اینطور که پیداست این روزها شیوه پوشش مردم بهویژه زنان به مهمترین مساله مسئولان و قانونگذاران کشور تبدیل شده است. در آخرین اقدام دولت در این راستا قرار است لباس هایی که شناسه شیما و شناسه کالا ندارند با اعمال قانون نهادهای نظارتی مواجه شوند؛ اقدامی که منجر به تولید لباس های غیردلخواه و متضاد با سلیقه مشتری شده و در نهایت منجر به ضرر اقتصادی تولیدی ها میشود.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره وضع قوانین جدید درباره محدودیت های پوششی گفت: «قرار است با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از همه لباسهای تولیدی و وارداتی بر تولید پوشاک داخلی نظارت و از ورود لباسهای وارداتی مغایر با ارزشهای دینی و ملی جلوگیری شود.»
به گفته امامی، لباسهایی که شناسه شیما و شناسه کالا نداشته باشند با اعمال قانون نهادهای نظارتی مواجه خواهند شد و کالای قاچاق و بدون شناسنامه فرهنگی و هنری و کالایی که اساسا جایگاه یک طراح یا یک تولیدکننده مسئول و مسئولیت پذیر در آن وجود ندارد، نباید به سادگی در بازار قرار بگیرد.
این موضوع درباره لباس هایی که در شبکه های اجتماعی فروخته میشود نیز صدق میکند. امامی میگوید: «اگر قرار است لباسی در صفحات مجازی فروخته شود، فروشنده زمانی میتواند از امکان شاپرک یا ای نماد استفاده کند که پوشاک او دارای شناسه باشد و این شناسه را هم وزارت صمت صادر میکند و این شناسه نماینده داشتن شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) است.»
تولید و واردات چه مانتوهایی ممنوع است؟
اینطور که پیداست محدودیتهای کنونی پیرامون دکمه دار بودن مانتوها و استفاده از رنگهای خاص است. یکی از فعالان حوزه پوشاک که اتفاقا زنان سرپرست خانوار را در تولیدی خود به کار گرفته است، در این باره میگوید: «مدتی پیش از طرف وزارت صمت و اتحادیه تولیدکنندگان و توزیعکنندگان پوشاک برای بازدید به مجتمع ما آمدند. ما بسته به تقاضا در بازار و سفارشهایی که داشتیم مانتوهای بدون دکمه هم تولید کرده بودیم که به ما گفتند این مانتوها باید دکمه زده شود، وگرنه قابل فروش نیست.»
او ادامه میدهد: «به ما گفتند که از این به بعد حق تولید مانتوهای جلوباز و کوتاه را ندارید و حتی روی رنگ هم تاکید داشتند که باید از رنگهای مجاز استفاده کنید که تند نیست، وگرنه پلمب میشوید؛ اما هیچ دستور و آیین نامهای وجود ندارد که بدانیم کدام رنگها غیرمجاز هستند.» به گفته او بهویژه روی عدم تولید مانتوهای جلوباز تاکید بسیاری وجود داشت.
محدودیت ها سلیقه مشتری را تغییر میدهد!
قشر بزرگی از جامعه در پوشش خود سلیقهای متفاوت دارد و تولیدکننده چارهای ندارد جز اینکه نظر و سلیقه مشتری را مورد توجه قرار دهد. مادامی که سلیقه مردم تغییر نکرده، وضع قوانین جدید برای تولیدیها تنها اقتصاد آنها را به خطر خواهد انداخت، اما به نظر مسئولین، این محدودیتها در نهایت موجب تغییر سلیقه مردم خواهد شد!
این فعال حوزه پوشاک میگوید: «به نماینده وزارت صمت گفتم اگر من آنچه را شما میگویید تولید کردم، اما مشتری نخرید و ما ورشکست شدیم شما پاسخگوی کارکنان و خیاطهای من هستید؟ اگر نتوانستم به این افراد کار و دستمزد بدهم و این تعداد بیکار شوند چه پاسخی دارید، اما گفتند این قانون کشوری بوده و باید رعایت کنید، بازار سفارش خود را تغییر میدهد و شما تولید میکنید مشتری هم در نهایت نظر و سلیقه خود را تغییر میدهد.»
نتیجه محدودیت های جدید در تولید مانتو چه خواهد بود؟
این منبع آگاه میگوید: «وقتی مردم ببینند لباس مورد سلیقهشان در بازار نیست به راحتی از خیاطهای خصوصی استفاده میکنند یا خودشان لباس میدوزند. همین حالا هم بسیاری از خانمهای محجبه و غیرمحجبه مشتری مزونها هستند، زیرا احساس میکنند مدلهای مد نظرشان در فروشگاهها نیست. حتی دربسیاری موارد افراد لباس را میخرند، اما آن را کوتاه میکنند یا دکمه آن را برمیدارند یا دکمه میگذارند. این مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد که نمیتوان مردم را وادار به پیروی از سلیقه و مدل خاصی کرد.»
او میگوید: «اگر طی ۴۰ سال اخیر پوشش زنان ایرانی را بررسی کنید خواهید دید که مدلهای مختلفی را پوشیدهاند، اما نکته اینجاست که هر مدلی که به بازار آمده بر اساس سلیقهای بوده که جامعه در یک دورهای داشته و تقاضا و عرضه بر اساس همان سلیقه و فرهنگ شکل گرفته است. به عنوان یک تولیدکننده وقتی می بینم ۷۰ درصد زنان در کشورم مانتو جلوباز میپوشند من هم چارهای ندارم جز اینکه بر همین اساس لباس تولید کنم.»
بیشتر بخوانید:
ممنوعیت «استفاده ابزاری» از زنان؛ شرط جدید وزارت ارشاد برای حضور زنان در تبلیغات
پشت این حرکتها یا یکسری افراد فوق العاده احمق قرار دارند یا سیاستشونه که مثلا فضای خفقان مذهبی ایجاد کنند که هم دل اقشار موافق با خودشون رو بدست بیارن هم بعدا با روی کار آوردن یک فرد مثلا اهل تساهل حمایت بقیه اقشار رو جلب کنند. غیر از این دو حالت قابل تصور نیست چون این کارها مثل روز روشنه که نمی تونه باعث تغییر پوشش جامعه بشه.
در هر دو صورت ما رو خر فرض کردن.