ادامه واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی ؛ از بیانیه بیمارستان کسری تا ادعا درباره علت حادثه

ادامه واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی ؛ از بیانیه بیمارستان کسری تا ادعا درباره علت حادثه

واکنش ها به مرگ غم انگیز مهسا امینی (ژینا امینی) کماکان ادامه دارد، دختر ۲۲ ساله ی سقزی که روز سه شنبه ۲۲ شهریور پس از انتقال به بازداشتگاه خیابان وزرا در تهران توسط نیروهای گشت ارشاد، به کما فرو رفت و در نهایت روز جمعه ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری تهران درگذشت.

اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی درباره مرگ مهسا امینی

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

به اطلاع می رساند اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بلافاصله پس از دستور دادستان محترم تهران جهت رسیدگی ویژه این پرونده نسبت به اعزام همکاران مجرب این سازمان و معاینه دقیق ایشان در بیمارستان اقدام نمود که در حین فرایند تشکیل کمیسیون تخصصی، خبر درگذشت وی واصل شد. به محض اطلاع از وقوع فوت متوفیه و در پی دستور مقام محترم قضایی با تشکیل یک تیم مجرب از کادر متخصصان پزشکی قانونی، پس از انتقال پیکر فوت شده به سالن تشریح مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران، نسبت به معاینه ظاهری و کالبدگشایی پیکر متوفیه اقدام شد.

در رسیدگی به این پرونده بررسی دقیق و کاملی در معاینه و کالبدگشایی صورت گرفت و تمامی معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام و نمونه های لازم از بافت ها و اعضای داخلی بدن برداشته و به آزمایشگاه های تخصصی ارسال شد تا به مجرد حصول نتایج آزمایشات ارسالی و با در نظر گرفتن نتایج معاینات و کالبدگشایی انجام شده، مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه ای که به دستور دادستان محترم در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده است، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و نتیجه به مقام محترم قضایی ارسال شود.

همچنین مهدی فروزش، مدیرکل سازمان پزشکی قانونی تهران درباره ی زمان اعلام علت مرگ مهسا امینی گفت: «با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد از پیکر مهسا امینی، علت مرگ تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.»

ادعای خبرگزاری فارس درباره علت مرگ مهسا امینی

خبرگزاری فارس در خبری مدعی مشخص شدن علت مرگ این دختر جوان سقزی شده است.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه درباره ی علت مرگ مهسا امینی نوشته است:

نتایج بررسی اولیه پزشکی قانونی درباره علت فوت مهسا امینی نشان می دهد که وی به علت سکته قلبی فوت کرده است.

مهسا امینی به دنبال ایست قلبی توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد و پس از احیا در فاصله ۲ ساعت، ۲ مرتبه دیگر نیز ایست قلبی کرده که مجددا احیا شده است.

در سی تی اسکن مغزی علایمی مبنی بر هیدروسفال بودن (عارضه قبلی) گزارش شده است. وی در پنج سالگی هم تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک بوده است.

نامبرده مجددا بعدازظهر روز جمعه ایست قلبی میکند و نهایتاً پس از ۴۵ دقیقه عملیات احیای قلبی cpr، به علت ایست قلبی ریوی فوت می‌کند.

پیش از این برخی رسانه‌ها علت فوت را ضرب و شتم توسط پلیس اعلام کرده بودند اما پلیس ویدئویی از دوربین مداربسته در لحظه از حال رفتن وی منتشر و اعلام کرد هیچ برخورد فیزیکی با او انجام نشده است.

توضیحات وزیر کشور درباره علت مرگ مهسا امینی

احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در گفتگویی تلویزیونی درباره فوت مهسا امینی گفت: «موضوع در دستور پیگیری جدی قرار دارد و همه جوانب موضوع به دقت در حال بررسی است.»

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه تکمیل نشدن گزارش پزشکی قانونی و دفن مرحومه امینی با هم در تناقض نیست؟ تصریح کرد: «چنین نیست و همیشه این اتفاق می افتد، یعنی پزشکی قانونی نمونه هایی را که نیاز دارد برمی‌دارد و اجازه دفن را هم خود پزشکی قانونی صادر می‌کند و اکنون هم پزشکی قانونی هم این اجازه را داده است.»

وحیدی با بیان اینکه همه درباره این اتفاق متاسف هستند، افزود: «دلایل کامل پزشکی این اتفاق باید ارائه شود چرا که ظاهرا این مرحومه مشکلات پزشکی قبلی داشته است. البته چون گزارشات پزشکی قانونی تکمیل نشده نمی‌توان نظر قطعی داد ولی سابقه مشکلات پزشکی وجود داشته و براساس گزارشات این خانم در سن ۵ سالگی روی مغزشان عمل انجام شده است که توضیحات تکمیلی باید توسط مقامات رسمیِ این حوزه در آینده داده شود.»

وزیر کشور گفت: «کار بر اساس رویه قانونی انجام شده لذا اصل کار الان مسئله ای ندارد بحث این است که آیا در این رویه اشتباهی صورت گرفته است یا خیر.»

وحیدی افزود: «همه تلاش ما هم برای این است تا بررسی کنیم فرایند غیر قانونی در این کار صورت گرفته است یا خیر. باید منتظر بمانیم تا نتایج کامل مشخص شود تا بتوانیم راجع به آن قضاوت نهایی و صحیح داشته باشیم.»

وزیر کشور با بیان اینکه با خانواده ایشان صحبت خواهیم کرد؛ گفت: «دستگاه های مربوطه با خانواده ایشان صحبت کرده اند البته خانواده مرحومه بیشتر درگیر خاکسپاری و انتقال پیکر فرزندشان بودند.»

وحیدی افزود: «نباید بر تألمات روحی یک خانواده با طرح مسائل غیر واقعی بیفزاییم و نباید آنها را دچار رنج بیشتر کنیم.»

وزیر کشور خاطرنشان کرد: «با کمک خانواده و همه شاهدان تحقیقات کامل خواهد شد و در این راه از نظرات پزشکی قانونی و دستگاه نظارتی استفاده می کنیم تا به جمع بندی نهایی برسیم.»

بیانیه بیمارستان کسری درباره مرگ مهسا امینی

بیمارستان کسری دیروز شنبه ۲۶ شهریور ماه بیانیه ی کوتاهی در رابطه با مرگ مهسا امینی در صفحه ی رسمی خود در اینستاگرام منتشر کرده بود که ساعاتی پس از انتشار به دلایل نامعلومی حذف گردید.

در این بیانیه آمده بود:

در پی درگذشت جانگداز خانم مهسا امینی، به استحضار هموطنان عزیز می رساند؛

کادر درمان به علت رعایت منشور جهانی حقوق بیمار حق انتشار هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص روند درمانی بیمار در زمان بستری به جز خانواده درجه یک و مراجع قضایی (در صورت ارائه مجوز) ندارد. به این دلیل حتی اطلاعات در اختیار رسانه ها نیز قرار نگرفته و فقط اقوام درجه یک در جریان کامل سیر درمان و وضعیت بیمار قرار گرفتند.

ضمن طلب صبر برای خانواده ایشان به اطلاع تمام مخاطبان می رساند؛

سرکار خانم مهسا امینی در ساعت ۲۰:۲۲ روزسه شنبه ۲۲ شهریور ماه با ارست قلبی تنفسی (کد ۹۹) ، بدون علائم حیاتی و میدریاز دوبل (مرگ مغزی) به بیمارستان کسری ارجاع و با توجه تلاش های ویژه تیم احیا عملیات احیا بر روی بیمار انجام گرفته که ضربان قلب برگشت و بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.

متاسفانه بیمار پس از ۴۸ ساعت در روز جمعه مجددا دچار ارست قلبی شده که با توجه به مرگ مغزی علی رغم تلاش های تیم پزشکی موفق به احیا نشدند و بیمار فوت شد. لذا بلافاصله پیکر خانم مهسا امینی پس از فوت به پزشکی قانونی برای تحقیقات بیشتر ارجاع شد.

تیم پزشکی بیمارستان کسری تهران و کلیه پرسنل و همکاران این ضایعه دردناک را خدمت خانواده امینی تسلیت عرض می نماید.

واکنش های داخلی و خارجی به مرگ مهسا امینی

مرگ مهسا امینی به تیتر اول روزنامه ها و خبر اول خبرگزاری های دنیا درباره ی ایران بدل شده است.

تردیدی نیست خبر درگذشت مهسا امینی ، مهم‌ ترین موضوع روزهای گذشته در شبکه‌ های اجتماعی بوده است. اما بررسی آمار و ارقام مربوط به آن و گستردگی واکنش‌ها نشان می‌دهد که این موضوع مهم‌ ترین موضوع یک سال اخیر در شبکه‌ های اجتماعی نیز بوده است.

تاکنون بیش از ۱۹۰ هزار توئیت در این رابطه منتشر شده است. این توئیت‌ها به شکل خیره‌کننده‌ای لایک شده‌اند و در مجموع بیش از ۷.۵ میلیون بار لایک و ۸۳۰هزار بار بازنشر شده‌اند. اعدادی بزرگ که نشان از گستردگی و حساسیت واکنش‌ها به آن دارد.

تاکنون حدود ۱۱۰۰ توئیت در این زمینه فیواستار شده‌اند. عددی که یادآور واکنش‌های توئیتری به افزایش قیمت بنزین و اتفاقات آبان۹۸ است؛ زمانی که بیش از هزار توئیت در مدتی کوتاه فیواستار شد.

توئیت‌هایی که در این زمینه بیشترین لایک را داشته‌اند توسط علی کریمی، حسین ماهینی و هیچ‌کس، خواننده رپ، منتشر شده است. هر سه توئیت بیش از ۵۰ هزار بار لایک شده که به نسبت فضای توئیتر عدد قابل توجهی است. این موضوع بیانگر گستردگی واکنش‌ها به این مسئله است که محدود به فعالان سیاسی و مدنی نبوده است.

همچنین هشتگ مهسا امینی، #mahsa_amini از یک میلیون توئیت هم عبور کرد. این هشتگ نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا ترند شده است.

تاکنون حدود ۵۶ هزار پست تلگرامی در این رابطه منتشر شده است. این مطالب بیش از ۱۳۲ میلیون بار دیده شده است؛ اینجا نیز با اعدادی خیره‌کننده مواجه هستیم که نشان می‌دهد تنوع بیشتری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این موضوع را دنبال کرده و مطالب آن را فوروارد کرده‌اند.

در اینستاگرام نیز شاهد واکنش گسترده‌ای در پست‌ها و استوری‌ها هستیم. مطالب اینستاگرامی مرتبط به این موضوع در مجموع ده‌ها میلیون لایک و کامنت داشته است.

بر اساس این داده‌ها می‌توان گفت که در یکسال اخیر، هیچ موضوعی به اندازه مرگ مهسا امینی واکنش‌های مجازی را به‌دنبال نداشت. از حیث گستردگی واکنش‌ها، می‌توان این واقعه را با حوادث سال ۹۸ قیاس کرد.

استوری خبرساز خبرنگار شبکه خبر

همچنین روز گذشته علی حمزه ای، خبرنگار شبکه خبر که گزارش مربوط به تصاویر دوربین مدار بسته از حضور مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا از او بود، با انتشار چند استوری اینستاگرامی خبرساز شد.

حمزه ای در اینستاگرام خود نوشت:

سخت است اما اعتقاد دارم ما خبرنگاران بیشتر به خاطر نگفته هایمان در روز قیامت کیفر می شویم تا گفته هایمان.

قسمتی از ناگفته ها: کسانی که روزی صد بار تماس می گرفتند که روی خط شبکه خبر از خدمت شان بگویند حالا جواب تلفن هم نمی دهند.

پس از خبرساز شدن این استوری ها، حمزه ای در یک استوری دیگر نوشت:

از دیروز تا حالا خیلی ها پیام داده اند ناگفته هایم را بگویم.

ناگفته های من از ریشه های بروز این حوادث است. از پاسخگو نبودن سخنگویان در زمان بحران. کسانی که از برخوردهای سلبی حمایت می کنند اما در زمان بحران مسئولیت را برعهده نمی گیرند.

خیلی از دختران سرزمینم اگر خطایی می کنند از ناآگاهی است و بخشی از ریشه این ناآگاهی در دوازده سال آموزش بدون پرورش است.

درباره ماجرای خانم مهسا امینی ناگفته ای ندارم. دنبال مرده خوری نباشید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲۲ نظر

ورود

  • محمد رضا شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    بابا دمتون گرم توی این همه سانسور بازم این سایت شماست که سمت مردم ایستاده

  • Tw شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    تو فیلم دوربین مداربسته که مشخص شد هیچ ضرب و شتم درکار نبوده و خودش سکته کرده . دایی و برادرش هم گفتند بیماری نداشته که معلوم شد دروغ گفتند و تو بچگی عمل تومور مغز انجام داده و صرع هم داشته . سفارت ایران تو انگلیس می‌تونه از روزنامه گاردین شکایت کنه .

    • . شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

      ۱- فیلم کات خورده بود
      ۲- فیلم در ون لطفا
      ۳- از کجا معلوم خبرگزاری یا پزشک قانونی دروغ نگفته باشند؟
      ۴- چرا می‌خواستند مهسارا سریع خاک کنند؟
      ۵- درباره تو حرف کسایی که باهات زندگی کردند و دوستت دارند درست تره یا کسایی که تورو کشتند؟ پس احتمال دروغ کدوم طرف بیشتره‌؟

  • genius شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    هر کسی که یادش بره اعتراض ها و شکواییه ها باید نسبت به همه نوع اجبار و اکراه و تهدید باشه نه فقط حجاب عملا یک فمنیست افراطی و ضد مردانه!
    همونطور که پلیس امنیت اخلاقی دختران رو آزار میده پلیس نظام وظیفه هم تک تک لحظات جوانی یک پسر رو نابود میکنه!

    • م.م شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

      بنظرم اگه حتی مهسا امینی بیمار بوده ولی بازم علت مرگ گشت ارشاده چون اونا باعث بدتر شدن حالش شدن،وگرنه شاید باهمون بیماریها ۱۰۰سال دیگه هم زنده بود،پس اگه حتی پزشکی قانونی هم علت مرگ رو بیماریهای قبلی اعلام کنه بازم اونا مقصر مرگشن چون باعث استرس و فشار زیادی بهش شدن

      • زهرا شهریور ۲۸, ۱۴۰۱

        حرفامو قبول دارم بیچاره احتمالا ترسیده بوده بیماری هم داشته بدتر شده باید این گشت ارشاد جمع بشه یعنی چی رسماً توهینه به افراد جامعه

  • من شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    عجیبه که به خاطر یه دختر تمام رسانه ها زمین و آسمان رو به هم آوردند ولی هر سال این همه پسر تو سربازی اجباری کشته می‌شوند ولی خبر یکیش درز پیدا نمی کنه !!!!

  • . شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    منم سرطان خون ، پوست و ….. دارم و الآن هم از آن دنیا دارم می‌نویسم. نامردا قاتل

  • امیر شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    قطعا جان و ارزش آدم ها مهم نیست؛ پروپاگاندای غرب مهمه.
    این آدمه اون هایی که هم که توی Me too گفته بودن توی بریتانیا ممکنه تا ۱۱ بار روزی مورد تعرض جنسی قرار بگیریم و از تیکه تا دست.مالی شدن رو شاهد باشیم آدمن.
    ولی مسئولین ایران همه زن ستیزن.
    اونا همه عاشق زن؟
    آهان بله؛ تعرض جنسی هم ابراز عشقه فراموش کرده بودم.
    یورونیوز انگلیسی: دادگاهی در اسپانیا تجاوز گروهی چند مرد به یک دختر چهاردساله ی بیهوش شده را تبرئه کرد! چرا که آنها خشونت خرج نداده بودند و دختر بیهوش قبل از تجاوز بیهوش شده بود.???
    نه فقط مسئولان ایران بدن؛ همه جا دنیا خوبن؛ فقط ایران زن ستیزه؛ همه جای دنیا زن رو سرشونه؛ ایران روی شخصیت زن پا میذارن. فقط توی ایران???????????

    • . شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

      ?

    • خسته شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

      شخصا بهت رسیدگی میکنم روزش که رسید…

      • علی شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

        آره از توی برج های آلبانی به سگان هارت دستور بده بیان برای ترور آقا امیر.
        دوستان! آخه میدونید که قبل از اینکه مهسا امینی ای به دنیا اومده باشه مجاهدین خلق بزرگوار با شرف هفده هزار تا مهسا امینی رو کشتن؟
        نه ۱ عدد مهسا امینی.
        نه ۱۰ تا مهسا امینی.
        نه ۱۰۰ تا مهسا امینی.
        نه ۱۰۰۰ تا مهسا امینی.
        ۱۷۰۰۰ تا مهسا امینی!
        اونم قبل از اینکه مهسا امینی واقعی به دنیا بیاد اصلا!

        • . شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

          هی دشمن از گذشته عبرت بگیر ، اصلا منافقین چه ربطی به این جرم داره؟ تو آمریکا یکی رو می‌کشند یعنی باید در ایران هم یکی را بکشند؟

          • علی شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

            به شخصه اگه قرار باشه برای حکومت این کشور بین بد و بدتر و بدترین تصمیم بگیرم سمت بدترین نمیرم؛ یه آماری ارائه کنم؟
            تعداد قتل های جمهوری اسلامی: حدود دو سه هزار
            تعداد قتل های آل سعود: حدود پنج هزار
            تعداد قتل های قوم جهود: حدود ده هزار
            تعداد قتل های آلبانی نشین: حدود هفده هزار
            تعداد قتل های بریتانیای فعلی: حدود پنج میلیون
            تعداد قتل های نازی ها: حدود هفت هشت میلیون
            تعداد قتل های کمونیست: حدود ده میلیون
            تعداد قتل های فمینیست: حدود شصت میلیون کودک فقط تو آمریکا
            تعداد قتل های بدترین قاتل زنجیره ای دنیا؛ دیکتاتور دیکتاتور ها، تنها پرتاب کننده بمب اتم، بزرگ ترین جاسوس جهان (پروژه ی پریزم) بی شرف ترین بی شرف ها: حدود چند صد میلیون با احتساب رفتار های برآمده از فمینیست، صهیونیست، لینچ کردن، تیراندازی های خیابانی، بمباران اتمی، حمله به چند ده کشور و…
            قطعا بین بد و بدتر و بدترین؛
            بد بهترین است.

    • حسین شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

      بله اگر جان آدم ها مهم بودن انسان گوش درازی مثل تو به اون عقلی که خدا بهت داده اجازه میداد که به ادعای حکومت و رسانه هاش شک کنه.
      اون فیلمی که منتشر کردن در فاصله زمانی افتادن اون دختر تا اومدن اورژانس یه کات زیاد خورده بود
      بله بهانه خوبی هر جای دنیا یه اتفاقی نیفته بگیم خب اونجا افتاده توی ایران هم بیفته چه اشکالی داره؟
      ماله کشی برای ج.ا دیگه بسه چیزی عاید تو یکی نمیشه سرباز صفر

  • م.م شهریور ۲۷, ۱۴۰۱

    بنظرم اگه حتی مهسا امینی بیمار بوده ولی بازم علت مرگ گشت ارشاده چون اونا باعث بدتر شدن حالش شدن،وگرنه شاید باهمون بیماریها ۱۰۰سال دیگه هم زنده بود،پس اگه حتی پزشکی قانونی هم علت مرگ رو بیماریهای قبلی اعلام کنه بازم اونا مقصر مرگشن چون باعث استرس و فشار زیادی بهش شدن

  • IBM شهریور ۲۹, ۱۴۰۱

    اونهای که میگن فیلم تو ون فیلم تو ون
    دوست عزیز اگه تو ون با ایشون برخوردی میشد ایا سر ایشون خونریزی نمیکرد؟ایا تو فیلم مشخص نبود؟
    یه حرفی بزنید بهتون نخندند!اگه از تو ون هم فیلم بیارن لابد به بهونه دیگه میارین!امینی اصلا براتون مهم نیست مهم اهداف کثیف خودتونه

  • مریم مهر ۲, ۱۴۰۱

    اصلا گیریم مهسا هزار و یک نوع مرض داشته. چه اصراری دارید که ثابت کنید اون خدابیامرز بیماری زمینه ای داشته و سکته کرده؟! آقا قبوله… اصلا مریض بوده رو به موت بوده. شما چه حقی دارید هر جور دلتون میخواد با زن ایرانی رفتار میکنید؟ شما بیخود میکنید زنا رو جمع میکنید تو ون میبرید که ارشاد کنید! اومدو یکی بعد از چندین سال درمان تازه باردار شده بود و شوک عصبی باعث سقطش شد… اومدو یکی بیماری زمینه ای داشت و سکته کرد… اومدو یکی بچش تو خونه تنها بود منتظر مادرش و یه بلایی سرش اومد… ما اگر نخوایم به زور ما رو ببرید بهشت کی رو باید ببینیم… جمع کنید این بساطو… هی بیماری قبلی بیماری قبلی… شما کلا از ریشه کارتون اشتباهه، حالا صدتا بیماری قبلی هم ک داشته باشه بازم شما مقصر مرگشید که با ون بردیدش. شما بیخود کردید.

    • کامران هدایت بهمن ۲۱, ۱۴۰۱

      ببخشید فامیل من گیره به دختر اقای هدایت گیره میدم نمی دانم کی اسم اکبر آمنه دختر رسول زاده دختر بتول بدتر از همه سر من جوش میزن خودشان جلوی اینه ارایش میکنم خجالت نمی کشی بله بکشم بیمر بیزن بردار خانه اش آتش بزن بله

  • رویا اسفند ۱۲, ۱۴۰۱

    گیره به من میدم چادر ارایش کن سر من جوش میزد بله تقصیر دایی رضا همسر محترم آذر بهرامی هست کی میاد رسول زاده دختر بتول بدتر از همه جلوی شوهر ارایش میکنم سر من جوش میزد بله

    • ناشناس فروردین ۱۶, ۱۴۰۲

      ببخشید فامیل من گیره به دختر گیره میدم نمی دانم کی اسم اکبر آمنه دختر رسول زاده دختر بتول بدتر از همه سر من جوش میزن خودشان جلوی اینه ارایش میکنم خجالت نمی کشی بله بکشم بیمر بیزن بردار خانه اش آتش بزن بله نخیر ناشناس بی پدر مادر دخالت نکن جلوی زن تو بگیرید بله

  • ناشناس فروردین ۲۵, ۱۴۰۲

    ببخشید فامیل من گیره به دختر گیره میدم نمی دانم کی اسم اکبر آمنه دختر رسول زاده دختر بتول بدتر از همه سر من جوش میزن خودشان جلوی اینه ارایش میکنم خجالت نمی کشی بله بکشم بیمر بیزن بردار خانه اش آتش بزن بله نخیر ناشناس بی پدر مادر دخالت نکن جلوی زن تو بگیرید بله