حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموز در شیراز؛ واکنش ها و توضیحات مسئولین

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموز در شیراز؛ واکنش ها و توضیحات مسئولین

در روزهای گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه رشته موسیقی برای دانش آموزان یک هنرستان دخترانه در شیراز حذف شده است که تنها هنرستان استان فارس است که در آن موسیقی تدریس می‌شود. رسانه‌ای شدن این موضوع منجر به ارائه توضیحاتی از سوی مسئولین مربوط شد.

ماجرای حذف رشته موسیقی برای دختران هنرستانی شیراز

دانش آموزان دختری که برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب شهر شیراز ثبت‌نام کرده بودند، روز ۲۳ مرداد با پیامی یک خطی مواجه شدند: پذیرش این رشته منتفی شده و برای دریافت پرونده تحصیلی به مدرسه مراجعه کنید.

صبح روز بعد اولیای ۶۱ دانش آموز که در رشته موسیقی هنرستان شهید کامیاب شیراز ثبت نام کرده بودند برای اعتراض به اداره آموزش و پرورش شیراز مراجعه کردند.

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

والدین یکی از دانش آموزان دختر که همراه با سایرین در اعتراض به وضعیت پیش آمده به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده بود می‌‌گوید: «ما همه مراحل ثبت‌نام را طی کرده بودیم و فرزند من و ۶۰ نفر از اولیا دیگر با هزاران آرزو و با علاقه زیاد، چندین سال است که مشغول فعالیت و آموزش در این زمینه هستند و برنامه‌ریزی کرده‌اند که در رشته موسیقی ادامه تحصیل دهند اما بدون هیچ دلیل درست و منطقی اطلاع دادند که بیایید و پرونده فرزندان‌تان را بگیرید و در رشته‌ای دیگر ثبت‌نام کنید.»

او به نمایندگی از سایر اولیا خواهان رسانه ای شدن این موضوع شد تا شاید دلیل واقعی آن مشخص شده و بتوان راه حلی پیدا کرد، خصوصا که در مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش به آنها گفته شده باید از تهران مجوزی بیاید تا بتوانند ثبت‌ نام کنند. والدین این دانش آموز ادامه می‌دهد: «همین چند وقت پیش که طالبان ورود دختران به مدارس را ممنوع کرد،‌همه رسانه‌های ایرانی این خبر را کار کردند و بارها درباره‌اش گفته شد، چه کسی باید حذف دختران شیرازی از تحصیل در رشته موسیقی را پیگیری کند؟»

در کل استان فارس همین یک هنرستان امکان ثبت‌نام برای پایه دهم در رشته موسیقی را داشت. یکی از مسئولان این مدرسه که مایل نیست نامی از او برده شود می‌گوید: «چیزی که از سوی آموزش و پرورش به عنوان دلیل حذف ثبت‌ نام دختران در رشته موسیقی عنوان شده عدم تامین منابع مالی است، البته قرار است به زودی جلسه‌ای تشکیل شود و موضوع بیشتر بررسی شود و خیلی امیدواریم که مساله کاملا حل شود.»

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموز در شیراز به دلیل نبود بودجه

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموز در شیراز به دلیل نبود بودجه در حالی است که ثبت نام پسران در همین رشته در هنرستان پسرانه انجام شده است. اما آیا تامین بودجه برای تحصیل ۶۱ دانش‌آموز دختر علاقمند به رشته موسیقی در شهر شیراز برای آموزش و پرورش هزینه بالایی محسوب می‌شود؟

روال کار تحصیل در رشته موسیقی تاکنون این‌طور بوده که دروس عمومی به روال همه مدارس از سوی معلمان آموزش و پرورش به دانش‌آموزان این رشته تدریس می‌شده و برای دروس تخصصی موسیقی، قراردادی از سوی آموزش و پرورش با آموزشگاه‌های موسیقی مورد تایید بسته می‌شد که هزینه آن را آموزش و پرورش شیراز پرداخت می‌کرد.

درحال حاضر دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم رشته موسیقی هنرستان شهید کامیاب شیراز به همین روال مشغول تحصیل هستند اما برای ثبت‌نام پایه دهم چنین تدبیری اندیشه نشده است.

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

واکنش سهراب پورناظری به حذف رشته موسیقی برای دانش آموزان دختر

سهراب پورناظری خواننده و آهنگساز در صفحه رسمی اینستاگرام خود نسبت به حذف شدن رشته موسیقی در شیراز برای دانش‌آموزان دختر واکنش نشان داد و گفت حاضر است هزینه‌ های یک سال تحصیلی دختران دانش‌ آموز شیرازی را متقبل شود.

پورناظری نوشت: «امیدوارم که این خبر کذب باشد… گفته شده که دلیل این تصمیم نبود منابع مالی است. در این که تامین مالی وظیفه دولت است شکی نیست اما بنده از همین رسانه اعلام می‌کنم تمامی هزینه‌های یک سال تحصیلی این جوانان را متقبل می‌شوم تا دیگر بهانه‌ای نباشد.»

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

توضیحات معاون آموزش متوسطه آموزش و پروش شیراز

با رسانه‌ای شدن موضوع حذف رشته موسیقی برای دانش آموزان دختر در شیراز، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش این شهر روز گذشته گفت این رشته برای دختران حذف نشده است.

فرشید قاسمی در این باره توضیح داد: «مجوز برخی از رشته‌ها نظیر سازهای ایرانی و سازهای جهانی‌ را باید سالانه از وزارتخانه بگیریم. بر همین اساس ۲۳ خرداد ماه از وزارتخانه درخواست مجوز کردیم؛ اما طی نامه نگاری های اداری هنوز جوابی به دست ما نرسیده است.» او همچنین موضوع نداشتن بودجه را منتفی دانست و گفت: «در آموزش و پرورش بودجه نداشتن معنا ندارد؛ چراکه حق دانش آموزان است که در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.»

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شیراز همچنین توضیح داد: «امسال دستور داده شد تا برون سپاری، صرفا منوط شود به جاهایی که آموزش در آن انجام می‌شود. لذا صرفا در نظر گرفته شد که فقط فضاهایی که کیفیت آموزشی مناسبی دارند در مرحله برون سپاری به کمک آموزش و پرورش بیایند. با این وجود رشته موسیقی شامل برون سپاری نمی‌شود و این موضوع که در رسانه ها مطرح شده صحیح نیست.»

او در ادامه گفت: «دستورالعمل از سمت آموزش و پرورش طی این روزها ارسال خواهد شد و طی ۱۰ روز آینده دانش آموزان می‌توانند در این رشته آزمون بدهند.»

همچنین محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز اطمینان داد که دستور العملی برای هنرستان های فنی و حرفه ای مبنی بر حذف رشته موسیقی ارسال نشده است.

حذف رشته موسیقی برای دختران دانش آموزان در شیراز

حذف رشته نمایش برای دختران

سال گذشته خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری واکنش‌های زیادی را برانگیخت و با آنکه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را تنها برای یک سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی عنوان کرد، اما دیگر خبری از بازگشت این رشته نشد. حالا با بروز اتفاقی مشابه در شیراز این نگرانی وجود دارد که حذف رشته موسیقی برای ۶۱ دختر پایه دهم رشته موسیقی در شیراز به یک رویه تبدیل شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • سکولار مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    طالبان که شاخ نداره

  • خسته مرداد ۲۵, ۱۴۰۱

    با هزارتا امید و آرزو کنکور دادیم آخرشم دیدیم رشته موسیقی فقط سه تا دانشگاه پذیرش داره اونم حداقل یک نفر و حداکثر بیست نفر 🙂