چرا بعضی ها در شبکه های اجتماعی روابط عاشقانه خود را به رخ می کشند؟

چرا بعضی ها در شبکه های اجتماعی روابط عاشقانه خود را به رخ می کشند؟

آدم ها بعد از ورود به یک رابطه عاشقانه، با کارها و رفتارهای به خصوصی سعی می کنند این موضوع را به دیگران بفهمانند و به آن ها نشان دهند که در یک رابطه عاشقانه هستند، مثل انداختن حلقه به دست، گرفتن دست شریک عاطفی خود و مواردی از این دست. بر اساس تحقیقات جدید محققان حوزه ی روانشناسی، پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی درباره ی روابط عاشقانه ی خود (مثل انتشار عکس، اعلام در رابطه بودن و غیره) هم از این دست کارها محسوب می شود. نتیجه ی این پژوهش ها نشان می دهد دلایل به خصوصی در پس این کار وجود دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا بعضی ها دوست دارند در شبکه های اجتماعی درباره ی روابط عاشقانه ی خود صحبت کنند.

۱- از رابطه ی خود بسیار راضی اند

بر اساس تحقیقات، احتمال استفاده از یک عکس عاشقانه ی دو نفره برای تصویر پروفایل خود در کسانی که در رابطه عاطفی خود احساس رضایت بیشتری دارند، بیشتر است. احتمال گذاشتن تصاویری که نشانگر در رابطه بودن یک فرد هستند هم در زوج هایی که از رضایت خاطر بالاتری برخوردارند، بیشتر است. شاید دیدن این تصاویر، رابطه ی شاد و موفق شان را به آن ها یادآوری و رضایتی که از رابطه ی خود دارند را بیشتر می کند.

۲- به رابطه ی خود متعهدند

محققان همچنین پی بردند کاربرانی که در شبکه های اجتماعی درباره ی رابطه عاطفی خود پست می گذارند، حس تعهد زیادی نسبت به شریک عاطفی خود دارند، احساسی که از تعلق خاطر آن ها به شریک عاطفی شان نشأت می گیرد. به علاوه، این کار احتمال طولانی تر شدن رابطه را بیشتر می کند. احتمالاً این نشانه های آشکار (تصاویر، اعلام در رابطه بودن، پست های مشترک) باعث می شوند فرد خود را جزئی از یک ساختار عاشقانه ببیند و به همین دلیل رابطه ی خود را مستحکم می کند.

۳- یک حس ناامنی روانی نسبت به رابطه ی خود دارند

تحقیقی نشان داد کسانی که در فیسبوک خود را در رابطه اعلام می کردند، در رابطه عاطفی خود احساس ناامنی روانی می کردند. توضیح احتمالی این مسأله آن است که به دلیل برخی انتظارات اجتماعی موجود، آدم ها ممکن است برای شاد نشان دادن خود به دیگران، چیزهایی در شبکه های اجتماعی پست کنند که همیشه مطابق حقیقت نیست. این تحقیق، گواهی است بر اینکه نباید به شبکه های اجتماعی اعتماد کرد و کسانی که رابطه عاطفی خود را به رخ می کشند ممکن است در واقعیت آدم شادی نباشند.

۴- دلبستگی اضطرابی دارند

یکی از دلایل احتمالی پست گذاشتن برخی افراد درباره ی رابطه عاطفی خود ممکن است دلبستگی اضطرابی آن ها باشد. چنین افرادی معمولاً اعتماد به نفسی پایین و ترسی شدید از پس زده شدن یا رها شدن دارند. بنابراین هر چه حس ناامنی روانی بیشتری در رابطه با احساسات شریک عاطفی خود داشته باشند، احتمالش بیشتر است که درباره ی رابطه عاطفی خود در شبکه های اجتماعی پست بگذارند. این احتمالاً یکی از روش هایی است که از آن ها استفاده می کنند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند.

۵- نیت شان حفظ رابطه است

یکی از دلایل احتمالی اینکه برخی از خود و شریک عاطفی شان در شبکه های اجتماعی عکس می گذارند، این است که آن ها می خواهند از رابطه عاطفی خود محافظت کنند. آن ها با این کار نشان می دهند که شریک عاطفی شان به آن ها تعلق دارد تا جلوی پیشروی های عاشقانه ی دیگران را بگیرند. این روش واقعاً هم تأثیر دارد. به گفته ی محققان، آدم ها وقتی با پروفایل کسی رو به رو می شوند که در آن خود را در رابطه اعلام کرده، تصور می کنند آن شخص رابطه عاطفی خوبی دارد و پذیرای پیشروی های عاشقانه ی دیگران نیست.

۶- به رخ کشیدن شریک عاطفی شان اعتماد به نفس شان را بالا می برد

گاهی نشان دادن در رابطه بودن خود می تواند اعتماد به نفس آدم ها را بیشتر کند. بعضی افراد بر این باورند که وقتی در رابطه عاطفی هستید و بنابراین در دسترس نیستید، احتمالش بیشتر است که به چشم برخی جذاب تر و دوست داشتنی تر بیایید، کسانی که فکر می کنند فرد دیگری هست که به رابطه اش با شما متعهد است.

بنابراین شاید دوستی داشته باشید که برای اینکه احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد، رابطه عاطفی خود را به دیگران خوب نشان می دهد.

 

بیشتر بخوانید:

چاخان های اینستاگرامی! ۶ چیزی که کاربران اینستاگرام درباره آن دروغ می گویند

تصاویر تماشایی اینفلوئنسر اینستاگرامی درباره دروغ های شبکه های اجتماعی

۱۰ چیزی که بهتر است هنگام گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی مراقب‌شان باشید

منبع: brightside
۶ نظر

ورود

  • محمدم مرداد ۹, ۱۴۰۱

    چون بعضی ها فکر می کنند این به رخ کشیدن ها باید در انحصار سینما باشد نه مردم عادی

  • مهدی مرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    در ایران این قضیه فرق میکنه ! کمی به دور و اطرافتون نگاه کنید !
    هر چه زندگی و روابط پوشالی تر و شکننده تر = نمایش در اینستاگرام و شبک ههای اجتماعی بیشتر

  • رویا مرداد ۱۰, ۱۴۰۱

    یاد وقتایی که دنبال فال آره و نه میرفتم جواب شاید درمیومد ??? جواب این پروژه هم مثل همیناس یعنی هر چیزی که آدم راجع بهشون فکر میکنه رو نوشتن بعد میگن نتیجه پروژه ??

  • سعید مرداد ۱۵, ۱۴۰۱

    مقاله ای از صغری بیگم و جمعی از زنان کوچه نشین