کشف ردپای دایناسور ۱۱۳ میلیون ساله در تگزاس به دلیل وقوع خشکسالی

کشف ردپای دایناسور ۱۱۳ میلیون ساله در تگزاس به دلیل وقوع خشکسالی

ردپای دایناسور ۱۱۳ میلیون ساله در تگزاس کشف شد. این ردپا را یک آکروکانتوزاروس ۱۵ فوتی (۴.۵ متری) به جا گذاشته است که پس از خشکسالی شدیدی که باعث پایین آمدن سطح آب شد در بستر خشک شده رودخانه پیدا شد.

گمان می رود این ردپاها که عمدتاً متعلق به گونه دایناسور آکروکانتوزاروس هفت تنی با ارتفاع تقریبی ۴.۵ متر باشد. کارشناسان ردپاها را در پارک ایالتی دره دایناسور تگزاس پیدا کردند.

به گفته مقامات محلی، دایناسور Sauroposeidon، که حدود ۶۰ فوت (۱۸.۲ متر) قد و حدود ۴۴ تن وزن داشت، احتمالاً مسئول برخی دیگر از این آثار ردپا خواهد بود.

علت ظاهر شدن ردپاها

ردپاهای تازه کشف شده به صورت شیارهای عمیقی در بستر گل‌آلود رودخانه ظاهر می‌شوند که اندازه چندین دست انسان هستند.

ردپای دایناسورها به طور معمول در شرایط آب و هوایی معمولی، زیر آب و پر از رسوب هستند. همین امر منجر به مدفون ماندن آنها شده و کمتر به چشم می آیند.

به گفته سخنگوی پارک، اکثر ردهایی که اخیراً در بخش‌های مختلف رودخانه در پارک کشف شده‌اند متعلق به آکروکانتوزاروس هستند.

این دایناسور در بزرگسالی حدود ۱۵ فوت قد و نزدیک به هفت تن وزن داشت.

ردپایی که قبلا دیده نشده بود، پس از شرایط خشکسالی شدیدی که تگزاس و سایر ایالت های جنوب غربی ایالات متحده را فراگرفته است، باعث کوچک شدن رودخانه پالکسی شد.

ردپاها متعلق به کدام دایناسورهاست؟

پارک ایالتی دره دایناسور میزبان انواع ردپای دایناسورها است که عمدتاً از ساروپودها و تروپودهای باستانی هستند. اما این اولین بار است که این ردپاهای خاص دیده می شود.

به گفته وب سایت پارک ایالتی دایناسور، بسیاری از مسیرهای تروپاد (یا سه انگشتی) در پارک، الگوی سه انگشتی متمایز خود را نشان نمی دهند. زیرا این ردپاها در گلی روان و عمیق ساخته شده اند که آثار انگشتان پا را مدفون می کند.

ساروپودها شامل گونه‌های دایناسورهای گیاه‌خوار مانند دیپلودوکوس و برونتوزاروس هستند که پاهای بزرگی شبیه به فیل داشتند. در حالی که تروپودهایی مانند تیرانوزوروس رکس یا تی-رکس (Tyrannosaurus rex) دارای پاهای پنجه‌دار و سه انگشتی بودند.

هر دو نوع از آخرین دایناسورهایی بودند که در نهایت با برخورد یک سیارک غول پیکر به زمین در ۶۶ میلیون سال پیش از بین رفتند. Acrocanthosaurus atokensis پسر عموی اولیه تی رکس بود.

گمان می‌رود که قدمت مسیرهای پارک به اواسط دوره کرتاسه بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که منطقه دالاس تگزاس در ساحل دریا قرار داشت.

به گفته وب سایت پارک، گل موجود در این خط ساحلی به دلیل رسوبات کربنات کلسیم از پوسته سخت پوستان، قوام ایده آلی را برای حفظ ردپاها ایجاد کرده است.

خشکسالی در تگزاس

بر اساس گزارش مانیتور خشکسالی ایالات متحده، از هفته گذشته، بیش از ۶۰ درصد از تگزاس در دو مرحله از شدیدترین مراحل خشکسالی را تجربه کرده است.

این ایالت همچنین موج گرمای شدیدی را تجربه کرده که میلیون ها نفر را تحت هشدار گرمای بیش از حد قرار داده است.

پارک ایالتی دره دایناسور (Dinosaur Valley State Park) به دلیل نمایش ردپای دایناسورها توسط سرویس پارک های ملی به عنوان یک جاذبه دیدنی طبیعی و ملی تعیین شده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

آیا می‌توان دایناسورها را از روی DNA آن‌ها دوباره زنده کرد؟

نگاهی به دنیای سیاه قاچاق فسیل دایناسور توسط سلبریتی های کلکسیونر

هیجان زدگی دانشمندان از کشف بقایای دایناسور «ادوارد دست قیچی» با پنجه های ترسناک

کشف دایناسوری با صورت شبیه کروکودیل که بزرگ ترین شکارچی خشکی قاره اروپا بوده است

دایناسورها در چه فصلی از سال منقرض شده اند؟ دانشمندان پاسخ می دهند

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • ای وای. دلم سوخت شهریور ۳, ۱۴۰۱

    دلم سوخت به حالشون. ای وای. کمک کنیم از تشنگی نمیرن. ای وای. ای وای.
    اها یادم رفت. ما تحریمیم.