آمارهای عجیب و غریب و باورنکردنی کنکور ۱۴۰۱

آمارهای عجیب و غریب و باورنکردنی کنکور ۱۴۰۱

نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱ بالاخره مشخص شد و داوطلبان با مراجعه به پرتال سازمان سنجش می توانند نتیجه تلاش خود را ببینند. داوطلبان با مراجعه به این سایت و وارد کردن شماره داوطلبی، شماره شناسنامه یا شماره پرونده خود می‌توانند نتیجه آزمون را در قالب کارنامه مشاهده کنند. اما کنکور ۱۴۰۱ آمارهای عجیب و غریبی داشت که در ادامه این مطلب به برخی از آن ها خواهیم پرداخت که توسط روزنامه فرهیختگان تهیه شده است.

آمارهای عجیب و غریب از کنکور 1401

۱. حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر در کنکور امسال شرکت کردند که ۹۰ درصد آن‌ها مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، یعنی دیگر رسما از آن سال‌ها پر هول و هراس دهه‌های پیشین فاصله گرفتیم، تقریبا هر کس در کنکور شرکت کند، جایی برای قبول شدن پیدا می‌کند.

۲. از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به‌عنوان برترین‌ها معرفی‌شده‌اند، ۱۴ نفرشان از شهر تهران بوده‌اند که نشان می‌دهد ۳۸ درصد از تهرانی‌ها توانسته‌اند در هر پنج گروه جزء نفرات برتر قرار بگیرند. مثلا در گروه هنر از بین پنج نفر اول، چهار نفر از تهران بودند.

۳. پنج نفر از دانش‌‌آموزان یعنی ۱۳ درصد برترین‌های کنکور از مشهد(شهری که تحت طی سال‌های اخیر تحت دوپینگ اقتصادی عظیم بوده) بوده‌اند که پس از تهران بزرگ‌ترین بلوک جغرافیایی قبولی‌ها را دارند. پس از آن اراکی‌ها و تبریزی‌ها مشترکا رتبه‌ بعدی را به‌لحاظ جغرافیایی از بررسی رتبه‌های برتر به‌دست می‌آورند. بروجن، شهربابک، سبزوار و نیشابور چهار شهر دارای رتبه‌هایی هستند که دانش‌آموزانش با وجود عدم سکونت در مرکز استان موفق به کسب رتبه‌ای از بین یک تا ۱۰ شدند.

۴. بررسی ترکیب جنسیتی داوطلبان هم آمارهای جالبی را نشان می‌دهد. به‌طوری‌که داوطلبان پسر دست برتر را داشته‌اند و تنها ۱۲ نفر از برترین‌ها را دختران تشکیل می‌دهند، یعنی ۳۰ درصد از کل داوطلبان دختری که در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردند، راه خودشان را میان‌ برترین‌ها بازکرده‌اند. اما این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که نگاهی به پنج نفر اول گروه زبان‌های خارجی و ریاضی و فنی بیندازیم و در میان آنها حتی یک اسم هم از داوطلب دختر به چشم نیاید. درمقابل آنها هم ۵۰ درصد از ۱۰ نفر برتر علوم انسانی را دختران تشکیل می‌دهند.

آمارهای عجیب و غریب از کنکور 1401

در واقع علی‌رغم شعرها و شعارها دختران به سمت علوم انسانی می‌روند و حضور زنان در جامعه به آن بخش کم‌خطر و کم‌هزینه برای یک جامعه مردسالار محدود می‌شود، یعنی در واقع دختران می‌دانند که مثلا اگر مهندس شوند، جای جولان زیادی نخواهند داشت(به ریاضی نمی‌روند) و مثلا ترجیح می‌دهند معلم شوند(علوم انسانی را انتخاب می‌کنند).

۵. یکی از نکات جالب کنکور امسال در گروه علوم انسانی نیز انتخاب دو داوطلب در رتبه هفتم است که ازقضا هر دو نفر نیز از داوطلبان دختری هستند که از استان تهران در کنکور شرکت کرده بودند. هر دوی آنها نه‌تنها در دروس تخصصی، بلکه در دروس عمومی هم نتوانستند حتی یک امتیاز نسبت به دیگری بیشتر به‌دست آورند.

۷۲ درصد برترین‌های کنکور از مدارس سمپاد

مدارس تیزهوشان و سمپادی‌ها امسال هم توانسته‌اند گوی سبقت را از دست دیگر دانش‌آموزان بگیرند. به‌طوری‌که از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور امسال، تنها ۲ نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده بودند. ۲۹ داوطلب یا به بیان دیگر ۷۲ درصدی کل رتبه‌های برتر در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل ‌کرده‌اند.

بعد از آنها، این مدارس غیرانتفاعی هستند که در رتبه دوم قرار دارند و ۲۳ درصد از داوطلبان را برای ماراتن کنکور امسال آماده کرده‌اند، ‌مدارسی که هزینه‌های سرسام‌آور آنها این روزها بر کسی پوشیده نیست و با شرایط اقتصادی امروز، امکان تحصیل در آنها برای بخش قابل‌توجهی از خانواده‌های غیرممکن است.

مقایسه این آمار با ترکیب مدارس رتبه‌های برتر سال ۹۹ نشان از رشد سهم سمپادی‌ها دارد. در آن سال دانش‌آموزان استعدادهای درخشان ۶۷ درصد، غیرانتفاعی ۱۸، نمونه دولتی ۱۰ درصد و دولتی‌ها ۵ درصد رتبه‌های برتر را در اختیار داشتند.

البته باید توجه داشت بررسی سهم مدارس نیازمند نگاه جامع‌تری در بین رتبه‌های بیشتری است، برای مثال بررسی رتبه‌های زیر سه‌هزار اول در پنج گروه ریاضی، انسانی، تجربی، زبان و هنر در سال ۹۹ را که حدود ۱۲ هزار داوطلب را شامل می‌شد‌، ۳۷درصد استعداد درخشان، ۲۲درصد نمونه‌دولتی، ۱۹درصد غیردولتی و ۱۲درصد دولتی بودند، در این میان سهم مدارس هیات امنایی ۵.۵ درصد و شاهد هم ۲درصد بوده است. هرچند با این وجود هم سهم سمپادی در بین رتبه‌های برتر کنکور بیش از سایر مدارس است.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد نتایج کنکور ۱۴۰۱؛ از نحوه ثبت اعتراض به نتایج اولیه تا مهلت انتخاب رشته

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۰ نظر

ورود

  • بی نام و نشون اما دنیاتو میچرخونم مرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    فقط ۵ درصد از دولتیها شانس قبولی تو کنکور رو دارن.
    تو چین کمونیست برعکسه.
    یه مدت تو دانشگا تهران تو موسسه دهخدا زبان فارسی کمک استاد بودم. چون فوق زبان انگلیسی از دانشگا تهران دارم.
    یه مجموعه از چین اومده بودن. میگفتن تو چین بهترین مدارس مدارس دولتی هست.
    و مدارس خصوصی و غیر دولتی تنها برا پول بیشتر گرفته. و تو چین اکثر کسانی که موفق به ورود به دانشگاه میشن از مدارس دولتی هستن. میگفتن تو چین هرکی لیسانس و فوق لیسانس داره غیر ممکنه بیکار بمونه. و مردم به عنوان یه فرد اموزش دیده و خوب و باسواد بهش نگاه میکنن. مردم فردی که لیسانس داره رو روی چشمشون میزارن. میگفت اصلا دانشگاه بد تو چین وجود نداره. چون مثل ما تو هر ده و روستا دانشگاه نزدن. میگفت اما ۱۰۰ تا دانشگاه هست که بهترین دانشگا های چین هستن و اونم به خاطر اینکه با صنعت در ارتباطه و خیلی از شرکتای چینی نصف بودجه شو میدن و در عوض وقتی دانشجو فارغ شد باید تو اون شرکت کار کنه تا چند سال.

    • خسته مرداد ۱۲, ۱۴۰۱

      داداشمون داره از چین تعریف میکنه…

    • محمد مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

      عزیزم سمپاد دولتی محسوب میشه.
      من خودم از راهنمایی سمپاد بودم، خیلی زیاد میگرفتن تازه میشد یک سوم یه غیر انتفاعی نسبتا مناسب. این در حالی بود که این هزینه بیشتر برا کارا و معلمای جانبی بود و اغلب کادر و معلما و هزینه های پژوهشی بودجش دولتی بود. تازه خیلی ها هم بودن که توان مالی پرداخت نداشتن که کم پرداخت میکردن یا اصلا هزینه ای نداشت براشون چون اصلا مدرسه جدا از اینکه از بقیه کمک میگرفت، نمیتونه از نظر قانونی کسی که شهریه نده رو بندازه بیرون.
      این همون نقطه ایه که به نظرم قوی ترین کار های جمهوری اسلامی در بخش آموزشی بوده، اخه من دیدم و دارم میبینم که تو بازار کار هم اغلب استارتاپی ها سمپادی ان که این حتما بخاطر دانشگاه و رشته خوب نیست، هزار جور برنامه مختلف غیر درسی پژوهشی و غیره تو سمپاد انجام میشه که خیلی مهم و اثر گزارند به گونه ای که اصلا تو راهنمایی سطح علمی بچه ها اونقد بالا نیست نسبت به توانایی های اجتماعی دیگشون.
      پس دقیقا برعکس حرف شماس، میگی تو چین بهترین نتایج واسه مدارس دولتیه، خب اینجا هم بهترین نتایج همیشه سمپاد شهر های مختلف هستن.

  • رحیم مرداد ۱۲, ۱۴۰۱

    داشت خوب پیش میرفت که نویسنده در مورد ۴ چرت گویی خودش رو آعاز کرد. آفرین باز هم گودرز و شقایق رو پیوند دادین. به خدا درخت هم دیگه به چرت بودن این حرفها پی برده ولی یک عده هنوز دست از قربانی سازی و تحلیل های آبکی مسخره شون بر نداشتند ? یادم میاد یک زمانی ۷۰ درصد داوطلبان کنکور دختر بودند اون موقع همین عده معلوم الحال دم از توانمندی و برتری زنان میزدند حالا دوباره رفتن توی پوست قربانی مردسالاری بودن. ?

    • من مرداد ۱۲, ۱۴۰۱

      آفرین. متاسفانه یه عده علت همه چیز رو به اندازه مغز نخودی خودشان کاهش می دهند.

    • محمد مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

      ??
      من خودم دو تا خواهر دارم و میدونم اصلا ربطی نداره، هوش ریاضی دخترا خیلی پایین تره و به طور کل دبیرها و مدارس خوب دخترا خیلی کمن و این هم بخاطر ظلم نیست و بخاطر مسئولین همون مدارس و شیوه تدریس معلم هاست. جناب نویسنده هر جایی تو دنیا رو هم بگردی به همین نتیجه میرسی.

      • دانش اموز مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

        توانایی ذهنی و هوش خیلی از دخترا بیشتر از پسر ها هست
        همه ی انسان ها هوش رو دارن فقط امکانات و تلاش انسان باعث میشه یه عده جلوتر بیفتن پس نه به دخترها و نه به پسر ها توهین نکنین

  • شهروند مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    این چه وضع اخبار،یعنی چی این حرفا چیه راجع به دخترا می گیرد?،تقریبا توی تجربی که برابر بودن،تو کنکور هنرم بیشترشان دختر بودن ،نفر اول تجربی که دختر بود،توی انسانی هم که برابر بودن ،و اینکه توی ریاضی شاید توی ده نفر اول دختری نبود ولی دخترای زیادی بودن که تو رشته ریاضی رتبه برتر شدن و میتونن مهندسای خوبی هم بشن

  • آتنا مرداد ۱۳, ۱۴۰۱

    فرض بگیرید دانشگاه هم رفتن تهش باید برن راننده اسنپ بشن یا پرستار سالمندان.