آغاز طرح صیانت؟ فعال شدن حالت Safe Search گوگل در اینترنت اپراتورها برای همه

آغاز طرح صیانت؟ فعال شدن حالت Safe Search گوگل در اینترنت اپراتورها برای همه

گزارش ها از فعال شدن حالت Safe Search یا همان قفل کودک در گوگل بر روی اینترنت اپراتورها حکایت دارد. با این اقدام، کاربران با هر سن و سالی فقط به محتوای مناسب کودکان در گوگل دسترسی دارند. این قابلیت به شکل قفل شده فعال شده یعنی امکان غیرفعال سازی آن وجود ندارد.

از روز گذشته کاربران ایرانی متوجه شده اند اپراتورهای کشور در اقدامی ناگهانی با فعال کردن قابلیت Safe Search در گوگل، امکان جستجو با گوگل را با محدودیت رو به رو کرده اند.

Safe Search چیست؟

موتورهای جستجو قابلیتی به نام جستجوی ایمن یا Safe Search دارند که از آن برای جلوگیری از دسترسی کاربران کودک به محتوای نامناسب استفاده می شود. با فعال کردن این قابلیت اگر کودک قصد جستجوی محتوا در گوگل را داشته باشد، نتایج موتور جستجوی گوگل برای او فیلتر می‌ شود و محتوای غیراخلاقی و خشن برای او نمایش داده نمی‌ شود.

میلاد نوری، کارشناس آی‌ تی در توییتی درباره ی محدودیت اعمال شده بر روی اینترنت اپراتورها نوشت: «همراه اول و ایرانسل با فرض کودک بودن همه مشترکین خود، قابلیت safe search گوگل رو به شکل قفل شده (بدون امکان غیرفعال‌سازی) فعال کردن. ‌با این دستکاری، شما با هر سن و سالی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارید که یک کودک دسترسی دارد.»

بر اساس گزارش ها این محدودسازی بر روی اینترنت رایتل نیز اعمال شده است. برخی مشترکان اینترنت ثابت نیز در شبکه های اجتماعی از فعال شدن این محدودیت بر روی اینترنت خود خبر داده اند و گفته می شود این محدودسازی بر روی موتور جستجوی بینگ نیز صورت گرفته است.

بر اساس پیگیری‌ ها از اپراتورها به نظر می‌ رسد تغییراتی که در تنظیمات جستجوی گوگل رخ داده از سمت این شرکت‌ ها نبوده و از لایه‌ های بالاتری صورت گرفته است.

کارشناسان می گویند موضوعی که در حال حاضر رخ داده از نظر امنیتی برای کاربران مشکلی ایجاد نمی‌ کند اما مشکل این است که کاربران اختیار تغییر حالت Safe Search را در موتورهای جستجو از دست داده‌ اند و به عبارتی کل کشور به عنوان کودک در اینترنت در نظر گرفته شده‌ اند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که وزیر ارتباطات چندی پیش با حضور در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» به قابلیت Safe Search گوگل اشاره کرده و از لزوم ارائه ی اینترنت امن برای کودکان و نوجوانان ایرانی سخن گفته بود. موضوعی که به گفته ی این وزارتخانه تا ۲ هفته دیگر عملی خواهد شد و کودکان و نوجوانان هنگام استفاده از اینترنت تنها به وبسایت‌ هایی که در لیست سفید وزارت ارشاد هستند دسترسی خواهند داشت.

چند روز قبل نیز مهدی سالم، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در یک نظرسنجی توییتری از مخاطبان خواسته بود تا نظر خود را درباره ی اینترنت ایمن اعلام کنند. نظر اغلب کاربران منفی بود و آن ها این نظرسنجی را مقدمه‌ ای برای محدودیت بیشتر اینترنت دانسته بودند اما این مقام وزارت ارتباطات، این سرویس را مخصوص کودکان و نوجوانان عنوان کرده و هرگونه ارتباط با طرح صیانت را رد کرده بود.

با این وجود، کاربران گمان کنند طرح صیانت به آرامی در حال اجرا است. طی ماه های اخیر کاربران فضای مجازی بارها از مشکلات استفاده از اینترنت گلایه کرده اند.

همزمان با انتشار این اخبار، شایعاتی مبنی بر برکناری ابوالحسن فیروزآبادی از دبیری شورای عالی فضای مجازی به دلیل مخالفت وی با طرح صیانت مطرح شد که از سوی فیروزآبادی تکذیب گردیده است.

او گفت: «این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد. کذب محض است. من نه برکنار شده‌ام و نه استعفا داده‌ام. هنوز به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کنم.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت طرح صیانت نیز گفت: «موضع شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت اعلام شد و از آن زمان به بعد تغییری در این روند اتفاق نیافتاده است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که برخی شنیده‌ ها از تصویب ۲ بند از طرح صیانت در جلسات شورای عالی فضای مجازی پس از نوروز ۱۴۰۱ حکایت دارد، نیز بیان کرد: «این خبر صحت ندارد. شورای عالی فضای مجازی پس از عید جلسه‌ای درباره طرح صیانت نداشته است و ما هنوز مفاد این طرح را تصویب نکرده‌ایم.»

او درباره ی جلسه ی سه شنبه شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار کرد: «این جلسه درباره شبکه ملی اطلاعات بود و تعهدات دولت در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعلام کردند که شبکه ملی اطلاعات تا امروز حدود ۴۲ درصد پیشرفت داشته ولی تا آخر سال به حدود ۶۶ درصد خواهد رسید.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که بحثی درباره محدودسازی بیشتر فیلترشکن‌ها در جلسه صورت گرفته است یا خیر، گفت: «بحثی درباره فیلترشکن‌ها نبود. صرفا درباره تعهدات دولت در اینترنت ملی و زیرساخت‌های مربوط به این موضوع بحث و بررسی صورت گرفت.»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۲ نظر

ورود

  • یلدا تیر ۲۲, ۱۴۰۱

    عالی احسنت کلا فیلمهای غیراخلاقی روفیلترکنیدواللخصوص اینستاگرام و چون اصلا الان تواین دوروزمونه مردم بدشدن واصلاجنبه ندارن هرچی اومدمیزارن اینستاگرام

    • ...... تیر ۲۳, ۱۴۰۱

      دوست عزیز بستگی به سرچ های شما در اینستاگرام هست اگر مثلا درباره لباس سرچ کنید دفعه های بعدی پیج هایی مثل این براتون نمایش میده احتمالا شما هم مستهجن سرچ کردی و طبق اون براتون میفرسته

    • امیر تیر ۲۴, ۱۴۰۱

      کاری به اینکه اراده نداری میری فیلم غیر اخلاقی میبینی نیست بفهم سیف سرچ گوگل محتوای کودکان میاره یعنی شما یه مقاله درمورد جنگ جهانی اگه توش عکس جنازه باشه فیلتر میکنه بیماری و…. هم همینطور

    • ناشناس تیر ۲۶, ۱۴۰۱

      عزیز من بیشتریا تو اینستا در آمد در میارن بچه ها نباید بیان اینستاگرام مقصر والدینشون هستن که براشون گوشی میخرن اصلا ربطی به اینستا نداره

  • یلدا تیر ۲۲, ۱۴۰۱

    خسته نباشیدمیگم به همه شماکه سایت های زشت وناپسندرامیبندین اگه سایت همسریابی آغازنو و سایت پیوند ویا سایت شیدایی راهم‌ببندید همه مردم‌بشینن سرجاشون سنگین ازدواج کنن نرن دنبال صیغه ویااذیت مردم

  • Amin تیر ۲۳, ۱۴۰۱

    امروز دسترسی به گوگل به بهانه عدم دسترسی به سایت های مستهجن محدود شد . فردا برای اینکه مردم نتونن از اون سایت ها بازدید کنن ، فیلترشکن ها رو هم از کار میندازن . تا اینجا به نظر کارشون منطقی و درست میاد و هیچکس هم اعتراض نمیکنه . پس فردا نه یوتیوب کار میکنه نه تلگرام چون ملت به فیلترشکن دسترسی ندارن . پس اون فرداش اینستا و واتساپ و حتی احتمالا خود گوگل فیلتر میشه و بجاش ملت مجبور میشن از ذره بین و سروش و … که تحت نظارت دائم سپاه هست ، استفاده کنن . اون موقع ملت تازه با خودشون میگن کاش موقع محدود شدن گوگل به دولت اعتراض میکردیم .
    اگه سرنوشت اینترنت بین الملی و نسبتا آزاد ، ذره ای براتون اهمیت داره اعتراض خودتون رو به گوش دولت برسونین . چون بعد از اومدن اینترنت ملی محاله که دولت به حرف کسی گوش بده . اصلا دلیلی نداره که بخواد گوش بده .

  • امیر تیر ۲۳, ۱۴۰۱

    جالبه با نصب افزونه duckdusk روی کروم این طرح عملا کار نمی کند.

    • احمد مهری تیر ۲۴, ۱۴۰۱

      واقعاً هر کس این گوگل را محدود کرده خیلی کار به جا و درست انجام داده امیدوارم که این محدودیت کمی بیشتر از آن باشد کافران خارجی ملت ها را بی بندبار میکنند و این بی بند و باری و اخلاق زشتی که از شیطان صفتان خارجی بر می گیرند کودک و بزرگسال نمی‌شناسد چوب تر و خشک را همه را با هم میسوزاند

      • ناشناس تیر ۲۵, ۱۴۰۱

        واقعا تأسف بار هست حرفتون شاید شما نتونید جلوی خودتون رو بگیرید عزیزم قرار نیست که بخاطر حرف بی ارزش شما یخوان که گوگل رو هم ازمون بگیرن شما خودتون رو کنترل کن شیطان صفتان خودتون شیطان صفت هستید که علکی دیگران رو بهشون طهمت میزنی

  • حسین تیر ۲۴, ۱۴۰۱

    با فیلترشکن ناممکن ممکن میشه

  • علی تیر ۲۴, ۱۴۰۱

    تاسف بار است. هر روز نفرت ما از شما بیشتر می شود .

  • احمد مهری تیر ۲۴, ۱۴۰۱

    واقعاً هر کس این گوگل را محدود کرده خیلی کار به جا و درست انجام داده امیدوارم که این محدودیت کمی بیشتر از آن باشد کافران خارجی ملت ها را بی بندبار میکنند و این بی بند و باری و اخلاق زشتی که از شیطان صفتان خارجی بر می گیرند کودک و بزرگسال نمی‌شناسد چوب تر و خشک را همه را با هم میسوزاند

  • احمد قهری تیر ۲۴, ۱۴۰۱

    بنظر من شما باید بری توی غار زندگی کنی و کسی هم اطرافت نباشه تا نه بی بند و بار بشی و نه اخلاقیاتت مورد حمله بیگانگان قرار بگیره

  • عبلس تیر ۲۵, ۱۴۰۱

    سلام هم وطن ملت ایران چهل ساله بچه شده برا همه جیز قیم می خواد از نماز وروزه گرفته تا ورزشگاه ورفتار توجامعه وخانواده ارزش ایرانی بودن به این که بچه حرف گوش کنی باشی یاغی نشی چیزت می کنن

  • Norbet تیر ۲۵, ۱۴۰۱

    کم مونده مارو پوشک کنن

  • Norbet تیر ۲۵, ۱۴۰۱

    یه چیزی هست به نام فیلتر شکن?

    • ناشناس تیر ۲۵, ۱۴۰۱

      ما که نفهم نیستیم ما میدونیم ما چرا باید دیگه بخاطر گوگل هم فیلتر شکن استفاده کنیمممممم اخههههههههههه

  • From IRAN تیر ۲۵, ۱۴۰۱

    دروغه با فیلتر شکن تمام سایت هایی که شبا نیاز دارین رو کامل میاره

  • From IRAN تیر ۲۵, ۱۴۰۱

    کم کم باید واس سرچ کوچیک هم بریم ارمنستان

  • زهرا تیر ۲۶, ۱۴۰۱

    و فضای مجازی ای که عامل پاچیدن نصف بیشتر خانوادهاست

  • خودمم تیر ۲۹, ۱۴۰۱

    ایول کم کم داریم به ملی سازی نزدیک میشیم ، امیدوارم تولیدات داخلیمون روز به روز پیشرفت کنه و استفادمون هم از تولیدات بیشتر بشه??????