ماجرای تابعیت استرالیایی فرزندان وزیر ارتباطات چیست؟

ماجرای تابعیت استرالیایی فرزندان وزیر ارتباطات چیست؟

در پی ادعای یک رسانه فارسی زبان مبنی بر تابعیت استرالیایی دو فرزند عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با تکذیب این ادعا، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

زارع پور در پستی اینستاگرامی نوشت: «دیشب یکی از دوستان لینک تصویر خانوادگی از ما در دانشگاه استرالیا را برایم ارسال کرد که ظاهرا یک شبکه ضد انقلاب در بخشی از یک گزارشش استفاده کرده و مدعی شده که بچه‌های من تابعیت استرالیا دارند. اینجور گزارش‌های مملو از دروغ، ارزش جواب دادن ندارد ولی به احترام هموطنان عزیز گفتم توضیحاتی بنویسم.»

وی ادامه داد: «با دیدن گزارش، خاطرات دوران تحصیل در استرالیا برایم زنده شد. زمانی که در سال ۹۰ با ویزای دانشجویی برای تحصیل به دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی، که یکی از پنجاه دانشگاه برتر جهان است، رفتم یک فرزند داشتیم. با تلاش شبانه‌روزی و به فضل خداوند توانستم دکترای مهندسی کامپیوتر را سه ساله به پایان برسانم و دوره پسادکتری را هم یکساله در همان دانشگاه گذراندم.»

زارع پور افزود: «الحمدلله در آن سه سال، علاوه بر ده جایزه علمی و پژوهشی که دریافت کردم، دانشگاه رساله دکتری‌ام را هم به عنوان یکی از سه پایان نامه برتر دانشگاه برگزید. عکس بی کیفیتی هم که این شبکه پخش کرده، مربوط به انتخاب یکی از طرح‌های پژوهشی‌ام به عنوان «طرح نوآورانه برتر سال دانشگاه» UNSW Innovator of the year بود که برای گرفتن جایزه به اتفاق خانواده به روی جایگاه رفتیم و اتفاقا این حضور خانوادگی با استقبال زیاد دانشجویان و اساتید مواجه شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: «در مدت تحصیل، خداوند دو فرزند دیگر هم به خانواده ما عنایت کرد. بچه‌ها بعد از شنیدن اینکه به خانواده ما و این دو تای آخری گفته‌اند تابعیت غیر ایرانی دارید، کلی خندیدند. خصوصا که دو تا بچه دبستانی سوژه گزارش شده بودند، برایشان جالب و خنده دار بود چون طبق قوانین استرالیا از سال ۱۹۸۶ با ویزای دانشجویی به فرزند کسی تابعیت نمی‌دهند مگر اینکه خودش ده سال توی استرالیا بماند که فرزندانم زمانیکه دو و چهار ساله بودند برگشتیم ایران.»

وی تأکید کرد: «من یک ایرانی کُرد و متولد اسلام آباد غرب هستم، همه اعضا خانواده ما حتی برای یک لحظه هم تابعیت جمهوری اسلامی ایران را با تابعیت هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنند. با افتخار فرزند ایرانیم. هیچکدام از اعضا خانواده من و حتی بستگان درجه یک تابعیت هیچ جای دنیا را ندارند غیر از ایران. فکر کنم ملکه باید دنبال تابعیت اسلام آباد غرب باشد، بالاخره هوا روبه سرما رفته و اروپا هم به سمت مصرف هیزم و خب جنگل‌های زاگرس پر از هیزم. گفته باشیم که هیزم برای سوزاندن آنها نداریم. از همه دوستانی که پیام‌های طنز در این مورد فرستادند ممنونم.»

زارع پور در پایان تصریح کرد: «متولیان امر هم باید فکری به حال آمران داخلی آمدنیوزها بکنند.»

بیوگرافی عیسی زارع پور

عیسی زارع پور متولد ۱۳۵۹ شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه است.

وی لیسانس مهندسی نرم افزار خود را از دانشگاه رازی کرمانشاه در سال ۸۲ با رتبه دانشجویی ۲ در سال ۸۲ اخذ کرد. عنوان پایان نامه لیسانس وی «طراحی و پیاده سازی دایره المعارف تحت وب استان کرمانشاه» بود. زارع پور فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش امنیت شبکه در سال ۸۵ از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرد. عنوان پایان نامه ارشد او «طراحی یک سیستم تشخیص نفوذ برای شبکه‌های ویژه سیار» بود.

او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه شریف گرفته و دکترای خود را در علوم کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا در سال ۹۴ دریافت کرد. او رتبه‌های زیادی در این دانشگاه به دست آورد و پایان نامه دکترایش به عنوان پایان نامه برتر این دانشگاه به شمار می‌رفت. عنوان پایان نامه دکترای زارع پور Efficient communication protocols for wireless nanoscale sensor networks (طراحی پروتکل‌های کارآمد برای نانوشبکه‌های حسگر بی‌سیم) با استاد راهنمایی پرفسور محبوب حسن بود.

زارع پور دو دوره پسادکتری را نیز در همین دو دانشگاه گذرانده و از سال ۹۶ به عضویت هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران درآمده است. او به عنوان استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، با تمرکز روی شبکه های نوظهور، اینترنت اشیا و سنسورهای پوشیدنی، دروس شبکه‌های کامپیوتر پیشرفته، اصول طراحی پایگاه داده و اینترنت اشیا تدریس می‌کرد.

از جمله سوابق اجرایی زارع پور می‌توان به بنیانگذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اشاره کرد که به گفته خودش، در این زمان تنها ۲۶ سال سن داشت. زارع‌ پور در رابطه با همین مرکز گفته که می‌توان آن را به نوعی اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار در حوزه فضای مجازی دانست. این مرکز همچنین مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد.

عیسی زارع پور در سال ۸۹ به عنوان مدیر نمونه در سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد و باید گفت در زمان مسئولیت وی در این حوزه برای اولین بار بحث ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم افزارها، بازی ها، سایت‌های اینترنتی مطرح شد.

او در سمت‌های دیگری نیز در دولت‌های اول و دوم محمود احمدی نژاد فعالیت کرده و مشاور وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت، معاونت علمی و فناوری بوده است. زارع پور در دولت دوم احمدی نژاد عضو کمیسیون ملی یونسکو هم بود.

در دولت دوم حسن روحانی در اسفند ۹۸ نیز ابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه کشور زارع‌ پور را به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب کرد. از جمله اقدامات مهم او در این دوران راه‌اندازی اپلیکیشن عدالت همراه بود.

پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، وی عیسی زارع پور را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت خود برگزید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ناشناس شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    حتما دارن.
    هیچ راهی برای فهمیدن تابعیت دوم طرف نیست. مگه اینکه کشور مربوطه یه نامه بده که بله طرف تبعه ماست.
    مثال عینیشو تو یونان دیدم. طرف کلمبیایی بود تابعیت کانادا رو هم داشت. ولی اومده بود یونان پناهندگی با همون تابعیت کلمبیاییش. اصلا نگفته بود کاناداییه. اما چون یه جرمی کرده بود تو کانادا تحت تعقیب پلیس بین الملل بود. تازه اینجا بود همه فهمیدیم طرف تابعیت کانادایی هم داره.