روایت های متفاوت از دلیل لغو کنسرت ها در اهواز ؛ ماجرا چیست؟

روایت های متفاوت از دلیل لغو کنسرت ها در اهواز ؛ ماجرا چیست؟

لغو کنسرت های خوانندگان موسیقی پاپ در اهواز همچنان ادامه دارد. پس از لغو دو شب اجرای سیروان خسروی در اهواز، حالا کنسرت‌ های سهراب پاکزاد هم که قرار بود طی سه روز اول مرداد در این شهر برگزار شود لغو شده است.

اواخر هفته گذشته در فضای مجازی تصاویر و ویدیوهایی دست به دست شد که نشان از درگیری و اختلال در جریان برگزاری کنسرت سیروان خسروی در اهواز داشت. با وجود اختلال‌های ایجادشده، از آنجایی که مجوز این اجرا از سوی وزارت ارشاد خوزستان صادر شده بود، اولین اجرا بالاخره انجام شد. اما سیروان خسروی پس از آن در اینستاگرام خود خبر لغو دو اجرای شب‌های بعدی در ۳۰ و ۳۱ تیرماه را منتشر کرد.

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

ماجرا به روایت سیروان خسروی: تا آخرین لحظه برای لغو نشدن کنسرت تلاش کردیم

این خواننده موسیقی پاپ در صفحه شخصی خود درباره لغو کنسرت هایش در اهواز این‌طور نوشت:

از اینکه نمی‌تونم مردم عزیز خوزستان رو بعد از این‌همه مدت ببینم عمیقا ناراحتم ولی دوست دارم اینو بدونین که تا آخرین لحظه برای لغو نشدن کنسرت تلاش کردیم.

دیروز (چهارشنبه) حدود ساعت ۱۶ به من اطلاع دادن که باید ۶ سانس کنسرت اهواز رو کنسل کنم و از من درخواست اعلام این موضوع رو داشتن.

با توجه به اینکه تیم ۲۲ نفره ما از شب قبل کنسرت مشغول آماده‌سازی (سازه، استیج، نور، صدا، LED و …) بود و از اون طرف ۵۰۰۰ مخاطب از یک‌ هفته پیش بلیت‌های کنسرت رو خریداری کرده بودن و برای حضور در این اجرا لحظه‌شماری میکردن و از اونجا که دلیل قانونی ای برای لغو این کنسرت وجود نداشت زیر بار کنسل کردن کنسرت نرفتم و اعلام کردم که کنسل شدن کنسرت باید فقط با نامه کتبی و از طریق نهاد قانونی اعلام بشه. برای من مهمترین نکته، اجرا برای مردمی بود که ۵ سال برای دیدن این کنسرت صبر کرده بودن.

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

از یک ساعت قبل از اجرا و در گرمای ۴۸ درجه اهواز، افرادی که مشخص نبود از چه ارگانی هستن از ورود مردم به سالن جلوگیری کردن که البته با پیگیری‌ها و تلاش تیم برگزاری، در نهایت مردم با یک ساعت تاخیر موفق به حضور در سالن شدن. ناگفته نماند که اتفاقات عجیبی که مقابل سینما هلال افتاد و شرایط پرتنش و ناامنی که برای گروه و مردم به وجود اومده بود قابل توصیف نیست.

امروز (پنجشنبه) از طرف ارشاد خوزستان به ما اعلام شد که مجوز کنسرت لغو شده و اجازه برگزاری کنسرت امشب و فردا شب (۳۰ و ۳۱ تیر) رو‌ نداریم.

مساله اینه که چطور علیرغم داشتن مجوز‌ از طرف دولت و ارگان‌های مرتبط، کنسرت بدون اعلام هیچ دلیلی می‌تونه لغو شه و دولت توانایی ایستادن پای مجوزی که خودش صادر کرده رو نداره؟ یعنی قدرت یک وانت و چند بلندگو از مجوز قانونی کشور بیشتره؟ در قبال توهین‌ها و مزاحمت فیزیکی که برای مردم ایجاد شد چه کسی قراره پاسخگو باشه؟ بماند که تبعات دیگه این اتفاق از جمله نبودن بلیت برگشت به تهران تا ۳ روز دیگه و ضرر و زیان تهیه کننده و گروه و زمان از دست رفته هنوز دامنگیر ماست.

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان: شرایط کرونایی و ترافیک سنگین مقابل سینما عامل لغو کنسرت های اهواز

حجت الاسلام کلاه کج در توضیح علت ماجرا لغو کنسرت ها در اهواز گفت: «مجوز این کنسرت‌ها کاملا قانونی بوده و ارشاد هم از مجوز خود حمایت کرده و محکم هم پای مجوز خود ایستاده و با هر مشکلی که بوده این کنسرت شب اول به روی صحنه رفته است. ولی با مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز که ارشاد هم عضو آن شورا نیست، کنسرت ها لغو شده است. این شورا بالا دستی است و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجرا است.»

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خبر لغو تمامی کنسرت‌ها در اهواز توسط شورای تامین را تکذیب کرد و گفت: «شورای تامین اهواز تنها اجرای دو کنسرت در اهواز را لغو کرد که یکی از این کنسرت‌ها در حال اجرا بود و کنسرت بعدی قرار بود در روزهای یکم و دوم مردادماه برگزار شود که طی مصوبه روز گذشته این دو کنسرت لغو شد.»

کلاه‌ کج اضافه کرد: «کنسرت سهراب پاکزاد در مرحله صدور مجوز بود و قرار بود در همان سالن هلال اهواز برگزار شود که شورای تامین اهواز به دلیل شرایط کرونایی و نیز ترافیک مقابل سینما اجازه برگزاری این کنسرت را نداد.» او همچنین گفت: «با توجه به نزدیکی ایام محرم و صفر مجوزی برای برگزاری کنسرت در اهواز داده نمی شود و  شورای تامین اهواز بعد از ماه صفر مجددا برای برگزار شدن یا نشدن کنسرت‌ها در اهواز  تشکیل جلسه می دهد.»

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

سرپرست فرمانداری اهواز: اعتراض ها تاثیری در تصمیم‌گیری برای لغو کنسرت ها نداشت

پیش‌تر مسعود فلاحی، سرپرست فرمانداری اهواز، دو علت برای این تصمیم مطرح کرد: «در روز برگزاری کنسرت اول سیروان خسروی ترافیک سنگینی رو به روی سینمای هلال اهواز ایجاد شده بود که موجب شد راهور اهواز به ما نامه بزند که این محل برای اجرای کنسرت مناسب نیست. مورد دوم هم بحث عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که مرکز بهداشت هم به ما نامه زد که در این مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت نگرفته است، فعلا این مراسم در این مکان لغو شود؛ نه اینکه کلا برگزاری کنسرت در اهواز تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. ولی اگر ارشاد تصمیم بگیرد که این مراسم در مکان مناسب‌تر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، بر اساس مجوزهای قانونی مشکلی ندارد.

همچنین پیش از این گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که دلیل لغو کنسرت سیروان خسروی انتشار فراخوان توسط عده‌ای با هدف پخش مداحی روبه‌روی درب ورودی سالن کنسرت و تجمع مقابل آن بوده است که فلاحی تاکید کرد: «اعتراض‌هایی که صورت گرفت تاثیری در این تصمیم‌گیری نداشت.»

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

واکنش وزارت ارشاد به لغو کنسرت ها در اهواز: همه نهادها باید از مجوزهای قانونی حمایت کنند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه گفت: «مجوز‌های کنسرت در استان‌ها را تا شورای تامین تایید نکند صادر نمی‌کنیم، اما بعد از صدور مجوز همه باید پای آن بایستیم.» محمود سالاری توضیح داد: «در استان‌ها، در حوزه موسیقی و یا سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری، شورای تامین استان تصمیم می‌گیرد، که در آن نهاد‌های مختلفی از جمله نیروی انتظامی عضو هستند و شورای تامین استان، باید اعلام کند که آیا می‌تواند امکانات امنیت اجرای کنسرت یا نمایشی را مهیا کند یا خیر؟»

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

محمود سالاری در پاسخ به چرایی نبود تعامل میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای تامین استان برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: «ما در تهران مجوز عمومی یک اثر را صادر می‌کنیم، به عنوان مثال اعلام می‌شود که برگزاری کنسرت خواننده‌ای یا انتشار اثر او در تمام کشور بلامانع است، اما اینکه آن خواننده در چه استانی بتواند برنامه‌اش را اجرا کند باید از شو‌ای تامین آن استان مجوز بگیرد.»

او اضافه کرد: «گاهی اوقات بداخلاقی‌هایی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری کنسرت‌های موسیقی رخ می‌دهد؛ بعضی از کنسرت‌های موسیقی ابتدا بدون دریافت مجوز‌های لازم اقدام به تبلیغ می‌کنند و بعد شورای تامین را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهند که طبیعتا شورای فرهنگ عمومی یک استان ممکن است زیر بار این فشار‌ها نرود. در استان‌ها ما مجوز را تا زمانی که شورای تامین تایید نکند صادر نمی‌کنیم.»

بررسی همه زوایای لغو کنسرت ها در اهواز از زبان مسئولین

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به حواشی لغو کنسرت‌های اخیر اهواز گفت: «در برگزاری کنسرت‌ها رعایت کلیه شئونات اسلامی و قانونی از ملزومات صدور مجوز بوده و حتی ملاحظات محلی از جمله در نظر گرفتن مکان برگزاری کنسرت از نظر ترافیک و سایرمسایل مشابه که از سوی سایر دستگاه های مرتبط بررسی و قبل از صدور مجوز اعلام نظر می گردد در صدور مجوز لحاظ می شود. لذا انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه قبل از صدور مجوز ملاحظات خود را مد نظر گرفته و سپس اعلام موافقت کنند و درصورت بروز مسائل جدید انتظار می رود کلیه دستگاه‌ها ضمن هماهنگی، به صورت شفاف موضوع را با مردم درمیان بگذارند.»

سید محمد هاشمی افزود: «رعایت شئونات اسلامی و قانونی خط قرمز تصمیم‌گیران در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ لذا انتظار می‌رود زمانی که مجوزی مبتنی بر قانون صادر می‌شود، همه نهاد ها از آن حمایت کنند و به نشاط اجتماعی و عدم تضییع حقوق عمومی توجه داشته باشند.»

بدون نظر

ورود