آیت الله خامنه ای چند فرزند دارد؟ از سید میثم تا سید مجتبی خامنه ای

آیت الله خامنه ای چند فرزند دارد؟ از سید میثم تا سید مجتبی خامنه ای

چندی پیش بود که رسا، خبرگزاری حوزه علمیه، از آغاز نام نویسی درس خارج فقه و اصول حجت الاسلام سید مجتبی خامنه‌ ای یکی از فرزندان رهبر انقلاب در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ خبر داده است. درس خارج، عالی‌ ترین مرتبه دروس در حوزه‌ های علمیه است و در این مرتبه است که طلاب موفق به اخذ مرتبه اجتهاد می‌ شوند. اصول فقه نیز فن یا دانشی است که روش استفاده از منابع فقهی را در فقه اسلامی دربردارد. اما غیر از سید مجتبی خامنه ای ، رهبر انقلاب فرزندان دیگری دارد که شامل سید مصطفی خامنه ای، سید مسعود خامنه ای، سید میثم خامنه ای، سیده بشری خامنه ای و سیده هدی خامنه ای هستند.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای

همسر  و فرزندان آیت الله خامنه ای

همسر آیت الله خامنه ای منصوره خجسته باقرزاده متولد سال ۱۳۲۶ در مشهد است. پدر وی، محمداسماعیل خجسته باقرزاده از کاسبان مشهد بود. او و رهبر انقلاب در سال ۱۳۴۳ با یکدیگر ازدواج کردند.

آیت الله خامنه ای دارای ۴ پسر و ۲ دختر هستند: سید مصطفی، سید مجتبی، سید مسعود، سید میثم پسران آیت الله خامنه ای و سیده بشری و سیده هدی نیر دختران آیت الله خامنه ای هستند.

  • سید مصطفی خامنه ای (متولد ۱۳۴۴)
  • سید مجتبی خامنه ای (متولد ۱۳۴۸)
  • سید مسعود خامنه ای (متولد ۱۳۵۳)
  • سید میثم خامنه ای (متولد ۱۳۵۷)
  • سیده بشری خامنه ای (متولد ۱۳۵۹)
  • سیده هدی خامنه ای (متولد ۱۳۶۰)

بیوگرافی سید مصطفی خامنه ای

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای
سید مصطفی خامنه ای ارشدترین پسر آیت الله خامنه ای

حجت‌ الاسلام سید مصطفی خامنه ای متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد است و ارشد پسران آیت الله خامنه ای به شمار می آید.

به گفته ی حجت الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری، سید مصطفی خامنه‌ ای در قم سکونت دارد و مشغول به درس و کار طلبگی است. وی از اساتید سطوح عالیه حوزه علمیه قم است.

سید مصطفی خامنه‌ ای یکی از فرزندان آیت الله خامنه ای بود که در جنگ هشت ساله تحمیلی شرکت داشت. وی در اسفند ماه سال ۶۳ در عملیات بدر حاضر بود. حضور سید مجتبی در جبهه های جنگ مقارن با ریاست‌ جمهوری پدرش بود و به سبب اینکه وی در آن زمان برای مدتی در جنگ مفقود شده بود، میان بعضی از مسئولان کشور نگرانی‌ هایی به وجود آمد. پسر بزرگ رهبر انقلاب پس از گذشت مدتی، در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۶۳ به خانه بازگشت.

پیرامون این مطلب، در خاطرات آیت الله رفسنجانی اینگونه آمده‌ است:

اول وقت خبر دادند که یک موشک دیگر به مناطق نظامی و حساس و استراتژیک بغداد زده شده. احمد آقا (سید احمد خمینی، فرزند امام) تلفنی گفت خبرگزاری‌های خارجی گفته‌اند که موشک امروز به مرکز صنعتی و نفتیِ الدّوره در بغداد اصابت کرده‌است؛ گفت که مصطفی، فرزند آقای خامنه‌ای که در جبهه بوده، اطلاعی از ایشان در دست نیست… بالاخره معلوم شد که مصطفی سالم است و به تهران برگشت.

همسر سید مصطفی خامنه ای دختر آیت الله عزیزالله خوشوقت، از اساتید حوزه علمیه است.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای

حجت الاسلام مروی درباره ی ارشدترین فرزند و پسران آیت الله خامنه ای به ذکر خاطره ای پرداخته است:

آقا مصطفی‌ آقازاده بزرگ آقا‌ همان سال اول ازدواجشان که طلبه‌ قم بودند،‌ خانه‌ای اجاره کرده و مستأجر بودند – الان هم مستأجرند ـ ما را یک روز برای ناهار دعوت کردند. ما رفتیم منزل ایشان.

یک سال از ازدواج ایشان نگذشته بود، ماه‌های اول ازدواج ایشان بود. ما هم یک گلدان معمولی خریدیم و رفتیم که دست خالی نرویم.

من واقعاً‌ تعجب کردم که آیا این خانه، خانه‌ یک تازه‌داماد است؟! حالا نه خانه‌ فرزند رهبر انقلاب و مقام اول کشور، حتّی خانه‌ یک تازه‌داماد هم این نیست. یعنی یک خانه‌ تازه‌داماد، بالاخره یک زرق و برقی دارد؛ تا مدتها این زرق و برق خانه‌ تازه‌داماد و خانه‌ تازه عروس، هست.

من در خانه‌ اینها، واقعاً همان زرق و برق معمولی یک تازه‌داماد و یک تازه عروس را ندیدم. بسیار زندگی معمولی، دوتا فرش ماشینی، آن هم نه سه‌ در چهار‌ چون من دقت داشتم به این چیزها. دور و بر خودم را نگاه می‌کردم.

حواسم بود و تا آنجا که می‌توانستم، رصد می‌کردم اوضاع و احوال خانه را‌. دو تا فرش شش متری انداخته بودند، دور خانه هم موکت بود و دو‌ سه تا پشتی ابری معمولی، نه مبلمانی، نه زرق و برقی! زندگی ساده و خوبی در آقازاده‌های ایشان سراغ داریم.

پسران خامنه ای
سید مصطفی و سید مجتبی خامنه ای

حجت الاسلام مروی همچنین درباره ی فعالیت فرزندان رهبر انقلاب گفته:

آقازاده‌ها در دفتر (رهبری) مسئولیتی ندارند. فقط در نشر آثار همکاری دارند، والاّ هیچ یک از آقازاده‌ها مسئولیتی ندارند. جایی هم مشغول نیستند.

ممحّض در درس و کار طلبگی هستند درس می‌خوانند و انصافاً هم درسشان خیلی خوب است. خیلی خوب پیشرفت کرده‌اند.

حجت الاسلام مروی درباره ی فعالیت اقتصادی فرزندان رهبر انقلاب گفته ایشان آنان را از هر گونه فعالیت اقتصادی منع کرده اند و نمی‌ خواهند بستگان شان و مخصوصاً پسران شان در کارهای اقتصادی حضور داشته باشند و این کار را نمی‌پسندند و فرزندان ایشان هم خود هیچ رغبت و اقبالی به چنین اموری ندارند.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای
سید مجتبی خامنه ای شناخته شده ترین پسر آیت الله خامنه ای

حجت‌ الاسلام سید مجتبی خامنه ای متولد سال ۱۳۴۸ در مشهد است و شناخته شده ترین پسر آیت الله خامنه ای به شمار می آید.

سید مجتبی خامنه ای دومین پسر آیت الله خامنه ای است و  تحصیلات دبیرستان خود را در مدرسه علوی گذراند. نخستین استادان دروس حوزوی او سید محمود هاشمی شاهرودی و پدرش بودند و در سال ۷۸، برای تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد. وی در حال حاضر در قم به تدریس دروس حوزوی مشغول است.

پسر دوم آیت الله خامنه ای در سال ۶۵ زمانی که ۱۷ سال داشت به جبهه رفت و عضو گردان حبیب ابن مظاهر شد که از معروف‌ ترین گردان‌ های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بود. او در چند عملیات از جمله بیت‌المقدس ۲، بیت‌ المقدس ۳، بیت‌المقدس ۴، والفجر ۱۰ و مرصاد حضور داشت.

شهید سردار نورعلی شوشتری از فرماندهان جنگی ایران درباره ی حضور وی در جنگ گفته‌ است:

… به دفعات در جبهه نبرد حاضر شدند و در عملیاتهای مختلف شرکت کردند؛ مثلاً یک شب در عملیات «بیت‌المقدس ۳» بود که دیدیم «آقا سید مجتبی» با پسر آقای هاشمی رفسنجانی، آن جا ظاهر شدند. اما در هنگامی که من مشغول صحبت با بی‌سیم و انجام کارهای دیگر بودم، با فرزند آقای هاشمی راه افتادند به طرف خط، من هر چه کردم نتوانستم آن‌ها را نگه دارم و رفتند. بعد با فرمانده لشگرشان تماس گرفتم و گفتم: اینها دارند می‌آیند مواظب باش که در خط شکنی شرکت نکنند. روز بعد که به منطقه رفتم، دیدم اینها روی ارتفاعات «قَشَن» جایی که در نوک نقطه دفاعی قرار داشت و در محلی که واقعاً هم تخلیه مجروح از آن جا سخت بود و هم رساندن مهمات و آذوقه خیلی مشکل بود.

سید مجتبی خامنه‌ ای داماد غلامعلی حداد عادل است. وی در سال ۷۸ با زهرا حداد عادل، دومین دختر غلامعلی حداد عادل ازدواج کرد.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای

غلامعلی حدادعادل درباره ی نحوه شکل گیری وصلت دخترش با سید مجتبی خامنه‌ ای گفته:

سال ۷۷، خانمی به خانه ما زنگ زده و گفته بود که می خواهیم برای خواستگاری خدمت برسیم. خانم ما گفته بود دختر ما در حال حاضر سال چهارم دبیرستان است و می خواهد ادامه تحصیل دهد.

ایشان دوباره پرسیده بودند اگر امکان دارد ما بیاییم دخترخانم را ببینیم تا بعد. اما خانم ما قبول نکرده بودند. بعد خانم ما از ایشان پرسیده بودند اصلاً شما خودتان را معرفی کنید. و ایشان هم گفته بودند؛ من خانم مقام معظم رهبری هستم.

خانم ما از هول و هراس دوباره سلام علیک کرده بود و گفته بود؛ ما تا حالا به همه پاسخ رد داده ایم. اما شما صبر کنید با آقای دکتر صحبت کنم، بعد شما را خبر می کنم.

بعد از صحبت با من قرار بر این شد که آنها بیایند و دخترمان را در مدرسه ببینند که هم دخترمان متوجه نشود و هم اینکه اگر آنها نپسندیدند، لطمه‌ای به دختر ما نخورد.

طبق هماهنگی قبلی، خانم آقا آمدند و در دفتر مدرسه او را دیدند و رفتند. چند روز گذشت و من برای کاری خدمت آقا رفتم. آقا فرمودند؛ خانم استخاره کرده اند، جوابش خوب نبوده است.

بعد از چند روز خدمت آقا رفتیم. آقا فرمودند؛ آقای دکتر، داریم خویش و قوم می شویم. گفتم؛ چطور؟ گفتند؛ خانواده آمدند و پسندیدند و در گفت وگو هم به نتیجه کامل رسیده اند، نظر شما چیست؟ گفتم؛ آقا، اختیار ما دست شماست.

آقا فرمودند که، شما، دکتر و استاد دانشگاهید و خانم تان هم همین طور. وضع زندگی شما مناسب است، اما زندگی من این طور نیست. اگر بخواهم تمام زندگی ام را بار کنم، غیر از کتاب هایم یک وانت بار می شود. اینجا هم دو اتاق اندرون و یک اتاق بیرونی است که آقایان و مسوولان در آنجا با من دیدار می کنند.

من پول ندارم خانه بخرم. خانه ای اجاره کرده ایم که یک طبقه مصطفی و یک طبقه هم مجتبی زندگی می کنند. شما با دخترت صحبت کن که خیال نکند حالا که عروس رهبر می شود، چیزهایی در ذهنش باشد. ما این طور زندگی می کنیم.

اما شما زندگی نسبتاً خوبی دارید. حالا اگر ایشان بخواهد وارد این زندگی شود، کمی مشکل است. مجتبی معمم هم نیست. می خواهد قم برود و درس بخواند و روحانی شود. همه اینها را به او بگو بداند.

بیوگرافی سید مسعود خامنه‌ ای

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای

حجت‌ الاسلام سید مسعود خامنه ای که با نام محسن هم شناخته می‌ شود، متولد سال ۱۳۵۳ است.

سومین پسر آیت الله خامنه ای در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و در حال حاضر نیز در آنجا به تدریس مشغول است. وی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، در میان فرزندان رهبر انقلاب سید مسعود خامنه‌ای بیشترین اهتمام را به جمع‌آوری خاطرات پدر داشته و به اداره دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب مشغول است.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای

همسر سید مسعود خامنه ای، سوسن خرازی، دختر آیت الله محسن خرازی، از اساتید حوزه علمیه قم است. آیت الله خرازی همچنین برادر کمال خرازی (وزیر خارجه پیشین ایران) و پدر سید محمدصادق خرازی، از سیاستمداران به نام ایرانی است.

سید میثم خامنه‌ ای

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای
سید میثم خامنه ای کوچکترین پسر آیت الله خامنه ای

حجت‌ الاسلام سید میثم خامنه‌ ای متولد سال ۱۳۵۷ است.

چهارمین و کوچکتری پسر رهبر انقلاب دانش آموخته حوزه علمیه تهران است و سابقه شرکت در درس خارج فقه پدر خود را دارد.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای

وی در حال حاضر، در حوزه علمیه تهران مشغول تدریس است و با دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب همکاری دارد.

همسر سید میثم خامنه ای دختر محمود لولاچیان، از بازاریان متدین تهران است.

بیوگرافی سیده بشری و سیده هدی خامنه ای

سیده بشری خامنه ای اولین دختر آیت الله خامنه ای و متولد سال ۱۳۵۹ و البته همسر محمدجواد محمدی گلپایگانی، فرزند حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری است.

محمدجواد گلپایگانی از اساتید روحانی کشور است که در دانشگاه به تدریس متون حقوقی به زبان فرانسه اشتغال دارد.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای
محمدجواد محمدی گلپایگانی، داماد آیت الله خامنه ای

سیده هدی خامنه ای دومین دختر آیت الله خامنه ای و متولد سال ۱۳۶۰ بوده و همسر دکتر مصباح‌ الهدی باقری کنی، فرزند آیت الله محمدباقر باقری کنی از علمای تهران است. فرزند دیگر آیت الله باقری کنی، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکرات هسته ای در دولت ابراهیم رئیسی است.

دکتر مصباح الهدی باقری کنی، دومین داماد آیت الله خامنه ای، دارای مدرک دکتری تخصصی مدیریت بازاریابی گرایش بازاریابی بین المللی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه امام صادق است و در حوزه بازاریابی اسلامی، بازاریابی سیاسی و مدیریت اسلامی، مقالاتی منتشر کرده است.

بیوگرافی سید مجتبی خامنه ای و دیگر فرزندان آیت الله خامنه ای
مصباح‌ الهدی باقری کنی، داماد آیت الله خامنه ای

سوالات متداول:

همسر آیت الله خامنه ای کیست؟

همسر آیت الله خامنه ای منصوره خجسته باقرزاده متولد سال ۱۳۲۶ در مشهد است که در سال ۱۳۴۳ با رهبر انقلاب ازدواج کرد.

آیت الله خامنه ای چند فرزند دارد؟

آیت الله خامنه ای در کل ۶ فرزند دارد که شامل ۴ پسر و ۲ دختر هستند.

دامادهای آیت الله خامنه ای چه کسانی هستند؟

آیت الله خامنه ای دو داماد دارد. اولین آن ها محمدجواد محمدی گلپایگانی فرزند حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری است که با سیده بشری خامنه ای ازدواج کرده است. دومین داماد رهبر انقلاب نیز مصباح‌ الهدی باقری کنی، فرزند آیت الله محمدباقر باقری کنی است که عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه امام صادق است.

۱۶ نظر

ورود

  • حامد شهریور ۷, ۱۴۰۱

    فقط امیدوارم خدایی باشه و خودش مردم ایران رو نجات بده

  • مهدی رضایی شهریور ۱۵, ۱۴۰۱

    مجبی رهبر شود ایران حمایت میکند
    سلام بر مجتبی درود برخامنه ایی

    • م مهر ۵, ۱۴۰۱

      خخخخخخخخخخخخخ

    • احمد خراسانی آبان ۱۲, ۱۴۰۱

      سلام عزیز دلم
      بله آقا سید مجتبی واقعاً عالم و فقیه هستند
      اما رهبر توسط مجلس خبرگان رهبری و از اعضای همونجا انتخاب میشه
      سلامت باشید یاعلی

  • سعید مهر ۱۱, ۱۴۰۱

    ?????ماهم باورکردیم

  • عطاءالله مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    از خداوند متعال می خواهم که فرزندان سیدعلی خامنه ای را از تمامی توطئه های دشمنان حفظ فرموده و آنان را زیر سایه الطاف و زحمات بی حد خود قرار بدهد و همچنین به آنان توفیق هرچه بیشتر خدمت عطا بفرماید و همچنین از خداوند متعال می خواهم که از فرزندان سید علی کسی را جانشین ایشان بفرماید که دنباله روی راه پدر بوده و به مانند پدر بزرگوارشان صاحب فراست و درایت بوده و به مانند ایشان برای ملت به مانند پدری دلسوز باشد خلاصه این که خداوند متعال بعد از سیدعلی خامنه ای کسی را بر جایگاه ولایت فقیه بنشاند که واقعا شایسته و لایق این جایگاه باشد

  • چقدر ساده ای شماها همش دروغ آبان ۲۲, ۱۴۰۱

    دروغ کمتر بنویسی کدومشون رنگ جبهه دیدن ملت رو احمق فرض کردی لعنت خدا بر شماها که دین رو وسیله بالا رفتن از ملت کردید

    • بنده خدا دی ۴, ۱۴۰۱

      سید مصطفی و سید مجتبی جبهه بودند

    • حسنی خرداد ۱۳, ۱۴۰۲

      هرچند که جواب ابلهان خاموشی است . امّا بنده بعنوان شاهد حضور بچه های رهبری در جبهه بودم
      آن موقع که بابای بعضی از این پوزیشن اپوزیسین ها از ترس موشک در شهرها صدتا سوراخ قایم میشدند

    • اسمال آقا مرداد ۸, ۱۴۰۲

      آخه عاقبت بخیرنباشی انشاالله داری روراست توهین به شعورهمه مردم میکنی شماملت رااحمق فرض کردیدولی یکروزی ای احمقهابیدارمیشن آنوقت چه جوابی دارید

  • ولی من جانشین هستم دی ۱۰, ۱۴۰۱

    جانشینی از طرف خدا وبه دست حضرت مهدی علیه السلام است که فرزند رهبر نیست

  • خرافات اسفند ۱۳, ۱۴۰۱

    یه عمر داریم خرافه پرستی میکنیم و به ذلت کشانده شدیم. ما داریم تاوان ذهنیت خام پدران و پدربزرگانمان رو پس می‌دهیم ک از هرچیز ظالم و مجرد و فاسد قداست و بت ساختن. ما دیگه این ظلم رو در حق نسل آینده نخواهیم کرد.

  • خرافات اسفند ۱۳, ۱۴۰۱

    یه عمر داریم خرافه پرستی میکنیم و به ذلت کشانده شدیم

  • مینو فروردین ۹, ۱۴۰۲

    متاسفم برای کسانی که به رهبر توهین می کنن ،دریغ از ذره ای تفکر ،اگر رهبر ما به فکر خودش بود الان راحت می گفت حجاب و گناه آزاده اینطوری که بیشتر طرفدار پیدا می کرد .رهبر ما خیلی مظلوم و خوبه ،خدا حفظش کنه ،خدا دشمنانش را ابتدا هدایت و در غیر اینصورت نابود کنه.الهی آمین

  • مهندس شهروندخبرنگارنهاوندی سنگ سفیدی اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲

    باسلام به مقام معظم رهبر ی وخانواده ایشان خواهشمندم به افکارعمومی وشایعات ارتباطات اقاسید مج,,با بابک زنجانی واقای انصاری وامثالهم که صدای انریکا ان را تبلیغ میکند واخوی بزرگترمقام رهبری موسسه فلسفه وحکمت اسلامی وبودجه های ان ومسایل بنیادها که چرابه مردم طبق دستورصریح امام خمینی واگذار نمیشوند واینکه چراحقوق کامل ملت دراصول۱۹_۴۲قانون اساسی بعداز۴۵سال جامعه عمل پوشیده نمیشود,,چرااصل۵۹همه پرسی فقط دکوری شده,,باج های گرین کارت۲۷م دلاری به انگلیس و۲۱م دلاری برجامی به اوباما,,وجانشینی اقاسیدمجتبی شفاف پاسخ داده شود,,وچرا افرادی که به نام رهبری تندروی میکنندجلوشان گرفته نمیشود,مشگل حکومت باهرکه ریس جمهورمیشودبعدرادیکال معرفی میشودوحذف میشودچیست,,توافقات سال۵۴_۵۶مرحوم هاشمی ومرگ مشکوک اش دراذهان نخبگان پاک نمیشود,,چرانخبگان خانه نشین وهیچ کاره اندمن مهندس ام شرکت و۲۵نیروداشتم الان چندین سال است ورشکست شدم ونان هالی بچه ام را به والله ندارم جواب خداراچه میدهید!؟ایا این انقلاب امام بود!؟یادرست کنیدتاتکلیف مردم رایکسره کنیداین چه برزخی است من قیامت ازشماهانخواهم گذشت,,بدبخت شده ایم دلارشده عامل چاپیدن مردم,,امریکاشیطان بزرگ است اما ماهم کل سرمایه مان خرج منطقه میشود,,مدیران رانتخوارفاسد دزد,,چرابرخورد نمیشود,,این اسلام علی نیست,,علی اینچنین حکومت نکرد,,حجاب راپیراهن عثمان کرده اند,,اصل۲۷_۳۷کجاست,,حرف میزنی انگ سیاسی میخوری,,به والله العظیم از زنده ماندن بیزارشده ایم مانخبگان نکنید این روش به نتیجه نمیرسد به کلام علی قسم,,منشورحکومتی علی فقط شعارشد!؟