آخرین اطلاعات از اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱؛ اسامی پذیرفته شدگان امروز اعلام می‌شود

آخرین اطلاعات از اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱؛ اسامی پذیرفته شدگان امروز اعلام می‌شود

پیش از این، خبرهای ضد و نقیضی درباره زمان اعلام نتاج کنکور سراسری ۱۴۰۱ منتشر شده بود. روز گذشته نیز در خبرها به نقل از معاون امور آزمون‌ های سازمان سنجش آمده بود که زمان دقیق اعلام نتایج کنکور سراسری مشخص نیست اما حالا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داده که اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری ۱۴۰۱ امروز اعلام خواهد شد.

به گفته محمدعلی زلفی گل که تاخیر صورت گرفته در اعلام نتایج نهایی کنکور امسال را ناشی از فرآیند دریافت سوابق تحصیلی داوطلبان از آموزش و پرورش توضیح داد، از امروز تمامی داوطلبانی که در کنکور امسال شرکت کرده و اقدام به انتخاب رشته کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org برای کسب اطلاع از وضعیت قبولی خود در دانشگاه ها اقدام کنند.

اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری امروز اعلام می شود

او با اشاره به اینکه کارنامه سبز داوطلبان هفته اول مهر بر روی سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد گفت: «تمامی پذیرفته شدگان از هفته آینده براساس جدول زمانی که توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد، باید برای ثبت نام به دانشگاه های خود مراجعه کنند.»

زلفی گل در خصوص تفکیک داوطلبان پذیرفته شده گفت: «در رشته پزشکی تعداد ۹ هزار و ۷۰۰ داوطلب، در رشته دندانپزشکی ۱۹۰۰ نفر و در رشته داروسازی هم ۱۴۰۰ داوطلب در دوره های روزانه، شبانه، مناطق محروم و دانشگاه آزاد پذیرش خواهند شد و به طور کلی ۱۲ هزار و ۹۰۰ نفر در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ پذیرفته می‌شوند.»

سال تحصیلی برای پذیرفته شدگان جدید چه وقت شروع می‌شود؟

بنا به توضیح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سال تحصیلی جدید برای دانشجویان قبلی از دیروز به صورت کاملا حضوری آغاز شد ولی پذیرفته شدگان جدید از هفته دوم مهر سر کلاس خواهند رفت.

اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری امروز اعلام می شود

وضعیت خوابگاه برای دانشجویان جدید چگونه است؟

این‌طور که پیداست ظرفیت خوابگاه ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و قرار است خوابگاه های قدیمی بازیابی شوند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه گفت: «دانشجویانی که در شهرهای دور از محل سکونت خود پذیرفته شده‌اند، نگران نباشند زیرا ظرفیت‌ های خوابگاهی را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌ایم و از بخش خصوصی هم کمک گرفته‌ایم. همچنین صندوق رفاه دانشجویان برای ترمیم و بازارایی خوابگاه ها با دانشگاه‌ها وارد مذاکره شده است.»

زلفی گل در خصوص ساخت خوابگاه های متاهلی جدید گفت: «طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی ها و ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه ها باید صرف ساخت خوابگاه های متاهلی شود. از این رو سعی کرده‌ایم این مبلغ را از ظرفیت مصوبات سفر ریاست جمهوری در این زمینه تامین کنیم.»

آزمون رتبه های شبهه دار چه وقت برگزار می‌شود؟

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با زمان آزمون مجدد از رتبه های شبهه دار کنکور گفت: «داوطلبانی که نتایج آزمون آنها با سوابق تحصیلی شان یا کنکورهای گذشته فرق دارد یا منطبق بر کلید تقلب باشد، شبهه در نتیجه آزمون دارند که از آنها مجددا آزمون گرفته می‌شود که ممکن است در یک یا چند درس باشد و بعد از امتحان مجدد درباره آنها تصمیم گیری می‌شود. سعی ما این است که در مهرماه امتحان مجدد گرفته شود تا آنهایی که رفع شبهه می‌شوند، بتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

اسامی پذیرفته شدگان کنکور سراسری امروز اعلام می شود

کنکور سراسری سال آینده چه زمانی برگزار می‌شود؟

زلفی گل در خصوص زمان برگزاری کنکور سراسری سال آینده توضیح داد: «مقدمات اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری سال آینده در حال برنامه‌ریزی است و آن‌طور که پیش بینی شده نخستین مرحله از کنکور سراسری سال آینده، هفته آخر دی امسال برگزار می‌شود و آزمون دوم هم اواسط تیر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.»

او با بیان اینکه از سال آینده کنکور سراسری دو بار در سال برگزار و نتایج آن به مدت دو سال برای داوطلبان حفظ خواهد شد گفت: «در کنکور سال آینده ۴۰ درصد سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی و ۶۰ درصد نمره کسب شده در آزمون ملاک قبولی در کنکور است.»

براساس اعلام سازمان سنجش تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ شرکت کردند که بیشترین تعداد متقاضی مربوط به گروه تجربی بود که ۵۷۰ هزار نفر بودند.

در کنکور ریاضی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ هزار داوطلب شرکت داشته‌اند و کنکور انسانی نیز با ۴۱۲ هزار داوطلب، دومین گروه آزمایشی بود که بیشتری شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده است. در کنکور ۱۴۰۱ گروه آزمایشی هنر نیز تعداد بسیاری شرکت‌کردند که البته بیشتر متقاضیان گروه آزمایشی هنر در آزمون یکی از رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی نیز حضور دارند. آمار شرکت‌کنندگان کنکور زبان نیز مانند سال گذشته از متقاضیان کنکور هنر بیشتر بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Fg شهریور ۲۸, ۱۴۰۱

    تا جایی که شد دیر اعلام کردند تا فرزندان هیأت علمی رو یه جوری تو رشته های پزشکی جا کنند و با شروع سال تحصیلی جدید هم کسی وقت اعتراض نداشته باشه .