مهم‌ترین فواید قصه خواندن برای کودکان ۲ تا ۴ ساله را بشناسید

مهم‌ترین فواید قصه خواندن برای کودکان ۲ تا ۴ ساله را بشناسید

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اکثر ما در دوران کودکی تجربه شنیدن قصه از زبان پدربزرگ یا مادربزرگ‌هایمان را داشته‌ایم، اما واقعا چه راز و رمزی در قصه‌های آن‌ها وجود داشت که ساعت‌ها ما را سرگرم می‌کرد؟

آیا دلتان می‌خواهد فرزندتان هم از این داستان‌های مسحورکننده لذت ببرد؟ داستان‌هایی که پاسخی به کنجکاوی‌های اوست و  تخیلش را تحریک می‌کند.  داستان‌هایی با دیالوگ‌های جذاب، شخصیت‌های شرور و مهربان، موقعیت‌های جادویی و قهرمان‌های واقعی و خیالی. کودک باید درگیر این کلمات و جلوه‌های صوتی و تصویری قصه‌ها شود؛ زیرا هر یک از این ویژگی‌ها فواید پیدا و پنهانی برای کودکان  به‌خصوص کودکان کم سن و سال دارد.

مراحل و سال‌های اولیه زندگی کودکان اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا در این دوران ذهن کودکان آماده یادگیری و سرشار از سوال و تخیل است. همان‌طور که آن‌ها رشد می‌کنند، بیشترکنجکاو می‌شوند تا درباره تک‌تک مسائل و رویدادهایی که در زندگی روزمره خود می‌بینند، یاد بگیرند و چه راهی بهتر از قصه‌گویی برای آموزش و پاسخ‌گویی به کنجکاوی آن‌ها.

قصه‌ها علاوه بر این مزایای دیگری نیز برای کودکان دارند، فوایدی که بسیاری از والدین درباره آن‌ها اطلاعاتی ندارند. در این مطلب سعی داریم تا شما را با فواید حیرت‌انگیز قصه‌گویی برای کودکان۲ تا ۴ سال آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 تقویت مهارت‌های کلامی کودکان ۲ تا ۴ سال با قصه‌گویی

سن ۲ تا ۴ سالگی سن مهمی برای آموزش‌های کلامی و گفتاری است. قصه‌گویی یک روش سرگرم‌کننده برای کودک شما است تا به شنیدن کلمات، هجاها و صداهای مختلفی عادت کند که ممکن است به‌طور معمول در مکالمات روزانه معمولی آن‌ها را نشنیده باشد. در واقع قصه‌گویی دایره لغات کودکان ۲ تا ۴ سال را به‌صورت ناخودآگاه افزایش می‌دهد.

فرقی نمی‌کند شما برای کودک داستان بخوانید یا با استفاده از دانلود برنامه قصه کودکانه این کار را انجام دهید. زمانی‌که قصه‌ها برای کودک خوانده می‌شوند او می‌تواند تلفظ کلمات را درک کند و تشخیص دهد که جملات چطور به وسیله زنجیره کلمات سازماندهی می‌شوند. اگر به دنبال این هستید که تاثیرات کلامی قصه را برای کودک خود چند برابر کنید می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا بخشی از داستان را برای شما یا فرد دیگری تعریف کنند. با این کار مهارت کلامی کودک تقویت می‌شود.

مهم‌ترین فواید قصه خواندن برای کودکان 2 تا 4 ساله را بشناسید

بهبود عملکرد ذهنی کودکان ۲ تا ۴ سال در اثر قصه‌گویی

تحقیقات ثابت کرده است که قصه‌گویی برای کودکان ۲ تا ۴ سال باعث افزایش تمرکز آن‌ها شده و با تحریک نواحی مختلف مغز آن‌ها عملکرد ذهنی کودکان را بالا می‌برد.

بسیاری از کودکان علاوه بر شنیدن داستان به تعریف‌کردن آن برای دیگران نیز بسیار علاقه‌مندند.این کار باعث می‌شود کودک سعی کند بخشی از کلمات و جملات و طرح داستان را یادآوری کند. همین مسئله تاثیر شگفت‌انگیزی در بهبود حافظه کودکان ۲ تا ۴ ساله دارد.

علاوه بر این شنیدن داستان‌ها توسط کودکان موجب پرورش قوه تخیل آن‌ها می‌شود. با افزایش قدرت تخیل، عملکرد ذهنی کودک نیز تقویت می‌شود.

افزایش روحیه سازش و رواداری در کودکان با قصه‌های آموزنده

رواداری و تحمل عقاید مخالف امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و اهمیت آن احساس می‌شود. کودکان باید از سنین پایین بیاموزند که همه‌چیز مطابق میل و خواسته آن‌ها نیست و عقاید متفاوت و فرهنگ‌های گوناگونی در جهان وجود دارد. قصه‌ها بهترین ابزار برای آموزش این مسائل به کودکان هستند و می‌توان گفت یکی از بهترین فواید قصه‌گویی برای کودکان همین آموزش رواداری به کودکان از طریق آنهاست.

با کمک قصه‌ها کودکان با افراد و موقعیت‌هایی آشنا می‌شوند که هرگز قبلا با آن مواجه نشدند. این ویژگی به آن‌ها توانایی درک انسان‌های متفاوت و عقاید آن‌ها را می‌دهد. به این وسیله نه تنها روحیه سازگاری کودکان افزایش می‌یابد بلکه مهارت همدلی نیز در آنها تقویت می‌شود. دیدن برخی انیمیشن‌ها نیز در آموزش مهارت همدلی به کودکان مفیدند با استفاده از یک اپلیکیشن برنامه کودک می‌توانید به‌راحتی به این انیمشن‌ها دست پیدا کنید.

بالارفتن اعتمادبه‌نفس از فواید قصه‌خوانی برای کودکان ۲ تا ۴ ساله

کودکان دو تا چهارسال در مرحله آموزش زبان هستند، این کودکان علاقه بسیاری به حرف‎زدن دارند، اما گاهی موضوعی برای حرف‌زدن پیدا نمی‌کنند. قصه‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند و آن را با اشتیاق برای دیگران تعریف کنند. این کار باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در آن‌ها می‌شود. در این مواقع بهتر است به کودک گوش دهیم و او را برای یادگیری مفاهیم تازه تشویق کنیم.

برخی از کودکان نیز دوست دارند قصه‌هایی که تازه شنیده‌اند را  درجمع برای دیگران یا هم سن‌وسالان خود تعریف کنند، این کار تاثیر زیادی در بالارفتن اعتمادبه‌نفس کودکان دارد. این احتمال نیز وجود دارد که این کودکان در مدرسه عملکرد بهتری نسبت به همسالان خود داشته باشند.

مهم‌ترین فواید قصه خواندن برای کودکان 2 تا 4 ساله را بشناسید

آموزش غیرمستقیم مهارت‌های زندگی به کودک با داستان‌ها

یکی از مهم‌ترین اصول فرزندپروری آموزش به کودکان است، اما نباید فراموش کنیم که آموزش به کودکان به‌خصوص کودکان۲ تا ۴ سال اصلا شبیه بزرگسالان نیست. کودکان در این سن از آموزش‌های مستقیم و دستورها و اوامر والدین بیزارند و گاهی این روش‌ها برای آن‌ها نتیجه عکس دارد. برای آموزش هر مهارت یا مفهومی به کودک باید از شیوه‌های سرگرم‌کننده مانند بازی و قصه استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین فواید قصه‌گویی برای کودکان ۲ تا ۴ سال همین آموزش‌های مفاهیم اخلاقی و مهارت‌های زندگی در قالب داستان‌هاست. این آموزش‌ها می‌تواند درباره مسائل پیش‌پاافتاده مانند مسواک‌زدن روزانه یا درباره مسائل پیچیده‌ای مانند مهربانی و همدلی با دیگران باشد.

داستان‌های واقعی یا تخیلی کودکانه می‌تواند به بچه‌ها نشان دهد دنیا چقدر متفاوت است و چه چیزهای منحصربه‌فردی در آن وجود دارد. آنچه واقعا باورنکردنی است این است که اگر این داستان‌ها جملات مستقیمی درباره مفهوم اصلی داستان هم نداشته باشند باز هم کودکان  هدف اصلی و درس داستان را به خوبی یاد می‌گیرند.

اهمیت شیوه قصه‌گویی برای کودکان دو تا ۴ سال

در این مطلب سعی کردیم به فواید قصه‌گویی برای کودکان ۲ تا ۴ سال بپردازیم، اما آنچه نباید فراموش شود این است که شیوه قصه‌گویی برای این کودکان نیز بسیار مهم است. اگر از شیوه‌های خلاقانه قصه‌گویی برای این کودکان  استفاده نکنیم، ممکن است خیلی زود از آن خسته شوند. برای جذاب‌تر شدن قصه‌گویی می‌توانید صداهای شخصیت‌ها یا حیوانات درون قصه را تقلید کنید.

همچنین زمان‌هایی که فرصت و حوصله دارید، می‌توانید قصه‌گویی را به یک نمایش عروسکی جذاب با اسباب‌بازی‌های کودک تبدیل کنید. یا در حین قصه‌گفتن از کودک بخواهید در مورد اتفاقات داستان یا شخصیت‌های آن نظر دهد.

با توجه به فواید فراوان قصه‌گویی برای کودکان دو تا ۴ سال بهتر است آن را به یک روتین شبانه برای کودکان تبدیل کنید. این قصه‌ها می‌توانند سهم بزرگی در ایجاد آرامش برای کودکان نیز داشته باشند.

گاهی اوقات والدین از نبود منابع خوب برای قصه‌گویی کودکان شکایت می‌کنند شما می‌توانید با مراجعه به لیست کتاب‌های برگزیده ادبیات کودک و نوجوان مانند لاک‌پشت پرنده یا اپلیکیشن‌های قصه‌گویی مانند اپلیکیشن پرنده  لیستی از داستان‌های مناسب خردسالان  را برای قصه‌خوانی بیابید.  امیدواریم این مطلب شما را با مزایای قصه‌گویی برای کودکان آشنا کرده باشد خوشحال می‌شویم نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود