایی» (Tropic Thunder) و «والکیری» (Valkyrie). گرچه بیشتر این فیلم ها به موفقیت و محبوبیت زیادی دست یافتند اما او چند انتخاب اشتباه هم داشت، مانند فیلم «شیرها برای بره ها» (Lions for Lambs) که در گیشه شکست خورد.

در دهه ی ۲۰۱۰، کروز فیلم جاسوسی «شوالیه و روز» (Knight and Day) و فیلم علمی تخیلی «لبه فردا» (Edge of Tomorrow) و همینطور قسمت های چهارم و پنجم مجموعه فیلم «مأموریت غیرممکن» را ساخت که پرفروش شدند. در سال ۲۰۱۷ او در نسخه ی بازسازی فیلم «مومیایی» (The Mummy) بازی کرد که تهیه کننده ی آن هم بود. این فیلم اما هم در گیشه شکست خورد هم نظر منتقدان را جلب نکرد. در سال ۲۰۱۸ کروز با قسمت ششم «مأموریت غیرممکن» بازگشت که با استقبال تماشاچیان مواجه شد و با ۷۹۱ میلیون دلار فروش در گیشه ی جهانی، به پرفروش ترین فیلم کارنامه ی سینمایی کروز بدل گشت.

کروز دهه ی ۲۰۲۰ را خوب شروع کرد. او در سال ۲۰۲۲ فیلم «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) را به روی پرده ی سینماها برد که دنباله ی فیلمی است که او را به شهرت رساند و انتظار می رود به پرفروش ترین فیلم کارنامه ی سینمایی او بدل شود. علاوه بر این، او به تازگی تریلر جدید قسمت هفتم «مأموریت غیرممکن» را منتشر کرده که انتظار می رود در سال ۲۰۲۳ اکران شود و قسمت هشتم آن هم در سال ۲۰۲۴ به نمایش درآید.

تام کروز برنامه های زیادی برای آینده دارد: او می خواهد اولین فیلم در فضا را بسازد که برای این کار با مدیران شرکت سفرهای فضایی اسپیس ایکس وارد همکاری شده است. حالا که کروز پا به ۶۰ سالگی گذاشته، تأثیرگذاری این بازیگر بزرگ غیر قابل انکار است.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود