ماجرای هشتگ «اورمو گولو» برای نجات دریاچه ارومیه چیست؟

ماجرای هشتگ «اورمو گولو» برای نجات دریاچه ارومیه چیست؟

طی روزهای گذشته هشتگ هایی تحت عنوان «اورمو گولو» (در زبان ترکی به معنای دریاچه ارومیه) و SaveUrmiaLake (دریاچه ارومیه را نجات دهید) در میان کاربران ایرانی توییتر ترند شده است. کاربران در توییت هایی انگلیسی، فارسی و ترکی با اشاره به وضعیت وخیم دریاچه ارومیه، از بی توجهی مسئولان به این موضوع انتقاد کرده و خواستار نجات آن شده اند.

یکی از موضوعاتی که بسیاری از این کاربران به آن اشاره کرده اند دریاچه وان ترکیه است که علیرغم نزدیکی اش به دریاچه ارومیه، بر خلاف آن در شرایط مناسبی به سر می برد و بر همین اساس، خشکی دریاچه ارومیه را بیشتر ناشی از سوء مدیریت مسئولان کشورمان دانسته اند تا مشکلات اقلیمی.

سطح تراز دریاچه ارومیه در دهم تیرماه سال جاری ، ۱۲۷۰/۶۲ متر بود که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۸ سانتی متر کاهش وجود دارد. بر اساس تصاویر ماهواره ای سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌ های ستاد احیا ، قرار بود از سال ۹۴، در مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد. اما حالا بعد از گذشت ۷ سال و اجرای طرح‌ های مختلف، بحرانی ترین روزهای خود را سپری می کند.

دریاچه ارومیه این روزها در شرایط وخیمی به سر می برد و با توجه به گرمای هوا، وزش گرد و خاک، کمبود بارش و نبود برف در کوه‌ ها در پی کمبود بارش‌ های زمستانه، با مرگ دست و پنجه نرم می‌ کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، روح‌الله متفکرآزاد در گفتگویی اظهار کرده با توجه به کاهش شدید تراز آبی این دریاچه به دلیل خشکسالی‌ های متوالی و اینکه ستاد احیا هم میلیاردها تومان در راستای احیای دریاچه هزینه کرد اما حالا ثمره خاصی از این هزینه‌ ها شاهد نیستیم، باید نحوه عملکرد و هزینه کرد این ستاد مورد ارزیابی قرار گیرد.

متفکرآزاد با تأکید بر اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه به دغدغه جدی مردم شمال غرب کشور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: «خشک شدن این دریاچه علاوه بر استان‌ها و شهرهای حاشیه دریاچه، بیشترین تاثیر منفی را در سمت شرق این دریاچه خواهد داشت زیرا بیش از ۱۴ میلیون نفر از تبریز تا نزدیکی تهران از ریزگردهای نمکی آن در امان نخواهند بود.»

متفکرآزاد همچنین خواستار اتمام پروژه‌ های نیمه‌تمام و رها شده احیای دریاچه ارومیه توسط دولت سیزدهم شده و گفته: «اتمام و افتتاح تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تبریز، آذرشهر برای رهاسازی پساب تصفیه شده به دریاچه و تونل انتقال آب کانی سیب باید در اولویت قرار گیرد تا پیکر نیمه‌جان دریاچه دوباره جان دیگری بگیرد.»

تراز دریاچه ارومیه از اواخر دهه ی ۷۰ آغاز و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است؛ هم اکنون تراز دریاچه ارومیه به حدود یک هزار و ۲۷۰ متر و ۷۰ سانتیمتر رسیده است.

دریاچه ارومیه یکی از مهم ترین و ارزشمندترین زیست‌ بوم‌ های آبی در شمال غرب ایران است که ۵۵۰ گونه گیاهی یک ‌ساله و چند ساله در ناحیه ی اکولوژیک آن شناسایی شده و پوشش گیاهی بیشتر این منطقه شامل گونه‌ های شورپسند، خشکی ‌دوست و آبزی است.

این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌ های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد از سال ۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد.

دریاچه ارومیه در سال ۵۴ به عنوان سایت رامسر (تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۵۶ از سوی یونسکو جزء مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • صادق تیر ۲۰, ۱۴۰۱

    مقصر بیشتر مردمن.
    خود من اهل قزوینم. اینورا اونقدر چاه زدن که نگو.
    یه زمان مردم رو جو گرفت. هرچقدر تونستن چاه زدن. چاه های منطقه ما هم برا همون موقعه. قبلش مثلا هر ۱۰۰ تا زمین یه موتورخونه داشت . بعدش هر ده تا زمین یه موتورخونه زدن. یه رقابت ایجاد شد. رقابتی که هرکی بیشتر اب بکشه بیرون برنده هست. در حالی که حتی به این اب نیاز نبود. من با چشمام دیدم نصف این اب استفاده نمیشد. میرفت تو دشت دوباره.

  • غلامرضا عباسی تیر ۲۰, ۱۴۰۱

    سلام و عرض ادب
    نام دریاچه ی اورمیه در زبان ترکی ” اورمو دریاسه ” هست و گول در زبان ترکی به استخر و تالاب و محلی که آب در آنجا تجمع می یابد گفته میشود .
    در شهرستان اورمیه روستائی بنام گولمرز هست که تالاب زیبایی دارد و نیز در شهر اورمیه محله ای بنام گول اوسته وجود دارد که قبلا محل تجمع آب بوده است یا مثلا در اردبیل استخری بنام جامیش گوله وجود دارد .

    • اورمو گولو آبان ۲۵, ۱۴۰۲

      برادر ترکی بلد نیستی لطفا نظر نده بهتره
      Gül گول در ترکی یعنی دریاچه و دنیز هم یعنی دریا