داستان زنی با بیماری قلبی نادری که تاکنون ۹ بار مرده و زنده شده است

داستان زنی با بیماری قلبی نادری که تاکنون ۹ بار مرده و زنده شده است

فقط گربه ها نیستند که ۹ جان دارند! یک مادر ۶۳ ساله که به دلیل یک بیماری قلبی نادر، قلبش مدام از کار می ایستد، طی مدت ۱۹ سال ۱۰ بار مرده است اما به لطف دفیبریلاتوری که به اندازه جعبه کبریت در قفسه سینه اش کار گذاشته شده هنوز زنده است.

این زن امریکایی که ۱۰ بار از دنیای مردگان بازگشته است ۶۳ ساله دارد و یک معلم بازنشسته مدرسه است. او از بیماری قلبی نادر کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) رنج می برد. این بیماری عضله قلب از هر ۵۰۰ آمریکایی و بریتانیایی یک نفر را مبتلا می کند.

هنگامی که پزشکان در سال ۲۰۰۳ بیماری او را تشخیص دادند، در بدن او یک دفیبریلاتور کاردیوورتر (ICD) قابل کاشت تعبیه کردند. این دستگاه قلب را در صورت توقف ضربان به کار می‌اندازد و معمولاً فقط یک بار در طول زندگی بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. اما این زن ناشناس اهل ایالت مینه سوتا، ۱۰ بار در طول ۱۹ سال نجات یافته است.

قلب او در یک مورد به مدت ۱۸ ثانیه از تپش ایستاد. به گفته پزشکان، مورد او “قدرت و دوام دستگاه” را برای حفظ زندگی نشان می دهد.

حوادث ایست قلبی مداوم

اولین حادثه مرگ ۱۷ ماه پس از نصب دستگاه اتفاق افتاد. در پنج نوبت، این زن در خواب بود. مشخص نیست که آیا او متوجه مرگش شده است یا خیر، اما اکثر بیماران متوجه این موضوع نمی شوند. در طول حوادث رخ داده، او هوشیاری خود را از دست داده است.

داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان می‌دهد که قلب او در طول نهمین تجربه نزدیک به مرگ او که در ساعت ۴ صبح اتفاق افتاد، به مدت ۱۸ ثانیه از کار افتاد. تصور می‌شود این زمان طولانی‌ترین مدت مرگ موقت او است.

دستگاهی که کار گذاشته شده است به قلب او شوک داده و آن را به ضربان طبیعی خود بازگردانده است. ضربان قلب باید در عرض سه دقیقه بازیابی شود تا احتمال مرگ را کاهش دهد.

بیماری HCM  چیست؟

بیماری HCM باعث می شود ماهیچه قلب بیش از حد ضخیم و سفت شود و پمپاژ خون از قلب و اطراف بدن را سخت تر کند. این بیماری در اثر جهش های ژنتیکی ایجاد می شود و در خانواده ها انتقال می یابد. فرزند یک فرد مبتلا به HCM حدود ۵۰ درصد احتمال دارد که این بیماری را به ارث ببرد.

علائم اصلی این بیماری تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و سبکی سر است. اکثر مبتلایان علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند و زندگی عادی دارند.

اما گروه کوچکی در معرض خطر ابتلا به آریتمی تهدید کننده زندگی هستند، ضربان قلب غیرطبیعی که می تواند باعث توقف ناگهانی آن شود. بنابراین، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

استرس، ورزش، کافئین یا سایر داروها می توانند محرک باشند.

HCM در گذشته شایع ترین علت مرگ ناگهانی بود، اما گسترش این دستگاه باعث کاهش چشمگیر موارد شده است.

این بیمار در طول ۱۹ سال،  ۱۰ بار دچار فیبریلاسیون بطنی، ضربان نامنظم قلب، شده است.

علیرغم تماس نزدیک او با مرگ، این زن هیچ علامت دیگری از HCM ندارد. این مورد منحصربفرد بر قدرت و دوام دستگاه ICD برای حفظ زندگی در بیماران مبتلا به HCM تأکید دارد.

در واقع، در این بیمار، ICD قابلیت اطمینان ثابتی را در طول تقریباً دو دهه نشان داد.

علاوه بر این، دستگاه هرگز به اشتباه به او شوک نداده یا هیچ گونه عارضه دیگری ایجاد نکرده است.

تنها یک سوم بیماران HCM بیش از یک بار در طول زندگی خود به ICD نیاز دارند. حتی در آن زمان، اکثریت تنها یک تا سه تجربه نزدیک به مرگ را تجربه می کنند.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

بازگشت اسرارآمیز پسر ارشد معمر قذافی از مرگ و تلاش او برای حضور سیاسی در لیبی

۱۱ صحنه دلهره آور از کسانی که تا یک قدمی مرگ رفته و سالم به دنیا بازگشته اند

آیا روایات تجربه کنندگان مرگ در برنامه «زندگی پس از زندگی» صحت دارد؟

روایت مشاور سابق احمدی نژاد از تجربه مرگ موقت؛ مهدی کلهر کیست؟ + ویدئو

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود