انتشار جزئیات نظرسنجی بحث برانگیز روزنامه ایران؛ ۷۵ درصد مردم آرامش و رضایت دارند

انتشار جزئیات نظرسنجی بحث برانگیز روزنامه ایران؛ ۷۵ درصد مردم آرامش و رضایت دارند

روزنامه ایران در پی واکنش‌های منفی به گزارشی که پیش‌تر درباره نتیجه نظرسنجی «سنجش میزان رضایتمندی عمومی»، «پنداشت مردم از وضعیت اقتصادی کشور و دولت سیزدهم» و «پیمایش ملی سنجش شادکامی مردم ایران» منتشر کرده بود، با ارائه جزئیات بیشتر سعی کرد ارقام و آمارهای ذکرشده را باورپذیرتر سازد.

نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، وزارت اطلاعات و صدا و سیما که توسط روزنامه ایران منتشر شد تعجب بسیاری از افراد، به‌ویژه جریان های سیاسی مخالف دولت را برانگیخت و نتایج این نظرسنجی از سوی آنها غیرواقعی تلقی شد.

جزئیات نظرسنجی های گزارش شده در روزنامه ایران؛ ۶۴.۵ درصد مردم ایران شادند

نزدیک به ۷۰ درصد مردم به آینده امیدوارند

سنجش میزان رضایتمندی عمومی بر عهده وزارت اطلاعات بود که با نمونه آماری ۲ هزار و ۵۱۰ نفر در کل کشور (مراکز استان ها، شهرهای کوچک و میانی و روستاها) در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۳ خرداد سال جاری انجام شد. بر اساس این نظرسنجی ۷۵ درصد مردم تا حد زیادی در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند و میانگین نمره شادکامی ۶۴.۴۱ درصد بوده است.

این آمار عجیب به همینجا ختم نمی‌شود. نتایج نظرسنجی سنجش میزان رضایتمندی عمومی که روزنامه دولت منتشر کرده می‌گوید ۶۹.۴ درصد از مردم نسبت به آینده امیدوارند که به گفته روزنامه ایران ناشی از عملکرد دولت سیزدهم طی یک سال گذشته است. ۶۸.۷ درصد از زندگی خود لذت می‌برند و ۶۸.۵ درصد از آنها احساس می‌کنند زندگی ارزشمندی دارند که بر این اساس می‌توان ایرانی ها در زمره انسان های شاد دنیا دانست!

در زمینه مسکن، حدود ۵۵ درصد از پاسخگویان از وضعیت مسکن خود راضی بوده، حدود ۱۵ درصد رضایت نسبی داشته و حدود ۳۰ درصد نیز از وضعیت مسکن خود ناراضی بودند. حدود ۴۴ درصد پاسخگویان شاغل نیز از وضعیت شغلی خود اظهار رضایت کرده، حدود ۲۳ درصد رضایت نسبی داشته و ۳۴ درصد نیز از وضعیت شغلی خود ناراضی بودند. در این میان، حدود ۵۳ درصد از وضعیت درآمدی خود اظهار نارضایتی کرده، ۴۵ درصد پاسخگویان نیز از سطح درآمد خود رضایت زیاد و متوسط داشته‌اند.

در گزارش شماره قبل «ایران» به رضایت ۷۴ درصدی مردم از وضعیت بهداشت و درمان کشور اشاره شده بود. همچنین نتایج نظرسنجی‌ ها نشان‌دهنده رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در زمینه مهار ویروس کرونا است. مطابق یافته‌ها بیش از ۸۳ درصد مردم عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با کرونا را موفق ارزیابی کردند. این سنجش نیز از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

جزئیات نظرسنجی های گزارش شده در روزنامه ایران؛ ۶۴.۵ درصد مردم ایران شادند

از نگاه نیمی از مردم جایگاه ایران در صحنه بین‌ الملل بسیار مطلوب است!

سنجش پنداشت مردم از وضعیت اقتصادی کشور و دولت سیزدهم بر عهده مرکز افکارسنجی صدا و سیما بود که به گفته روزنامه ایران از یک جامعه آماری ۴ هزار و ۹۸۸ نفره در تهران و ۳۱ شهر انجام شد. بر اساس یافته های صدا و سیما ۵۲.۶ درصد مردم عملکرد نامناسب دولت قبل را عامل اصلی تورم و مسائل و مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور  می‌دانند. مانع اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات به باور ۳۶.۷ درصد افراد امریکا بوده و ۲۴ درصد روسیه، ۱۲.۵ درصد ایران و ۴.۲ درصد چین را عامل اصلی در دستیابی به توافق دانستند. به علاوه ۵۰.۶ درصد مردم جایگاه ایران در صحنه بین الملل را بسیار مطلوب ارزیابی کردند.

جزئیات نظرسنجی های گزارش شده در روزنامه ایران؛ ۶۴.۵ درصد مردم ایران شادند

واکنش روزنامه ایران به کاهش محبوبیت رئیسی

این آمار در پی انتشار نتایج نظرسنجی گروه استاتیس منتشر شد که بر اساس آن میزان رضایت مردم از عملکرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، ۲۸ درصد اعلام شد. اما روزنامه ایران کاهش محبوبیت رئیسی را دروغ دانست و اعلام کرد ۵۲.۶ درصد جامعه آماری که نظرسنجی از آنها صورت گرفته بر این باورند که عملکرد نامناسب دولت قبل عامل اصلی تورم و مسائل و مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور است.

روزنامه ایران در اثبات نادرست بودن نظرسنجی موسسه استاتیس نوشت: «دفتر این موسسه در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا قرار دارد و آن طور که ادعا شده، این نظرسنجی با استفاده از تلفن انجام شده است. همین دو گزاره، به تنهایی برای زیر سوال بردن نتایج ادعایی آن کافی است.»

جزئیات نظرسنجی های گزارش شده در روزنامه ایران؛ ۶۴.۵ درصد مردم ایران شادند

واکنش فعال اصلاح طلب به دروغ خواندن نظرسنجی «استاتیس» توسط روزنامه ایران

احمد زیدآبادی، فعال اصلاح طلب ازجمله کسانی بود که به نتایج نظرسنجی منتشرشده از سوی روزنامه ایران واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی خود این‌طور نوشت:

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، نتایج نظرسنجی مؤسسه استاسیس در مورد میزان محبوبیت دولت سید ابراهیم رئیسی را به دلایلِ انجام نظرسنجی از خاک آمریکا و تلفنی بودن آن، فاقد اعتبار دانسته است.

خب، اگر این دو دلیل، محمل موجهی برای بی‌اعتبار دانستن نتایج یک نظرسنجی به شمار رود، پس چرا نتایج نظرسنجی‌های دانشگاه مریلند که آنها نیز از خاک آمریکا و به وسیلۀ تلفن انجام می‌شوند، از سوی رسانه‌های حامی حکومت مورد استقبال شدید قرار می‌گیرند و به صورت تیتر نخست آنها در می‌آیند و اگر فردی هم احیانا در باره اعتبار آنها ابراز تردید کند، مورد لعن و طعن و هجوم و حمله قرار می‌گیرد؟

گور بابای ضرب‌المثل «یک بام و دوهوا» که به علتِ استفاده بیش از حدِ آن در این روزها، نخ‌نما و مندرس شده است و باید در فکر جایگزینی برای آن بود!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • amin202 تیر ۱۴, ۱۴۰۱

    آمار مهاجرین یک کشور معتبر ترین نظرسنجی از سنجش میزان رضایت مردمش از حاکمیتش هستش.

  • پری تیر ۱۴, ۱۴۰۱

    حتما از تخم و ترکه خودشون نظرسنجی کردن. معلومه که اونا رضایت دارن مگه اینکه هنوز از دزدی های هر روزه سیرمونی نگرفته باشن