قاسم مکارم شیرازی کیست و دلیل بازداشت او چه بود؟

قاسم مکارم شیرازی کیست و دلیل بازداشت او چه بود؟

چند روزی است که خبر بازداشت قاسم مکارم شیرازی، بازرس ویژه و مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در صدر اخبار است. گزارش ها حاکی از آن است که محمدقاسم مکارم شیرازی را در قراری که برای دریافت رشوه یورویی تریتیب داده بود دستگیر کردند. موضوعی که بار دیگر شایعه استعفای وزیر راه و شهرسازی را مطرح کرده و حاضر نشدن رستم قاسمی در محل کار این شایعات را بیش از پیش قوت بخشیده است. اما قاسم مکارم شیرازی که بسیاری او را مرد در سایه وزارت راه و شهرسازی و دست راست وزیر راه و شهرسازی می‌دانند کیست؟

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

قاسم مکارم شیرازی متولد سال ۱۳۶۳ در شهرستان لامرد استاد فارس است که برخی او را نوه آیت الله ناصر مکارم شیرازی و برخی دیگر برادرزاده این مرجع تقلید شیعه و حتی نوه برادر او می‌دانند. در حالی که نسب خانوادگی قاسم مکارم شیرازی با آیت الله ناصر مکارم شیرازی تایید نشده است، او در حساب شخصی توییترش تحصیلات خود را فوق لیسانس علوم سیاسی و دکتری روابط بین الملل معرفی کرده است.

ازجمله سوابق اجرایی که خود قاسم مکارم در توییتر به آن اشاره کرده می‌توان به مشاور بین الملل شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران و مشاور بین الملل شرکت مهندسی ایران (ایریتک) اشاره کرد.

محمد قاسم مکارم شیرازی سوابقی چون مشاور اجرایی محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس در دوره شهرداری تهران، مشاور مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و مشاور پیشین رستم قاسمی در وزارت نفت دولت محمود احمدی نژاد را هم در کارنامه داشته است. او مدتی نیز رئیس‌ دفتر سید احمدرضا دستغیب (فرزند سید فخرالدین) بوده است.

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

قاسم مکارم شیرازی در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۸ از حوزه انتخابیه تهران نامزد شد و ۲۰ روز مانده به انتخابات حوزه انتخابیه خود را به شیراز تغییر داد و در آن زمان هزینه های تبلیغات و پشتیبانی ستادهای انتخاباتی خود را در توییتر ۵۸ میلیون تومان اعلام کرد. او در انتخابات مجلس خود را انتخاب اول جوانان شیراز می‌دانست، اما در نهایت با کسب ۷۶۵۰ رای، نتوانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

در زمان نامزدی رستم قاسمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مسئولیت های ستاد انتخاباتی وزیر راه و شهرسازی کنونی بر عهده قاسم مکارم شیرازی بود. هرچند رستم قاسمی درنهایت برای نامزدی ریاست جمهوری رد صلاحیت شد.

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

گفته می‌شود که رستم قاسمی در ابتدا قصد داشت قاسم مکارم شیرازی را در سِمت مسئول دفتر و مدیرکلی حوزه ریاست منصوب کند اما این موضوع عملی نشد و در نهایت قاسم مکارم به عنوان بازرس ویژه و مشاور عالی وزارت راه معرفی و چندی پیش از سوی رستم قاسمی در کمیته شایسته گزینی این وزارتخانه منصوب شد تا انتصابات زیر سایه او انجام شود.

گزارش های غیررسمی، فساد در پروژه شهر جدید پردیس و دیگر پروژه های کلان شهرسازی در کشور را دلیل بازداشت مکارم شیرازی دانسته‌اند.

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

واکنش نماینده مجلس به بازداشت مشاور وزیر راه و شهرسازی

اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در مجلس پیرامون بازداشت قاسم مکارم شیرازی در توییتر خود نوشت:

شنیدید میگن مشاور عالی و بازرس ویژه رستم قاسمی بازداشت شد؟! ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند.از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته، بستری شده. حالا کجا بستری شده نمی دونم.میگن دیگه، ما نمیگیم.

رستم خان، شفاف سازی کن لطفا!

از آقازاده چه خبر؟

از جعفری و درویش زاده چه خبر؟

از تربتی و یوسف پورآذر درخصوص زمین های پردیس بومهن چه خبر؟

قاسم مکارم شیرازی کیست؟

او همچنین در توییت دیگری نوشت: رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه اش، به جای اینکه پاسخگوی ابهامات باشد روی تخت افتاده است. این درست نیست. باید بلند شود و پاسخ گوی سوالات و ابهامات مردم و نمایندگان باشد.

واکنش عباس عبدی به دستگیری قاسم مکارم شیرازی، مشاور عالی وزیر راه

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به دستگیری قاسم مکارم شیرازی، مشاور عالی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در توییتی نوشت: «گرچه نهایتا نهادهای مربوط مجبور می‌شوند در باره قاسم مکارم شیرازی توضیح دهند، پس بهتره پیش از شکل‌گیری افکار عمومی اطلاع‌رسانی دقیق کنند. این درست نیست که خانمی را به اتهام عادی و آشکار به تلویزیون آورد، ولی در باره این شخص سکوت کرد. پیشنهاد می‌شود کلیپ انتخاباتی او هم منتشر شود.»

نسبت قاسم مکارم شیرازی با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی چیست؟

پس از انتشار برخی اخبار در مورد نسبت فامیلی قاسم مکارم شیرازی، مشاور وزیر راه که به تازگی بازداشت شد، با آیت الله ناصر مکارم شیرازی، وب‌سایت این مرجع تقلید این موضوع را تکذیب کرده و توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانه ای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است.

به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضع گیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعه سازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می رسد:

اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان است.

ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.

ثالثاً؛ انتساب افراد به بزرگان نه باعث تایید آنهاست و نه مایه محدودیت؛ بلکه هر کس بر حسب شرایط و توانمندی های خود و بر طبق قوانین می بایست به کار گرفته شود و پاسخگوی اعمال خود باشد. سزاوار است اگر کسی قصد بهره برداری از انتساب به بیت مرجعیت یا دفتر معظم له را داشت از وی پذیرفته نشود و مراتب جهت اقدام مقتضی به اطلاع این دفتر رسانده شود.

رابعاً؛ انتظار می رود مسئولین نظارتی و قضایی به عنوان مرجع تشخیص و تصمیم گیری نسبت به این اتهامات و موارد مشابه دیگر که دشمنان به شایعه پراکنی علیه بزرگان دین و انقلاب می پردازند به روشنگری و تنویر افکار عمومی بپردازند تا در این شرایط سخت اعتماد و اعتقادات مردم شریف و متدین به بازی گرفته نشود.

کلام آخر اینکه عزت به دست خداست و کینه ورزان و دشمنان دین و این ملت در طول تاریخ سعی در مخدوش کردن مقدّسات و چهره اولیاء و بزرگان و تضعیف اعتقادات مردم داشته اند؛ اما همیشه دست قدرت خدا برتر از سعی باطل آنها بوده است و دشمنان و ایادی آنان، هرگز راه به جایی نبرده اند.

از خداوند متعال نصرت و پیروزی ملت شریف ایران و مسلمانان جهان را بر تمامی دشمنان و مستکبران و فتنه انگیزان مسئلت داریم.

والسلام علیکم و رحمه الله

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

۱۳ شهریور ۱۴۰۱

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • محمد رضا شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    دیگه ریال و تومن واسه ما مردمه اینا با دلار و یورو کار میکنن

    • محمد رضا شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

      باور کنین چن ماه دیگه باز میشه رییس و مسئول نمونشم امثال تاج و…

    • علی شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

      باسلام لطفا اصلاح بفرمایید ایشون اَهل لامِرد فارس نیستند

  • نعمت شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    این که با این قوه قضائیه عدالت محور _____!!!!!!!!!!!!!!! این همه دزد و مال مردم خور اعدام نمیشوند جای بصی تعجب است
    تنها راه نجات جامعه خراب ایران فقط حکم سریع اعدام است و لاغیر قبل از اعدام هم کار اجباری در مردشورخانه بهشت زهرا

  • Moji شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    کش ندید. مجلس فردا از رسسسستم خان عذرخواهی میکنه و نوه مرجع عالی قدر هم ارتقا شغلی خواهند گرفت وانشالله کمر رستم هم صاف میشه البته ایشون با این حجم از فعالیت پاک در نفت و راه و.. حق دارن کمرشون رگ به رگ بشه

  • محمد شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    سلام بزرگوار
    وظیفه خبرگزاری فقط اشاعه خبر نیست بلکه باید خبر رو درست رصد کنند و منتشر کنند
    این آقای قاسم مکارم نوه آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیست بلکه نوه برادرشون هست که هیچ انتسابی با دفتر ایشون نداره و شاید در این ۱۵ سال اخیر ۱ یا ۲ بار به قم آمده باشن اونوقت چجوری شما این خبر رو به نوه آقای مکارم منتسب میکنید؟
    دنیا و آخرتتون رو به خاطر انتشار هر خبری به باد ندید
    آزاده باشید

  • حسام شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    بازهم دروغ، این آقا نوه آیت الله مکارم شیرازی نیست، بازهم دروغ نوشتید و وقتی همه‌جا پخش شد، چندوقت بعد از سایت پاک میکنید

    • حسام شهریور ۱۳, ۱۴۰۱

      دقیقا همین کار رو کردند، اول به دروغ نوشتن که نوه آیت الله مکارم هست، بعد که شایعه پخش شد، اون قسمتش رو پاک کردند…

  • مهدی شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    نظامی با شعار ظالم ستیزی و استکبار ستیزی، که بزرگترین اختلاس ها و دزدی ها و ظلم های جهان در آن انجام می شود.

  • نیستانک شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    سلام خواهش و التماس دارم کسی به ایشان اهانت نکند. چون اگر جرمی مرتکب شده باید توسط بازپرس سعید امامی و همسرش تایید گردد. لذا ایشان را به حوزه سربازان گمنام ویژه سعید امامی هدایت نمایند.

  • شهریار شهریور ۱۲, ۱۴۰۱

    اول و اخر خبر تناقض داره اول خبر اوردید انتساب این فرد به ایت الله مکارم اثبات شده نیست ، اخر خبر اوردی نوه اقای مکارم. معلومه مرض دارید

  • ارش شهریور ۱۳, ۱۴۰۱

    لعنت به تک تکتون مسئولین دزد….

  • همایون شهریور ۱۳, ۱۴۰۱

    عوام توجه کنن این صحبتها دشمن شاد کن دیگه دوره اش گذشته ! کش ندید ! دوره بزن و در روست مسئله مهمی نیست این مسئله با هماهنگی خودمان بوده

  • لصثل شهریور ۱۴, ۱۴۰۱

    مرجعیت در مورد یک خبر منتصب به خود سریع موصع می گیرد اما این اقای مکارم هیچوقت در مورد بد بختبی مردم حرفی نزد