عوامل ناباروری : چه بیماری‌ها و عوارض جسمی مانع بچه دار شدن مردان و زنان می‌شود؟

عوامل ناباروری : چه بیماری‌ها و عوارض جسمی مانع بچه دار شدن مردان و زنان می‌شود؟

با ۹ بیماری و عارضه جسمی آشنا شوید که از دلایل ناباروری مردان و زنان هستند و مانع بچه دار شدن آنها می شود.

در حالی که مشکلات تخمک گذاری و اسپرم با کیفیت پایین یکی از دلایل اصلی ناباروری در سراسر جهان است، اما برخی بیماری ها هستند که به توانایی شما در تولید مثل آسیب می رسانند؛ از جمله بیماری های رایجی مانند آرتریت و اوریون.

بارداری و به دنیا آوردن نوزاد فرآیندهای بیولوژیکی بسیار پیچیده ای هستند و برای همه آسان نیست. ناباروری حداقل یکی از هر هفت زوج جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل می تواند ناشی از هر چیزی باشد؛ از ژنتیک گرفته تا انتخاب سبک زندگی یا یک عارضه جانبی از بیماری ها و بیماری های رایج.

با وجود یک تصور غلط تاریخی، ناباروری در زوجین به طور مساوی بین مردان و زنان تقسیم می شود. در مردان، مشکلات مربوط به تولید اسپرم سالم علت اصلی است و در زنان، ۴۰ درصد ناباروری ناشی از مشکلات تخمک گذاری است.

ناباروری

از کجا به نابارور بودن شک کنیم؟

اگر زوجین پس از گذراندن یک سال تلاش برای بچه دار شدن برای بچه دار شدن مشکل داشته باشند، این طور در نظر گرفته می شود که مشکلات باروری دارند، اما بسیاری از بیماری های ژنتیکی یا عفونت های احتمالی وجود دارند که می توانند از دلایل ناباروری باشند، شانس باردار شدن شما را مختل کنند و در سفر به لقاح باید در نظر بگیرید.

حتی اگر مشکلات باروری دارید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس بارداری انجام دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه سالم می‌تواند باروری مردان و زنان را در سنین باروری بهبود بخشد.

ناباروری

در واقع، مطالعات متعدد ارتباطی بین افزایش باروری و رژیم های غذایی با مصرف زیاد غلات کامل، چربی های غیراشباع، میوه ها، سبزیجات و ماهی پیدا کرده اند. در حالی که الکل، کافئین، قند و چربی های اشباع شده با نتایج ضعیف تری در باروری مرتبط بوده اند.

اگر بعد از یک سال مشکل باردار شدن دارید، مهم است که با پزشک خانواده خود یا پزشک متخصص صحبت کنید. با این حال، در صورتی که قبلاً یکی از این بیماری‌های زیر را داشته اید یا هم اکنون دارید، به محض اینکه تصمیم به تلاش برای بچه دار شدن گرفتید، باید در مورد گزینه‌های خود با پزشک خود صحبت کنید:

ناباروری

ویروس های منطقه ای: ویروس زیکا، ابولا، مالاریا

ویروس زیکا

این ویروس تا حد زیادی توسط پشه ها در برخی از مناطق آفریقا و آمریکای جنوبی منتشر می شود، اما می تواند از طریق رابطه جنسی نیز منتقل شود. علائم زیکا عبارتند از: درجه حرارت بالا، سردرد و قرمزی چشم.

ویروس زیکا در صورتی که در دوران بارداری به آن مبتلا شوید، می‌تواند به نوزاد در حال رشد آسیب برساند. این بیماری می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مغز نوزاد و کوچک بودن غیرعادی سر نوزاد (میکروسفالی) شود.

این بیماری یکی از دلایل ناباروری مردان است و بر باروری مردان نیز تأثیر می‌گذارد. زیکا تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد و ناهنجاری‌ها در مورفولوژی اسپرم را تا ۹۰ روز پس از عفونت افزایش می‌دهد. عفونت زیکا منجر به اثرات مضر طولانی مدت بر باروری مردان شده است.

ناباروری

ویروس ابولا

ویروس ابولا یک عفونت ویروسی خطرناک است که از طریق تماس مستقیم یا مایعات بدن پخش می‌شود و تقریباً نیمی از افرادی که به آن مبتلا می‌شوند را می‌کشد. بزرگترین شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۶ بود که تقریباً ۳۰۰۰۰ نفر به این بیماری کشنده مبتلا شدند، در حالی که هیچ داده قطعی در مورد تأثیر بر باروری زنان وجود ندارد، اما مطالعات نشان می دهد به بیضه های مردانه آسیب می رساند.

بررسی تاثیر ویروسی نشان می‌دهد که بیضه‌های مرد به عنوان یک “مخزن” برای ویروس عمل می‌کنند و در این اندام بیشتر از خون زنده می‌مانند و باعث آسیب به اسپرم و تولید هورمون مردانه می‌شوند. بازماندگان عفونت ویروس ابولا شکایت هایی از اختلال نعوظ (۵ تا ۸ درصد) و کاهش میل جنسی (۱۰ تا ۱۲ درصد) را گزارش کرده اند که احتمالاً به دلیل اختلال در عملکرد غدد درون ریز بیضه ها است.

مالاریا

مالاریا یک بیماری منتقله از طریق پشه است که سالانه صدها میلیون نفر را مبتلا می کند و اگر با داروهای ضد مالاریا درمان نشود، می تواند کشنده باشد. در حالی که مقداری کاهش کیفیت اسپرم با این بیماری مرتبط است، عارضه اصلی در زنان باردار است.

گروه آسیب پذیر در مورد مالاریا کودکان، زنان باردار و سالمندان هستند. مالاریا در بارداری می تواند باعث تولد نوزاد کم وزن، سقط جنین شود. زایمان زودرس را نباید نادیده بگیرید و باید زود درمان کنید. یک سقط غیرمنتظره از این نوع می تواند باعث ناباروری طولانی مدت در بیماران شود.

ناباروری

عفونت های مقاربتی: تبخال، کلامیدیا، سوزاک و HPV

تبخال

تبخال یک عفونت ویروسی است که می تواند باعث ایجاد زخم در اطراف دهان یا اندام تناسلی هر فرد مبتلا شود. هیچ درمانی شناخته شده برای ویروس های تبخال وجود ندارد و پس از آلوده شدن، این زخم ها احتمالاً به طور دوره ای عود می کنند. اگرچه این ویروس تاثیر شناخته شده ای بر باروری زنان ندارد، اما می تواند باعث عوارض زایمان شود. بنابراین مهم است که در صورت شروع علائم، پزشک خود را آگاه کنید.

ویروس رایج تأثیر شناخته شده ای بر باروری مردان دارد. محققان از توانایی ویروس برای آلوده کردن تقریباً تمام اندام‌های دستگاه تناسلی مرد می‌توانند استنباط کنند که این دستگاه تمایل دارد به اسپرم آسیب مستقیم وارد کند و کیفیت اسپرم را تغییر دهد (مانند کاهش تعداد اسپرم، تحرک و سلول‌های اسپرم با مورفولوژی طبیعی).

کلامیدیا یا سوزاک

یکی دیگر از دلایل ناباروری کلامیدیا یا سوزاک است . این بیماری در بیش از دو سوم زنانی که به عفونت مبتلا می‌شوند علائمی را نشان نمی‌دهند، به این معنی که زنان می‌توانند این بیماری‌ها را برای مدت طولانی حمل کنند. بنابراین، احتمال بروز عوارض را افزایش می‌دهند و هر دو باعث اختلالی به نام بیماری التهابی لگن (PID) می شوند.

حملات مکرر PID به لوله های فالوپ آسیب می رساند و می تواند به پوشش رحم آسیب برساند. شایع ترین علائم PID درد زیر شکم، درد خفیف لگن، افزایش ترشحات واژن و خونریزی قاعدگی نامنظم است.

در صورت مشاهده علائم PID، مهم است که به پزشک عمومی یا کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید. اگر درد شدید دارید، باید از پزشک عمومی یا متخصص نوبت فوری بگیرید.

به تعویق انداختن درمان PID یا داشتن دوره های مکرر PID می تواند خطر عوارض جدی و طولانی مدت را افزایش دهد.

ناباروری

اچ پی وی (HPV)

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی، شایع ترین STI در جهان است و تا حد زیادی با اندام های تناسلی زنانه مرتبط است، اما تصور می شود که بر مردان نیز تأثیر بگذارد. در زنان، برخی از انواع ویروس می تواند منجر به تغییراتی در دهانه رحم شود که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود و تأثیر زیادی بر توانایی شما برای باردار شدن بگذارد.

عواقب آن در مردان کمتر شدید است؛ اگرچه یک مطالعه بزرگ نشان داده است که عفونت HPV یک عامل خطر برای ناباروری مردان است. این بیماری تولید اسپرم و نرخ مورفولوژی طبیعی را کاهش می دهد و منجر به کاهش باروری مردان می شود. بنابراین، یکی از دلایل ناباروری مردان محسوب می شود.

ناباروری

اچ‌آی‌وی (HIV)

ویروس‌های نقص ایمنی انسانی (HIV) می‌توانند در طول زمان و بدون درمان ضد رتروویروسی به سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) تبدیل شوند و به «سلول‌های T» بدن که به مبارزه با سایر ویروس‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند، حمله می‌کند. اچ‌آی‌وی تا حد زیادی از طریق مایعات بدن پخش می‌شود و رابطه جنسی محافظت‌نشده و سوزن‌های مشترک ناقل اصلی انتقال است.

با درمان، افرادی که مبتلا به HIV زندگی می کنند تقریباً هیچ امکانی برای انتقال عفونت خود به شریک جنسی ندارند. با این حال، این ویروس هم به باروری مردانه و زنانه آسیب می رساند.

عفونت HIV در مردان، می تواند منجر به “هیپوگنادیسم” شود که در آن بیضه ها هورمون های جنسی بسیار کمی تولید می کنند و به میل جنسی و تولید موثر اسپرم آسیب می رسانند. در زنان، مطالعات در مقیاس بزرگ نشان داده اند که عوارض ناشی از عفونت طولانی مدت منجر به این می شود که زنان در مقایسه با گروه کنترل، نیمی از احتمال بارداری موفق را داشته باشند.

هنگام تلاش برای بچه دار شدن، زوجی که یک یا هر دو نفر مبتلا به HIV هستند، توصیه می شود با پزشک خود در مورد ایمن ترین راه های بارداری و نحوه جلوگیری از انتقال ویروس به جنین صحبت کنید. با این حال، زوج‌های HIV مثبت که داروهای رتروویروسی مصرف می‌کنند باید بتوانند با خیال راحت باردار شوند و از انتقال جلوگیری کنند.

ناباروری

اوریون

اوریون یک عفونت ویروسی بسیار مسری و از دلایل ناباروری در زنان و مردان است. این بیماری زمانی پیش از اجرای واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) در کودکان شایع بود. شناخته شده ترین علائم شامل تورم گردن، سردرد، درد مفاصل و درجه حرارت بالا است. اگر در دوران بلوغ یا بعد از آن عفونت را تجربه کنید، می تواند بر توانایی تولید مثل شما تأثیر بگذارد.

اوریون بر توانایی زنان در تولید مثل تأثیر نمی گذارد، اما علائم آن در مردان می تواند بسیار دردناک باشد. تقریباً یک چهارم مردان آلوده به این ویروس به اورکیت مبتلا می شوند. این وضعیت باعث درد و تورم در یک یا هر دو بیضه می شود.

این التهاب طولانی مدت می تواند منجر به آتروفی بیضه شود؛ عارضه ای که توانایی بیضه های متورم برای تولید اسپرم را کاهش می دهد. بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مبتلایان به اورکیت بیضه نوعی آتروفی را مشاهده خواهند کرد.

هیچ درمان واقعی برای اوریون وجود ندارد، با این حال، واکسینه شدن کامل با تزریق MMR می تواند عفونت را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

باورهای غلط درباره ناباروری و چند راهکار ساده برای افزایش امکان بارداری

IVF چیست ؟ این روش درمان ناباروری با لقاح مصنوعی را بیشتر بشناسید

ناباروری مردان، مشکل رو به افزون

توصیه یک متخصص باروری: زنان گیاهخوار برای باردار شدن باید گوشت بخورند

آزمایش اسپرم یا آنالیز مایع منی چیست؟ چرا و چگونه انجام می‌شود؟

 

منبع: mirror
بدون نظر

ورود