رواج گرازخوری در برخی مناطق ایران به دلیل گرانی گوشت! به رستوران ها هم می فروشند

رواج گرازخوری در برخی مناطق ایران به دلیل گرانی گوشت! به رستوران ها هم می فروشند

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از روی آوردن مردم برخی مناطق جنوبی ایران به شکار گراز به دلیل گرانی گوشت خبر داده است. بر اساس این گزارش، برخی رستوران ها هم خریدار گوشت این حیوان وحشی هستند. این در حالی است که به دلیل همه چیزخوار بودن گراز، مصرف گوشت آن مضرات زیادی برای انسان از جمله انتقال انگل های مرگبار دارد. در ادامه این گزارش را می خوانید.

در کنار سد درودزن در شمال غرب مرودشت در استان فارس عده‌ای نشسته‌اند و در حال کباب کردن گوشت روی آتش هستند. به آنها نزدیک می‌شوم می‌گویند از شهرستان داراب برای تفریح به اینجا آمده‌اند، تعارف می‌کنند که بفرمایید گوشت گراز؛ خاصیت دارد، هوا سرد است و خوردن دارد تا صبح توی این سرما، گرم هستید. کنارشان می‌نشینم و شروع به صحبت می‌کنند.

«حسن» می‌گوید: «این گراز را خودمان شکار کرده‌ایم، گوشت خوبی دارد، چند روز در یخچال فریز کرده‌ایم تا میکروب‌هایش از بین برود و الان قابل خوردن است. از گوشت گوسفند خوشمزه‌تر است. یک گراز شکار می‌کنیم و یک ماه از گوشت آن استفاده می‌کنیم، مگر با این گران شدن می‌شود گوشت گوسفند خورد؟»

آن طرف‌تر، «حمید» که در حال بریدن بقیه گوشت‌هاست می‌گوید: «ما برای همین یک روز که اینجا آمدیم این هفت کیلو گوشت گراز را آورده‌ایم؛ یک ایل سیر می‌شوند. اگر این نبود باید دو کیلو مرغ می‌آوردیم به یکی می‌رسید و به چندتا هم نمی‌رسید. این مرغ‌ها هم گوشتش خوردن ندارد.»

«مسعود» در مورد شیوه شکار گراز صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد: «باغ‌های ده‌خیر در داراب پُر از گراز است؛ صاحب باغ هم از خدایش است که کسی پیدا شود و این گرازها را شکار کند؛ ما هم که دنبال گراز هستیم می‌رویم آنجا. از بس گرازهای این باغ غذاهای خوبی خورده‌اند، گوشت تازه‌ای دارند و اصلاً قابل مقایسه با گرازهایی نیستند که در آب‌های شور و رودخانه‌ها زندگی می‌کنند. همین گراز را آن جا شکار کردیم. این محمود را می‌بینی، بعضی وقت‌ها گوشت گراز به رستوران‌ها می‌فروشد. ببین چه گوشت خوبی دارد» و چند تکه گوشت تعارف می‌کند.

«محمود» می‌گوید: «خب چه کار کنم، وقتی صاحب رستوران حاضر است هر گوشتی به خورد مشتری بدهد من هم می‌فروشم.»

از او می‌پرسم چطور و چند؟ و جواب می‌دهد: «چند تا سگ با خودمان می‌بریم و در باغ‌ها و مزارع رها می‌کنیم. گرازها از زیر بوته‌ها و درخت‌ها فرار می‌کنند. ما هم آماده هستیم با تفنگ شکار می‌کنیم. چند تا گلوله باید زد تا از پا بیافتد، خیلی مقاومت می‌کند. بعد گراز را قصابی می کنیم. هر کدام بالای ۲۰ کیلو گوشت دارند. هر کیلویی معمولاً بالای ۶۰ هزار تومان فروش می‌رود. بهتر از کارگری است.»

گوشت گراز و انگل «تریشینلا اسپیرالیس»

در برخی از کشورها خوردن گوشت گراز بسیار متداول است. در برخی سال‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تن گوشت خوک در جهان مصرف می‌شود که بیشترین میزان مصرف آن در چین بوده‌ و بعد هم آمریکا در فهرست مصرف‌کنندگان در رتبه دوم قرار دارد.

شکار و خوردن گوشت گراز یا خوک به دلیل همه‌چیزخوار بودن این حیوان ضررهای زیادی مانند انگل برای بدن انسان دارد. به همین دلیل در دین اسلام مصرف گوشت گراز یا خوک حرام اعلام شده است.

انگلی با نام «تریشینلا اسپیرالیس» Trichinella spiralis وجود دارد که بسیار کوچک و میکروسکوپی است و با چشم قابل رویت نیست. در صورت بلعیدن این کرم، مشکلات زیادی برای انسان ایجاد می‌شود و کرم انگل وارد عضلات و بافت‌های مختلف بدن انسان خواهد شد. این انگل در گوشت گراز و حتی می‌تواند در همه گوشت‌های نیم پز یا خام دامی وجود داشته باشد که درصد وجود آن‌ها در گرازها بیشتر است.

آلودگی تریشینلا اسپیرالیس در انسان­ از طریق خوردن گوشت گراز یا حیوانات شکاری که آلوده به لارو هستند اتفاق می‌­افتد؛ گوشت هضم می‌­شود، لاروها در روده آزاد می‌­شوند و در مدت ۲ روز بالغ می­‌شوند. لاروها بعد از بالغ شدن جفت‌گیری کرده و کرم‌های ماده شروع به لارو گذاری در لابهلای پُرزهای روده کرده و این لاروها وارد جریان خون می­‌شوند؛ لارو گذاری معمولاً ۴ تا ۱۴ هفته در کرم­‌های ماده ادامه پیدا می‌­کند و ۲ تا ۴ هفته بعد از خوردن گوشت آلوده، می­‌توان لاروها را در جریان خون مشاهده کرد.

بعد از این مدت، لاروهای تریشینلا اسپیرالیس به عضلات درگیر مهاجرت می‌­کنند که از جمله عضلات شایعی که درگیر می‌شوند شامل دیافراگم، زبان، حنجره، شکم، عضلات بین­ دنده‌­ای، عضله دلتوئید (سرشانه‌ای) و سینه‌­ هستند؛ لاروها سه هفته بعد از آلودگی در این عضلات کپسوله می­‌شوند. نزدیک به ۶ تا ۱۲ ماه بعد از اینکه لاروها کپسوله شدند، کلسیفیه شدن لاروها اتفاق می‌­افتد و در نهایت علائم خود را بروز می­‌دهند.

جریمه‌هایی که بازدارنده نشده‌اند

برای جلوگیری از کشتار گونه‌های حیات وحش کشور از گراز گرفته تا سایر حیوانات، جریمه‌های نقدی در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد بازدارندگی چندانی ندارد.

براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست در خرداد ۱۳۹۴ با موضوع تعیین بهای شکار جانوران وحشی، بهای گراز هشت میلیون ریال است.

همچنین شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محل‌های مندرج در پروانه حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه، از سه میلیون ریال تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی دارد.

با وجود این قوانین و جریمه‌هایی که برای شکار غیرمجاز گراز در نظر گرفته شده است، هنوز این شکار به شکل بی‌رویه انجام می‌شود و جریمه‌ها نتوانسته‌اند بازدارندگی داشته باشند. به همین دلیل عده‌ای به بهانه‌ جلوگیری از تخریب باغات و مزارع و عده‌ای دیگر برای تفریح و حتی برخی برای فروش گوشت گراز، دست به شکار این حیوان وحشی می‌زنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • ناشناس شهریور ۹, ۱۴۰۱

    تو روستای پدریمون اطراف اصفهان قدیما شکار میکردن و میبردن میفروختن. از قدیم بوده تو منطقه پدریمون ولی ما نخوردیم. میگن بیشتر مسیحی ها میخورن. بعد گراز چون همه چیز خوار هست و طبق شریعت جزوی از خوک حساب میشه حرامه. حالا اسمشو گذاشتن گراز یا خوک وحشی ولی خوک هست

  • مهدی شهریور ۹, ۱۴۰۱

    دوستان کسی میدونه وقتی اینقدر ضرر داره و انگل داره چرا تو اروپا پرورش داده میشه و خورده میشه ؟!
    غربی ها و اروپایی ها که بسیار بسیار به سلامتی اهمیت میدهند ؟

    • خسته شهریور ۹, ۱۴۰۱

      ضررش به اندازه گوشت های دیگس

    • جواد شهریور ۹, ۱۴۰۱

      چون زیاد تولید میشه ارزونه
      اگه بخوان تغییر ایجاد کنند باید چندین میلیون گوشت خوک رو دور بریزن و خیلی از مردم هم مطمئنا با این قضیه مکشل دارن و تا شروع به پرورش گاو کنند بحران غذایی ایجاد میشه
      اگر چه میشه یواش یواش جایگذین بشه ولی برای شرکت ها سود زیادی نداره و امکان داره مشتری هاشون رو از دست بدهند